Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem

man får tycka vad man vill om postnord, men dom kom med mitt paket idag, dom skille leverera mellan 08-16, dom kom med det vid 12 finsk tid, till mig, dom ringde innan

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Så du tänker dig alltså ett slags utlämningsställe för nycklar, dit chauffören åker och hämtar en nyckel/nyckelbricka när hen behöver leverera ett paket?

Struntprat. Hur många speditörer använder flera olika terminaler för paketleveranser till en och samma adress? Det räcker med en nyckel/nyckelbricka på terminalen, eller kanske 2-3 om man levererar vid olika tider på dygnet så att flera olika bud kanske ringer på dörren i samma hus (ett bud vid morgonleverans, ett bud vid eftermiddagsleverans och ett bud vid kvällsleverans), och så fäster man en streckkod eller något annat så att taggarna kan hanteras automatiskt på terminalen så att varje bud alltid får rätt nycklar med sig på morgonen.

Skrivet av Xeonist:

Låt mig gissa att det var du (jag orkar inte kolla) som föreslog att man enkelt kodade ihop en lösning som kollar om mottagaren är en privatperson eller ett företag också?

Alltså, vari ligger problemet? Man jämför bara fälten för namn, adress, postnummer och postort i speditörens databas med vad det står i folkbokföringen. De flesta namn borde ge en träff direkt; det kan inte vara många adresser som är felstavade.

Om paketet kommer från utlandet måste man för övrigt slå upp personnummer och organisationsnummer i många fall av tullskäl. Om mottagaren har ett eori-nummer måste detta anges i importdeklarationen och man kan inte se om mottagaren har ett eorinummer utan att slå upp personnummer eller organisationsnummer.

Skrivet av Xeonist:

Mer seriöst då, det är såklart inte transportörerna som motsätter sig detta. Det är såklart fastighetsägare/bostadsrättsföreningar.

Struntprat. Om transportörerna hade varit intresserade av att lösa detta skulle de ha löst detta för länge sedan. Det finns porttelefoner och mobiltelefoner som kan användas till detta.

Permalänk
Medlem

@Kommenterande 2: Varför göra det svårt för sig? Det räcker väl att UPS med flera förser sina anställda med arbetstelefoner och att det finns en nationell app med NFC-stöd och att alla portar byts till NFC-varianter.

Det tidningsbuden har häromkring är en webbsida med portkoder, de har inte tag överallt.

Eller så skaffar de utlämningsställe/skåp någonstans.

Permalänk
Medlem

Problemet med portkoder och taggar är att passagesystemen är så omoderna. De erbjuder inte någon molntjänst. Hade de vanligaste systemen funnits i molnet med API-stöd hade nog speditörerna anslutit sig, även polis och ambulans. Så hade deras koder och taggar snyggt uppdaterats i alla fastigheter.

Sedan kan man tycka att flera speditörer skulle ringa innan. En knapp i deras APP som ringer kunden direkt? Samt att flera gör som postnord att man får välja hur och när man ska ha sitt paket via APP

Permalänk
Medlem

Äh, nvm. Här ger jag upp.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jocke92:

Problemet med portkoder och taggar är att passagesystemen är så omoderna. De erbjuder inte någon molntjänst. Hade de vanligaste systemen funnits i molnet med API-stöd hade nog speditörerna anslutit sig, även polis och ambulans. Så hade deras koder och taggar snyggt uppdaterats i alla fastigheter.

Sedan kan man tycka att flera speditörer skulle ringa innan. En knapp i deras APP som ringer kunden direkt? Samt att flera gör som postnord att man får välja hur och när man ska ha sitt paket via APP

Ja bara nått så enkelt som att inte direkt köra ut paket hade varit bra, många gånger är det ju mycket enklare och snabbare att själv hämta paketet och dessutom är det mest miljösvineri att köra ut och misslyckas innan man försöker kontakta mottagaren för att fråga om det ens är möjligt att de är hemma på dagtid på vardagar, speditörerna verkar förutsatta att mottagarna är "företag" och bli överraskade när ingen är på plats för att ta emot paketen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Ja bara nått så enkelt som att inte direkt köra ut paket hade varit bra, många gånger är det ju mycket enklare och snabbare att själv hämta paketet och dessutom är det mest miljösvineri att köra ut och misslyckas innan man försöker kontakta mottagaren för att fråga om det ens är möjligt att de är hemma på dagtid på vardagar, speditörerna verkar förutsatta att mottagarna är "företag" och bli överraskade när ingen är på plats för att ta emot paketen.

Kvällsutkörning är ju bra.

Men det här "Vi kommer nångång mellan 8 och 17 och du har ingen aning om när" är så värdelöst att det det är helt sjukt. Tror de att alla kan vara hemma från jobbet en dag liksom?

Många kan säkert ta sig hem om man fick 30 min förvarning i alla fall. Men sitta fastlåst en hel dag.. Man vågar knappt gå på toa i rädsla att de ska knacka på och dra efter 10 sekunder.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

PostNord skulle leverera mitt paket till dörren, vilket de också gjorde. De ringde på och väntade tills man kom till dörren. I år så har PostNord gjort något, för nu försöker de iallafall leverera paket till dörren.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja bara nått så enkelt som att inte direkt köra ut paket hade varit bra, många gånger är det ju mycket enklare och snabbare att själv hämta paketet och dessutom är det mest miljösvineri att köra ut och misslyckas innan man försöker kontakta mottagaren för att fråga om det ens är möjligt att de är hemma på dagtid på vardagar, speditörerna verkar förutsatta att mottagarna är "företag" och bli överraskade när ingen är på plats för att ta emot paketen.

Ja, det borde kunna lösas bättre. En pushnotis som automatiskt går iväg när bilen är ett visst antal leveranser/minuter innan på turen hade också varit trevligt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Jag klagar lika mycket. UPS skulle leverera hem till mig och sen helt plötsligt fick jag bara ett mail om att de försökt leverera men att jag inte var hemma. Vilket är 100 % BS då jag jobbar hemma och var hemma hela dagen. UPS väljer att inte ens försöka leverera hem, och då anser inte jag att det ska vara ett av alternativen när man väntar på ett paket.

Kommer nog göra en till beställning inom ett par veckor som också måste levereras med UPS tyvärr, får se om det fungerar då

Update!

Vid två tillfällen efter detta har exakt samma sak hänt. Hemma hela dagen sen dyker det bara upp mail att jag inte var hemma när de försökte leverera och att paketet går till ombud. Så 3 av 3 leveranser irad

UPS måste vara den mest inkompetenta firman i hela Sverige.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lagerlöf:

Update!

Vid två tillfällen efter detta har exakt samma sak hänt. Hemma hela dagen sen dyker det bara upp mail att jag inte var hemma när de försökte leverera och att paketet går till ombud. Så 3 av 3 leveranser irad

UPS måste vara den mest inkompetenta firman i hela Sverige.

Men du har ju tur om paketet går till ombud i stället för i retur

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Men du har ju tur om paketet går till ombud i stället för i retur

Ja det är ju i alla fall något att hänga i granen xD

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

PostNord skulle leverera mitt paket till dörren, vilket de också gjorde. De ringde på och väntade tills man kom till dörren. I år så har PostNord gjort något, för nu försöker de iallafall leverera paket till dörren.

Hos oss har de börjat med att ställa paketen utanför dörren utan att knacka på i trapphuset. Vem som helst kan bara ta paketen och gå. Flera gånger har hittat paket bredvid ytterdörren när jag skall gå till jobbet på morgonen. Känns lite osäkert :X

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Det räcker med en nyckel/nyckelbricka på terminalen, eller kanske 2-3 om man levererar vid olika tider på dygnet så att flera olika bud kanske ringer på dörren i samma hus (ett bud vid morgonleverans, ett bud vid eftermiddagsleverans och ett bud vid kvällsleverans), och så fäster man en streckkod eller något annat så att taggarna kan hanteras automatiskt på terminalen så att varje bud alltid får rätt nycklar med sig på morgonen.Alltså, vari ligger problemet? Man jämför bara fälten för namn, adress, postnummer och postort i speditörens databas med vad det står i folkbokföringen. De flesta namn borde ge en träff direkt; det kan inte vara många adresser som är felstavade.

Om transportörerna hade varit intresserade av att lösa detta skulle de ha löst detta för länge sedan. Det finns porttelefoner och mobiltelefoner som kan användas till detta.

De flesta hyreshus ger motvilligt ut en nyckel. 2-3 per bolag i hela riket lär aldrig hända.

Kring 5% verkar stava fel när de köper saker online. Fel namn, fel adress, fel postnummer osv.

Vad tänkte du att buden ska göra med telefoner(mobila och port)? Antar du menar att man ska ringa tills någon svarar? Är du redo att betala för det? Är nog många redo att betala 100-200 till i frakt så kommer det nog lösas. DHL erbjuder ju redan detta t.ex

Just nu är en leverans av paket beräknad att ta kring en minut (på vissa företag iaf). Så om du föreslår att man ska parkera, hitta nummer till kunden och börja ringa så kommer ju kostnaderna dra iväg fort.

Transportörer kämpar förövrigt konstant med att få portkoder och nycklar. Det är folk som har det som sitt jobb.

Skrivet av KingCobra:

Hos oss har de börjat med att ställa paketen utanför dörren utan att knacka på i trapphuset. Vem som helst kan bara ta paketen och gå. Flera gånger har hittat paket bredvid ytterdörren när jag skall gå till jobbet på morgonen. Känns lite osäkert :X

Är det saker värda under 500kr?
Sen är det något du väljer när du beställer. Varit så i minst fem år nu. Efterfrågan på såna här leveranser ökar nå enormt, flera tusen procent över tre år.
Sen om du beställer med t.ex Earlybird så kommer ju paketet på natten så det har kanske bara stått där i en timme.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Jag har noterat att Postnord numer även verka erbjuda hemleverans på lördagar mellan 10.00 och 15.00,
har dock inte testat än. Kanske är det något tillfälligt under pandemin/inför jul?

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Hos oss har de börjat med att ställa paketen utanför dörren utan att knacka på i trapphuset. Vem som helst kan bara ta paketen och gå. Flera gånger har hittat paket bredvid ytterdörren när jag skall gå till jobbet på morgonen. Känns lite osäkert :X

Om deh är tidigt på morgonen så kan jag nästan garantera att det inte är postnord. Jag får vissa paket via tidningsbudet. Apotea till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeKeM:

Om deh är tidigt på morgonen så kan jag nästan garantera att det inte är postnord. Jag får vissa paket via tidningsbudet. Apotea till exempel.

Tidningsbuden ställer ju på tidningshållaren om sådan finns. Här kör de både Bring och Apotea.

Permalänk

Hos mig brukar de (posten, bring, early bird) lägga brevpaket i postboxen om det får plats.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Hos oss har de börjat med att ställa paketen utanför dörren utan att knacka på i trapphuset. Vem som helst kan bara ta paketen och gå. Flera gånger har hittat paket bredvid ytterdörren när jag skall gå till jobbet på morgonen. Känns lite osäkert :X

Har också fått det levererat så ett par gånger och det är för att du väljer Earlybird, som leveranssätt. Då är det tidningsbudet som delar ut paketet på morgonen. Har både fått SMS om att jag kan vänta mig paketen under nästa morgon och sedan när de har levererat, så har vetat om att det är ett paket där.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Mitt paket kom till den närmsta distributionsterminalen igår(Fredag) vid lunch. Mitt serviceställe där jag ska hämta ut paketet ligger 2 mil därifrån. FInns det någon chans att jag får paketet i helgen? Jobbar distributionsterminalen på helgen?

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Jag har noterat att Postnord numer även verka erbjuda hemleverans på lördagar mellan 10.00 och 15.00,
har dock inte testat än. Kanske är det något tillfälligt under pandemin/inför jul?

Jag ska få ett paket idag mellan 10-15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Mitt paket kom till den närmsta distributionsterminalen igår(Fredag) vid lunch. Mitt serviceställe där jag ska hämta ut paketet ligger 2 mil därifrån. FInns det någon chans att jag får paketet i helgen? Jobbar distributionstermineln på helgen?

Har för mig att så här vid storhelger så jobbar dom extra på helgerna, med tanke på att slog rekord här i veckan så skulle jag bli oerhört förvånad om dom inte gjorde det.
https://www.expressen.se/dinapengar/postnord-slar-nya-rekord-...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Mitt paket kom till den närmsta distributionsterminalen igår(Fredag) vid lunch. Mitt serviceställe där jag ska hämta ut paketet ligger 2 mil därifrån. FInns det någon chans att jag får paketet i helgen? Jobbar distributionsterminalen på helgen?

Med tanke på att klockan är rätt sent på lördag när du skriver ditt inlägg och du inte hört något så är det 0% chans att du får ditt paket i helgen. Det hade funnits chans om du had eköpt en frakt som innebar att du skulle kunna få det levererat på en helg. Eftersom du ställer frågan så är jag rätt säker på att du inte har gjort det så det i sig innebär i stort sett att du kommer att få vänta tills på måndag minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Med tanke på att klockan är rätt sent på lördag när du skriver ditt inlägg och du inte hört något så är det 0% chans att du får ditt paket i helgen. Det hade funnits chans om du had eköpt en frakt som innebar att du skulle kunna få det levererat på en helg. Eftersom du ställer frågan så är jag rätt säker på att du inte har gjort det så det i sig innebär i stort sett att du kommer att få vänta tills på måndag minst.

Misstänkte det. Ingen hemleverans utan det ska levereras till mitt utlämningsställe.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

dom skulle komma igår mellan 9.30 och 14.30, alla var vi hemma och såg postbilen åka förbi. direkt efter får jag ett sms att vi inte var hemma när dom försökte lämna paketet. fy fan vilka jävla svin

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

dom skulle komma igår mellan 9.30 och 14.30, alla var vi hemma och såg postbilen åka förbi. direkt efter får jag ett sms att vi inte var hemma när dom försökte lämna paketet. fy fan vilka jävla svin

Det var väl ändå en postbil du såg som åkte förbi? Eller satt det en lapp på den att den var ute med en leverans till just dig? Eller ni kanske enbart har en postbil där du bor som levererar allt i hela byn/staden? Kan ju ha varit en postbil som var på väg med en leverans till en annan adress? För att bara för att det åkte förbi en postbil och att du några minuter senare får ett sms så är det faktiskt ingen garanti för att just den postbilen var den som försökt leverera till er. Förstår att det är lätt att göra det misstaget och tro att det var just den postbilen som sket i att leverera ert paket men det behöver inte vara så tyvärr.

Permalänk

Artikeln nedan är från 2019 men förstår inte hur postnord går back fastän det skickas så mycket paket. Visst post och paket är en viktigt funktion, men de behöver ju inte syssla med välgörenhet för det och ta oskäligt låga priser? Förstår inte.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/postnord-gick-back-855-mil...

Permalänk
Medlem

beställde en ny tv till klubben, tydligen blev klubben en privatperson denna gång som i stället för hemkörning som det var beställt, nu ska hämtas det på ica, Tur att personalen på ica var villiga att lämna ut den, fast dom insåg nog att det inte finns någon person med det namnet som stod på paketet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Fick en "ingen hemma hemleverans" här om dagen. Satt och väntade, inga telefonsamtal.. har dessutom porttelefon som ingen hade ringt på. Lika ruttet fortfarande.

Tacka vet jag budbee och instabox, bra företag som sköter det helt perfekt. Synd att inte fler butiker använder sig av dessa.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Inaktiv

De 4 senaste beställningarna jag gjort från bla Polen har jag via PN appen kunnat välja att få paketet lämnat vid dörren, supersmidigt må jag säga. Behöver inte vara hemma och ta emot, godkänner med bankid i appen sedan ligger det där när jag kommer hem.