Samsung Odyssey G9 – allmän diskussion

Permalänk
Skrivet av Sympan:

Från +25 till +5 i lager på Elgiganten, gick fort. Kanske ett "BF" trix men funkade på mig :s

wow, that was fast. I'm gonna pull the plug & place the order now ! Hope I don't regret this !

Permalänk

jag är sjukt sugen till detta pris.
är senaste batchen fixad så att den inte släpper i kanten eller spricker?

lite dålig tajming för min del, jag ska nu gå från mina 7 månaders föräldraledighet tillbaka till jobbet så december kommer vara utan inkomst, sen måste jag byta GPU (GTX970) och antagligen ny PSU (inte dator i signatur)

jag kan ju alltid maxa kreditkortet, men det blir ju ganska så dyrt då

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem

Till er andra som redan äger skärmen. Märker ni "flicker" när ni kikar på denna GIF?

https://ksr-ugc.imgix.net/assets/029/605/180/2c8ef349a4e074a4...

Det är tydligen ett vanligt problem, som jag och många andra upplever. Men vill vara säker på att det inte är min skärm i sig som är trasig (för 4:e gången isåfall).

Troligtvis någon bugg med black equalizern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeboor:

Till er andra som redan äger skärmen. Märker ni "flicker" när ni kikar på denna GIF?

https://ksr-ugc.imgix.net/assets/029/605/180/2c8ef349a4e074a4...

Det är tydligen ett vanligt problem, som jag och många andra upplever. Men vill vara säker på att det inte är min skärm i sig som är trasig (för 4:e gången isåfall).

Troligtvis någon bugg med black equalizern.

Ja, den har flimrat för mig med all FW hittills.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Skrivet av Jeboor:

Till er andra som redan äger skärmen. Märker ni "flicker" när ni kikar på denna GIF?

https://ksr-ugc.imgix.net/assets/029/605/180/2c8ef349a4e074a4...

Det är tydligen ett vanligt problem, som jag och många andra upplever. Men vill vara säker på att det inte är min skärm i sig som är trasig (för 4:e gången isåfall).

Troligtvis någon bugg med black equalizern.

flickrar tyvärr ja!

Visa signatur

Antec p182 - asus-p8p67-ws-revolution-b3 - intel i7 2600k@4.5ghz - evga Gtx 580 sli - corsair 16gb ram - Corsair1000W - crucial m4 128gb mm. - Windows 8.1 64bit - Samsung TFT 27" S27A950D LED 120Hz
Har visst inte uppdaterat signaturen på länge :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeboor:

Till er andra som redan äger skärmen. Märker ni "flicker" när ni kikar på denna GIF?

https://ksr-ugc.imgix.net/assets/029/605/180/2c8ef349a4e074a4...

Det är tydligen ett vanligt problem, som jag och många andra upplever. Men vill vara säker på att det inte är min skärm i sig som är trasig (för 4:e gången isåfall).

Troligtvis någon bugg med black equalizern.

Min har flimrat hela tiden till den där gif'en men det verkar ha slutat med firmware 1008.1, för nu flimrar den inte alls.

Permalänk
Medlem

Köpte C49RG90S, så föregående modell till den senaste odyssey.

Skärmen kommer användas till bil racing.

Behöver ett mark stående stativ men det behöver vara lite unikt för det måste cleara mina pedaler på bredden samt placera monitorn ovanför/bakom rattbasen

Har funnit ett stativ att köpa på komplett men kostar 1700 kr men tycker det är för mkt helt enkelt....

Om ingen annan vet en funktionsduglig produkt så är alternativet att bygga något

Formulering
Permalänk
Medlem
Permalänk

Hej.
Slog till på Elgiganten och har testat i ett par dagar.
Kopplad till ett GTX3080 med DP. Drivrutin 457.30
FW 1008.1

Skumheter,
I Nvidia-kontrollen säger den att "Denna bildskärm stödjer inte HDCP."
Slocknar när jag startar Netflix. Ljudet går men skärmen är svart. (när bilden kommer tillbaka är HDCP grön)
Byte upplösning eller frekvens så bootar datorn om.
Startar ej automatiskt när jag startar datorn, slår jag på skärmen när datorn startat upp bootar datorn om.
Inget DLSS-stöd i vissa spel. T.ex Metro Exodus, Battlefield V.
COD BLOPS Cold WAR kraschar, undersöker mer på detta.
HDR i windows, dassigt även med justerat ljus.
HDR i spel, funkar ibland, ibland inte.

Bra.
Underbar jobbdator! Vilken yta.
F1 2020, Dirt Rally 2, WOW! Vilken feeling. Får jag rätt på skumheterna så kanske man säljer VR-pottan.

Just nu väger det mot en retur p.g.a. alla konstigheter.

Netflix problem
Visa signatur

i7-7700K, 16GB
RTX3080 Aorus Master

Permalänk
Medlem

det är synd att skärmen dras med många problem... Varit sugen på att testa en längre tid.

Permalänk
Medlem

Detta är skärmen jag vill ha mest av alla. Men när man ser hur mycket problem som finns i denna tråd och på andra ställen så vågar jag helt enkelt inte. För att inte nämna att den inte i princip inte alls stödjer RX 6800 XT ännu.

Hoppas att samtliga barnsjukdomar är åtgärdade och att drivrutinerna till AMD kommer vara perfekta till Black Friday 2021, för då slår jag till på skärmen!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Valde mellan x38p och g9 på inet idag. Magkänslan sa g9 och är riktigt nöjd med mitt val, uppgraderade från en hp envy 34 widescreen och tycker bild och respons är helt fantastisk på g9. Har inte hittat något att klaga på, tar upp det mesta av mitt skrivbord som är 70x140!

Permalänk
Medlem

Jag är lite sugen på en sådan här längre fram, om jag får större utrymme.

Skulle man kunna köra denna som en 27" 16:9 I vissa scenarion?

Det vill säga om jag skulle spela ett spel (exempelvis) Pubg, kan man då få bilden centrerad i mitten så att det blir en 27" 16:9 med 240 Hz och 1080p, 1440p eller 2160p?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag är lite sugen på en sådan här längre fram, om jag får större utrymme.

Skulle man kunna köra denna som en 27" 16:9 I vissa scenarion?

Det vill säga om jag skulle spela ett spel (exempelvis) Pubg, kan man då få bilden centrerad i mitten så att det blir en 27" 16:9 med 240 Hz och 1080p, 1440p eller 2160p?

Det tror jag ska gå om man leker lite med inställningarna, men har inte provat själv. Den har ju stöd för PIP.

Permalänk
Skrivet av Shakermaker:

Jag är lite sugen på en sådan här längre fram, om jag får större utrymme.

Skulle man kunna köra denna som en 27" 16:9 I vissa scenarion?

Det vill säga om jag skulle spela ett spel (exempelvis) Pubg, kan man då få bilden centrerad i mitten så att det blir en 27" 16:9 med 240 Hz och 1080p, 1440p eller 2160p?

Det går alldeles utmärkt, det är så jag nyttjar den i de flesta spel. I tredjepersons-spel spelar jag på fullscreen (5120x1440).

Jag använder mig av en mjukvara som heter "Displayfusion", den finns att köpa på Steam bland annat, fungerar klockrent enligt mig.

Visa signatur

Asus X-570 E-Gaming || AMD Ryzen 7 3700x || 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz || MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X || Corsair AX1200 ||

Permalänk
Skrivet av Shakermaker:

Jag är lite sugen på en sådan här längre fram, om jag får större utrymme.

Skulle man kunna köra denna som en 27" 16:9 I vissa scenarion?

Det vill säga om jag skulle spela ett spel (exempelvis) Pubg, kan man då få bilden centrerad i mitten så att det blir en 27" 16:9 med 240 Hz och 1080p, 1440p eller 2160p?

Japp, jag kör pubg 21:9 då det är det vidaste som stödjs utan att croppa! Kör inte med någon speciell mjukvara...

Visa signatur

Antec p182 - asus-p8p67-ws-revolution-b3 - intel i7 2600k@4.5ghz - evga Gtx 580 sli - corsair 16gb ram - Corsair1000W - crucial m4 128gb mm. - Windows 8.1 64bit - Samsung TFT 27" S27A950D LED 120Hz
Har visst inte uppdaterat signaturen på länge :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av knuttelyft:

Japp, jag kör pubg 21:9 då det är det vidaste som stödjs utan att croppa! Kör inte med någon speciell mjukvara...

Du ändrar bara upplösningen i spelet? Vilken upplösning blir det då? Har du möjlighet att ta ett kort hur det ser ut så skulle det uppskattas.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Skrivet av Shakermaker:

Du ändrar bara upplösningen i spelet? Vilken upplösning blir det då? Har du möjlighet att ta ett kort hur det ser ut så skulle det uppskattas.

Jag kör i 3440x1440. Kan försöka ta en bild i kväll om jag hinner...

Visa signatur

Antec p182 - asus-p8p67-ws-revolution-b3 - intel i7 2600k@4.5ghz - evga Gtx 580 sli - corsair 16gb ram - Corsair1000W - crucial m4 128gb mm. - Windows 8.1 64bit - Samsung TFT 27" S27A950D LED 120Hz
Har visst inte uppdaterat signaturen på länge :)

Permalänk

Hej !!

Can someone check & confirm if they facing any issues with G9 of any sort ? All those who received G9 from EL, can you please check & confirm the batch ? What I understand is that G9 manufactured in May/June Or prior to that has many issues. There was a recall & screens were shipped again with "blue tape", indicating QC has been done again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

Hej !!

Can someone check & confirm if they facing any issues with G9 of any sort ? All those who received G9 from EL, can you please check & confirm the batch ? What I understand is that G9 manufactured in May/June Or prior to that has many issues. There was a recall & screens were shipped again with "blue tape", indicating QC has been done again.

I don't know about the G9, but G7 32" had some flaws as well on the earlier batches, and even the later ones, but it's all been fixed with the latest firmware. Hopefully that applies to the G9 as well 😀

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk
Medlem

Ny driver idag, 457.51. Nu fick jag G-Sync på Assetto Corsa Competizione i alla fall men Dirt Rally 2.0 tjurar fortfarande.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sneakybastardo:

Hallå, vet inte hur det är för er andra, men HDR har krånglat för mig rejält (sett grått och tråkigt ut). Idag satt jag och lekte runt lite med inställningar och fått till det så att färger ser bra ut och sticker ut som det ska göra, enorm skillnad. Nu kan jag ha på HDR hela tiden och det ser även snyggt ut i spel.

Använd denna video som referens när ni testar era inställningar: https://www.youtube.com/watch?v=tO01J-M3g0U

Steg 1

https://www.rtings.com/images/reviews/monitor/samsung/odyssey...

Ladda ner ovan färgprofil, installera, och aktivera i windows. (färghantering, välj använd mina inställningar för den här enheten). Starta om datorn.

Steg 2 I nvidia kontrollpanelen se till att under "ändra upplösning" markera "använd nvidia-färginställningar" och sätt upp på följande: Högst (32bit), 10 bpc, RGB, Fullständig.

Steg 3 Aktivera HDR i windows under bildskärmsinställningar, gå sedan in i inställningar för windows HD color och dra ljusbalans för HDR/SDR till max.

Steg 4 Gå in i Nvidias kontrollpanel igen och sen justera skrivbordets färginställningar och välj använd NVIDIA-inställningarna.

Sätt upp följande och utgå sedan utifrån det och justera samtidigt som ni kollar på videon ovan för att få till det för er.

Färgkanal: alla kanaler
Ljusstyrka + 70%
Kontrast +100%
Gamma 0.85
Digital Vibrance +70%
Nyans +0

Den videon är utmärkt – men den kommer se olika ut med vilken webbläsare man kör. Och har sett olika ut historiskt med olika webbläsare.

Nvidia-inställningarna nämnda ovan är dessutom felkonstruerade och förstör bilden. Jag rekommendera att man bara ska röra dess i nödfall, när inget annat finns att tillgå, vilket det kanske inte gör här? Framför allt påverkar det inte skärmens ljus, utan endast innehållet signalen. Så stora ändringar på dessa inställningar skapar stora problem för bildkvaliteten i övrigt, särskilt med posterisering.

Kolla särskilt upp följande testbilder
http://www.lagom.nl/lcd-test/contrast.php – inga nivåer ska klippas eller flyta samman
http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php – 1–5 ska med nöd och näppe urskiljas. Inte alltid möjligt och beror på rummet
http://www.lagom.nl/lcd-test/white.php – 254 ska precis särskiljas från bakgrunden. Ska vara samma nyans av ljusgrått, inte skifta i färg
http://www.lagom.nl/lcd-test/gradient.php – ska inte få mer posterisering efter justeringar jämfört med innan justeringar

Detta då för SDR. För HDR ligger ofta problemen på andra plan.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

Hur ser du på kvaliteten av Samsungs skärmar över tid.
Har köpt en G9 och tog lite extra garanti 5 år och funderar om det är något man kommer ha nytta av eller inte.

Har du något du kan bidra med gällande detta eller hänvisa någonstans?

Permalänk
Medlem

Min skärm började bete sig konstigt i 240hz, flimrade grå strimmor i mellersta delen då och då samt kom något slags sprakande ljud. Blev heller inte klok på böjen/formatet. Har ett 3080 och körde firmware 1008.1, kablarna satt i som de skulle.
Skaffade en Alienware 38” istället.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zordian:

@Laxpudding

Hur ser du på kvaliteten av Samsungs skärmar över tid.
Har köpt en G9 och tog lite extra garanti 5 år och funderar om det är något man kommer ha nytta av eller inte.

Har du något du kan bidra med gällande detta eller hänvisa någonstans?

Kvalitet över tid – vad tänkte du på där? De flesta skärmar byts därför att de är föråldrade och det finns bättre skärmar som svarar mot nyare behov. Eller för att de går sönder likt strömförsörjning eller att panelen får problem.

Annars verkar det inte skada med just 5 års garanti på denna modell. Den här tråden visar ju på en mängd problem och att det kanske inte är den mest välbyggda skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kvalitet över tid – vad tänkte du på där? De flesta skärmar byts därför att de är föråldrade och det finns bättre skärmar som svarar mot nyare behov. Eller för att de går sönder likt strömförsörjning eller att panelen får problem.

Annars verkar det inte skada med just 5 års garanti på denna modell. Den här tråden visar ju på en mängd problem och att det kanske inte är den mest välbyggda skärmen.

Stort tack för ditt svar.

Jo självklart så kan skärmar bytas pga. behov även om det är något som självklart ska minska om vi ska nå klimatmål och annat.
Jag frågade mer utifrån aspekten om du har erfarenhet av skärmar får problem ofta efter år 3. dvs problem som inte dyker upp/visar sig innan dess men efter eller som gör både ock.

Och om det är något du känner till kopplat till Samsung. De Samsungprodukter jag haft har fungerat helt ok men har aldrig hanterat deras skärmar bara telefon, hårddisk och TV de sista två i över ett decennium utan några problem.

Det finns som du säger många barnsjukdomar med denna skärm men om dessa ordnas, vilket jag rimligen kommer inse inom 1-2 år från köp, tror du att detta är en produkt om man ska vara extra försiktig med av någon anledning.

Och jag håller med dig om att det allmänt kan vara bra med 5 års garanti ut ifrån det nuvarande informationsläget jag har just nu även om det verkar komma tecken på att de löser fler och fler av problemen. Och då blir det ju en fråga om komponenter som nu börjat leverera gör det över tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Ja, den har flimrat för mig med all FW hittills.

Hmm, jag skrev innan att det inte flimrade längre, men nu när jag testade igen så flimrar det visst. Syns klart och tydligt när man har t.ex Discord igång bredvid.

Permalänk

Fattar att alla individuella paneler är olika men finns det några schysta bildinställningar att utgå ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingen_94:

Fattar att alla individuella paneler är olika men finns det några schysta bildinställningar att utgå ifrån?

Det viktigaste är väl att ändra response time till standard, jag tyckte det blev lite väl mycket skuggor efter saker annars. Den går bara ändra när man stängt av adaptive synk på skärmen, men inställningen bibehålls även sen när man slår på adaptive synk igen.

Permalänk
Medlem

Om jag stänger av adaptive synk på skärmen och ändrar LFC eller response time och sen drar igång freesync så aktiverar den alla inställningar igen, sitter på Cr9 skärmen