2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dalesdator:

En OLED 77" lär väl vara minst typ 40k som minst så det känns tyvärr uteslutet. @Laxpudding, en sådan modell som Q80t 85", alternativt 75", vad tror du att en sådan kan gå ner till den närmsta tiden? 35k?

Återigen – vad som är "värt" vad är sådant du kan bara själv besvara på. 77 tums OLED är en bättre TV än Q80T som är en bättre TV jämfört med Q70T och the Frame. Det är det egenskaperna man inte kommer ifrån. Vad du sedan uppskattar i fråga om funktioner är en annan sak. The Frame är ganska exakt medelmåttig som TV, men så länge du inte jämför med en bättre modell kan det fortfarande vara enormt uppskattat med de funktioner den har i ditt vardagsrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@Rickard

Jag skulle säga tvärtom.
Enligt rtings så har Q70T bättre svärta än XH90. Det enda du kommer att få med FALD i det fallet är blooming. Jag upplever min XF9005 som sämre än min gamla Sony utan FALD just pga blooming.

titta på denna video bara (försökte få rätt tidpunkt, men spola fram till 2:10)
https://www.youtube.com/watch?v=xjee0qoDwJ4&feature=youtu.be&...

sett till kontrast och blooming skulle jag absolut välja Q70T framför XH90. FALD är enligt mig inte ett lämpligt försäljningsargument

Så du hade generellt hellre valt en kantbelyst före en FALD?
Effekten i videon är ju förstärkt för att visa skillnaderna mellan tv-apparaterna, så bedöm inte från det man ser i videon.

Jag vet i alla fall vilken jag hade valt mellan dessa två.
https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-q70t-vs-sony-...

Men man får ju självklart göra det valet själv...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Yaxer:

Hejsan @Laxpudding !

Funderar på att slå till med tv köp nu på BF. Så har läst den här guiden och det står mellan Q80T 55 och CX 55. Men tror att det lutar åt CX

Kommer använda tv för ps5 och film tittandet via stream/nvidia shield. Mest film tittandet då jag kollar mycket på 4k filmer via plex från Shielden.

Det jag mest söker är ju HDR, HDMI 2.1 till ps5 (är det ens viktigt?) och bildkvaliteten ser bra ut på både film och spel.
Sen har jag ju läst om inbrändningar på just LG och att det nått som man måste oroa sig för och att Q80T får inga inbrändningar? Kollar sällan på "vanlig" tv heller. Sen är det viktigt med HDR10+ när Q80T inte har det?

Så vilken ska jag ta enligt dig?

CX är den bättre modellen än Q80T på nästan alla punkter. Q80T kan i vissa situationer lysa ljusstarkare, men allt annat är steget efter en modell som CX.

Inbränningar handlar om förnuft och hur man (miss)handlar in OLED. Så 5 timmar om dagen med 5 timmar CNN är ingen bra idé för hur din OLED kommer att må år 2025.

HDR10+ är viktigt ifall du har källor och tjänster som använder HDR10+ och du ser dem som prioriterade. Så vilka källor med HDR10+ är viktiga för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Det blev 65:an alltså? Vilket avstånd sitter du på framför den?

Exakt. Jag sitter ungefär 2.7 meter från och det var först när jag surfade in på Rtings distance guide och läste om vilken storlek som var mest optimal som jag bestämde mig, egentligen.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Goatfriend:

Står 4K@120Hz (HDMI Port 4) . Är sidan uppdaterad sedan @Laxpudding gjorde guiden eller använder han annan källa?

Det kan vara Samsung som ändrat sig sedan modellerna lanserades i Februari. Den kan vara Samsung som refererar till att 4K/120 är möjligt med 4:2:0-subsampling och 8-bitars färg, något som fungerar med gamla 18 Gbps-gränsen.

Så innan någon testar detta med en europeisk Q70T – kan vara värt att avvakta.

Permalänk

Ska köpa en TV under BF och har tänkt välja mellan följande modeller.
Vill inte spendera för mycket på en TV så har valt mellan modeller från mellanklassen.

Samsung 55 Q60T, kostar 5990 kr idag hos Elgiganten.
Samsung 55 Q70T, lär nog gå ner i pris.

Finns det andra tv-modeller som är i samma prisklass och prestanda?

Permalänk
Medlem

Någon som köpt en Philips PUS81x5 och kan uttala sig om bilden? Köpte en på singles Day 58" för 5000 vilket känns rimligt. Den kommer imorgon men nu går jag igång. Det är en sovrumstv så toppklass är inte aktuellt och 5k är väl egentligen vad jag vill ge. Finns det något bättre för det priset? Kommer använda Chromecast så systemet har inte så stor betydelse.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Allavetinget:

Ska köpa en TV under BF och har tänkt välja mellan följande modeller.
Vill inte spendera för mycket på en TV så har valt mellan modeller från mellanklassen.

Samsung 55 Q60T, kostar 5990 kr idag hos Elgiganten.
Samsung 55 Q70T, lär nog gå ner i pris.

Finns det andra tv-modeller som är i samma prisklass och prestanda?

Priser varierar hela tiden, dag för dag och även timme för timme under reaperioder. Vad guiden här visar är vilka som är av jämförbar bildprestanda. Det vill säga andra tillverkares mellanklassmodeller är vad du ska jämföra med

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Återigen – vad som är "värt" vad är sådant du kan bara själv besvara på. 77 tums OLED är en bättre TV än Q80T som är en bättre TV jämfört med Q70T och the Frame. Det är det egenskaperna man inte kommer ifrån. Vad du sedan uppskattar i fråga om funktioner är en annan sak. The Frame är ganska exakt medelmåttig som TV, men så länge du inte jämför med en bättre modell kan det fortfarande vara enormt uppskattat med de funktioner den har i ditt vardagsrum.

Självklart. Tack för tålamodet med alla dessa dumma frågor!

Ett alternativ är xh90 (om man känner att man kan avstå ambient lighting) om den går ner något i pris de kommande veckorna. 85" för 25k där vore inte fel. När det gäller jämförelserna med xh95 så verkar alla säga olika. Det sista man vill är ju att vara "dumsnål" och köpa den billigare varianten för 5-10k mindre som man kommer vara mycket mindre nöjd med i flera år framöver. Då är det ju inte så värt längre. Har du testat xh90/xh95. I så fall, är skillnaden påtaglig? Enda som oroar mig lite är att en del har klagat på xh90's FALD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Toppklassen och Dolby Vision. Du vill alltid till toppklassen för där får du det bästa du kan köpa för pengarna idag. Tycker du att det är för dyrt måste du offra kvalitet och gå ned till mellanklassen. Men bara du själv kan avgöra var din gräns går för när det är tillräckligt bra eller inte.

Så Dolby vision är så pass bra?
Ska man då inte välja Samsung om de nu enbart kör HDR10+ vilket inte många verkade ha stöd för som det stod i artikeln.

Undrar även om det blir någon faktiskt skillnad i kvaliteten på 1080p media mellan ex Samsung 65" Q60T och Q80T.
Om bildprocessorn gör skillnad eller om de är lika i denna prisklassen.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en a9h (a87) i Mediamarkt och fick kalibrering (värt 1500) på köpet betalade 13000. nu rycktas det om att CX kommer att gå ner till 9900. Det känns som att det är dumt om jag skulle lämna tillbaka A87 och köpa CX om den nu skulle landa på 9900.
obv så pratar jag om 55" detta ser ut att vara mer av en rant men vad skulle ni göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mir0:

Jag köpte en a9h (a87) i Mediamarkt och fick kalibrering (värt 1500) på köpet betalade 13000. nu rycktas det om att CX kommer att gå ner till 9900. Det känns som att det är dumt om jag skulle lämna tillbaka A87 och köpa CX om den nu skulle landa på 9900.
obv så pratar jag om 55" detta ser ut att vara mer av en rant men vad skulle ni göra?

Vad är det för rykte? Tror knappast på mindre än 12999 typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Vad är det för rykte? Tror knappast på mindre än 12999 typ.

#18750119
https://www.mediamarkt.es/es/product/_tv-oled-65-lg-oled65cx5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Vad är det för rykte? Tror knappast på mindre än 12999 typ.

Ryktas om det i PS5 tråden. Men tvivlar också på att priset blir 9990kr. Tror snarare som du kring 13k. Men den som väntar får väll se.

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dalesdator:

Enda som oroar mig lite är att en del har klagat på xh90's FALD.

De som klagar över FALD brukar vara ovana med vad en FALD innebär. Särskilt som Sony har en FALD som inte är påträngande så länge som man bekantar sig med inställningarna och hur TV:n fungerar. Till skillnad från Samsungs som inte går att stänga av helt. Men den är heller inte påträngande så länge man bekantar sig med inställningarna.

Permalänk
Medlem

Hade behövt en 43" till sovrummet.. men att hitta en bra för 4-7 tusen är fan en utmaning känns det som..

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Adnerhill:

Hade behövt en 43" till sovrummet.. men att hitta en bra för 4-7 tusen är fan en utmaning känns det som..

Vill du ha en bra TV utan att betala för det bästa du inte behöver siktar du på mellanklassen. Väljer du i budgetklassen är det lite sak samma vad du väljer.

Permalänk
Medlem

Liten fundering, försökt läsa på men känner mig fortfarande lite osäker.
Kikar på en Q80T, xh90 och xh95.
Tvn kommer användas till film och spelande på min Xbox serie x.
Kravet att kunna spela i 120fps bryr jag mig nog mindre i då jag spelar mest spel typ Rdr2, GTA, inge online-shooters (spelas på pcn).

Så egentligen är kravet för spel 4k/60fps.

Men hur är det med VRR i 4k/60fps, gör det någon skillnad där eller fungerar det bra med en xh95?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjokih82:

Men hur är det med VRR i 4k/60fps, gör det någon skillnad där eller fungerar det bra med en xh95?

När digital foundry testade upphottade Gears 5 så sa de "vrr does save the day".
Jag kommer absolut sikta på en TV som har VRR, tror de kan vara riktigt nice för dipparna som ju alltid kommer.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjokih82:

Liten fundering, försökt läsa på men känner mig fortfarande lite osäker.
Kikar på en Q80T, xh90 och xh95.
Tvn kommer användas till film och spelande på min Xbox serie x.
Kravet att kunna spela i 120fps bryr jag mig nog mindre i då jag spelar mest spel typ Rdr2, GTA, inge online-shooters (spelas på pcn).

Så egentligen är kravet för spel 4k/60fps.

Men hur är det med VRR i 4k/60fps, gör det någon skillnad där eller fungerar det bra med en xh95?

XH95 har inte Hdmi 2.1 och därmed inte stöd för VRR vad jag vet.

Känns som om du prioriterar film så är xh95 lite vassare, prioriterar du hdmi 2.1 med VRR och 120hz 4k för spel så är det Q80T

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-q80t-vs-sony-...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bjokih82:

Men hur är det med VRR i 4k/60fps, gör det någon skillnad där eller fungerar det bra med en xh95?

Jag går igenom just detta i guiden och just nu är det bara XH90/XH92 som har VRR-funktion. Ingen annan Sony.

Skrivet av ]P[:

XH95 har inte Hdmi 2.1 och därmed inte stöd för VRR vad jag vet.

XH95 har följande HDMI 2.1-funktioner:

  • Dynamisk HDR (Dolby Vision)

  • eARC

Men saknar VRR, FRL för 4K/120 samt ALLM. Det är istället de HDMI 2.1-funktioner som XH90/XH92 adderar

Permalänk

Låt oss prata lite snabbt om detta med skador från solen: Gäller det både OLED, QLED och LCD? Räcker det med något tunt framför fönstren så det inte blir direkt sol..eller hur gör man när man MÅSTE ha sin TV där det lyser in? Känns som det kommer vara så himla lätt att glömma dra för osv.

..just köpt en C9 by the way.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av spacedebree:

Låt oss prata lite snabbt om detta med skador från solen: Gäller det både OLED, QLED och LCD? Räcker det med något tunt framför fönstren så det inte blir direkt sol..eller hur gör man när man MÅSTE ha sin TV där det lyser in? Känns som det kommer vara så himla lätt att glömma dra för osv.

..just köpt en C9 by the way.

Det gäller som existerar på denna planet. Långvarig UV-exponering är inte bra någonstans. Inte någon särskild teknik som är mer immun eller så. Men ju bättre reflexfilter, desto mindre UV når känsliga delar – får vi hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag går igenom just detta i guiden och just nu är det bara XH90/XH92 som har VRR-funktion. Ingen annan Sony.

XH95 har följande HDMI 2.1-funktioner:

  • Dynamisk HDR (Dolby Vision)

  • eARC

Men saknar VRR, FRL för 4K/120 samt ALLM. Det är istället de HDMI 2.1-funktioner som XH90/XH92 adderar

👍🏻. Kanske konstig fråga men för spel i 4k/60fps, kommer VRR göra någon skillnad eller är det ett krav för att slipppa Screen tearing på en xbox serie x?

Permalänk
Medlem

Nu behöver man bara en liknande artikel fast för soundbars!

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bjokih82:

👍🏻. Kanske konstig fråga men för spel i 4k/60fps, kommer VRR göra någon skillnad eller är det ett krav för att slipppa Screen tearing på en xbox serie x?

Det är inte en konstig fråga. Men det kan vara ett "krav" beroende på hur spelet är utformat för att hantera detta. VRR är sprillans nytt och finns bara på ett fåtal TV-apparater. Så den är en fråga om hur speltillverkaren bygger spelen i framtiden. De kanske kan garantera 4K/60 med variationer i grafikkvaliteten. Eller konstant kvalitetsnivå med skiftande FPS och då kan VRR verkligen hjälpa. Men eftersom det är så få TV som har det är nog Gears 5 mer ett undantag än en regel. I alla fall idag.

Just den här typen av osäkerhet gör att man med gott samvete kan vänta till nästa år och kanske välja bland fler modeller med VRR, 4K/120 etc. där man också tagit hand om inkörningsproblemen. Vi vet om VRR blir viktigt eller inte och så vidare.

Permalänk
Medlem

Netonnets BF uppdaterades nu 20.00
Verkar dock inte ha några TV på rea just nu

Permalänk

Funderar på att köpa en LG CX 55" eller 65" till spelrummet (har en 55" idag, känns lagom, men man kan väl aldrig ha för stort...) med en PS5 och Series X. I alla fall, någon som har tips om någonting på receiver-fronten som stöder alla härliga tekniker som nya konsollerna och TV stöder?

Min "ljudanläggning" idag är en Sonos soundbar av den gamla skolan som kopplas in via optisk kabel, samt en Marantz-receiver som egentligen inte används till så mycket mer konkret än hörlursförstärkare.

Dvs. har inga fler behov än att kunna ha kanske 4-5 konsoller inkopplade som man kan byta mellan, ljud till en Sonos soundbar samt kunna koppla in trådade hörlurar (kör med Sennheiser 650HD)

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

De som klagar över FALD brukar vara ovana med vad en FALD innebär. Särskilt som Sony har en FALD som inte är påträngande så länge som man bekantar sig med inställningarna och hur TV:n fungerar. Till skillnad från Samsungs som inte går att stänga av helt. Men den är heller inte påträngande så länge man bekantar sig med inställningarna.

Okej, det låter ju bra ändå och som en inställningsfråga i så fall.

När det gäller xh90 vs. xh95... Jag gamear för övrigt ingenting i princip och det känns ju ganska troligt att det kan bli en situation där xh90 går ner till 25k och xh95 till 30k. Jag har förstått det som att p g a den bristande ljusstyrkan i förhållande till xh95an kan xh90 hantera HDR betydligt sämre enligt vissa, medan andra menar att HDR för medelsvensson ser bra ut på xh90. Samtidigt hör jag att xh90 kommer upp till några hundra nits bara och att det således innebär en relativt dåligt HDR-upplevelse. Jag är ingen finsmakare (åtminstone inte medvetet) men samtidigt är ju tanken att ha TV:n under många år och netflix kommer ju att vara något av det vi kommer att titta på mest förutom svtplay och sport, är då en prisskillnad på 5-7k mellan modellerna en liten prisskillnad i förhållande till vad man får extra i bildkvalitet när det gäller 95:an? Som sagt, 5-7k är mycket pengar men om det innebär en betydligt mycket mer komplett produkt för flera år framöver är det ju något att fundera över helt klart.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nivity:

Så Dolby vision är så pass bra?
Ska man då inte välja Samsung om de nu enbart kör HDR10+ vilket inte många verkade ha stöd för som det stod i artikeln.

Undrar även om det blir någon faktiskt skillnad i kvaliteten på 1080p media mellan ex Samsung 65" Q60T och Q80T.
Om bildprocessorn gör skillnad eller om de är lika i denna prisklassen.

Dolby Vision är det konsumentformat som ger högst kvalitet idag samt säkrar kvaliteten och sömlöst beteende. Kör du en tjänst eller utrustning med Dolby Vision likt Premium av Netflix och Disney+ samt AppleTV 4K med hyr och köpfilmer går du miste om den detta ifall TV:n saknar Dolby Vision.

Bara du kan besluta om detta är något du behöver.

1080p handlar mer om kvaliteten på källan. Finns ingen större skillnad mellan apparaterna som gör att 1080p i sig självt blir bättre eller sämre. Däremot är Q80T en bättre TV än Q60T och därför kan det mycket väl se bättre ut på Q80T.