Dockningsstation - 60W eller 100W

Permalänk
Medlem

Dockningsstation - 60W eller 100W

Hej!
Jag ska få ny dator, skärmar och dockningsstation på jobbet. Bland de få dockorna jag kan välja finns två modeller från Targus där den enda skillnaden jag kan notera är effekten, 60W respektive 100W. Har det någon påverkan vilken jag väljer?
Jämförelse mellan de två: https://www.dustinhome.se/compare/show?products=hardvara%2Fda...

Vänligen
Johan

Övrig info:
Datorn jag kommer använda är en Lenovo Thinkpad T14
Processor: 1x Intel Core i7-10610U vPro Processor(Core i7-10610U vPro)
Memory: 1x 32GB DDR4 3200
Hard Drive: 1x 512GB PCIe TLC
Graphics: 1x Intel UHD Graphics
Monitor: 14.0 FHD 45%CG

Skärmar borde inte spela någon roll, men jag kommer använda två Dell U2520D.
https://www.dustinhome.se/product/5011172497/ultrasharp-u2520...

Permalänk
Keeper of the Bamse

Den med 100 watt har thunderbolt3, och mer effekt är ju alltid bättre, eftersom det är jobbet som pyntar så ta den dyraste!

PS: Skärmarna har ändå egen strömmatning, så dom kommer inte ta någon ström från dockan.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för input!

Nä, skärmarna har ju egen strömmatning, men anslutningarna ser ut att vara likvärdiga också, förutom thunderbolt då.

Då får det nog bli den lite dyrare, skiljer inte så mycket i pris på jobbet heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bruiser:

Jag ska få ny dator, skärmar och dockningsstation på jobbet. Bland de få dockorna jag kan välja finns två modeller från Targus där den enda skillnaden jag kan notera är effekten, 60W respektive 100W. Har det någon påverkan vilken jag väljer?

Det kan få en inverkan på laddningstiden om du belastar datorn hårt. Om datorn som exempel kräver 50 watt bara för att snurra på kommer 60-wattaren endast ladda med 10 watt medan 100-wattaren kan ladda med 50 watt. Nu är det sällan som det blir så extrema skillnader, men skillnad kan det absolut bli.

För att sätta det i lite perspektiv, ett "normalt" batteri i en bärbar dator ligger på omkring 50 Wh. Så att ladda ett sådant tomt till fullt om man endast har 10 watt att spela på skulle ta fem timmar gentemot en timme om man har 50 watt till övers.