Permalänk
Entusiast

Android WCG/BOINC Cluster

Tänkte visa ett litet projekt jag roat mig med de senaste veckorna. Jag liksom många andra har väl liksom funnit mig själv med byrålådorna fulla av gamla telefoner till ingen nytta. Vad göra med dem? Slänga dem? Nää det känns för trist. Kollar man på nätet vad folk använder dem till finns det en hel del bra idéer, några av de jag gillat mest:

- Webcam/övervakningskamera
- Fjärrkontroll
- Simpel NAS via OTG

Då jag redan har byggt mig en schysst passiv NAS, castar allt jag behöver samt inte känner mig trygg med säkerheten på en kamera i hemmet ville jag något annat.

Ramlade över denna fantastiska guide på instructables och visste direkt att jupp, det här ville jag göra! https://www.instructables.com/How-to-Recycle-Android-Phones-f...

För den oinvigde handlar det om att donera beräkningskraft till forskarlag runtom i världen inom projekt med fokus på hälsa, fattigdom och miljö. Ett ädelt syfte och det finns nu aktiva projekt inom forskning kring Covid-19.

Nåja, in på de tekniska detaljerna:

Jag började lite lätt med en gammal tv-sticka och två Samsung S2. Klienten jag använder är BOINC vilken finns att ladda ned på Play store. Det här vara bara för att komma igång och förstå hur det funkar. Man måste plocka ur batteriet om man ska köra mobilen 24/7 vilket var enkelt på S2:orna och förstås onödigt på tv-stickan. På mobilerna ersätter man detta med förslagsvis 2 - 3 A ratade dioder i serie med en moddad USB-kabel som då ger spänningsfall på 0,7-0,8 Volt, vilket blir acceptabelt nära de ca 4 Volt som mobilen förväntar sig ut från batteriet. Detta löder man fast direkt mot kontakterna i telefonen och säkrar med lite smältlim, helt enligt guiden jag länkade.

Nackdelen med denna lösning var främst:

1. Kraftig throttling pga värme (gammal teknik)
2. Låga poäng (gammal teknik, dual cores)
3. Låg energieffektivitet (varje enhet drivs av egen usb-laddare med dess förlusteffekt 230V --> 5 V + ev dioder ned till 4 Volt)

Nä jag ville bygga något bättre...

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Coolt och intressant projekt, bra jobbat!

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av =):

Coolt och intressant projekt, bra jobbat!

tack!

jag upptäckte något intressant angående nedklockningen på telefonerna. De har inte alls gått i max hastighet så länge som jag trott, här är exempel från två telefoner:

Just det faktum att tiderna i max state varierar får mig att tro att det kanske går att lösa med att ta bort värmethrottling.

Permalänk
Medlem

var riktigt intressant detta 🙂👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Sweclockers kan verkligen vara fascinerande.

Permalänk
Samsung Sverige

Snyggt projekt och intressant att följa framåt!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt och intressant. Hade aldrig klarat av ett sånt pilligt projekt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Riktigt coolt projekt!

Permalänk
Medlem

Coolt! När jag läste rubriken trodde jag inte att de skulle köras på vanlig Android. Antog att det finns någon Linux-rom utan fönsterhanterare och bling bling eller nåt sånt som man använde för sånt.

Permalänk

På min raspberry kan man justera frekvenser under /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy0
Kanske finns nåt liknande på telefonerna. Bla scaling_min_freq finns där på raspberryn.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Dayum, level-up sen vi satt i din etta och överklockade med torris & kväve! Fan vad coolt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Intressant projekt!
Skulle vara roligt att göra något sådant själv, ska fundera, ligger ju en drös telefoner och gamla plattor här hemma.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

Hälsningar från en annan Linköpingsbo!

Jag brukade skrämma upp gamla androids i max frekvens med "performance governor", sist jag använde en app för det var det "kernel adiutor" men det finns väl massor av appar för sånt.

Om det går att stänga av saker som deep sleep vet jag inte, men skulle tro det.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt projekt Och dessutom för ett ädelt ändamål i slutändan.

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant projekt.
Hur går det, löst nedklockningen?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Det vore nice att kunna donera sin trötta telefon till projekt likt detta.
Finns det eldsjäl som organiserar liknande?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Var temperaturerna låga även när allt gick på fullt flås?

Permalänk

Älskar denna nivå av nördighet! Förstod iofs 10% av det du skrev men

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Elfsberg:

Det vore nice att kunna donera sin trötta telefon till projekt likt detta.
Finns det eldsjäl som organiserar liknande?

Spännande idé, men det kanske kompliceras av att det blir många olika hårdvaror?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Cool!
@Calathea Kan du säga ngt mera om hur BOINC kommer in i detta? Jag känner detta bara till från tex World Community computing för tex Zika, Covid, HIV, etc.
Kan man alltså relativt lätt programmera egna packets för distributed computing med detta? Har aldrigt tänkte på att titta på BOINC på detta sätt eller hur man själv skulle kunna göra.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Entusiast

Woah, nu hände det något! Många kommentarer, kul det ger lite ny motivation till projektet!

Skrivet av FattarNiInte:

På min raspberry kan man justera frekvenser under /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy0
Kanske finns nåt liknande på telefonerna. Bla scaling_min_freq finns där på raspberryn.

Tack, jag tycker att det borde gå att lösa i mjukvara ändå, även om jag inte lyckats än.

Skrivet av Jacob:

Dayum, level-up sen vi satt i din etta och överklockade med torris & kväve! Fan vad coolt.

Ja, blivit mindre överklockning och mer tänk på vad jag kan nyttja processorkraften till Allt har sin tid.

Skrivet av Luminous:

Hälsningar från en annan Linköpingsbo!

Jag brukade skrämma upp gamla androids i max frekvens med "performance governor", sist jag använde en app för det var det "kernel adiutor" men det finns väl massor av appar för sånt.

Om det går att stänga av saker som deep sleep vet jag inte, men skulle tro det.

Jag har installerat kernel tweaker som funkar precis som gamla kernel auditor. Det är ett bra program för att se time in cpu state och lite annat men frekvensen kan jag bara tvinga hög om batteriet är fullt eller laddar, löser inte nedklockningen vid 1% batteri

Skrivet av ELF:

Riktigt intressant projekt.
Hur går det, löst nedklockningen?

Jag har pillat med en hårdvarulösning som kanske är nåt på spåren, får visa i nästa uppdatering av galleriet.

Skrivet av DerpMcDerp:

Var temperaturerna låga även när allt gick på fullt flås?

Det beror helt på telefon och processor. Men om du menar just dessa E4G så hovrar den kring 60 grader vid 1495 MHz. Z1 Compact ligger på drygt 65 grader vid ca 1300 MHz, vilket är den frekvens dessa klockar ned sig till.

Skrivet av Obiwannabekenobi:

Cool!
@Calathea Kan du säga ngt mera om hur BOINC kommer in i detta? Jag känner detta bara till från tex World Community computing för tex Zika, Covid, HIV, etc.
Kan man alltså relativt lätt programmera egna packets för distributed computing med detta? Har aldrigt tänkte på att titta på BOINC på detta sätt eller hur man själv skulle kunna göra.

BOINC är klienten för att ansluta till world community grid. Det är i stort sett det enda valet till android om du vill nyttja hårdvaran till distributed computing. Jag får väl erkänna att jag är lite ny till detta också och valde det enklaste alternativet. Det vill säga installera APKn för BOINC på varje mobil och logga in med mitt World Community Grid konto som jag skapade på deras hemsida och ansluta de projekt jag tyckte var intressantast. Finns inte jättemånga som funkar för android heller, men när väl Covid 19 gett sig så kommer jag kolla på andra projekt. Givetvis är jag ansluten till lag Sweclockers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Spännande idé, men det kanske kompliceras av att det blir många olika hårdvaror?

Japp, säkerligen.
Därför sorteras det av någon som orkar, och sen får den som vill göra ett dylikt projekt välja och vraka.
Grejen är ju den att det mesta är av intresse förutsatt rätt kvantitet, antar jag.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk

Riktigt häftigt! 👍🏽😎

Visa signatur

Ryzen 5900x - G.Skill Trident Neo Z 2x16GB DDR4 3600Mhz - Zotac Gaming Trinity OC 3080 - Samsung 980 Pro 1TB - WD SN750 1TB - Corsair SF750 - Asus ROG Strix B550i - Arctic Liquid Freezer II 280 - Asus ROG Swift PG349Q - NR200P

Permalänk
Medlem

Jävlar va nördigt detta var. 👍

Permalänk
Medlem

En tanke som slog mig rörande nerklockningen, kan det vara strömförsörjningen?
Eftersom enheterna normalt är batterimatade kan det bli lite annorlunda med "direktmatning".
Kan vara en tanke att sätta några kondensatorer som spänningsbuffertar, fungerar ju som batteri om än med liten kapasitet.

Hade en sådan problemställning/lösning när jag skulle driva en bilstereo med strömförsörjning från en videospelare, det räckte helt enkelt inte till, slängde på en 1/4F kondning och det lirade ostörd(det var den jag hade hemma då, därav storleken)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Fan vilket häftigt bygge, och till ett bra ändamål dessutom. Tummen upp på den 👍

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Inte för att vara fett petig men när jag gjorde en "hemtelefon" av mobil som skulle stå 24/7 utan att laddas så sprätta jag upp batteriet och lödde på kablar efter kretsen på batteriet.
Alltså det går en massa ledningar in i batteriet men efter kretsen är det bara en + och en - in i själva batteriet.
Slipper fiffla med diverse annat då, bara mata med 4V, helst 3.7V men den lilla skillnaden gör inget.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av quattro-2.6:

Inte för att vara fett petig men när jag gjorde en "hemtelefon" av mobil som skulle stå 24/7 utan att laddas så sprätta jag upp batteriet och lödde på kablar efter kretsen på batteriet.
Alltså det går en massa ledningar in i batteriet men efter kretsen är det bara en + och en - in i själva batteriet.
Slipper fiffla med diverse annat då, bara mata med 4V, helst 3.7V men den lilla skillnaden gör inget.

Nä då jag uppskattar att höra om andra lösningar. Jag har hört om att använda "laddkretsen" eller vad det nu är på kretskortet i batteriet och har testat det på samsung s2. Fick det inte att funka där.

Misstänker att en sådan lösning när den fungerar spar in arbetet med att löda dit en resistor för att fejka batteritemp (på de modeller som kräver det), kostnaden blir att man har förstört batteriet. Annars måste man fortfarande mata med en extern spänning, så det kändes inte som någon vinst för mig.

Permalänk
Medlem

Har du plockat bort batteriet endast pga oro över temperatur, eller någon annan anledning?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Härligt!

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >