Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem

-> random ramblings ->

https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Linux-5.9... runt 10,5% av kerneln tar AMDdrivarna upp. Har dubbelbootat (för enskilda spel mestadels) med win i ett par år och haft både AMD och Nvidiakort och rent spontant har det varit ungefär lika mycket trix (vakna från sömn mest) med båda (med Nvidia-drivarna för Nvidiakort). Under lite mindre än en månads tid mellan graffar körde jag med HD530 (intel IGP), minns den perioden specifikt för upplevde inte ett enda problem med sömnläget. Mitt RX580 och användningsmönster hade lite otur där för ett eller två år sen när den specifika vakna-från-sömn-buggen drabbade AMD och existerade ett tag.
Just nu väntar vi på OpenCL för Darktable och en annan buggfix (nämnd ovan) för nvidiadrivarna i 5.9.

Intressant framtid med diskreta Intel-grafikkort.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

-> random ramblings ->

https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Linux-5.9... runt 10,5% av kerneln tar AMDdrivarna upp. Har dubbelbootat (för enskilda spel mestadels) med win i ett par år och haft både AMD och Nvidiakort och rent spontant har det varit ungefär lika mycket trix (vakna från sömn mest) med båda (med Nvidia-drivarna för Nvidiakort). Under lite mindre än en månads tid mellan graffar körde jag med HD530 (intel IGP), minns den perioden specifikt för upplevde inte ett enda problem med sömnläget. Mitt RX580 och användningsmönster hade lite otur där för ett eller två år sen när den specifika vakna-från-sömn-buggen drabbade AMD och existerade ett tag.
Just nu väntar vi på OpenCL för Darktable och en annan buggfix (nämnd ovan) för nvidiadrivarna i 5.9.

Intressant framtid med diskreta Intel-grafikkort.

Kollade lite på din länk och fattade som att källkoden för AMDGPU har mycket copy-paste så 10,5% handlar om textrader med kod. I kommentarerna skrev någon att den kompilerade koden tar 2% av kärnans storlek. Men det är väl bra om de lagt mycket energi på drivrutinerna.

Jag har inte kört jättemycket med mitt 5700XT men upplever inga problem än så länge. Använder inte sömnläget på min stationära dator. Håller med om att intelgrafik med iGPU funkar jättebra i Linux och jag ser också fram mot när man kan köpa diskreta grafikkort från intel. Men min stationära kör en AMD Ryzen 3800X så jag kan inte köra med intel grafik där ännu.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Kollade lite på din länk och fattade som att källkoden för AMDGPU har mycket copy-paste så 10,5% handlar om textrader med kod. I kommentarerna skrev någon att den kompilerade koden tar 2% av kärnans storlek. Men det är väl bra om de lagt mycket energi på drivrutinerna.

Jag har inte kört jättemycket med mitt 5700XT men upplever inga problem än så länge. Använder inte sömnläget på min stationära dator. Håller med om att intelgrafik med iGPU funkar jättebra i Linux och jag ser också fram mot när man kan köpa diskreta grafikkort från intel. Men min stationära kör en AMD Ryzen 3800X så jag kan inte köra med intel grafik där ännu.

Sömnläge är något jag börjat använda rätt nyligen. Min UPS visar hur många watt datorn drar och när datorn står på (skärm på) drar den ca 45 watt. Utan skärm ca 30 watt. Så det är av ren snålhet jag nyttjar viloläget.

Permalänk
Medlem

hur skapar jag ett bootbart usb-minne från Linux Mint av Windows 10 - från deras hemsida på 5,6 GB ?

Unetbootin tar det inte, inte heller det medföljande lilla programmet på Mint. Etcher funkar inte, står att det inte finns något bootmedia eller nåt.

Är det något med en 4GB gräns för USB minnen, på iso-filen?

VARFÖR har inte Microsoft själv någon guide eller program för Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

hur skapar jag ett bootbart usb-minne från Linux Mint av Windows 10 - från deras hemsida på 5,6 GB ?

Unetbootin tar det inte, inte heller det medföljande lilla programmet på Mint. Etcher funkar inte, står att det inte finns något bootmedia eller nåt.

Är det något med en 4GB gräns för USB minnen, på iso-filen?

VARFÖR har inte Microsoft själv någon guide eller program för Linux?

Ett tips generellt är ventoy. Har inte kört det själv men verkar väldigt smidigt när jag sett dem som använder det. Du har ett bootbart minne där du bara lägger in isos så kan du välja vilken du vill boota så behöver du inte "bränna om" för varje iso.

Edit: för att skriva en iso till usbminne så ska i princip vilket brännarprogram som helst i linux klara det. Ett förslag: Etcher

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

fixar inte ventoy. fattar inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

fixar inte ventoy. fattar inte!

Här listas några fler alternativ:
https://wiki.archlinux.org/index.php/USB_flash_installation_m...

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

Tack.

Men lyckades fixa något i Linux nu så jag kunde använda funktioner som inte var tillgängliga, i ett viktigt program.

Permalänk
Medlem

Kör programmet Rufus för att boot media med linux.

Skrivet av Lafa:

hur skapar jag ett bootbart usb-minne från Linux Mint av Windows 10 - från deras hemsida på 5,6 GB ?

Unetbootin tar det inte, inte heller det medföljande lilla programmet på Mint. Etcher funkar inte, står att det inte finns något bootmedia eller nåt.

Är det något med en 4GB gräns för USB minnen, på iso-filen?

VARFÖR har inte Microsoft själv någon guide eller program för Linux?

Permalänk
Medlem

@Lafa Om inget vill fungera så kan du testa att köra Windows i en VM och skapa ett bootbart USB med Microsofts egna program.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Lafa:

hur skapar jag ett bootbart usb-minne från Linux Mint av Windows 10 - från deras hemsida på 5,6 GB ?

Unetbootin tar det inte, inte heller det medföljande lilla programmet på Mint. Etcher funkar inte, står att det inte finns något bootmedia eller nåt.

Är det något med en 4GB gräns för USB minnen, på iso-filen?

VARFÖR har inte Microsoft själv någon guide eller program för Linux?

Helt okunnig om moderna Windowsversioner, men när jag skapar bootpinnar för alla andra operativsystem använder jag dd för att trycka imagen oförändrad till usbstickan; funkar inte det numera?

Permalänk
Skrivet av Lafa:

hur skapar jag ett bootbart usb-minne från Linux Mint av Windows 10 - från deras hemsida på 5,6 GB ?

Unetbootin tar det inte, inte heller det medföljande lilla programmet på Mint. Etcher funkar inte, står att det inte finns något bootmedia eller nåt.

Är det något med en 4GB gräns för USB minnen, på iso-filen?

VARFÖR har inte Microsoft själv någon guide eller program för Linux?

K3b har alltid fungerat för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

hur skapar jag ett bootbart usb-minne från Linux Mint av Windows 10 - från deras hemsida på 5,6 GB ?

Unetbootin tar det inte, inte heller det medföljande lilla programmet på Mint. Etcher funkar inte, står att det inte finns något bootmedia eller nåt.

Är det något med en 4GB gräns för USB minnen, på iso-filen?

VARFÖR har inte Microsoft själv någon guide eller program för Linux?

Om du, eller någon annan för den delen, i framtiden behöver skapa ett bootbart installationsmedia för Windows när du sitter på Linux skulle jag rekommendera WoeUSB.

WoeUSB har GUI för den som ej behärskar CLI. (CLI går givetvis också att använda mot woesusb för den som vill) finns i de flesta distro-repon och går således att ladda ner inifrån din distros Software Center/Store annars finns även PPA:s och Git.

https://www.fossmint.com/woeusb-create-bootable-windows-usb-sticks-from-linux/

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Apropå Nvidias proprietära drivrutin och 5.9 och OpenCLstöd som ännu inte existerar så fann jag referens till https://github.com/Frogging-Family/nvidia-all som funkade utmärkt. Med 455 i 5.9 är nu Darktable megarappt. Det var absolut inte megarappt innan, det tog vissa gånger 20sek för den att refresha en bild efter inzoom, ibland slutade den aldrig. Så ska den inte bete sig på bara cpu och det skumma var att användningsgraf cpukärnor var döda sniglar när det totalstannade. Rätt drygt, varit så sedan -> 5.9. Nu dock är det just som i 5.8 m openclstöd, m opeclstöd tack vare det där repot alltså == near instantaneous : ) (42MP raw med profilerad denoise och sånt)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Inaktiv

Kul tråd :-)

Hejsan på er

Min lilla mardröm från win till Linux.. Jag är inbiten och microsoft förgiftad sedan 1989 när jag skaffa min första PC som tonåring. Jag har alltid gillat windows... upp till windows7.. undantagen är winME, winVista och win8.. dock har jag 8.1 på två maskiner ifall att en situation dyker upp innan 2023 (win10 tar jag inte i med tång i egen ägo även att jag innehar flertalet licenser)

Linux har jag aldrig ens övervägt en sekund genom årens lopp, men i o med win10spyware så stod jag inför ett beslut 2018... win7 End Of Life jan 2020... panik... jag övervägde mellan mac eller linux.. Mac ganska enkel övergång från windows, men all hårdvara måste bytas ut och jag har inte bara två datorer... dyyyyyrt lixom.. Så det blev Linux.. gratis skifte weee, me like
Målet var att köra Linux 100% till Jan2020..... och jag lyckades.. nästan... jag kör idag 99.5% Linux primärt.. undantag servern än så länge.

Så sagt o gjort.. Mars 2018 fick en laptop som jag hade till övers agera labbråtta.. Det blev Linux mint 18.3 som första insteg efter tips från en bekant som använt linux i massor år.. Mina krav var.. stabilt och snarlik windowsmiljö för att "förenkla" övergången..
------------------
Den som säger att övergången är "lätt" borde tvångs-badas i en saltvattens-isvak i minus 30grader. *hahaha*
-----------------
Det finns en del inlägg från mig på två linuxforum som visar på liiite frustration, hat och viljan att kasta datorn ut för ett stup med fyra ton sprängämnen. När mint19 kom så funka inte vissa saker utan stor handpåläggning, så jag började distrohoppa mellan massssor olika distros... Det slutade med att LMDE is the king out of the box lösningen för bärbara intel datorer och sedan byte av skrivbord till Xfce o lite personlig anpassning.
Japp jag vet att Ubuntu familjen är okej oxå, men det var något med ubuntu, xubuntu o allt vad de olika heter i den familjen som jag inte gillar.. Jag kan inte sätta fingret på vad, men det var det "där" lixom, om någon fattar vad jag menar. *hihi*

Fedora gillade jag skarpt och det fick flytta in på mina stationära med dualboot o trippel boot o quadruple boot med andra Linux distros o win7+8.. nu ska jag utforska Debian som lösning till de bärbara för att slippa installera om alla laptops stup i kvarten.. och jag har några till som jag ska utforska på labbdatorerna när jag får upp systemet igen (ombyggnation av datarummet) och sedan ska servern få byta från 2008R2 till centOS... lite obekvämt med den nu efter EOL.

----- Summa summarum o tips till er som ska byta till Linux från windows o har noll erfarenhet av andra OS. ----
Val av Distro.. Här säger jag LinuxMint + LMDE(Linux Mint Debian Edition) samt Ubuntu familjen är de två ni ska prova först som inkörsport.. De har svenska forum där ni kan få hjälp o tips och det är minst handpåläggningsbehövliga för att komma igång med dem.
Hårdvaran allt från dualcore med 2 helst 4GB ram o uppåt fungerar kalas att börja med.. Har ni en stationär dator.. Installera Linux på separat hårddisk och använd bios boot-meny för att välja om ni ska starta win eller Linux.. på så vis om ni tabbar er så sabbar ni inte windows bootloader.
Har ni en bärbar dator så kan en extern hårddisk o samma sak här... bios boot-meny.. dock kan externa hårddiskar trilska om man har otur, men det är ett säkert sätt att börja på.

Sedan det viktigaste... Tänk inte windows... Ju mer insatta ni är i windows, ju mer frustrerade ögonblick kommer ni få. *haha* Man stöter på saker som man vet att i windows kan jag göra såhär o jag kan stuka om det här osv osv... Inget är lika dant i Linux och ju snabbare man kan släppa win-tänket ju snabbare snappar man upp linux.

Linux är inte för alla, men det är värt att ge det en ärlig chans om ni vill slippa undan win10spyware
Största minuset med Linux (obs, min högst personliga åsikt) är att det lever kvar lite i 90talet.. mycket måste man lösa via terminalen o hacka filer.. GUI stödet för ändringar, inställningar osv är ganska kasst.. De som utvecklar linux är nördar och de anser att GUI är för noobs. så de har inte lagt vikt på att försöka få det användarvänligt... Men det gör stora framsteg så framöver så kan det bli nybörjarvänligt. vilket jag hoppas på, så linux tar större marknadsandelar och företag som banker, mjukvarujättar osv börjar inrikta sig mer mot linux som framtida OS att supporta med deras produkter.
Största pluset är att det är stabilt, det går att använda gamla datorer o de blir som nya igen.. När man väl lär sig 90tals delen o hanterar terminal o hack osv, så är linux oändligt. Ju mer jag lär mig, ju mer inser jag att ju mindre kan jag. *haha* Det tar nog åratal att lära sig... om man inte har 10timmar om dagen att bo framför datorn då går det säkert fortare. *hihi*

Det var min lilla erfarenhet o halva uppsats... Tack för ordet.
//Marie

Permalänk
Medlem

@anon309108 Faller lite i samma klang som jag ser på migrationen av Windows -> Linux i dagsläget. Detta är grova subjektiva generaliseringar och är mest bara en observation av vad jag har sett för användarmönster och hur de skulle/har upplevt Linux. En individ kan självklart befinna sig i antingen ingen eller flera av dessa grupper. Har troligen missat någon grupp också då jag dumt nog skriver detta på natten när man är lite trött.
Svårighet att gå från Windows till Linux:

  • Enklaste användaren: Lätt, allt de gör är via webbläsaren i vilket fall. Min far körde Mint i flera år (halv-lång förklaring varför) och antalet "support" ärenden störtdök gentemot när han körde Windows. Han ville bara ha en webbläsare och en email klient. (Thunderbird, som han gillar skarpt.) Så all bloat från Windows var bara i vägen, det är därför t.ex. Chrome OS också har anhängare. Detta är däremot en av de grupperna som tenderar att sakna intresse i operativsystemet man kör så den största tröskeln är att ens installera det.

  • Spelare: Farthinder. Att spela på Linux fungerar i dagsläget enligt mig riktigt bra, men någon utan större datorkunskap eller intresse lär finna det frustrerande. Ett fåtal spel fungerar inte alls utan orimligt mycket arbete, oftast pga någon DRM eller anti-cheat. Många spel kräver små tweaks, men att begära det av någon som bara använder datorn som en spelmaskin blir svårmotiverat.

  • Applikations användare: Riktigt omständligt. De vill oftast köra specifika program, ett eller flera. Många av dessa programmen kräver antingen handpåläggning för att köras eller saknar etablerade sätt att köra på Linux. Ibland så fungerar alternativa mjukvaror, men ofta är det inte ett realistiskt alternativ. Användare här är inte nödvändigtvis så tekniskt insatta så att använda exempelvis Wine är förståeligt nog svårsålt.

  • Avancerade användare: Klippklättring som sedan planar ut sig. Här har man en uppsjö erfarenhet och mjukvaror man förlitar sig på ifrån Windows ekosystemet. Men man är inte nödvändigtvis van vid att arbeta med terminalen. Här brukar iaf alternativa mjukvaror (i.e. FOSS) vara ett fullt dugligt alternativ, men det blir ännu mer att lära sig samtidigt som man byter ett OS man har lång erfarenhet med. Alternativa mjukvaror brukar fungera här då dessa användare tenderar ha många små applikationer för specifika uppgifter som tillsammans utgör grunden i deras flöde och förlitar sig inte helt för sitt arbete på en stor applikation som "Applikations användaren". Det blir lätt en shock i vad som ska läras om och Windows kan bli en enkel tillflykt. Tar man sig däremot förbi de första hindren och etablerar erfarenhet och kunskap så blir det en mycket mjukare upplevelse därefter och Windows kan kännas arkaiskt om man går tillbaka. Här grupperar jag exempelvis många drifttekniker, IT entusiaster och rent krasst många av våra användare här på Sweclockers.

  • Öppensinnad mjukvaruutvecklare: Nirvana. Givet att det man utvecklar fungerar på Linux så är det helt underbart för mjukvaruutveckling. De flesta inom denna gruppen är bekväma med att använda terminalen (många föredrar), ändra inställningar i filer och till och med kika på koden om något strular. Så allt känns naturligt. Mjukvaruutvecklare stöter också ofta på allting som är hemskt i Windows och det är underbart att slippa eller faktiskt kunna felsöka. Det märks att design beslut i Linux togs av en mjukvaruutvecklare och inte affärssidan, då det är så mycket mer genomtänkt för det syftet. Är själv i denna gruppen (tillsammans med Spelare) så jag använder Linux så ofta jag kan, då det både är en trevligare upplevelse och jag kan effektivare utföra det jag vill göra. Blev lite förtvivlad när jag var behövde neka Linux på våran arbetsplats pga en stor del av våran kodbas är Windows endast. Lyckligtvis arbetar vi med att aktivt avveckla Windows enbart koden i förmån för cross-platform, så alla framtida utvecklare slipper tvingas köra Windows.

Bättre namn
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Hejsan på er

Min lilla mardröm från win till Linux.. Jag är inbiten och microsoft förgiftad sedan 1989 när jag skaffa min första PC som tonåring. Jag har alltid gillat windows... upp till windows7.. undantagen är winME, winVista och win8.. dock har jag 8.1 på två maskiner ifall att en situation dyker upp innan 2023 (win10 tar jag inte i med tång i egen ägo även att jag innehar flertalet licenser)

Linux har jag aldrig ens övervägt en sekund genom årens lopp, men i o med win10spyware så stod jag inför ett beslut 2018... win7 End Of Life jan 2020... panik... jag övervägde mellan mac eller linux.. Mac ganska enkel övergång från windows, men all hårdvara måste bytas ut och jag har inte bara två datorer... dyyyyyrt lixom.. Så det blev Linux.. gratis skifte weee, me like
Målet var att köra Linux 100% till Jan2020..... och jag lyckades.. nästan... jag kör idag 99.5% Linux primärt.. undantag servern än så länge.

Så sagt o gjort.. Mars 2018 fick en laptop som jag hade till övers agera labbråtta.. Det blev Linux mint 18.3 som första insteg efter tips från en bekant som använt linux i massor år.. Mina krav var.. stabilt och snarlik windowsmiljö för att "förenkla" övergången..
------------------
Den som säger att övergången är "lätt" borde tvångs-badas i en saltvattens-isvak i minus 30grader. *hahaha*
-----------------
Det finns en del inlägg från mig på två linuxforum som visar på liiite frustration, hat och viljan att kasta datorn ut för ett stup med fyra ton sprängämnen. När mint19 kom så funka inte vissa saker utan stor handpåläggning, så jag började distrohoppa mellan massssor olika distros... Det slutade med att LMDE is the king out of the box lösningen för bärbara intel datorer och sedan byte av skrivbord till Xfce o lite personlig anpassning.
Japp jag vet att Ubuntu familjen är okej oxå, men det var något med ubuntu, xubuntu o allt vad de olika heter i den familjen som jag inte gillar.. Jag kan inte sätta fingret på vad, men det var det "där" lixom, om någon fattar vad jag menar. *hihi*

Fedora gillade jag skarpt och det fick flytta in på mina stationära med dualboot o trippel boot o quadruple boot med andra Linux distros o win7+8.. nu ska jag utforska Debian som lösning till de bärbara för att slippa installera om alla laptops stup i kvarten.. och jag har några till som jag ska utforska på labbdatorerna när jag får upp systemet igen (ombyggnation av datarummet) och sedan ska servern få byta från 2008R2 till centOS... lite obekvämt med den nu efter EOL.

----- Summa summarum o tips till er som ska byta till Linux från windows o har noll erfarenhet av andra OS. ----
Val av Distro.. Här säger jag LinuxMint + LMDE(Linux Mint Debian Edition) samt Ubuntu familjen är de två ni ska prova först som inkörsport.. De har svenska forum där ni kan få hjälp o tips och det är minst handpåläggningsbehövliga för att komma igång med dem.
Hårdvaran allt från dualcore med 2 helst 4GB ram o uppåt fungerar kalas att börja med.. Har ni en stationär dator.. Installera Linux på separat hårddisk och använd bios boot-meny för att välja om ni ska starta win eller Linux.. på så vis om ni tabbar er så sabbar ni inte windows bootloader.
Har ni en bärbar dator så kan en extern hårddisk o samma sak här... bios boot-meny.. dock kan externa hårddiskar trilska om man har otur, men det är ett säkert sätt att börja på.

Sedan det viktigaste... Tänk inte windows... Ju mer insatta ni är i windows, ju mer frustrerade ögonblick kommer ni få. *haha* Man stöter på saker som man vet att i windows kan jag göra såhär o jag kan stuka om det här osv osv... Inget är lika dant i Linux och ju snabbare man kan släppa win-tänket ju snabbare snappar man upp linux.

Linux är inte för alla, men det är värt att ge det en ärlig chans om ni vill slippa undan win10spyware
Största minuset med Linux (obs, min högst personliga åsikt) är att det lever kvar lite i 90talet.. mycket måste man lösa via terminalen o hacka filer.. GUI stödet för ändringar, inställningar osv är ganska kasst.. De som utvecklar linux är nördar och de anser att GUI är för noobs. så de har inte lagt vikt på att försöka få det användarvänligt... Men det gör stora framsteg så framöver så kan det bli nybörjarvänligt. vilket jag hoppas på, så linux tar större marknadsandelar och företag som banker, mjukvarujättar osv börjar inrikta sig mer mot linux som framtida OS att supporta med deras produkter.
Största pluset är att det är stabilt, det går att använda gamla datorer o de blir som nya igen.. När man väl lär sig 90tals delen o hanterar terminal o hack osv, så är linux oändligt. Ju mer jag lär mig, ju mer inser jag att ju mindre kan jag. *haha* Det tar nog åratal att lära sig... om man inte har 10timmar om dagen att bo framför datorn då går det säkert fortare. *hihi*

Det var min lilla erfarenhet o halva uppsats... Tack för ordet.
//Marie

Jag har varit påväg från windows sen 15 år tillbaka, alltid slutat med att jag distro hoppat allt för ofta. iom Win10 så var sista spiken i kistan nere och nuu har jag hittat hem! Manjaro! sjukt stabil dist som fungerar out of the box utan några som helst bekymmer på både laptop och stationära, jag har kört allt från slackware, redhat and so on men det har alltid varit något jag stört mig på!
Visst har jag kvar min AD miljö, filserver osv men det är mest för att låsa ner barnens datorer lite, på mina enheter har inte windows rullat på länge nu och jag kunde inte vara gladare!

Så har du lite att göra nån kväll, ge manjaro eller arch en chans.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av philipborg:

@Marie SWE Faller lite i samma klang som jag ser på migrationen av Windows -> Linux i dagsläget. Detta är grova subjektiva generaliseringar och är mest bara en observation av vad jag har sett för användarmönster och hur de skulle/har upplevt Linux. En individ kan självklart befinna sig i antingen ingen eller flera av dessa grupper. Har troligen missat någon grupp också då jag dumt nog skriver detta på natten när man är lite trött.
Svårighet att gå från Windows till Linux:

hmm.. okej, då platsar jag in under applikation användaren o avancerade användaren då... Jag hade ett rent h*** innan jag kunde släppa windows tänket med typ 30års microsoft i ryggen. *hahahaha*
Men jag gillar win 3.11, 98se, 2000 o win7 samt 2008R2 fortfarande.
Dock får retromaskinerna stå för windows delen... nu mer blir det linux för det dagliga o snart även på servern... Men jag måste labba med centOS innan, så jag får ett snabbt byte med minimalt driftstopp.

Men mycket intressant med ditt perspektiv o förklaring.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelle:

Jag har varit påväg från windows sen 15 år tillbaka, alltid slutat med att jag distro hoppat allt för ofta. iom Win10 så var sista spiken i kistan nere och nuu har jag hittat hem! Manjaro! sjukt stabil dist som fungerar out of the box utan några som helst bekymmer på både laptop och stationära, jag har kört allt från slackware, redhat and so on men det har alltid varit något jag stört mig på!
Visst har jag kvar min AD miljö, filserver osv men det är mest för att låsa ner barnens datorer lite, på mina enheter har inte windows rullat på länge nu och jag kunde inte vara gladare!

Så har du lite att göra nån kväll, ge manjaro eller arch en chans.

Jag har kikat på Arch o jag dissar det rakt av.. jag vill ha LTS versioner... rullande releaser har en förmåga att sabba något vid absolut fel tillfälle. *hihi* Se bara på win10 hur det ställer till det för användarna o sedan kraschar.. rullande är inte bra om man vill ha ett stabilt pålitligt system som bara går år efter år
Manjaro har jag inte testat, jag vet att den bygger på Arch, men mer LTS version o lite mer stabil.. När jag får igång alla maskiner igen så jag har mina två labbdatorer online, så ska jag kika på Manjaro.. dock är målet att inte behöva installera om en dator på minst 4år... att enbart installera om en dator, det är ju bara 5timmars pyssel från format till absolut sista tweak'en.. men med 10datorer är det inte lika roligt längre, man vill ju gärna ha ett liv oxå. *hahaha*
Så någon kväll är om ca.3veckor.. då har jag kanske datarummet klart igen... nu är jag handikappad med två laptops på vardagsrumsbordet.
RedHat hade jag funderingar på till servern, då HP levererar alla drivar. Men tydligen är ju centOS samma sak, så det lutar åt det. Men det är 2021års bekymmer... jag måste lära mig linux som serverOS först innan jag kan kasta in det på servern.

Permalänk
Skrivet av anon309108:

Jag har kikat på Arch o jag dissar det rakt av.. jag vill ha LTS versioner... rullande releaser har en förmåga att sabba något vid absolut fel tillfälle. *hihi* Se bara på win10 hur det ställer till det för användarna o sedan kraschar.. rullande är inte bra om man vill ha ett stabilt pålitligt system som bara går år efter år
Manjaro har jag inte testat, jag vet att den bygger på Arch, men mer LTS version o lite mer stabil.. När jag får igång alla maskiner igen så jag har mina två labbdatorer online, så ska jag kika på Manjaro.. dock är målet att inte behöva installera om en dator på minst 4år... att enbart installera om en dator, det är ju bara 5timmars pyssel från format till absolut sista tweak'en.. men med 10datorer är det inte lika roligt längre, man vill ju gärna ha ett liv oxå. *hahaha*
Så någon kväll är om ca.3veckor.. då har jag kanske datarummet klart igen... nu är jag handikappad med två laptops på vardagsrumsbordet.
RedHat hade jag funderingar på till servern, då HP levererar alla drivar. Men tydligen är ju centOS samma sak, så det lutar åt det. Men det är 2021års bekymmer... jag måste lära mig linux som serverOS först innan jag kan kasta in det på servern.

Precis som @Pelle är inne på så finns det ju rätt många varianter, alla fyller de någon funktion, alla skiljer de sig lite- eller mycket åt beroende på preferenser som står ut mellan de olika lägren.

Arch är för dem som vill bygga custom system och alltid ha möjlighet att ta del av de senaste uppdateringarna, paketversionerna och teknikerna.
En perfekt distro för dem som behärskar den sortens "kaos" och alltid vill ha tillgång till det senaste.
Mycket riktigt kan det innebära trubbel emellanåt, därav kanske Arch-gemenskapen lämpar sig mer för dem som verkligen brinner för utvecklingen och inte är rädd för att ta fram verktygslådan när/om något skiter sig.

Manjaro är något mer av en behärskad variant av det kaoset men som ändå erbjuder dig möjigheterna att ta del av Arch-Linux enorma och ständigt uppdaterade paket fast med mer fokus på användarvänlighet. Finns även en rätt ung distro på det spåret som heter "Endeavour OS".

https://endeavouros.com/

Finns också varianter som Solus, den distro jag använder, som är ännu mer åt det lugnare hållet, fortfarande rullande release, men väldigt stabilt och testas noggrant innan de släpper nya versioner av något. Vad de själva kallar för en "Curated Rolling-release".
Passar mig utmärkt då jag, lite som du, inte gärna vill installera om min dator mer än nödvändigt.
Har använt Solus uteslutande som primärt OS nu i 3-4 år på samma installation, helt problemfritt (trots ständiga uppdateringar, veckovis) så jag är mäkta imponerad av den distron och kvalitén den når upp till.
Standard Desktop Environment är Budgie för Solus som inte är allt för olikt en generell Windows desktop, men de erbjuder även andra DE's för den som inte gillar Budgie.

https://getsol.us/download/

Sedan finns det ytterligare unika varianter som OpenSUSE, den glöms ofta bort i sammanhangen, de erbjuder nämligen både LTS (Leap 15.2) och Rolling-release (Tumbleweed) versioner av sina Desktop OS. Server roll finns också!
OpenSUSE drar mer åt Red Hat's eko-system.
Den är riktigt bra rakt igenom enl. mina erfarenheter, mycket stort utbud och det är stabilt, även på "Tumbleweed" vad jag märkt av, då man enbart får tillgång till "stable" versioner av paket fast kontinuerligt istället för på release-basis. Lite som Solus i resonmenaget.
Som sagt tidigare: Vill man helt enkelt undvika rolling-release finns ju även point-releasen "Leap" att tillgå.
I annat fall skulle man ju kunna kombinera de två och använda Leap på "mer viktiga" datorer och Tumbleweed på "mindre viktiga" datorer som kan fungera som testsystem.
En stark bonus, som jag ser det, är att OpenSUSE hängt på RedHat's initiativ och gjort BtrFS till sitt standard filsystem på sina distros. Det gör att man nu kan använda sig av en massa trevliga funktioner såsom Snapshots med Subvolumes, Compression, Rollback, som standard på filsystemsnivå.

https://www.opensuse.org/

RedHat/Cent OS/OpenSUSE skulle jag säga är mer nischat mot företag och större installationer/miljöer, så jobbar du med RedHat/IBM/SLES produkter dagligen eller har certifiering för det så är det nog ett givet val.

Debian/Ubuntu-baserade OS är vad den bredare massan använder sig av när det inte handlar uteslutande om företagslösningar, utan mer hobby-, hemanvändande men givetvis täcker även dem upp företagsaspekten utomordentligt på den punkten. De har bara en bredare användarbas så som jag ser det när det kommer till hemanvändare.

Det är med andra ord inget fel att känna till lite om båda världar, båda spåren är stabila men också dem har sina skillnader, även om nu alla har Linux som den gemensamma nämnaren.
För min del faller valet på Ubuntu Server då det finns gott om guider, dokumentation och stor community att ta hjälp av.

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk

Tänkte bara inflika med att det även i Arch går att använda sig av LTS-kärnan. Man behöver inte köra absolut senaste, även om det är åt det hållet distributionen lutar.

Ovasett om man använder Arch eller inte så har de en högklassig Wiki som kan vara till hjälp även i andra distributioner.
https://wiki.archlinux.org/

Är det stabilitet som är a och o är Debian en riktigt bra dist, dock får man räkna med att kärnan är lastgammal och paketen därefter om man väljer Stable. Men så pass stabilt att det nästan blir tråkigt ;). Har man dessutom komponenter som exempelvis ett WLAN-kort från broadcom och inte väljer non-free så är det bara ställa in ryggstödet och öppna Joltcolan för då har man att göra en stund ;).

När man väl kommit in i distrohoppen är det svårt att sluta, finns som sagt skapligt att välja mellan.
https://www.distrowatch.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

VARFÖR har inte Microsoft själv någon guide eller program för Linux?

Väldigt konstigt att inte BMW har tillbehör till instruktioner till toyota bilar...något jag länge undrat över...

Såvitt jag vet brukar inte konkurrenter hjälpa varandra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyberskunk:

Precis som @Pelle är inne på så finns det ju rätt många varianter, alla fyller de någon funktion, alla skiljer de sig lite- eller mycket åt beroende på preferenser som står ut mellan de olika lägren.

Arch är för dem som vill bygga custom system och alltid ha möjlighet att ta del av de senaste uppdateringarna, paketversionerna och teknikerna.
En perfekt distro för dem som behärskar den sortens "kaos" och alltid vill ha tillgång till det senaste.
Mycket riktigt kan det innebära trubbel emellanåt, därav kanske Arch-gemenskapen lämpar sig mer för dem som verkligen brinner för utvecklingen och inte är rädd för att ta fram verktygslådan när/om något skiter sig.

Manjaro är något mer av en behärskad variant av det kaoset men som ändå erbjuder dig möjigheterna att ta del av Arch-Linux enorma och ständigt uppdaterade paket fast med mer fokus på användarvänlighet. Finns även en rätt ung distro på det spåret som heter "Endeavour OS".

https://endeavouros.com/

Finns också varianter som Solus, den distro jag använder, som är ännu mer åt det lugnare hållet, fortfarande rullande release, men väldigt stabilt och testas noggrant innan de släpper nya versioner av något. Vad de själva kallar för en "Curated Rolling-release".
Passar mig utmärkt då jag, lite som du, inte gärna vill installera om min dator mer än nödvändigt.
Har använt Solus uteslutande som primärt OS nu i 3-4 år på samma installation, helt problemfritt (trots ständiga uppdateringar, veckovis) så jag är mäkta imponerad av den distron och kvalitén den når upp till.
Standard Desktop Environment är Budgie för Solus som inte är allt för olikt en generell Windows desktop, men de erbjuder även andra DE's för den som inte gillar Budgie.

https://getsol.us/download/

Sedan finns det ytterligare unika varianter som OpenSUSE, den glöms ofta bort i sammanhangen, de erbjuder nämligen både LTS (Leap 15.2) och Rolling-release (Tumbleweed) versioner av sina Desktop OS. Server roll finns också!
OpenSUSE drar mer åt Red Hat's eko-system.
Den är riktigt bra rakt igenom enl. mina erfarenheter, mycket stort utbud och det är stabilt, även på "Tumbleweed" vad jag märkt av, då man enbart får tillgång till "stable" versioner av paket fast kontinuerligt istället för på release-basis. Lite som Solus i resonmenaget.
Som sagt tidigare: Vill man helt enkelt undvika rolling-release finns ju även point-releasen "Leap" att tillgå.
I annat fall skulle man ju kunna kombinera de två och använda Leap på "mer viktiga" datorer och Tumbleweed på "mindre viktiga" datorer som kan fungera som testsystem.
En stark bonus, som jag ser det, är att OpenSUSE hängt på RedHat's initiativ och gjort BtrFS till sitt standard filsystem på sina distros. Det gör att man nu kan använda sig av en massa trevliga funktioner såsom Snapshots med Subvolumes, Compression, Rollback, som standard på filsystemsnivå.

https://www.opensuse.org/

RedHat/Cent OS/OpenSUSE skulle jag säga är mer nischat mot företag och större installationer/miljöer, så jobbar du med RedHat/IBM/SLES produkter dagligen eller har certifiering för det så är det nog ett givet val.

Debian/Ubuntu-baserade OS är vad den bredare massan använder sig av när det inte handlar uteslutande om företagslösningar, utan mer hobby-, hemanvändande men givetvis täcker även dem upp företagsaspekten utomordentligt på den punkten. De har bara en bredare användarbas så som jag ser det när det kommer till hemanvändare.

Det är med andra ord inget fel att känna till lite om båda världar, båda spåren är stabila men också dem har sina skillnader, även om nu alla har Linux som den gemensamma nämnaren.
För min del faller valet på Ubuntu Server då det finns gott om guider, dokumentation och stor community att ta hjälp av.

Joo jag vet att det finns en hel uppsjö... jag testade nog ett tjugotal under min distrohopps period jag hade några månader under2019 Det var då jag kom fram till att LMDE gick klockrent på mina fyra laptops.. [Fn]snabbkommandon, wifi, blåtand, grafik, musplattan osv osv superstabil då den bygger direkt på Debian istället som minten via ubuntu.. dock bytte jag skrivbordsmiljö från cinnamon till Xfce.. jag har noll nytta av ett flashigt skrivbord, då jag aldrig ser skrivbordet. *hihi* Jag jobbar med program o via nätverk
Det jag stör mig på med LMDE är att det uppdateras inte i lika många år som Debian stable.. där av ska jag undersöka Debian som main OS på mina bärbara..

Jag har inga datorer som är mindre viktiga tyvärr... Mer än mina två labbdatorer där jag disikerar olika saker o kraschar saker med flit o även testar olika distros på.. De används ofta om jag ska prova något för att skriva en liten guide eller återskapa fenomen..
Dock är jag utan dem ett tag till, men jag ska lägga Solus på minnet o testa den.
Fedora använder jag på den maskinen jag testar viss hårdvara på och även gör datarecoverys Jag gillar verktygsutbudet som finns i fedora, kali har en hel del godsaker oxå.. Där av att jag har upp till fyra os på vissa av datorerna, för att vissa distros har olika fördelar.. och jag har inte blivit så haj på linux ännu att jag kan ta o göra ett eget os av dem jag gillar. *hahaha*
Det jag hatar är terminalen... så alla distros som har GUI lösningar för inställningar, justeringar o nätverk har förtur i min värld.. terminal är MS-dos för mig... tidigt 90tal... sorry om jag svär i kyrkan nu, men förlåt mig, men jag är windowsförgiftad sedan windows 2 *hihihi*

OpenSuse provade jag, men det var inte kompis med laptoppen jag labbade med, så det ska jag testa igen framöver.. som du säger så är det ju redhat o centos familjen, så det är ganska intressant för min server behöver ett bra OS.. och samma familj är ofta en bra lösning för då är det samma kommandon om man blir tvingad till terminal-jakt.

Mitt mål under 2021 är att hitta ett superbra, stabilt alltid att lita på OS för intel laptops och ett för stationära som är så terminalfria som bara går. Jag vill få fler att börja använda linux istället för win10spyware.. och folk som knappt kan justera inställningar i windows kontrollpanel skulle aldrig fixa terminalen. Så jag försöker hitta lösningar i linux i GUIstyle för att locka fler att linux behöver inte vara komplicerat. Dock vart jag aldrig färdig med nätverksguiden för dummies GUIstyle innan jag vart tvungen att riva ner mitt datarum o nu sitter jag utan labbmaskiner. Men den ska bli klar.

För min del måste mina maskiner vara stabila, det är för att veta att när jag tar mina laptops och åker iväg, så vet jag att de kommer inte bråka. Sedan dual/trippelboot med fler OS för att ha det där lilla extra med i verktygslådan.. och den viktigaste har dubbla hårddiskar, så skulle grub krascha, så kan jag bota den andra utan att behöva börja fixa problemet.. bios botmeny just love it.
Lika dant mina stationära, de måste alltid starta.. de får bara inte fela.. dock här hemma har jag PXEboot som backup o sedan bara återställa hårddisken via servern på alla datorer.. därför är väl kanske rullande release mindre attraktivt, för då måste jag väl uppdatera systemavbildningen oftare... Jag är bortskämd med windows.. där körde jag win7 systemavbildningarna oförändrad under massor år.. uppdateringarna och några få programuppdateringar får man leva med OM en situation skulle inträffa där hårddisken kraschar eller OS'et blir korrupt. vilket bara hänt ettpar gånger på maskinerna under windows7.. väldigt stabilt OS. (efter lite modds)

Men jag har börjat märka att jag har bredare utbud i linux och vart efter jag lär mig mer ju mer fördelar kommer jag säkert märka.
Men jag svär fortfarande åt Libre office, jag gillar ms office bättre... det är nog för att jag inte lärt mig det andra ännu.
Men jag ska attan inte ha win10, så jag ska lyckas linuxkonvertera de sista 0.5procenten.

Supertack för din erfarenhet o dina förslag... jag ska ärligt ge dem en chans o kika på dem sedan när jag får igång det andra maskineriet igen.
Det är det här jag gillar med forum... allas erfarenheter, åsikter och tips o hjälp.
Oj, det blev lite långt mess... aja, det bjuder jag på så här tio i två på natten. *hihi*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alternative:

Tänkte bara inflika med att det även i Arch går att använda sig av LTS-kärnan. Man behöver inte köra absolut senaste, även om det är åt det hållet distributionen lutar.

Ovasett om man använder Arch eller inte så har de en högklassig Wiki som kan vara till hjälp även i andra distributioner.
https://wiki.archlinux.org/

Är det stabilitet som är a och o är Debian en riktigt bra dist, dock får man räkna med att kärnan är lastgammal och paketen därefter om man väljer Stable. Men så pass stabilt att det nästan blir tråkigt ;). Har man dessutom komponenter som exempelvis ett WLAN-kort från broadcom och inte väljer non-free så är det bara ställa in ryggstödet och öppna Joltcolan för då har man att göra en stund ;).

När man väl kommit in i distrohoppen är det svårt att sluta, finns som sagt skapligt att välja mellan.
https://www.distrowatch.com

Kan inte mer än att hålla med gällande archwiki. Troligtvis en av de bästa wikis jag stött på.

Personligen kör jag debian baserat, då det är vad jag fattat tycke för. Ubuntubaserat för att få lite nyare paket utan att behöva böka.
På serversidan skulle jag hålla mig till Ubuntu server LTS, CentOS eller openSuse beroende på vilken färg som är finast.
Linux som Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alternative:

Tänkte bara inflika med att det även i Arch går att använda sig av LTS-kärnan. Man behöver inte köra absolut senaste, även om det är åt det hållet distributionen lutar.

Ovasett om man använder Arch eller inte så har de en högklassig Wiki som kan vara till hjälp även i andra distributioner.
https://wiki.archlinux.org/

Är det stabilitet som är a och o är Debian en riktigt bra dist, dock får man räkna med att kärnan är lastgammal och paketen därefter om man väljer Stable. Men så pass stabilt att det nästan blir tråkigt ;). Har man dessutom komponenter som exempelvis ett WLAN-kort från broadcom och inte väljer non-free så är det bara ställa in ryggstödet och öppna Joltcolan för då har man att göra en stund ;).

När man väl kommit in i distrohoppen är det svårt att sluta, finns som sagt skapligt att välja mellan.
https://www.distrowatch.com

Jag älskar inflik, så flika in massssor ;D
Precis... jag anser att det senaste är för de som behöver det senaste.. Jag använder ganska gammal hårdvara, för det jag gör är inte hårdvarukrävande.. bara tidskrävande.

Den är nice.. Arch wiki bokmärkte jag redan ettpar månader efter jag prova linux första gången i mars 2018.. Kalasbra, men lite komplicerad ibland.. det är mest terminal o filhackslösningar.. Men väldigt bra att ha när dumma situationer uppkommer..

Jag hatar att testa olika distros, jag vill komma fram till ettpar main OS att köra på, sedan installera datorerna, customisera o tweaka det som behövs, lägga till o ta bort program jag inte behöver o lägga till grundläggande program jag behöver och sedan göra systemavbildningar o bara glömma bort installationer för 5år framöver..
Så jag kommer nog inte få svårt att avvänja mig från distrohoppen, jag längtar efter att slippa dem.. ett OS ska bara göra en grundfunktion så datorns hårdvara går stabilt o program kan köras, sedan ska OS'et glömmas bort att det ens finns på datorn.. det är program man arbetar med o en webbläsare man surfar med.. OS'et i sig.. neeee. Det är nog mer för de som älskar att skruva under huven i OS'et som uppskattar distrohopp, tweaks, utseende på skrivbord.
Vist är jag tråkig. *hihi* Så det att debian är nästan tråkigt enligt dig, låter som en bra start för mig.
Men jag har full förståelse för de som älskar det o vill sitta med det i timmar... jag har mina hobbys som jag lägger mängder av tid på, som ni säkert skulle skaka på huvudet åt o sucka. *hihi*
Men jag måste ju tyvärr kunna det oxå, för att framöver kunna hjälpa andra om de får dataproblem.. ska jag få dem att börja använda linux, så måste jag ju supporta dem sedan. I framtid när jag känner att jag börjar få pejl på det, så blir det att skaffa lite behörigheter för linux.

Så fortsätt gärna att flika in o tipsa om saker.

Skrivet av olle:

Kan inte mer än att hålla med gällande archwiki. Troligtvis en av de bästa wikis jag stött på.

Personligen kör jag debian baserat, då det är vad jag fattat tycke för. Ubuntubaserat för att få lite nyare paket utan att behöva böka.
På serversidan skulle jag hålla mig till Ubuntu server LTS, CentOS eller openSuse beroende på vilken färg som är finast.
Linux som Linux.

Okej... vad är det med Ubuntu server du gillar då?
Jag har inte provat några server distar ännu, så det är alltid kul att höra andras åsikter innan jag ger mig in på den stigen.
Det var något med ubuntufamiljen som jag inte gillade.. jag kan inte sätta fingret på vad det var... men ubuntu, lubuntu, xubuntu o allt vad de använder istället för att bara säga Ubuntu xfce , kde osv.. Men jag provade dem alla o njae, det var något.
openSuse är väl ingen serverdistro? eller är det?

.

.

.

Edit:
Jag kastar in en fråga till er alla..
Vet ni varför linux suger på swap delen?
Jag använder swap-partition och den får arbeta ibland när minnet blir maxat, samt jag använde jämt viloläge i windows, för att snabbt få upp det jag arbeta med vid nästa start istället för att öppna upp allt igen o vill göra det i linux oxå.. På mina bärbara löste jag det med Vänteläge då de har batteri o där med inbyggd UPS.
Men Linux typ låser sig typ allt ett tag när den börjar swapa, medans i windows rullar allt på, men man ser hårddisken arbeta.. lika så vid återstart av viloläge så tar det världens tid för maskinen att starta, i windows tar det bara en tiondel av tiden.. (samma maskin med dualboot)
Jag använder mekaniska diskar då de är billigare/TB

Permalänk

Usch. Swap. Ditt minne är för litet!
Se till så du har nån slags komprimering av minne innan det swappas ut. Windows har det som standard har jag för mig.
sysctl vm.swappines skall vara lågt, typ 10, för att undvika swap på desktopsystem, standardvärdet är 60.
Jag använder också mekaniska diskar men har dom cachade på SSD(bcache) + att SSD:n innehåller rootfilsystemet och swappen.
Skaffa gärna någon liten SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Usch. Swap. Ditt minne är för litet!
Se till så du har nån slags komprimering av minne innan det swappas ut. Windows har det som standard har jag för mig.
sysctl vm.swappines skall vara lågt, typ 10, för att undvika swap på desktopsystem, standardvärdet är 60.
Jag använder också mekaniska diskar men har dom cachade på SSD(bcache) + att SSD:n innehåller rootfilsystemet och swappen.
Skaffa gärna någon liten SSD.

Antar du menar Zswap (eller Zram)?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag älskar inflik, så flika in massssor ;D
Precis... jag anser att det senaste är för de som behöver det senaste.. Jag använder ganska gammal hårdvara, för det jag gör är inte hårdvarukrävande.. bara tidskrävande.

Den är nice.. Arch wiki bokmärkte jag redan ettpar månader efter jag prova linux första gången i mars 2018.. Kalasbra, men lite komplicerad ibland.. det är mest terminal o filhackslösningar.. Men väldigt bra att ha när dumma situationer uppkommer..

Jag hatar att testa olika distros, jag vill komma fram till ettpar main OS att köra på, sedan installera datorerna, customisera o tweaka det som behövs, lägga till o ta bort program jag inte behöver o lägga till grundläggande program jag behöver och sedan göra systemavbildningar o bara glömma bort installationer för 5år framöver..
Så jag kommer nog inte få svårt att avvänja mig från distrohoppen, jag längtar efter att slippa dem.. ett OS ska bara göra en grundfunktion så datorns hårdvara går stabilt o program kan köras, sedan ska OS'et glömmas bort att det ens finns på datorn.. det är program man arbetar med o en webbläsare man surfar med.. OS'et i sig.. neeee. Det är nog mer för de som älskar att skruva under huven i OS'et som uppskattar distrohopp, tweaks, utseende på skrivbord.
Vist är jag tråkig. *hihi* Så det att debian är nästan tråkigt enligt dig, låter som en bra start för mig.
Men jag har full förståelse för de som älskar det o vill sitta med det i timmar... jag har mina hobbys som jag lägger mängder av tid på, som ni säkert skulle skaka på huvudet åt o sucka. *hihi*
Men jag måste ju tyvärr kunna det oxå, för att framöver kunna hjälpa andra om de får dataproblem.. ska jag få dem att börja använda linux, så måste jag ju supporta dem sedan. I framtid när jag känner att jag börjar få pejl på det, så blir det att skaffa lite behörigheter för linux.

Så fortsätt gärna att flika in o tipsa om saker.

Okej... vad är det med Ubuntu server du gillar då?
Jag har inte provat några server distar ännu, så det är alltid kul att höra andras åsikter innan jag ger mig in på den stigen.
Det var något med ubuntufamiljen som jag inte gillade.. jag kan inte sätta fingret på vad det var... men ubuntu, lubuntu, xubuntu o allt vad de använder istället för att bara säga Ubuntu xfce , kde osv.. Men jag provade dem alla o njae, det var något.
openSuse är väl ingen serverdistro? eller är det?

.

.

.

Edit:
Jag kastar in en fråga till er alla..
Vet ni varför linux suger på swap delen?
Jag använder swap-partition och den får arbeta ibland när minnet blir maxat, samt jag använde jämt viloläge i windows, för att snabbt få upp det jag arbeta med vid nästa start istället för att öppna upp allt igen o vill göra det i linux oxå.. På mina bärbara löste jag det med Vänteläge då de har batteri o där med inbyggd UPS.
Men Linux typ låser sig typ allt ett tag när den börjar swapa, medans i windows rullar allt på, men man ser hårddisken arbeta.. lika så vid återstart av viloläge så tar det världens tid för maskinen att starta, i windows tar det bara en tiondel av tiden.. (samma maskin med dualboot)
Jag använder mekaniska diskar då de är billigare/TB

i grund och botten gillar jag ubuntu för att jag gillar Debian. Jag har blivit van att meka i det, uppskattar programutbudet och pakethanteraren, den nya network managern netplan fungerar bra i min åsikt. Det finns ofta färdiga paket som bara är att installera, så man behöver inte kompilera allt man ser även om man kan.
Sedan så kan jag inte blunda för att det finns saker jag gillar mindre med Canonicals påhitt. till exempel UFW. Jag vet inte heller vad jag tycker om snaps etc. Idén är bra, men snap är rätt "nedstängt".

CentOS Känns i min mening för "Enterprise" vilket många nog kan se som en fördel.
Jag är "ovan" med pakethanteraren yum. Förstår logiken bakom att ha all/större del av konfigurationen i /etc/sysconfig, men föredrar att ha det på debians vis. Redhats påhitt "Network-Manager" och "Firewalld" gillar jag inte.

Suse. Suse Enterprise Linux Server (SLES) är Europas svar på Redhat/RHEL. openSuse är motsvarigheten på CentOS.
Åter igen, kommer med ett annat regelverk för filstruktur och ett annat programutbud som gör snarlika saker. Suse försöker centrera mycket konfiguration och management med yast2.

Det finns alltid för och nackdelar med olika Linux distros, plocka en som täcker många av dina krav och byt ut modulerna som du stör dig på.

Gällande swap, Archwiki to the rescue.
https://wiki.archlinux.org/index.php/swap
https://www.linuxatemyram.com/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FattarNiInte:

Usch. Swap. Ditt minne är för litet!
Se till så du har nån slags komprimering av minne innan det swappas ut. Windows har det som standard har jag för mig.
sysctl vm.swappines skall vara lågt, typ 10, för att undvika swap på desktopsystem, standardvärdet är 60.
Jag använder också mekaniska diskar men har dom cachade på SSD(bcache) + att SSD:n innehåller rootfilsystemet och swappen.
Skaffa gärna någon liten SSD.

Ja för er som spelar o jobbar med grafik osv, så är mitt minne för litet i jämförelse. Men med det jag gör så fungerar det perfekt med win7 och med win8.1 och linux OS är mer resurssnålt än win, så det borde räcka tycker jag.
Problemet inträffar kanske 20gånger på ett år, så det motiverar inte kostnaden att gradera upp alla datorers minne.

Men hur fixar man någon slags komprimering av minnet i linux, så den swappar lika bra som win? och varför är inte det default i linux från början?
Det med att skaffa små skräp ssd till swap på de stationära har jag funderat på som absoluta sista nödlösning om linux inte är kapabelt att hantera swap, men mina bärbara är ju den lösningen körd på, så en lösning på skriva till swap vore ju tusen gånger bättre än att försöka gå runt problemet.
Mer minne löser ju inte det extremt långsamma uppvaknandet från viloläge tyvärr.
Win xp, win7 och win8.1 tar det ca.1minut att återställa från viloläge till jobbar igen.
Linux ca.10minuter
Med samma dator(dualboot) samma mängd öppna program, dokument, filhanterare, o webbläsare.. så att linux är 10gånger långsammare borde ju gå att lösas. om det tar 2-3minuter kan jag leva med, men 10 lixom. *hihi*

Jag får starta en separat tråd om detta istället, så vi inte sabbar den här tråden med off topic

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av olle:

i grund och botten gillar jag ubuntu för att jag gillar Debian. Jag har blivit van att meka i det, uppskattar programutbudet och pakethanteraren, den nya network managern netplan fungerar bra i min åsikt. Det finns ofta färdiga paket som bara är att installera, så man behöver inte kompilera allt man ser även om man kan.
Sedan så kan jag inte blunda för att det finns saker jag gillar mindre med Canonicals påhitt. till exempel UFW. Jag vet inte heller vad jag tycker om snaps etc. Idén är bra, men snap är rätt "nedstängt".

CentOS Känns i min mening för "Enterprise" vilket många nog kan se som en fördel.
Jag är "ovan" med pakethanteraren yum. Förstår logiken bakom att ha all/större del av konfigurationen i /etc/sysconfig, men föredrar att ha det på debians vis. Redhats påhitt "Network-Manager" och "Firewalld" gillar jag inte.

Suse. Suse Enterprise Linux Server (SLES) är Europas svar på Redhat/RHEL. openSuse är motsvarigheten på CentOS.
Åter igen, kommer med ett annat regelverk för filstruktur och ett annat programutbud som gör snarlika saker. Suse försöker centrera mycket konfiguration och management med yast2.

Det finns alltid för och nackdelar med olika Linux distros, plocka en som täcker många av dina krav och byt ut modulerna som du stör dig på.

Gällande swap, Archwiki to the rescue.
https://wiki.archlinux.org/index.php/swap
https://www.linuxatemyram.com/

ahaa, jag förstår vad du menar... jag gillar XP bättre än 7an när det gäller modda o hantera. XP i ny tappning istället för win10.. det skulle vara något. *haha*
Så det med bekvämlighets/vanefaktorn är jag med helt på vad du menar, jag börjar få lite det med LMDE3

okej... det verkar som jag har lite att läsa på angående serverOS val.. Jag har en liten känsla om att jag kommer nog svära mer än femtioelva gånger innan jag lyckas få allt att funka i linux server.. winserver har jag haft 2000,2003 och nu 2008 så jag har nog en deeeel ovanor att bli av med, samt jag kan ju gissa att det är inte GUIstyle att sätta upp en linux server..
Det kommer nog en tråd om det när jag kommer till den punkten.. problemet är att jag har ingen serverhårdvara att labba på så jag kan lära mig hur hotswap i det funkar i linux.. Men det är morgondagens bekymmer..

Supertack för länkar o åsikt.