Kommer du ta vaccin mot Covid-19?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimetikon:

Borde väl inte va svårt att argumentera för sin sak då kan jag tycka? Istället för att bara ge upp så fort nån råkar tycka lite annorlunda än dig.

Jo, det är ofta ganska svårt att bemöta strunt för att det är just strunt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag är inte sämre än att jag kan erkänna att delar av min skepsis kommer från okunskap. Samtidigt vet jag att processen för att testa läkemedel inte är perfekt. 2 månaders testning kanske är helt rätt balans för att kunna nå ut till de som är 80+ och faktiskt löper påtaglig risk i samband med infektion.

Du menar att det inte finns påtagliga risker för andra åldersgrupper? Hur definierar du påtagligt?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Du menar att det inte finns påtagliga risker för andra åldersgrupper? Hur definierar du påtagligt?

Det var menat som ett exempel på en grupp som har ett ömtåligt hälsotillstånd. Vilka risker/uppoffringar du är beredd att göra för att minska/eliminera risken att bli infekterad av covid beror dels på vem du är och dels på hur väl du förstår dina alternativ.

Permalänk

Jag kommer givetvis ta vaccin

1) Jag jobbar i skolan som elevassistent. Jag jobbar med autism elev, ja det blir alltid kramas, hålla hand och slagsmål. Och det finns många elever och personaler som är riskgrupp. Dum att inte ta vaccin om man jobba i skolan.

2) jag och min sambo planerar resa till USA nästa år som vi skulle resa här i år men det blev ej pga pandemi. Så det kommer vara nog krav att vaccin sig innan man få resa

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det var menat som ett exempel på en grupp som har ett ömtåligt hälsotillstånd. Vilka risker/uppoffringar du är beredd att göra för att minska/eliminera risken att bli infekterad av covid beror dels på vem du är och dels på hur väl du förstår dina alternativ.

Intressant idé, menar du att gemene man skulle kunna fullt ut förstå sina alternativ?

Min bild är att det är väldigt många inom vården som inte förstår dem, än mindre i övriga samhället.

Även denna tråd tycker jag belyser på ett väldigt tydligt sätt hur svårt det är att väga risker mot varandra och hur liten förmåga vi vanliga svenskar har när det kommer till det. Det avgörande blir väl egentligen om man tror att de faktiska experterna på beslutsfattande myndigheter faktiskt vill folket väl eller styrs av andra saker.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Nu kan jag gå ut och erkänna att jag aldrig vaccinerat mig, inte ens vid födseln. Jag är alltså helt ovaccinerad.

Men det är inte för att jag själv är emot vaccin, det är föräldrarna som stått för det och jag har helt enkelt bara inte tagit tag i det någon gång och gått och vaccinerat mig. Huvudsakligen för att det inte funnits någon större poäng, även om det blir mer och mer relevant ju fler som inte vaccinerar sig.

Jag har satt mig in i vaccin en hel del då jag växt upp med föräldrar som oroat sig om biverkningar eller rakt av inte ens tror att det fungerar öht. Och det är såklart helt vanvettigt att tro något annat än att vaccin har en effekt, och den varierar från vaccin till vaccin och vissa kan man behöva ta två gånger för att nå en tillräckligt hög immunitet.

Så med det sagt säger jag att ja, jag kommer absolut vaccinera mig, men inte omedelbart. Det positiva är att jag behöver inte ens vara en del av det beslutet: jag kommer inte stå särskilt tidigt i någon kö för att få vaccin. Jag är inte i någon riskgrupp, jag jobbar inte med någon samhällskritisk verksamhet som vård, underhåll av vägar, räls elledningar eller något sånt. Jag jobbar hemifrån och kan fortsätta med det länge, jag trivs bra med att underhålla mig hemma vid datorn, jag bor i ett hushåll med endast två personer och när jag väl träffar folk utanför hemmet är det en liten skara människor som alla är oerhört försiktiga och undviker smittorisker.

När det väl är möjligt för mig att vaccinera mig så kommer det också vara rätt tydligt vilka biverkningar som finns, hur stora riskerna är osv.

För att säga något annat än att man kommer vaccinera sig åtminstone på sikt när riskerna är mer kända, om det inte visar sig att riskerna faktiskt är stora, då måste man levt under en sten det senaste året och det är bäst att du då också stannar under den stenen helt isolerad från omvärlden på lång sikt.

Permalänk
Medlem

Redan haft det så det återstår att se.
Inväntar resultat från andra som haft Corona och ser vad som händer med dem innan jag tar något.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Har beställt en Volkswagen ID.3, full med buggig mjukvara. Var bland de allra första i Sverige som köpte ett Vega 64. Är inte rädd för att flasha utvecklingsversioner av Android på min daily driver, men att vara först i kön för detta som stressats fram.... njae, inte om jag kan undvika det. För mycket som står på spel tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd

Europe to pay less than US for Pfizer COVID-19 vaccine

The EU has struck a deal to initially pay less for Pfizer’s vaccine candidate, an official source tells Reuters News Agency.

"Asked about liability clauses in the Pfizer contract, which have been a bone of contention between EU negotiators and drugmakers, the EU official said conditions were different from those the EU agreed with other companies, and also different from those Pfizer had with the US government.

There was “no copy-paste” on liability terms from previous contracts, the official said.

French drugmaker Sanofi, which is working with GlaxoSmithKline as a partner, has agreed with the EU a price of about 10 euros ($11.8) per dose and did not get any liability waiver, while AstraZeneca would pay claims only up to a certain threshold if something goes wrong with its vaccine in exchange for a price of 2.5 euro per dose, an official told Reuters in September.

Bad side-effects after a vaccine is approved are rare but are considered more likely in this emergency because of the unprecedented speed with which vaccines are being developed.

The US has granted immunity from liability for COVID-19 vaccines that receive regulatory approval."
https://www.aljazeera.com/economy/2020/11/11/coronavirus-euro...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om detta är sant men vad en som jobbar i äldrevården sa något jävligt fucked-up, att dom sätter in micro-chip eller GPS för och följa oss så vi styrs som robotar.

Ja det låter sjukt som fan men jag tror knappt på det.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Jag vet inte om detta är sant men vad en som jobbar i äldrevården sa något jävligt fucked-up, att dom sätter in micro-chip eller GPS för och följa oss så vi styrs som robotar.

Ja det låter sjukt som fan men jag tror knappt på det.

Det är nästan förbannat roligt. Förmodligen så tror personen att Bill Gates är ansvarig för det också.
Och då reagerar de inte på vad Musk avslöjade för ett tag sedan
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-53956683

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Let's make a drone army for The Empire!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Intressant idé, menar du att gemene man skulle kunna fullt ut förstå sina alternativ?

Min bild är att det är väldigt många inom vården som inte förstår dem, än mindre i övriga samhället.

Även denna tråd tycker jag belyser på ett väldigt tydligt sätt hur svårt det är att väga risker mot varandra och hur liten förmåga vi vanliga svenskar har när det kommer till det. Det avgörande blir väl egentligen om man tror att de faktiska experterna på beslutsfattande myndigheter faktiskt vill folket väl eller styrs av andra saker.

Det är inte en särskilt intressant idé, det är så livet och världen fungerar. Vi tar beslut och gör avväganden med bristfällig information och kunskap hela tiden.

Men jag håller med om att det är ovanligt svårt att kunna förstå sina alternativ och att känna tillförsikt inför ens egen förmåga att påverka ens eget liv. Jag tror inte att motviljan att lyssna på experter (som existerar) huvudsakligen bottnar i misstro på deras expertis, men en misstro om att de inte förstår just mina eller dina avväganden.

Permalänk
Snusfri

Vi kommer antagligen att bli tvingade på jobbet då vi är en samhällskritisk funktion.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Jag vet inte om detta är sant men vad en som jobbar i äldrevården sa något jävligt fucked-up, att dom sätter in micro-chip eller GPS för och följa oss så vi styrs som robotar.

Ja det låter sjukt som fan men jag tror knappt på det.

Jag hoppas verkligen att din kompis har rätt, tänk vad många brott vi kan lösa mer eller mindre på direkten om detta görs på alla i Sverige.
Jag skiter fullständigt i om någon kan se att jag är på Ica Maxi eller ligger i soffan. Tror de skulle ledsna rätt snabbt att följa min GPS-prick😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv

Att skapa denna tråd är inte orimligt i sig men man förstod ju redan innan jag klickade in vilken äcklig ”can of worms” den skulle öppnat här. Ingen kritik mot trådskaparen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vangen:

Jag vet inte om detta är sant men vad en som jobbar i äldrevården sa något jävligt fucked-up, att dom sätter in micro-chip eller GPS för och följa oss så vi styrs som robotar.

Ja det låter sjukt som fan men jag tror knappt på det.

Hälsa din kompis att sluta knapra gamlingarnas tabletter mvh annan som jobbar i äldrevården

Permalänk
Medlem

Om jag får möjlighet att ta vaccin så självklart tar jag det.
Blir mörkrädd när jag ser hur många som inte vill ta.
Nästan ingen här inne behöver vaccinera sig för sin egen skull utan man gör det för alla andras skull.
Man kan smitta utan eller med väldigt lindriga symtom, och har man föräldrar, mor/far-föräldrar eller människor man bryr sig om över huvud taget så är det ju självklart man ska vaccinera sig.
Covid-19 kan lämna fruktansvärda symtom, har en nära vän som var och är aktiv, motionerar och tränar som hade det i våras och hon är inte sig lik efter covid, dåligt minne, extremt trött, delvis sjukskriven men försäkringskassan vägrar betala ut pengar.
Skulle aldrig i livet vilja bidra till att någon medmänniska skulle få uppleva det hon går igenom.
Den lilla risk för biverkningar av vaccin är en risk man få ta, får du covid istället är risken för biverkningar större (tror jag).
Så snälla, får ni möjlighet att vaccinera er, för alla andras skull om inte annat.

Visa signatur

störst går först.....

Permalänk
Avstängd

Ok...

Pfizer CEO sells millions in stocks on day of vaccine announcement

"The head of Pfizer sold nearly £4.2 million of company shares on the day that the pharmaceutical giant announced its Covid-19 vaccine could be more than 90 per cent effective, it has been revealed."
https://www.independent.co.uk/news/world/americas/pfizer-vacc...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Nu kan jag gå ut och erkänna att jag aldrig vaccinerat mig, inte ens vid födseln. Jag är alltså helt ovaccinerad.

Men det är inte för att jag själv är emot vaccin, det är föräldrarna som stått för det och jag har helt enkelt bara inte tagit tag i det någon gång och gått och vaccinerat mig. Huvudsakligen för att det inte funnits någon större poäng, även om det blir mer och mer relevant ju fler som inte vaccinerar sig.

Exakt! Jag skulle verkligen överväga MPR- och också poliovaccin. Mässlingen har återigen seglat upp som ett reellt hot (och den kan vara riktigt elak). Risken för polio i Sverige är väl lika med noll, men åker du någonsin utomlands till lite mer spännande ställen, vill man inte ta risken m.t.p. hur hemsk den sjukdomen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

vart skriver jag att det är önskvärt att viruset muterar och tar död på 20-30 åringar?

Jag citerar "Hade viruset tagit livet av fullt friska människor i 20-30 års åldern hade jag nog varit mer bekymrad över situationen". Det du gör här är att du bagatelliserar utveckligen av COVID-19 även om du har svart på vitt att viruset drabbar även yngre och allt större utsträckning som ibland har slutat med tragedi.

Vad som är mest häpnadsväckande är att du har själv haft sjukdomen och att du vet att den är sjukdomen är väldigt farlig men trots det så du vägrar att vaccinera dig själv och ursäkten "min kropp, mitt val" får dig att framstå som naiv och självisk. Jag hoppas att människorna i din närhet har sinnesnärvaro nog att distansera sig från dig, för de har kanske inte samma tur som du hade ifall de hade insjuknat.

Skrivet av Dimetikon:

Jag tar situationen på allvar men om man tittar på ren fakta så är risken för att dö väldigt liten, speciellt efter att man redan genomgått en covid-19 sjukdom. Självklart hemskt att folk dör men det dör enormt många människor varje dag runt om på jorden, av saker som det finns lösningar på!! Man kan tyvärr inte jämföra ett dödsfall inom familj/umgängeskrets med människor utanför, då skulle man konstant vara ledsen, an får acceptera att vissa dör och vissa lever helt enkelt, har självklart sympati för de i familjen som drabbats av ett dödsfall (går själv igenom detta nu inom familjen).

Gör du? Dina inlägg i tråden talar ett helt annat språk.

Skrivet av Dimetikon:

Varför ska jag vara mer sympatisk över de 6000 som dött i Covid-19 än barnen i andra delar av världen som dagligen dör av dålig hygien, svält eller annat elände?
Varför vrida frågan på det viset du skriver? Googla istället på de som inte dör i åldersgrupper 60 och nedåt?

Väldigt mycket whataboutism från dig. Och så avslutar du med "Googla istället på de som inte dör i åldersgrupper 60 och nedåt". Jisses. Kan du gräva din verbala skyttegrav lite fortare?

Skrivet av Dimetikon:

Jag är relativt säker på att jag kommer överleva denna pandemi, dels för att jag inte tillhör riskgrupper, jag motionerar regelbundet och mycket, jag är relativt ung fortfarande, inga sjukdomar som kan försvåra infektionen, samt att jag redan genomgått sjukdomen en gång med hosta, smak/lukt bortfall och kanske lite trött nån vecka efter.

Jag, jag, jag, jag, jag och jag. När ska du förstå att det handlar inte bara om dig? Lärde aldrig dina föräldrar att livet handlar inte bara om dig?

Skrivet av Dimetikon:

Det känns som att många fokuserar på negativa saker bara för att det passar dom bättre, typ att äntligen får fler sitta hemma och ha tråkigt inte bara jag!!
Trots allt negativt och tråkigt som hänt så måste man börja se de positivt igen, snart har vi ett vaccin och man kan börja umgås med folk normalt igen, lärosäten kan börja återgå till en utbildning av högre kvalitet igen, företagen kan börja tjäna pengar och anställa folk igen.
För fortsätter detta länge till så kommer vi se en lågkonjunktur utan dess like inom några år och då kan vi prata problem på riktigt!!

"Nä, nu tycker jag att det här börjar bli jobbigt.. Ska vi prata om något annat? Typ Sveriges ekonomi.. Ja shit vad vi kommer ha problem i framtiden alltså"

Med människor som dig lösa så behöver vi tvångsvaccinera.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Nu kan jag gå ut och erkänna att jag aldrig vaccinerat mig, inte ens vid födseln. Jag är alltså helt ovaccinerad.

Men det är inte för att jag själv är emot vaccin, det är föräldrarna som stått för det och jag har helt enkelt bara inte tagit tag i det någon gång och gått och vaccinerat mig. Huvudsakligen för att det inte funnits någon större poäng, även om det blir mer och mer relevant ju fler som inte vaccinerar sig.

Jag har satt mig in i vaccin en hel del då jag växt upp med föräldrar som oroat sig om biverkningar eller rakt av inte ens tror att det fungerar öht. Och det är såklart helt vanvettigt att tro något annat än att vaccin har en effekt, och den varierar från vaccin till vaccin och vissa kan man behöva ta två gånger för att nå en tillräckligt hög immunitet.

OT, men jag skulle ändå rekommendera dig att vaccinera dig mot stelkramp och mässling så snart du kan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

1. Jag citerar "Hade viruset tagit livet av fullt friska människor i 20-30 års åldern hade jag nog varit mer bekymrad över situationen". Det du gör här är att du bagatelliserar utveckligen av COVID-19 även om du har svart på vitt att viruset drabbar även yngre och allt större utsträckning som ibland har slutat med tragedi.

2. Vad som är mest häpnadsväckande är att du har själv haft sjukdomen och att du vet att den är sjukdomen är väldigt farlig men trots det så du vägrar att vaccinera dig själv och ursäkten "min kropp, mitt val" får dig att framstå som naiv och självisk. Jag hoppas att människorna i din närhet har sinnesnärvaro nog att distansera sig från dig, för de har kanske inte samma tur som du hade ifall de hade insjuknat.

3. Gör du? Dina inlägg i tråden talar ett helt annat språk.

4. Väldigt mycket whataboutism från dig. Och så avslutar du med "Googla istället på de som inte dör i åldersgrupper 60 och nedåt". Jisses. Kan du gräva din verbala skyttegrav lite fortare?

5. Jag, jag, jag, jag, jag och jag. När ska du förstå att det handlar inte bara om dig? Lärde aldrig dina föräldrar att livet handlar inte bara om dig?

6. "Nä, nu tycker jag att det här börjar bli jobbigt.. Ska vi prata om något annat? Typ Sveriges ekonomi.. Ja shit vad vi kommer ha problem i framtiden alltså"

7. Med människor som dig lösa så behöver vi tvångsvaccinera.

1. Svar ja, jag bagatelliserar till viss del sjukdomen, den är inte så farlig som media försöker få den till. Efter att ett vaccin kommit så kommer dödstalen antagligen sjunka till att vara i stort som en vanlig säsongsinfluensa.

2. Min kropp mitt val så är det! Jag har tidigare skrivit att ett vaccin ska ses som ett skydd mot andras oakstamhet inte som ett vapen för att inte jag själv ska sprida det vidare. handtag, ica och allt det där.

3. Jag stannar hemma när jag är sjuk, klänger inte på de i min närhet som tillhör riskgrupp m.m något jag däremot inte gör är att låsa in mig och följa aftonbladets nyhetsfeed om viruset och skrämma upp mig själv till den milda grad att jag inte längre vågar gå ut!

4. Svarade bara på det trötta påståendet att jag skulle googla själv, svar som man förtjänar!

5.Denna del handlar om en fråga om varför JAG inte skulle dö om JAG fick viruset??

6. En del i bedömningen hur viruset ska hanteras tycker jag är att även se framåt och vilka följder vissa åtgärder idag ger på framtiden, rena spekulationer då så vitt jag ve så kan ingen se in i framtiden än?

7. Nej

Sen vad föreslår du själv som verkar vara så himla upplyst inom ämnet? Du ger jäkligt mycket kritik, tyvärr inte värst konstruktiv sådan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

1. Svar ja, jag bagatelliserar till viss del sjukdomen, den är inte så farlig som media försöker få den till. Efter att ett vaccin kommit så kommer dödstalen antagligen sjunka till att vara i stort som en vanlig säsongsinfluensa.

Jag föreslår att du säger det där till sjukvårdspersonal. Säg det till anhöriga som har förlorat någon i COVID-19. Faktum är att jag kan tänka mig betala för eventuell ansiktsrekonstruktion ifall det hade behövts, om jag får filma det hela och lägga upp det på min nya youtube kanal Dimetikon möter verkligheten.

Skrivet av Dimetikon:

2. Min kropp mitt val så är det! Jag har tidigare skrivit att ett vaccin ska ses som ett skydd mot andras oakstamhet inte som ett vapen för att inte jag själv ska sprida det vidare. handtag, ica och allt det där.

Riskerna med ett vaccins biverkningar är betydligt lägre än riskerna med COVID-19. Och dina antikroppar har sina begränsningar.

Skrivet av Dimetikon:

3. Jag stannar hemma när jag är sjuk, klänger inte på de i min närhet som tillhör riskgrupp m.m något jag däremot inte gör är att låsa in mig och följa aftonbladets nyhetsfeed om viruset och skrämma upp mig själv till den milda grad att jag inte längre vågar gå ut!

Och? Vill du att jag ska säga att du är duktig eller nåt?

Skrivet av Dimetikon:

4. Svarade bara på det trötta påståendet att jag skulle googla själv, svar som man förtjänar!

På tal om svar som man förtjänar, så betyder påstående och uppmaning två helt olika saker. För googla själv vill du ju inte göra.

Skrivet av Dimetikon:

5.Denna del handlar om en fråga om varför JAG inte skulle dö om JAG fick viruset??

Tja, jag skulle säga att du hade tur men nästa gång så har du kanske inte lika mycket tur så upp till bevis?

Skrivet av Dimetikon:

6. En del i bedömningen hur viruset ska hanteras tycker jag är att även se framåt och vilka följder vissa åtgärder idag ger på framtiden, rena spekulationer då så vitt jag ve så kan ingen se in i framtiden än?

Men dåså. Vad är då poängen med att oroa sig över Sveriges ekonomiska framtid när vi har samhällsfarlig farsot att bekämpa just nu? För vi vinner ju inte något på att spekulera om framtiden....

Skrivet av Dimetikon:

Är det lite MGTOW stämpel på dig eller? "Jag ÄR en man, du säger inte åt mig vad jag ska göra"?

Skrivet av Dimetikon:

Sen vad föreslår du själv som verkar vara så himla upplyst inom ämnet? Du ger jäkligt mycket kritik, tyvärr inte värst konstruktiv sådan!

Svårt att ge dig någon konstruktiv kritik när du inte uppvisar några tecken på eftertänksamhet. Men iallafall, jag föreslår att ifall vaccinet är frivilligt, vilket jag förmodar kommer hända, att man tar sig en funderare, tänk mer på dina medmänniskor än eventuella biverkningar med vaccinet. Och nä, ursäkten "min kropp mitt val" är verkligen ingen bra ursäkt.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

En tråd på sweclockers som får en att tappa tron på samhället trodde jag inte att jag skulle behöva se.

Att så många här inne inte tänker vaccinera sig är skrämmande, då i alla fall jag tror att många av oss är välutbildade individer. Att då mötas av så många som köpt in sig på att vaccin är farliga och liknande är en dyster läsning.

Det kommer stå oss dyrt, kanske inte med just Covid-19. Men i framtiden när ni inte kommer vilja vaccinera era barn mot t.ex. mässlingen så har vi ett riktigt problem.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av isbjoern:

En tråd på sweclockers som får en att tappa tron på samhället trodde jag inte att jag skulle behöva se.

Att så många här inne inte tänker vaccinera sig är skrämmande, då i alla fall jag tror att många av oss är välutbildade individer. Att då mötas av så många som köpt in sig på att vaccin är farliga och liknande är en dyster läsning.

Det kommer stå oss dyrt, kanske inte med just Covid-19. Men i framtiden när ni inte kommer vilja vaccinera era barn mot t.ex. mässlingen så har vi ett riktigt problem.

Håller med, det är fortfarande bara 60% av medlemmarna här som tänker ta vaccinet och jag skulle säga att jag gärna hade sett 80-90% minst.
Kommer krav på vaccin för utresa genom Sveriges gränser så kommer många bli tvungna att vaccinera sig fast de inte tänkt det. Jag är absolut positiv till vaccin och jag hoppas så många som möjligt väljer att ta det när man väl får chansen. Att bara tänka på sig själv i dessa fall är idioti.

Jag bor i område med mycket fästingar och då chansen finns att få TBE av dessa små illbattingar så tar jag detta vaccin var femte år också. Säsongsinfluensan har jag faktiskt inte valt att ta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag föreslår att du säger det där till sjukvårdspersonal. Säg det till anhöriga som har förlorat någon i COVID-19. Faktum är att jag kan tänka mig betala för eventuell ansiktsrekonstruktion ifall det hade behövts, om jag får filma det hela och lägga upp det på min nya youtube kanal Dimetikon möter verkligheten.

Riskerna med ett vaccins biverkningar är betydligt lägre än riskerna med COVID-19. Och dina antikroppar har sina begränsningar.

Och? Vill du att jag ska säga att du är duktig eller nåt?

På tal om svar som man förtjänar, så betyder påstående och uppmaning två helt olika saker. För googla själv vill du ju inte göra.

Tja, jag skulle säga att du hade tur men nästa gång så har du kanske inte lika mycket tur så upp till bevis?

Men dåså. Vad är då poängen med att oroa sig över Sveriges ekonomiska framtid när vi har samhällsfarlig farsot att bekämpa just nu? För vi vinner ju inte något på att spekulera om framtiden....

Är det lite MGTOW stämpel på dig eller? "Jag ÄR en man, du säger inte åt mig vad jag ska göra"?

Svårt att ge dig någon konstruktiv kritik när du inte uppvisar några tecken på eftertänksamhet. Men iallafall, jag föreslår att ifall vaccinet är frivilligt, vilket jag förmodar kommer hända, att man tar sig en funderare, tänk mer på dina medmänniskor än eventuella biverkningar med vaccinet. Och nä, ursäkten "min kropp mitt val" är verkligen ingen bra ursäkt.

Varför skulle jag säga det till dom? Stå och håna nån för att deras anhörig har gått bort? Bara för att jag tycker att samhället överdriver riskerna av viruset så betyder inte det att jag inte har empati för de som förlorat någon?
Det är möjligt att antikroppar inte når hela vägen, men en bit iallafall och nej du behöver inte säga att jag är duktig bara förstå hur jag agerar då du har en tendens att missförstå och tolka allt som att jag går runt och medvetet sprider runt viruset utan eftertanke alls.

Angående googling hit och googling dit, är väl den som påstår något som ska uppvisa källor inte den du riktar ett påstående mot? Jag hade kanske tur, men siffrorna visar att jag bara tillhör majoriteten av fall så jag vet inte, nästa gång kanske bli annorlunda men det får vi se.

Angående MGTOW, nja men om någon vill att jag ska göra nått så får de fan presentera starka bevis/anledningar varför.
Alla måste inte tycka lika och min kropp mitt val är lika bra argument som vilket annat, jag står för integritet och att människor ska vara fria att göra sina egna val i så stor utsträckning som möjligt, självklart krävs vissa inskränkanden på detta för att kunna samexistera med andra människor men än så länge finns inga tvinganden med vad du ska stoppa i din kropp, rekommendationer absolut! Har självklart vaccinerat mina barn och jag själv är vaccinerad mot diverse sjukdomar (stelkramp, hepatit, TBE m.m)

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

En tråd på sweclockers som får en att tappa tron på samhället trodde jag inte att jag skulle behöva se.

Att så många här inne inte tänker vaccinera sig är skrämmande, då i alla fall jag tror att många av oss är välutbildade individer. Att då mötas av så många som köpt in sig på att vaccin är farliga och liknande är en dyster läsning.

Det kommer stå oss dyrt, kanske inte med just Covid-19. Men i framtiden när ni inte kommer vilja vaccinera era barn mot t.ex. mässlingen så har vi ett riktigt problem.

Nu tror jag du förvränger vad som skrevs lite, det är många som har sagt att de kommer avvakta. De som säger att de inte kommer ta vaccinet alls är ändå en minoritet. Sen får du inte glömma bort att de som har starkaste känslor kring det här ämnet kommer skrika högst, att alla som har svarat i den här tråden skulle vara ett bra stickprov av Sweclockers eller samhällets population tvivlar jag starkt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

En tråd på sweclockers som får en att tappa tron på samhället trodde jag inte att jag skulle behöva se.

Att så många här inne inte tänker vaccinera sig är skrämmande, då i alla fall jag tror att många av oss är välutbildade individer. Att då mötas av så många som köpt in sig på att vaccin är farliga och liknande är en dyster läsning.

Det kommer stå oss dyrt, kanske inte med just Covid-19. Men i framtiden när ni inte kommer vilja vaccinera era barn mot t.ex. mässlingen så har vi ett riktigt problem.

Skrivet av Stefflo:

Håller med, det är fortfarande bara 60% av medlemmarna här som tänker ta vaccinet och jag skulle säga att jag gärna hade sett 80-90% minst.
Kommer krav på vaccin för utresa genom Sveriges gränser så kommer många bli tvungna att vaccinera sig fast de inte tänkt det. Jag är absolut positiv till vaccin och jag hoppas så många som möjligt väljer att ta det när man väl får chansen. Att bara tänka på sig själv i dessa fall är idioti.

Jag bor i område med mycket fästingar och då chansen finns att få TBE av dessa små illbattingar så tar jag detta vaccin var femte år också. Säsongsinfluensan har jag faktiskt inte valt att ta.

Skrivet av pine-orange:

Nu tror jag du förvränger vad som skrevs lite, det är många som har sagt att de kommer avvakta. De som säger att de inte kommer ta vaccinet alls är ändå en minoritet. Sen får du inte glömma bort att de som har starkaste känslor kring det här ämnet kommer skrika högst, att alla som har svarat i den här tråden skulle vara ett bra stickprov av Sweclockers eller samhällets population tvivlar jag starkt på.

Kan inte mer än hålla med @pine-orange.

Vågar nog påstå att endel av problematiken ligger i att det är en JA-NEJ-fråga och inte fler val.
Jag är övertygad om att resultatet sett väldigt annorlunda ut om svarsalternativen sett ut som tex följande:
"Självklart! - Troligtvis - Vet ej - Kommer unvika om möjligt - Absolut inte!"

Jag har tex själv svarat Nej, men jag är fortfarande öppen för att ta det om det blir nödvändigt.
Jag är absolut inte emot vaccin, jag har bara dåliga erfarenheter av det årliga influensa-vaccinet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viita:

Kan inte mer än hålla med @pine-orange.

Vågar nog påstå att endel av problematiken ligger i att det är en JA-NEJ-fråga och inte fler val.
Jag är övertygad om att resultatet sett väldigt annorlunda ut om svarsalternativen sett ut som tex följande:
"Självklart! - Troligtvis - Vet ej - Kommer unvika om möjligt - Absolut inte!"

Jag har tex själv svarat Nej, men jag är fortfarande öppen för att ta det om det blir nödvändigt.
Jag är absolut inte emot vaccin, jag har bara dåliga erfarenheter av det årliga influensa-vaccinet.

Jag hade kunnat lägga till 40 olika alternativ och kanske, vet ej, imorgon om jag hinner osv men jag tror omröstningen hade blivit sämre då.

Om du nu svarat NEJ men sen i nästa mening mycket väl kan tänka dig ta det så tycker jag att du ska tänka om. Vad har du för erfarenheter av den årliga influensasprutan? Om du menar att du får influensasymtom under en dag så är det helt normalt då du faktiskt blir smittad av sprutan för att utveckla skydd. Hellre hängig en dag än en vecka säger jag. I Covid19 fallet kan du bli sjuk flera månader.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10