Permalänk
Medlem

Vilken dator är bäst?

Hej! Ska köpa en färdigbyggd dator som jag vill spela - streama - redigera videoklipp till youtube med. Finns 2st jag fastnat för. Dessvärre är jag dålig på vilka delar som är bäst, vilken hade ni valt?

https://www.inet.se/produkt/1512021/taurus-gaming-elite-r

https://cdon.se/hemelektronik/gtsa-infinity-ryzen-3-rtx-3080-...

Tack i förhand!

Rop på hjälp borttaget /Mod
Permalänk
Medlem

Den med 5800x är ju betydligt vassare, mer minne också. Den skulle jag köpa.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Den från cdon har en bättre CPU. så skulle antagligen välja den.

Vad ska du använda datorn till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zautos:

Den från cdon har en bättre CPU. så skulle antagligen välja den.

Vad ska du använda datorn till?

Har väldigt länge velat streama, men har både haft för dåligt internet ( flyttade nyligen ut från päronen ), samt har en dator som jag haft sen 2013 som börjar gå på knäna.

Ska mest spela lol/csgo/wow, men även tänkt testa mer krävande spel. Har även fått ett intresse för youtube, så hade tänkt försöka redigare klipp o lägga upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Den med 5800x är ju betydligt vassare, mer minne också. Den skulle jag köpa.

Okej, tack för svar!

Permalänk
Medlem

Skulle personligen aldrig handla av CDON när det är via andra säljare på deras plattform. GTSA är förövrigt ett skitbolag med nytt namn och kostym. Leveranstiden 10-30 dagar kan ligga gärna bli 30-90 dagar eller aldrig....

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem

Oavsett, köp på faktura så du inte ligger ute med pengar om det drar ut på leveransen eller om företaget går i konkurs. OBS, tror inte Inet går i konkurs igen, de verkar ha slutat med det, men det är nästan alltid säkrare att ta köp på faktura. Speciellt från mindre företag. Det är dessutom väldigt få som har senaste gpu på lager tror jag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0wl3y:

Skulle personligen aldrig handla av CDON när det är via andra säljare på deras plattform. GTSA är förövrigt ett skitbolag med nytt namn och kostym. Leveranstiden 10-30 dagar kan ligga gärna bli 30-90 dagar eller aldrig....

Skrivet av Pirum:

Oavsett, köp på faktura så du inte ligger ute med pengar om det drar ut på leveransen eller om företaget går i konkurs. OBS, tror inte Inet går i konkurs igen, de verkar ha slutat med det, men det är nästan alltid säkrare att ta köp på faktura. Speciellt från mindre företag. Det är dessutom väldigt få som har senaste gpu på lager tror jag.

Skänkte faktiskt inte en tanke på att det var shady då det var på cdon. Kanske ska ta den som är på Inet ändå så man vet man faktiskt får sina saker.

Permalänk
Medlem

Om det är de två det står via så hade jag definitivt gått via Inet. Finns även webhallen och komplett. Alla 3 bolag där du kan lita på att det är rätt.

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0wl3y:

Om det är de två det står via så hade jag definitivt gått via Inet. Finns även webhallen och komplett. Alla 3 bolag där du kan lita på att det är rätt.

Okej, kör förmodligen på datorn på inet. Tycker den verkar vara prisvärd o kommer relativt snart in på lager.

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag ångrat mig om jag valde den på Inet när jag visste om att man hade fått en vassare dator till samma pris från CDON. Är det inte brådska att få den nu nu hade jag 100% köpt via CDON med faktura. Ska dock tilläggas att bägge datorerna är väldigt kompetenta och jag tror du blir nöjd vilket som.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Pirum:

Oavsett, köp på faktura så du inte ligger ute med pengar om det drar ut på leveransen eller om företaget går i konkurs. OBS, tror inte Inet går i konkurs igen, de verkar ha slutat med det, men det är nästan alltid säkrare att ta köp på faktura. Speciellt från mindre företag. Det är dessutom väldigt få som har senaste gpu på lager tror jag.

Allting alltid på faktura, alltid

Håll i pengarna så länge det går

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Personligen hade jag ångrat mig om jag valde den på Inet när jag visste om att man hade fått en vassare dator till samma pris från CDON. Är det inte brådska att få den nu nu hade jag 100% köpt via CDON med faktura. Ska dock tilläggas att bägge datorerna är väldigt kompetenta och jag tror du blir nöjd vilket som.

Problemet är att det är inte CDON längre, som det var innan. De upplåter sin plattform till andra återförsäljare. Finns ingen kundtjänst att tala om längre. Ingen som tar ansvar. Många av återförsäljarna (om de ens förtjänar att kallas så) är bolag med minst sagt tvivelaktiga metoder. Håller fullständigt med om att handla per faktura, men med CDON är risken skyhög till en massa extrajobb om det är problem med något (leverans, rma osv).

Det är väldigt lukrativt att vara billigast på prisjakt mm och sedan ta emot order, ta betalt och sedan sitta på pengarna i ex lång tid och sedan cancelera och betala tillbaka, en hel industri i sig själv numera.

Många tror fortfarande att de handlar av CDON och förstår inte ens att det är någon annan som är säljaren. Hela CDON grejen kommer bara och växa tills det exploderar och varumärket är totalt urvattnat. Men fram tills dess så kommer de allihop att kapitalisera på okunskap. Bara och ta ÅF delen i forumet, CDON har inte svarat på en fråga sedan i mars.

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem

Varför inte låta någon känd seriös butik bygga datorn åt dig? Du väjer samma prylar som dom där datorerna och så ser du vad priset blir. Det behöver ju inte vara en redan klar dator, du kan ju välja exakt vad du vill ha. Sånt här är ju sweclockers bäst på, att plocka ihop ett paket. Sen om du bygger själv eller om du lägger till någon krona så butiken bygger åt dig.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14794088/speldator

Bättre än de båda du länkade.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Jo, hade tänkt bygga ihop från början o man får mer för pengerna, problematiken ligger dock i att få grafikkortet.

Om jag beställer delar så antar jag att jag kommer få vänta ett par månader innan det kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Varför inte låta någon känd seriös butik bygga datorn åt dig? Du väjer samma prylar som dom där datorerna och så ser du vad priset blir. Det behöver ju inte vara en redan klar dator, du kan ju välja exakt vad du vill ha. Sånt här är ju sweclockers bäst på, att plocka ihop ett paket. Sen om du bygger själv eller om du lägger till någon krona så butiken bygger åt dig.

Detta var som jag sagt innan, vad jag tänkt göra från början. Problemet är att få tag i grafikkort, vilket jag kommer få vänta i månader på att få. Färdiga datorer har ju komponenter reserverade till sig så man faktiskt kan ha en bra dator inom en rimlig tid?