Nybyggd dator bootar ej, Asus B550-E, VGA lampa lyser

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator bootar ej, Asus B550-E, VGA lampa lyser

Byggt ihop dator idag.

Asus B550-E Strix Gaming mobo
AMD Ryzen 7, 3700X med medföljande kylare
Geforce 2070 Super
RM750X-aggregat

Allt lyser upp fint på skärmen då jag försöker starta upp. Men fastnar på VGA, Vit Led-lampa och status 90 visas på mobo-display. Grafikkortets fläktar slutar snurra, medan övriga snurrar på. Helt svart på skärmen.

Har testat Display-kabel på alla utgångar på GPU + den på mobo. Testat HDMI både från mobo och GPU till min 4K-TV.
Men ingen bild. Och ett stadigt vitt ljus från VGA-lampan på moderkortet.

Har sett andra som haft liknande problem, där ngn löst det genom att byta displayport och liknande. Verkar dock inte hjälpa mig.

Jag har testat att plocka ur GPU, men blir samma felkod med det urplockat. Så gissar att det inte är grafikkortet som det är fel på.

Någon som har ett bra förslag på vad jag ska testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kleinis:

Byggt ihop dator idag.

Asus B550-E Strix Gaming mobo
AMD Ryzen 7, 3700X med medföljande kylare
Geforce 2070 Super
RM750X-aggregat

Allt lyser upp fint på skärmen då jag försöker starta upp. Men fastnar på VGA, Vit Led-lampa och status 90 visas på mobo-display. Grafikkortets fläktar slutar snurra, medan övriga snurrar på. Helt svart på skärmen.

Har testat Display-kabel på alla utgångar på GPU + den på mobo. Testat HDMI både från mobo och GPU till min 4K-TV.
Men ingen bild. Och ett stadigt vitt ljus från VGA-lampan på moderkortet.

Har sett andra som haft liknande problem, där ngn löst det genom att byta displayport och liknande. Verkar dock inte hjälpa mig.

Jag har testat att plocka ur GPU, men blir samma felkod med det urplockat. Så gissar att det inte är grafikkortet som det är fel på.

Någon som har ett bra förslag på vad jag ska testa?

Provat köra utan någon disk inkopplad?

Permalänk
Medlem

Nu testat att

1. uppdatera bios genom USB-port och biosknappen på mobo.

2. Byta ordning på strömkablarna in på GPU (varför nu det skulle hjälpa)

3. Testa att starta upp med endast ett RAM-minne installerat.

Fortfarande samma fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kleinis:

Nu testat att

1. uppdatera bios genom USB-port och biosknappen på mobo.

2. Byta ordning på strömkablarna in på GPU (varför nu det skulle hjälpa)

3. Testa att starta upp med endast ett RAM-minne installerat.

Fortfarande samma fel...

disk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Provat köra utan någon disk inkopplad?

Jag har endast två m.2-diskar installerade direkt på moderkortet. En Evo 980 PCie4 och en Evo 970 Plus PCie3.

Ska jag testa att plocka ur dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kleinis:

Jag har endast två m.2-diskar installerade direkt på moderkortet. En Evo 980 PCie4 och en Evo 970 Plus PCie3.

Ska jag testa att plocka ur dem?

prova det

Permalänk
Medlem
Skrivet av kleinis:

Jag har endast två m.2-diskar installerade direkt på moderkortet. En Evo 980 PCie4 och en Evo 970 Plus PCie3.

Ska jag testa att plocka ur dem?

Efter att du provat med diskarna.

Har du tillgång till ett annat grafikkort? det är i alla fall värt att prova.
Om det moderkortet indikerar problem med grafikkortet, så kommer en urmontering också mest troligt att indikera samma fel, särskillt om felkoden är "VGA-krets ej detekterad", därmed går det inte utesluta att grafikkortet inte är defekt.
Var grafikkortet korrekt monterat? Isnäppt ordentligt i kortplatsen?
Provat den andra PCIe-x16-kontakten?

Då 3700X ej har integrerad grafikkrets så kommer grafikporten på moderkort ej heller att fungera.

Något annat du kan prova är att "dränera datorn på ström".
Koppla bort strömkabeln från nätagget eller slå av strömmen på kontakten, koppla bort kabeln till skärmen, håll sedan in "powerknappen" 10-60s, svårt att säga, tryck även gärna på denna några gånger, detta för att "dra" ur så mycket "ström" som möjligt ur diverse komponenter, gör sedan en CMOS reset, koppla sedan åter in strömkabeln + kabeln till skärmen och prova starta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Efter att du provat med diskarna.

Har du tillgång till ett annat grafikkort? det är i alla fall värt att prova.
Om det moderkortet indikerar problem med grafikkortet, så kommer en urmontering också mest troligt att indikera samma fel, särskillt om felkoden är "VGA-krets ej detekterad", därmed går det inte utesluta att grafikkortet inte är defekt.
Var grafikkortet korrekt monterat? Isnäppt ordentligt i kortplatsen?
Provat den andra PCIe-x16-kontakten?

Då 3700X ej har integrerad grafikkrets så kommer grafikporten på moderkort ej heller att fungera.

Något annat du kan prova är att "dränera datorn på ström".
Koppla bort strömkabeln från nätagget eller slå av strömmen på kontakten, koppla bort kabeln till skärmen, håll sedan in "powerknappen" 10-60s, svårt att säga, tryck även gärna på denna några gånger, detta för att "dra" ur så mycket "ström" som möjligt ur diverse komponenter, gör sedan en CMOS reset, koppla sedan åter in strömkabeln + kabeln till skärmen och prova starta.

Jag har tyvärr inget annat grafikkort att testa med, får isåfall åka och köpa typ ett 1660 och testa...

Jag tycker verkligen att grafikkortet hoppar in som det ska i slotten. Knäpper till och sitter rakt.
Även testat den andra PCie-kontakten, exakt samma fel.

Provat att plocka ur båda Nvme m.2-diskarna.

Provat att plocka ur batteri på morderkort, hållt inne powerknappen i en minut, småduttat för att tömma på ström... Kört en Cmos-reset. Samma fel.

Känns som att jag testat allt...

Moderkortets led-lampor passerar ju kontroll för DRAM och CPU, då borde väl dessa fungera korrekt? Och finns ju ingen grafikkrets på min processor, så då borde väl VGA-felet inte ligga där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

prova det

Testat att plocka ur båda m.2-diskarna.
Samma fel kvarstår 😓

Se även mitt inlägg ovan för allt annat jag testat.

Permalänk
Medlem

Nu testat lite mer...
Kopplat två olika PCie-kablar till GPU, en separat för 8-pin och en för 6-pin.

Kopplat in både 8-pin, 4-pin och 24-pin strömförsörjning till mobo. Vad jag förstått på guider osv så ska annars 8-pin ATX och 24-pin ATX räcka.

Insett att jag nästan inte har ngn ström alls till USB-portar. Tangentbord lyser inte upp några lampor på. Testade med en USB-fläkt och den snurrade typ på halvfart mot vad den ska. Vad kan det betyda, eller det är normalt att dessa saknar ström innan bios gått igång?

Kan nätagget vara trasigt eller för svagt? Mobo har rekommenderat 350W, GPU 650W. Jag har ett RX750X.

Permalänk
Medlem

Efter att ha testat allt jag kunnat utan att köpa nya prylar så valde jag att lämna in datorn för felsökning.
Återkommer med besked när man hittat felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kleinis:

Nu testat lite mer...
Kopplat två olika PCie-kablar till GPU, en separat för 8-pin och en för 6-pin.

Kopplat in både 8-pin, 4-pin och 24-pin strömförsörjning till mobo. Vad jag förstått på guider osv så ska annars 8-pin ATX och 24-pin ATX räcka.

Insett att jag nästan inte har ngn ström alls till USB-portar. Tangentbord lyser inte upp några lampor på. Testade med en USB-fläkt och den snurrade typ på halvfart mot vad den ska. Vad kan det betyda, eller det är normalt att dessa saknar ström innan bios gått igång?

Kan nätagget vara trasigt eller för svagt? Mobo har rekommenderat 350W, GPU 650W. Jag har ett RX750X.

"två olika kablar?" du hade en kabel med två kontakter tidigare? eller du har använt kablar från ett annat PSU?
Om det är en kabel med två kontakter så skall inte det vara någon direkt skillnad mot att använda två separata kablar, såvida inte manualen för PSU säger något annat. (Kablarna bör uppfylla kravspec on det är flera kontakter på samma kabel.)
Har du använt kablar från ett annat PSU så kan du av misstag ha skadat någon komponent elektriskt, då det inte finns någon bestämd standard på dessa modulära kablar.
PSUn i ditt fall ska vara fullt tillräcklig, men kan vara defekt, enligt: https://www.bequiet.com/en/psucalculator så hade ett nätagg på 500W haft en hyffsad marginal.

Att diverse USB-enheter inte får "korrekt ström" under POST (Power On Self-Test) är inte alls konstigt. Det är inte ens säkert att du får någon ström från USB-portar alls före UEFI/BIOS är passerat beroende på hur saker är inställda i UEFI/BIOS, samt om du har hårddiskar inkopplade.
Jag vet att endel moderkort med Secure Boot satt till högsta säkerhetsläge, inte aktiverar USB-portarna före UEFI/BIOS lämnat över till Operativsystemets Boot-loader.

Bara som en liten notis.
När det kommer till indikatorn för problem med VGA, så har jag förstått det som att endel moderkort inte klarar köra "headless", dvs utan en grafikkrets installerad. I dessa fall så kommer POST alltid att stanna på "problem med VGA"-indikatorn.

Men det skall bli intressant att höra vad servicestället kommer fram till att det är för fel.