Permalänk
Medlem

100/100 men får dålig upload

Hej!

Jag har Telia som bredbandsleverantör och skall ha 100/100. Har kollat med supporten också. Det har alltid fungerat fint men den senaste månaden har jag märkt att jag inte har kunnat streama på twitch längre och när jag gjorde ett bredbandskolltest samt speedtest fick jag fram olika resultat:

BBK (med kabel) Ner: 75.30896 Mbit/s | upp: 1.605544 Mbit/s
BBK (wifi(mobil eller laptop) Ner: 95.90 mbit/s | upp: 56,37 mbit/s

Speedtest (med kabel) DOWNLOAD Mbps 89.95 | UPLOAD Mbps 53.24

Jag verkar få mer upload och download via speedtest gentemot bbk, men det verkar som mitt vanliga internet utgår från bbks resultat. Då jag droppar ungefär 90% av mina frames på obs när jag försöker streama.

Saker jag har testat för att felsöka:
*Kopplat olika ethernet-kablar direkt genom fibret för att se om det var kabeln eller routern som spöka, men fick samma dåliga upload.
*Återställt routern
*Inaktiverat Large Send Offload v2(ipv4) och testat med ipv4 också
*Testat olika webbläsare för mätningarna, får samma resultat
*Testat olika routrar också

Inget av detta har hjälpt, jag gissar på att det kan vara något fel på fiberutrustningen kanske fiberlänken eller något.

Jag uppskattar all hjälp!

Visa signatur

GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB Gaming G1 | CPU: i7 6700K | MB: Asus Strix Z270H Gaming/K1 | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | PSU: OCZ ModXStream PRO 700W | CPU-Kylning: Noctua NH-D15 | Skärm: BenQ XL2411Z 144Hz | Chassi: Fractal Design Define R4 Black

Permalänk
Medlem

Vilken webbläsare använder du? http://www.bredbandskollen.se/blog/2019/09/13/webblasartillag...

Du kan prova med dslreports speedtest istället. http://www.dslreports.com/speedtest

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Vilken webbläsare använder du? http://www.bredbandskollen.se/blog/2019/09/13/webblasartillag...

Du kan prova med dslreports speedtest istället. http://www.dslreports.com/speedtest

har prövat Microsoft Edge och Chrome, får dylika resultat där.

gjorde en DSLreport http://www.dslreports.com/speedtest/66311367

Visa signatur

GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB Gaming G1 | CPU: i7 6700K | MB: Asus Strix Z270H Gaming/K1 | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | PSU: OCZ ModXStream PRO 700W | CPU-Kylning: Noctua NH-D15 | Skärm: BenQ XL2411Z 144Hz | Chassi: Fractal Design Define R4 Black

Permalänk
Medlem

Har du någon mediaomvandlare? Har du felanmält det till din leverantör? Felanmäler du seriöst så tekniker tittar på det läggs en bevakning som tittar på trafiken fram till dig. De ser med andra ord hastighet och eventuell packet loss.

Fast först, har du testat med mer än en dator? Har du testat Bredbandskollens eller Speedtests CLI? Har du testat Speedtests Store eller Windows-app? Du är lite för fattig i inlägget för att vi ska få något grepp. Har du packet loss spelar inte hastigheten så stor roll för den delen.

Permalänk
Medlem

Som PerreK skrev, testa först med annan enhet. (kabel i uttaget)

Felsökning är fantastiskt mycket enklare om man vet på vilken sida väggen det är problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du någon mediaomvandlare? Har du felanmält det till din leverantör? Felanmäler du seriöst så tekniker tittar på det läggs en bevakning som tittar på trafiken fram till dig. De ser med andra ord hastighet och eventuell packet loss.

Fast först, har du testat med mer än en dator? Har du testat Bredbandskollens eller Speedtests CLI? Har du testat Speedtests Store eller Windows-app? Du är lite för fattig i inlägget för att vi ska få något grepp. Har du packet loss spelar inte hastigheten så stor roll för den delen.

Yes jag har använt mig av andra datorer för att testa nätverket med kabel både via fiberuttaget samt två olika routrar. Jag får samma resultat. Har inte testat Speedtest CLI. Har prövat BBK appen för mobilen då det inte finns för windows? Hittar inte den iallafall. Och nej jag har ingen mediaomvandlare.

Skrivet av Skrotnisse92:

Som PerreK skrev, testa först med annan enhet. (kabel i uttaget)

Felsökning är fantastiskt mycket enklare om man vet på vilken sida väggen det är problem.

J

Visa signatur

GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB Gaming G1 | CPU: i7 6700K | MB: Asus Strix Z270H Gaming/K1 | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | PSU: OCZ ModXStream PRO 700W | CPU-Kylning: Noctua NH-D15 | Skärm: BenQ XL2411Z 144Hz | Chassi: Fractal Design Define R4 Black

Permalänk
Medlem

Har du en mediaomvandlare så gör norsk reset – strömlös minst 20 sekunder – använd inte strömbrytaren på mediaomvandlaren då de kan vara avstängda i firmware.

Antar att det är mediaomvandlare du menar när du pratar om fiberutrustning.

Tips packet loss visas i Speedtests appar. Du kan också gå in på en hemsida som https://packetlosstest.com/ och kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hareboll:

Yes jag har använt mig av andra datorer för att testa nätverket med kabel både via fiberuttaget samt två olika routrar. Jag får samma resultat. Har inte testat Speedtest CLI. Har prövat BBK appen för mobilen då det inte finns för windows? Hittar inte den iallafall. Och nej jag har ingen mediaomvandlare.

Har du fiber hem har du en mediaomvandlare. Du skriver fiberuttaget, men du menar nog nätverksuttag där du kopplat in din dator med kabel, då en nätverkskabel skriver du? Du kan inte koppla en ethernet/nätverkskabel till en fiber. Du har nog ett nätverksuttag dit det går partvinnad Koppar kabel. Bara förtydligar. Fiber finns det ju alltid någonstans, gissningsvis slutar den fiber du är ansluten till i en switch nere i källaren någonstans och du har nätverkskabel därifrån till lägenheten.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hareboll:

Yes jag har använt mig av andra datorer för att testa nätverket med kabel både via fiberuttaget samt två olika routrar. Jag får samma resultat. Har inte testat Speedtest CLI. Har prövat BBK appen för mobilen då det inte finns för windows? Hittar inte den iallafall. Och nej jag har ingen mediaomvandlare.

J

Du hade alltså inte mediaomvandlare och fiber in i bostaden? Då finns det inget annat att göra än att testa med några olika kablar och datorer och felanmäla.

Bredbandskollen har app, det är CLI-versionen se http://www.bredbandskollen.se/om/mer-om-bbk/bredbandskollen-c....

Har du packet loss är det dock mer relevant med Speedtests Store eller Windows-app då den visar packet loss om det finns.

Permalänk
Medlem

@sleepyoh: D.v.s. troligtvis inte problem i någon fiberutrustning då det då hade påverkat hela switchen och alla grannar.