Permalänk
Medlem

En faktabit som jag gillar är att landskapet Skåne har en med god marginal större befolkningsmängd än HELA Norrland!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

När det är lika långt till Kiruna som till Stockholm. Någonstans strax söder om Umeå alltså.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Norr om slussen. Norrmalm, Norrtull, Upplands Väsby, Uppland osv...Kan det bli tydligare?

Permalänk
Hedersmedlem

För att spinna vidare på mitt tidigare inlägg, om att, när man delar in landet i tre delar, måste balansera demografi med yta. Jag tänker, går det att se hur pass väl dessa traditionella vedertagna definitionerna om Norrland, Svealand, och Götaland gör detta? Ett sätt att mäta det på är att multiplicera landarea med befolkning, med målsättningen att dessa ska vara likadana.

Vi får då nedan tabell:

Landsdel

Landarea (kvadratkilometer)

Befolkning (personer)

Landarea * befokning (personkvadratkilometer)

Andel personkvadratkilometer

Norrland

242735

1185132

287673016020

0,271216167850774

Svealand

80846

4208518

340241846228

0,320777704329471

Götaland

87712

4933910

432763113920

0,408006127819755

Total

411293

10327560

1060677976168

Av detta framgår att Svealand är den enda balanserade landsdelen med cirka 32% av personkvadratkilometrarna. För att uppnå balans bör allså egentligen Norrland börja mer söderut än idag, och Götaland bör på något sätt göras mindre.

Mitt pragmatiska lösningförslag, som jag förutsätter är helt okontroversiellt, förutom möjligen i landets mer obskyra perifiera delar, är att vi flyttar gränsen till Norrland söderut, föreslagsvis i Lapplands Väsby, samt att vi gräver bort Skåne så att Götaland inte blir ännu mer oproportionerligt stort.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Eller så gör man det enkelt för sig och delar upp landet geografiskt, så behöver man inte ta hänsyn till eventuella framtida befolkningsändringar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nikwad:

@pv2b: Eller så gör man det enkelt för sig och delar upp landet geografiskt, så behöver man inte ta hänsyn till eventuella framtida befolkningsändringar.

Det är ju varken effektivt eller roligt.

Vilken delstat i USA är bättre liksom, Alaska eller Texas? Går inte bara att titta på landarea.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog helst vilja dela norrland i två delar, västerbotten och norrbottens län utgör norrland och länen söderut blir mellansverige (eller annat lämpligt namn).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Jag skulle nog helst vilja dela norrland i två delar, västerbotten och norrbottens län utgör norrland och länen söderut blir mellansverige (eller annat lämpligt namn).

Så Lappland är Norge?

Visa signatur

🎮 ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 9 7900X @ 5,6 GHz | MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 12GB | 32 GB DDR5 @ 5600 MHz | 1 TB PCIe 3 SSD
💻 Asus TUF Gaming A15 | AMD Ryzen 7 5800H @ 4,4 GHz | NVIDIA GeForce RTX 3060 | 16 GB DDR4 @ 3200 MHz | 512 GB PCIe 3 SSD
📽 Intel NUC 8 | Intel Core i3 8109U @ 3,6 GHz | 8 GB DDR4 @ 2400 MHz | 250 GB SATA SSD
📺 LG OLED65B16 | 📺 ASUS VA247HE | 🖱 Logitech G502 X | ⌨️ Logitech G413 TKL | 🔈 Argon Audio Forte A5 | 🎧 Sennheiser HD 650 & FiiO K5 Pro ESS

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@pv2b: Eller så gör man det enkelt för sig och delar upp landet geografiskt, så behöver man inte ta hänsyn till eventuella framtida befolkningsändringar.

Skrivet av pv2b:

Det är ju varken effektivt eller roligt.

Vilken delstat i USA är bättre liksom, Alaska eller Texas? Går inte bara att titta på landarea.

Att försöka göra det enkelt för sig i den här frågan är både plumpt och nedvärderande.

Raka dig! Visa dina färger och motivera ditt val!

Permalänk
Medlem

Någonstans kring Skuleberget, vi säger norr om högakustenbron, känns som en bra brytpunkt.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Ja, här är ju det korrekta svaret. Varför krånga till det?

Det enda jag har emot den är att Värmland ligger i Svealand, vilket ju är rätt i dag, men "känns" fel eftersom Värmland kulturellt och språkligt hör samman med landskapen söderut, som ligger i Götaland.

Men geografiskt/"terrängmässigt" och kulturhistoriskt hör det till Norrland vilket leder att svaret
på frågan "var börjar Norrland" beror på i vilket avseende man frågar om.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Men geografiskt/"terrängmässigt" och kulturhistoriskt hör det till Norrland.

Icke kulturhistoriskt! Det är tveklöst Götaland där. Geografiskt är det norrut mer "norrländskt", men där flest folk bor är det inte det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Norr om Lund såklart, och avståndet mellan Malmö och Lund är jordens omkrets minus tjugo kilometer

Permalänk
Medlem

Eftersom varken de tidiga rikena Svealand och Götaland styrde över norrland(Stor-Helsingland) innan Helsingelagen det väl rätt lätt att dra gränsen. Norrland blev ju ”kolonialiserat” långt efter Finland och var kallat Helsingland fram till runt 1500talet.
Är väl enklast att använda oss av dem äldre gränsen där Svealand tog slut helt enkelt. Vi finns omnämnda med andra kungar i våra historiska skrifter dessutom.

Förr bestod ju Norrland av grupperna helsingar, jemtar, kvener och samer men Svearna har ju satt sitt namn på alla grupper i Sverige och vi alla är svenskar numera.

Permalänk
Medlem

Tror det diskuterades på samma sätt när man drog landsgränserna i Afrika

Permalänk
Medlem

Norr om ekvatorn Söderland söder om ekvatorn

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Eftersom varken de tidiga rikena Svealand och Götaland styrde över norrland(Stor-Helsingland) innan Helsingelagen det väl rätt lätt att dra gränsen. Norrland blev ju ”kolonialiserat” långt efter Finland och var kallat Helsingland fram till runt 1500talet.
Är väl enklast att använda oss av dem äldre gränsen där Svealand tog slut helt enkelt. Vi finns omnämnda med andra kungar i våra sagor dessutom.

Med andra ord, Gävle! Det är norrland för mig. Umeå är ju Kiruna höhöhö

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Icke kulturhistoriskt! Det är tveklöst Götaland där. Geografiskt är det norrut mer "norrländskt", men där flest folk bor är det inte det.

"Den biologiska norrlandsgränsen sammanfaller med den naturgeografiska sydgränsen för Norrlandsterrängen. Limes norrlandicus är också en kulturgeografisk gräns som speglar skillnader i förutsättningarna för människan. "

https://web.archive.org/web/20121114111133/http://www.sna.se/...

"Ser man på terrängen med sina berg och dalar hör både Dalarna och stora delar av Värmland och Västmanland samman med Norrland. Och en kulturhistorisk gräns kryper på sina ställen ännu längre söderut."

https://share.scb.se/OV9993/Data/Publikationer/statistik/AA/B...
"Lars-Erik Borgegård är forskare vid Institutet för bostads- och urbanforskning vid Uppsala universitet"

Jag antar att du har källor för motsatsen?

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Alla[1] vet ju att allting norr om Skåne är Norrland.

[1]Ja, om man med "alla" avser alla skåningar då.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ju hört om skåningen som skulle åka norrut, men han vände i Markaryd för att han tröttnat på Norrland...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag tänker att Sverige sträcker sig i praktiken upp till ungefär Stockholm. Norröver ligger Norrland. Stockholm ligger ju sjukt avsides men efter enorma infrastruktursatsningar genom århundraden för att de också ska få vara med får väl Stockholm numera räknas till Sverige.

Permalänk
Medlem

I höjd med Noppikoski.

Permalänk
Medlem

tycker norr om E16 är norrland men en del där är ju räknat som svealand, för mig är norrland mestadels dom delarna av Sverige som får rikligt med snö redan i oktober/november.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Strax söder om Umeå ÄR gränsen för Norrland och ja jag är för en uppdelning av Sverige i Nordsverige och Sydsverige.
Vi är less på att andra landsänden parasiterar på oss, klarar man sig inte utan almosor från oss så förtjänar man inte att vara del av Nordsverige.
Vi har skogen, vi har malmen, vi har vattnet. Skulle vi bara få skäligt betalt för våra resurser så skulle vi vara ett av de rikaste landet i världen och Sydsverige hade varit ett uland. Med torka, kalksten och spättekaka som enda resurser.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Strax söder om Umeå ÄR gränsen för Norrland och ja jag är för en uppdelning av Sverige i Nordsverige och Sydsverige.
Vi är less på att andra landsänden parasiterar på oss, klarar man sig inte utan almosor från oss så förtjänar man inte att vara del av Nordsverige.
Vi har skogen, vi har malmen, vi har vattnet. Skulle vi bara få skäligt betalt för våra resurser så skulle vi vara ett av de rikaste landet i världen och Sydsverige hade varit ett uland. Med torka, kalksten och spättekaka som enda resurser.

Men ni skulle svälta. Norra Norrland är inte självförsörjande, och kan inte bli det, på mat. Ni skulle också få problem med infrastruktur, teknik och annat. Det är så tröttsamt med den här löjliga debatten om att Norrland sugs ut av södra Sverige. Det är en myt, har alltid varit en myt och Sverige är ETT land.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Bott i både Gävleborg och Dalarna tidigare. Ta bort Gävleborg från Norrland och lägg till Dalarna istället - Är mer norrlandskänsla där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Strax söder om Umeå ÄR gränsen för Norrland och ja jag är för en uppdelning av Sverige i Nordsverige och Sydsverige.
Vi är less på att andra landsänden parasiterar på oss, klarar man sig inte utan almosor från oss så förtjänar man inte att vara del av Nordsverige.
Vi har skogen, vi har malmen, vi har vattnet. Skulle vi bara få skäligt betalt för våra resurser så skulle vi vara ett av de rikaste landet i världen och Sydsverige hade varit ett uland. Med torka, kalksten och spättekaka som enda resurser.

Så Västernorrland och Jämtland är för dig inte Norrland. Skogsexporten är ju förhållandevis fokuserat runt Holmen och SCA och dessa är i Västernorrland

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men ni skulle svälta. Norra Norrland är inte självförsörjande, och kan inte bli det, på mat. Ni skulle också få problem med infrastruktur, teknik och annat. Det är så tröttsamt med den här löjliga debatten om att Norrland sugs ut av södra Sverige. Det är en myt, har alltid varit en myt och Sverige är ETT land.

Norrland förever!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men ni skulle svälta. Norra Norrland är inte självförsörjande, och kan inte bli det, på mat. Ni skulle också få problem med infrastruktur, teknik och annat. Det är så tröttsamt med den här löjliga debatten om att Norrland sugs ut av södra Sverige. Det är en myt, har alltid varit en myt och Sverige är ETT land.

Varför skulle vi svälta? Man måste inte vara självförsörjande på allt, du vet import.
Sedan så kan vi använda spillvärme från tex ssab i Luleå till att värma upp växthus istället för att värma Östersjön. Vi har ganska många industrier med mycket spillvärme

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.