AMD Ryzen 5 5600X kniper prestandakronan i enkeltrådat test

Permalänk
Medlem

Sheisse, såvida Intel har något ordentligt knep i rockärmen, RIP intel för svenne-konsumption.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Vet du ens vad du pratar om när du säger det där?

Ja.

Permalänk
Medlem

Höra och se ett RX 6800XT och nu Ryzen 5 5600X.

Dessa kommer garanterat bli populäraste av sin sort.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Aizu:

Korrekt, ändå hoppas jag att en enda gång smäller det i folks ända att se skillnaden på dessa ord.

Nu var du nog lite snabb i ditt ordpolisande!

”Enda” - om det bara finns en till antalet av något.

”Ände/ända” - om någots slut i tid eller rum. Människan har en, korven har två och enligt sången så slutar julen först vid påsken, alltså varar den ända till påska. Precis som NDAt som sträcker sig ända till releasedagen.

On topic: jag blir lite sugen på att uppgradera från min 2500k. Synd att man även måste uppgradera moderkort, RAM och lagring (köpa nytt och inte ha sån där NVMe är väl lite döfött). Jag måste skaffa mig en ordentlig hållhake på min sambo först...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Höra och se ett RX 6800XT och nu Ryzen 5 5600X.

Dessa kommer garanterat bli populäraste av sin sort.

Jaså?

Har du sett någon fakta som gör att du kan "garantera" detta? Eller baserar du det på lösa rykten och opålitliga skit benchmarks?

Permalänk
Medlem

Prestanda/watt och faktisk prestanda hos i5 10600K får mig nästan att tro att den kan trilla ner till min prisklass.
Över 3000:- för en cpu betalar jag oavsett inte. Vill se nåt vassare än Ryzen 5 3600 för ca 2000:- Dit kan jag tänka att sträcka mig till. 2000:- cpu och 3000:- för grafikkort. Med moderkort och ram för ca 6500:- vid en eventuell uppgradering av plattform plus grafikkort känns rimligt. Annars lockar nästan konsolerna mer.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Prestanda/watt och faktisk prestanda hos i5 10600K får mig nästan att tro att den kan trilla ner till min prisklass.
Över 3000:- för en cpu betalar jag oavsett inte. Vill se nåt vassare än Ryzen 5 3600 för ca 2000:- Dit kan jag tänka att sträcka mig till. 2000:- cpu och 3000:- för grafikkort. Med moderkort och ram för ca 6500:- vid en eventuell uppgradering av plattform plus grafikkort känns rimligt. Annars lockar nästan konsolerna mer.

5600 ryktas komma januari, ca 220 USD

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Fan att man inte köpte AMD-aktier 2016...

Fan att man inte köpte bitcoins 2010...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeadByBirth:

Jaså?

Har du sett någon fakta som gör att du kan "garantera" detta? Eller baserar du det på lösa rykten och opålitliga skit benchmarks?

Det är väl åndå så att när folk säger "det här kommer garanterat [.]" så är det iprincip deras åsikt och inget annat. På både gott och ont har ord fått lite olika betydelser genom åren. Idag kan du "bokstavligt talat dö" av skratt eller "vara den värsta sortens människa" om du gör ngt halvtaskigt. Finns väldigt många extremer som används för att betona något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Jämnförelserna emot Intels 10 generation processorer är egentligen ganska orättvis. Tionde generationens Intel processorer borde jämnföras med Zen 2. Om man ska jämnföra Zen 3 med något borde man göra det emot Rocket lake som kommer i vår alltså samma generation av processorer inte jämnföra årets processor generation mot den andra tillverkarens processorgeneration från förra året. Det är självklart att det är sämre det är först när Intel släpper Rocket lake som vi vet om Zen 3 är bättre än det som Intel har planerat för den här generationen av processorer.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i9-10900K-vs...

Länken ovanför tycker jag är en rättvis jämnförelse som visar flaggskeppen från de två stora tillverkarna samma år. Ska man köpa en processor idag är det givetvis som så att man måste jämnföra vad som finns på marknaden idag och köpa det man anser är bäst värde för pengarna idag men och säga att AMD har slagit Intel innan vi har sett vad Rocket Lake har för prestanda det tycker jag inte man kan göra. innan Intel har visat sina nya processorer men det är min åsikt.

Jag tycker också att Intel gör ett riktigt bra jobb de är fast på 14 nm men lyckas pressa mer och mer prestanda ur 14 nm det tycker jag visar att man inte ska räkna bort Intel.

Ryzen 3000 jämfördes mot Intels 9-serie. Intels 10-serie jämfördes mot Ryzen 3000. Ryzen 5000 jämförs mot Intels 10-serie. Intels 11-serie kommer jämförs med Ryzen 5000. Ryzen 6000 kommer jämföras mot Intels 11-serie....och så kommer det hålla på.

Ser inte problemet alls. Är ju helt självklart att de ska jämföras mot varandras svar på varandras produkter. Blir ju helt skevt annars.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeLT2:

Trollar du ełler är du förvirrad på riktigt??

Som vanligt om man ifrågasätter nåt amd så får man skit,trollar inte tycker amd s utbud av moderkort är lite svagt speciellt på workstationsidan med nya tekniker visst pcie4 finns men sen inte så mycket annat nytt jo många processorrkärnor å bra prestanda men mk känns gammalt därav att jag ser fram mot am5 & trx5

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lord Darkness:

Det mest häpnadsväckande (för min del) är hur AMD gör detta med 65W mot Intels 125W.

//LD

TDP har i praktiken inget med saken att göra i enkeltrådfallet. Annars kan man hävda att det är än mer häpnadsväckande att Apple slår allihop med 5 W TDP; Iphone 12 har högre enkeltrådprestanda än någon annan idag lanserad produkt.

Det AMD har lyckas riktigt bra med, och av allt att döma förfinat än mer med Ryzen 5000, är att kunna styra en väldigt stor del av effektbudget till en rätt begränsad del av kretsen i lägen där det är bäst.

Det har vissa baksidor, fast skulle gissa att få ser det som en nackdel i en krets för desktop. Ryzens all-core perf/W är lysande ställd mot Intel, däremot har Ryzen faktiskt rätt usel perf/W i enkeltrådfallet just då man trycker in så väldigt mycket effekt i en enda kärna i enkeltrådfallet

Klicka för mer information
Visa mer

Här ser man att Intel känner sig tvingad att följa, 10000-serien har väsentligt sämre perf/W i enkeltrådfallet jämfört med tidigare. Notera att 9900K ligger i topp medan 10900K ligger i botten, trots samma mikroarkitektur.

Skrivet av Andreaz1:

Oj oj, nästan så man tycker synd om Intel om det här stämmer. Förbluffande vilken utveckling AMD har gjort på bara några år och hur marknaden har ändrats.

Jag skulle hävda att det mest slående och huvuddelen av förklaringen till det vi nu ser är Intels nästan totala brist på utveckling under ett halvt decennium. OK att man får förseningar, det händer i praktiken alla, men det börjar bli lite väl för Intels del.

Under 2020 har Intel inte bara blivit omkörd av AMD, världens snabbaste CPU i HPC, servers och nu även oavsett kategori är inte lägre x86 baserad, den är ARM64 baserad. Allt mer pekar på att AMD kommer ta tillbaka ledartröjan i kategorin "högsta absolut prestanda per kärna" med Zen 3 lanseringen (d.v.s. man kommer slå Apples A14). Så Intel är inte ens #2, de fajtas för att stå kvar på pallen!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Jämnförelserna emot Intels 10 generation processorer är egentligen ganska orättvis. Tionde generationens Intel processorer borde jämnföras med Zen 2. Om man ska jämnföra Zen 3 med något borde man göra det emot Rocket lake som kommer i vår alltså samma generation av processorer inte jämnföra årets processor generation mot den andra tillverkarens processorgeneration från förra året. Det är självklart att det är sämre det är först när Intel släpper Rocket lake som vi vet om Zen 3 är bättre än det som Intel har planerat för den här generationen av processorer.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i9-10900K-vs...

Länken ovanför tycker jag är en rättvis jämnförelse som visar flaggskeppen från de två stora tillverkarna samma år. Ska man köpa en processor idag är det givetvis som så att man måste jämnföra vad som finns på marknaden idag och köpa det man anser är bäst värde för pengarna idag men och säga att AMD har slagit Intel innan vi har sett vad Rocket Lake har för prestanda det tycker jag inte man kan göra. innan Intel har visat sina nya processorer men det är min åsikt.

Jag tycker också att Intel gör ett riktigt bra jobb de är fast på 14 nm men lyckas pressa mer och mer prestanda ur 14 nm det tycker jag visar att man inte ska räkna bort Intel.

Ska de inte jämföras med Intel förrän Intel kommer med något nytt att jämföra med då eller?

Självklart ska de jämföras mot sig själv och mot det bästa som konkurrenter har att erbjuda för tillfället.

Olika generationer och nummer betyder inte ett skit för de hade inte samma utgångspunkt och det är inte en årlig tävling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Som vanligt om man ifrågasätter nåt amd så får man skit

Eller så kanske du borde inse att ditt tänk är väldigt konstigt. Eller rent ut sagt felaktigt.
AMD moderkort förlegade? Lågbudget? Haha det låter som en åsikt skapad utan någon som helst erfarenhet.

Måste ju betyda att dagens moderkort för Intel är helt värdelösa då de bara stödjer PCIe 3 med dagens cpuer. Pcie 3 lanserades år 2010. Hur vågar de? Hujedamig

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Frågan är ju hur mycket det skiljer i prestanda mellan 5600x och vanliga 5600.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av insane88:

Fan att man inte köpte bitcoins 2010...

Nu kom jag att tänka på Ronald Wayne som sålde 10% av Apple för 800 dollar 1976

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Jämnförelserna emot Intels 10 generation processorer är egentligen ganska orättvis. Tionde generationens Intel processorer borde jämnföras med Zen 2. Om man ska jämnföra Zen 3 med något borde man göra det emot Rocket lake som kommer i vår alltså samma generation av processorer inte jämnföra årets processor generation mot den andra tillverkarens processorgeneration från förra året. Det är självklart att det är sämre det är först när Intel släpper Rocket lake som vi vet om Zen 3 är bättre än det som Intel har planerat för den här generationen av processorer.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i9-10900K-vs...

Länken ovanför tycker jag är en rättvis jämnförelse som visar flaggskeppen från de två stora tillverkarna samma år. Ska man köpa en processor idag är det givetvis som så att man måste jämnföra vad som finns på marknaden idag och köpa det man anser är bäst värde för pengarna idag men och säga att AMD har slagit Intel innan vi har sett vad Rocket Lake har för prestanda det tycker jag inte man kan göra. innan Intel har visat sina nya processorer men det är min åsikt.

Jag tycker också att Intel gör ett riktigt bra jobb de är fast på 14 nm men lyckas pressa mer och mer prestanda ur 14 nm det tycker jag visar att man inte ska räkna bort Intel.

Varför skall Intels processor från 2021 jämföras med AMDs processor från 2020 när det inte är ok att jämföra AMDs 2020 med Intels 2019?

Uppriktigt är det så dumt att klockorna stannar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Ingen som noterat att 10600k körs i 4,1 GHz?

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Anti1oop:

Ingen som noterat att 10600k körs i 4,1 GHz?

Visst står det alltid basfrekvensen bakom Intels cpuer i passmark om jag inte minns fel....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Svårt att jämföra med en processor som inte är lanserad ännu..

Å andra sidan är ju varken Zen 3 eller RKL släppta ännu....

Permalänk
Medlem

Intel kör i högre klockfrekvens och är näst 10% långsammare i testet. Förklarar varför en i9 i 5.3GHz eller något inte betyder bättre utan mer liknar AMD's fx9590 eller vad den hette. Pressa ur allt man kan, värme och förbrukning i taket och allt bara för att kunna vara i närheten.

Vi kommer självklart få se nytt fram i tiden. Men detta är nyttigt för oss konsumenter och Intel är idag vad AMD var för tio år sedan. Och det trodde man nog inte skulle hända.

Frågan är dock, nu om Intel får stryk även i enkeltrådat som har varit deras enda fästning och de försökt få alla att fokusera på med sitt "real world" snack. Kommer de börja spela fult nu igen? De har ju fortfarande enorma mängder pengar att spendera på fulspel istället för produktutveckling.

Vi konsumenter får helt enkelt vara vaksamma.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Bye bye Intel. Jag riktigt myser här.

För x antal år sen (ni kan särskilt välja releasen av Phenom generation 1 eller Bulldozer):

"AMD kommer gå i konkurs".
"Man kan inte spela spel med AMD-processorer".
"AMD kommer bli uppköpta".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Bye bye Intel. Jag riktigt myser här.

För x antal år sen (ni kan särskilt välja releasen av Phenom generation 1 eller Bulldozer):

"AMD kommer gå i konkurs".
"Man kan inte spela spel med AMD-processorer".
"AMD kommer bli uppköpta".

Lätt att säga nu, de låg rätt riset till ett tag. Rätt onödig kommentar faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Bye bye Intel. Jag riktigt myser här.

För x antal år sen (ni kan särskilt välja releasen av Phenom generation 1 eller Bulldozer):

"AMD kommer gå i konkurs".
"Man kan inte spela spel med AMD-processorer".
"AMD kommer bli uppköpta".

De var dock bara månader ifrån att faktiskt gå i konkurs På RIKTIGT. Så ja, det var riktigt jäkla illa

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Jämnförelserna emot Intels 10 generation processorer är egentligen ganska orättvis. Tionde generationens Intel processorer borde jämnföras med Zen 2. Om man ska jämnföra Zen 3 med något borde man göra det emot Rocket lake som kommer i vår alltså samma generation av processorer inte jämnföra årets processor generation mot den andra tillverkarens processorgeneration från förra året. Det är självklart att det är sämre det är först när Intel släpper Rocket lake som vi vet om Zen 3 är bättre än det som Intel har planerat för den här generationen av processorer.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i9-10900K-vs...

Länken ovanför tycker jag är en rättvis jämnförelse som visar flaggskeppen från de två stora tillverkarna samma år. Ska man köpa en processor idag är det givetvis som så att man måste jämnföra vad som finns på marknaden idag och köpa det man anser är bäst värde för pengarna idag men och säga att AMD har slagit Intel innan vi har sett vad Rocket Lake har för prestanda det tycker jag inte man kan göra. innan Intel har visat sina nya processorer men det är min åsikt.

Jag tycker också att Intel gör ett riktigt bra jobb de är fast på 14 nm men lyckas pressa mer och mer prestanda ur 14 nm det tycker jag visar att man inte ska räkna bort Intel.

Hmmm du vill att man jämför Processorer från samma år men ger oss en länk på en Intel CPU från 2020 mot en AMD CPU från 2019?

Står till och med launch date i länken?

Givetvis ska något nytt jämföras med något som existerar.

Så när Rysen gen3 nu kommer är det såklart existerande Intel produkter som är benchen.

Eller du ska gnälla också när Intels 11:e generation kommer ut att den borde jämföras med nästa generation från AMD?

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bra måndags nyhet.
Får en att inte somna

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Eller så kanske du borde inse att ditt tänk är väldigt konstigt. Eller rent ut sagt felaktigt.
AMD moderkort förlegade? Lågbudget? Haha det låter som en åsikt skapad utan någon som helst erfarenhet.

Måste ju betyda att dagens moderkort för Intel är helt värdelösa då de bara stödjer PCIe 3 med dagens cpuer. Pcie 3 lanserades år 2010. Hur vågar de? Hujedamig

Sarkasm funkar här!
Som jag skrev så är jag mest intressead av nya tekniker, pci-4 är ett stort steg (ie en fördubbling mot pci-3) vilket är trevligt men är samtidigt en ganska dålig lösning, elektriskt sett.
Det pratades om att problemen var rättade med pci-5 å att, troligtvis pci-e4 skulle bli kortlivat.
Nästa år så dyker pci-e5 upp så kommer invänta detta.

Sata portar använder jag mig inte längre av utan kör med m.2 på pcie kort å u.2.
Som jag oxå skrev, mellanklassen av både amd å intel inte tillhör det jag är intresserad av, så troligtvis så är detta fel tråd, eftersom jag är mer intresseras av threadripper/ epyc nästa gen eller intels saphire rapids,
(så workstationkort alt serverkort)

Det jag gillar med epyc speciellt är många pci-e linor förutom pci-e ,så tycker jag det saknas nyheter på amd korten, intel har ssd på dimm, thunderbolt, u.2 u.3 å m.2
( AMD har m.2x4 pci-e4 & intel bara pci-e3 som du villigt poängterade.
Det är väl först med samsungs ssd 980pro som vi kanske ser någon skillnad än så länge (förutom teoretisk hastighet))

M.2 vilket jag tycker tar för mycket plats på moderkorten. Men som sagt fel forum, här blir det påhopp utifall man skriver nåt ifrågasättande eller inte hänger på fanboyismen.

Det blir troligtvis en epyc för mig nästa gen. alt threadripper å som jag oxå skrev, är imponerad av amd s återtåg på processor marknaden, men visst olika intressen å behov.

Tycker Själv att AMD 5000 serie ser väldigt lovande ut & att intel hamnar mer efter, eftersom, men har ej personligen behov av 2-minneskanligt moderkort eller extremt många kärnor, där strax moderkorten blir end of line.
Utan ser fram mot AM5 & trx5 MVH Av den då så feltänkande tekniknörden Arne

P.s Om alla dessa tester /rykten stämmer så har AMD en riktigt bra serie på gång. ser fram mot oberoende tester från sweclockers.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Det låter bra men jag är försiktigt positiv till denna nyhet då detta test inte säger allt om prestandan.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Sarkasm funkar här som jag skrev så är jag mest intressead av nya tekniker pci-4 är ett stort steg ie en fördubbling mot pci-3 vilket är trevligt men är samtidigt en ganska dålig lösning elektriskt sett så pratades om att problemen var rättade med pci-5 å att troligtvis att pci-e4 skulle bli kortlivat nästa år så dyker pci-e5 upp så kommer invänta detta. Sata portar använder jag inte längre utan m.2 på pcie kort å u.2 men som jag oxå skrev att mellanklassen av både amd å intel tillhör inte det jag är intresserad av så troligtvis så är detta fel tråd eftersom jag är mer intresseras av threadripper/ epyc nästa gen eller intels saphire rapids så workstationkort alt serverkort det jag gillar med epyc speciellt är många pci-e linor förutom pci-e så tycker jag det saknas nyheter på amd korten intel har ssd på dimm, thunderbolt, u.2 u.3 å m.2
(vilket AMD har m.2x4 pci-e4& intel bara pci-e3 som du villigt poängterade,är väl först med samsungs ssd 980pro som vi sett någon skillnad än så länge förutom teoretisk hastighet))
M.2 vilket jag tycker tar för mycket plats på moderkort men som sagt fel forum här blir det påhopp utifall man skriver nåt ifrågasättande eller inte hänger på fanboyismen blir troligtvis en epyc för mig nästa gen alt threadripper å som jag oxå skrev är imponerad av amd s återtåg på processor marknaden men visst olika intressen å behov. Tycker AMD 5000 serie ser väldigt lovande ut & att intel hamnar mer efter eftersom, men har ej behov av 2minneskanligt moderkort eller extremt många kärnor & där strax moderkorten blir end of line, utan ser fram mot AM5 & trx5 MVH Av den då så feltänkande tekniknörden Arne

kan du var snälla och använder punkt och komma?
och gör lite styckindelning?
omöjligt att läsa denna inläg som det är nu.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

"Userbenchmark" och "rättvis" är två saker som inte hör ihop... De som har sidan är näst intill öppna om hur de föredrar Intel.
Gå till CPU-listan och sortera på "average bench". De första 31 processorerna på listan är Intel, följt av Ryzen 3900XT på plats 32. Några exempel på processorer som enligt UB är bättre än 3900XT är Core i5 10500, Core i3 9350KF och Core i3 10320. Det är skrattretande illa.

Därtill definierade de om sina benchmarks förra året(?) för att minska ner vikten av multitrådad prestanda, vilket återigen drog upp Intel till toppen, efter att AMD börjat se lovande ut.

Nu är det allt lite spännade, om nu det verkligen är så att AMD går om, vad skall då userbenchmark göra för att få intel i topp? Trycka hela handen ner på intelvågskålen? Kanske tom sätta sig på den?