Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

Stort stort tack! Var tydligen inne på fel sida och snurrade. Hade ingen aning, haha.

Gott nytt! 😁

Ja det kan vara lite svårnavigerat första gången. Inga problem tack detsamma ❤️

Permalänk

Någon som har en aning om när bokningarna öppnar upp igen om man totalt missat att ställa sig i kö? Hur länge brukar det vara torka på nya konsoler innan de är brett tillgängliga i butik? Har inget minne av hur det såg ut med lanseringen av PS3/PS4. Fick dock båda direkt vid release då jag förhandsbokade dem rätt tidigt, så tänkte aldrig något på det.

Felstavning
Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Någon som har en aning om när bokningarna öppnar upp igen om man totalt missat att ställa sig i kö? Hur länge brukar det vara torka på nya konsoler innan de är brett tillgängliga i butik? Har inget minne av hur det såg ut med lanseringen av PS3/PS4. Fick dock båda direkt vid release då jag förhandsbokade de rätt tidigt, så tänkte aldrig något på det.

Räkna med välfyllt lager Q2 2021

Permalänk
Skrivet av Rackabajsaren:

Mitt ps5 är knäpptyst 95% av tiden men ibland drar det igång och låter som en dammsugare x5. Är detta normalt? Jag har disc versionen men det händer när jag spelar spel som inte är på skiva heller. Jag har dock inget coilwhine överhuvudtaget. Jag är nöjd med mitt exemplar och tänker att det kunde varit mycket värre. Mitt ps4 lät som ps5et drar igång och låter ibland fast det var konstant under spelande. Vill mest bara veta om det är så för er andra också. När fläkten drar igång låter även vibrationer från stödet (liggande) hur löser man detta på bästa sätt?

Har läst att om man lägger en tjock musmatta under konsolen så kan det dämpa mycket av vibrationerna, det Beror tydligen i grunden på hur stabil tv bänk man har.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kevlarheart:

Har läst att om man lägger en tjock musmatta under konsolen så kan det dämpa mycket av vibrationerna, det Beror tydligen i grunden på hur stabil tv bänk man har.

En solid skiva granit på en 6-8 cm tjocklek så blir det inte mycket till vibrationer fortplantade...

Om TV-möbeln däremot består av IKEA-spånskiva eller dylikt så blir den ju som resonanskammaren i en gitarr, typ.

Permalänk
Konsolgrävare

Vad för Playstation 5 spel ser ni fram emot mest?

För mig är det garanterat God of War: Ragnarök!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Vad för Playstation 5 spel ser ni fram emot mest?

För mig är det garanterat God of War: Ragnarök!

Harry potter, men avsaknaden av info och release så känns det mer som att det inte kommer att komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Vad för Playstation 5 spel ser ni fram emot mest?

För mig är det garanterat God of War: Ragnarök!

Gran Torismo 7 och Ratchet and Clank. Väntar också med att köpa ett PS5 tills de kommit.

Sedan är Cyberpunk 2077, kommande Battlefield och Need for speed också på listan. Men de är ju ej exklusiva.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Vad för Playstation 5 spel ser ni fram emot mest?

För mig är det garanterat God of War: Ragnarök!

Gran Turismo 7, Kena: Bridge of Spirits och Hogwarts Legacy toppar min lista.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Vad för Playstation 5 spel ser ni fram emot mest?

För mig är det garanterat God of War: Ragnarök!

Inom närmsta året är det nog nya Horizon Forbidden West. Om jag kollar mer framåt är det lätt uppföljaren till Spider-Man, och GTA VI (Om det händer haha).

Permalänk
Medlem

Skate 4 och GTA 5!

Permalänk
Medlem

Vill bara tipsa för er som inte gjort det redan att testa Borderlands 3 till PS5. Det är ett rejält lyft från förra generationen och en fröjd att spela på konsol nu.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

Vad för Playstation 5 spel ser ni fram emot mest?

För mig är det garanterat God of War: Ragnarök!

Inget alls alternativt Horizon: Forbidden West. Hade gärna sett Sony presentera nya titlar.

När jag väl är klar med Ghost of Tsushima så har nog HFW släppts för längesedan med nuvarande takt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Vill bara tipsa för er som inte gjort det redan att testa Borderlands 3 till PS5. Det är ett rejält lyft från förra generationen och en fröjd att spela på konsol nu.

Tack för tipset!

Antar det är utökad/stabil frame rate som ger den stora skillnaden? Avsaknaden av stabil frame rate har ju alltid varit något av Borderlands akilleshäl på konsol vad jag kan minnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valloniet:

Tack för tipset!

Antar det är utökad/stabil frame rate som ger den stora skillnaden? Avsaknaden av stabil frame rate har ju alltid varit något av Borderlands akilleshäl på konsol vad jag kan minnas.

Stabila 60FPS, 4K upplösning och en betydligt bättre HDR-implementering skulle jag säga. Slutade spela spelet min gamla PS4 PRO då den visuella upplevelsen helt enkelt inte tilltalade. Nu ser det väldigt bra ut och det gör väldigt mycket för spelupplevelsen.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Dave88:

Harry potter, men avsaknaden av info och release så känns det mer som att det inte kommer att komma.

Juste hade helt glömt bort nya Hogwarts spelet. Det är man verkligen nyfiken över!

Angående Kena så Släppte dom release månaden idag på CES:

Mars 2021!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Angående Kena så Släppte dom release månaden idag på CES:
Mars 2021!

Fan vad nice!

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Inaktiv

Nu när vi har kommit litegrann in i det nya året, har någon sett något glunk om hur tillgången kan komma att se ut framöver? Man hör ju till en av de som inte fick någon konsoll i november-december, så det svider ju lite att man inte har någon leksak att pilla med...

Permalänk
Skrivet av Crazy:

Är det någon som har några PSN Wallet-påladdningar kvar sen julrean på Get Gifted? Väntar på att de ska restocka så att jag åtminstone kan köpa de med 20% off, men de skjuter fram datumet hela tiden. 😂 Köper gärna 2 st 500 kr för 800 kr från någon isåfall!

Skrivet av Specias:

Det finns fortfarande på Benify för 20%.

Skrivet av Crazy:

Stort stort tack! Var tydligen inne på fel sida och snurrade. Hade ingen aning, haha.

Gott nytt! 😁

Förstår inte riktigt detta, jag höll koll på Benify i slutet av förra veckan och kunde aldrig se att de fick in ytterligare koder i lager. Det stod bara att presentkortet var slut och att ny leverans skulle ske 8 januari 2021 som sedan flyttades fram till 12 januari 2021. Nu verkar det vara obestämt datum.

Finns det ytterligare ställen/sidor att kika på hos Benify?

Permalänk
Medlem

Man får väl vara glad för den version av PS5 man får tag på, men vilken tycker ni att man bör sikta in sig på? Den med disc, eller digital? Och varför?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tanax:

Man får väl vara glad för den version av PS5 man får tag på, men vilken tycker ni att man bör sikta in sig på? Den med disc, eller digital? Och varför?

Den med läsare, annars är du helt låst i Sonys butik. Retail titlar går att köpa och sälja. Man sparar en tusenlapp på konsolen men kommer få betala mer för varenda spel man köper till den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Den med läsare, annars är du helt låst i Sonys butik.

Du är ju också då helt låst till en 12cm diameter dongel, som kräver att en mekanisk läsare med tveksam slittålighet ska funka för att ens kunna starta spelet. Ska man spela ett spel blir det lite som att hantera VHS-bandaren på 80-talet, den gamla dongeln ska först ut, sedan stoppas in i sin plastlåda och upp på hyllan innan man kan mata in den nya dongeln.

Sicket primitivt meck. Och nu när i stort sett alla fysiska spelbutiker är utdöda, var ska man köpa och sälja sina begagnade spel? Hålla på och privatannonsera på nätet och skicka hit och dit i paket på posten är ju ett jäkla meck ovanpå det andra mecket. Och anta att du köper ett beg spel av någon snubbe och skivan är skadad eller helt enkelt inte vill funka - var är ditt konsumentskydd?`

Finns inget.

Så... Nä tack. Själv hoppar jag allt det där reella och potentiella strulet. Disklöst hela vägen. Fysiska skivor hör till forntiden sedan länge för mig.

Permalänk
Medlem

Personligen är valet med disk sjävklart i och med att spelaren stödjer Ultra HD Blu-ray-skivor och jag har ett stort filmintresse. Har man väl upplevt en UHD-film på fysisk skiva med 4K bild + Atmos så vill man inte tillbaka till Netflix 🥰

Känns dumsnålt överlag att köpa DE men jag förstår de som kör allt strömmat och digitalt, absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Man får väl vara glad för den version av PS5 man får tag på, men vilken tycker ni att man bör sikta in sig på? Den med disc, eller digital? Och varför?

Disc helt klart! Nu när de dessutom höjt priset på spelen så är det guld värt att kunna sälja vidare när man spelat klart.

Någon mer som har svårt att acceptera att standardpriset för nya PS5-spel ligger på hutlösa 799 kr!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifr:

Disc helt klart! Nu när de dessutom höjt priset på spelen så är det guld värt att kunna sälja vidare när man spelat klart.

Någon mer som har svårt att acceptera att standardpriset för nya PS5-spel ligger på hutlösa 799 kr!?

Ja, det är sinnessjukt och inte OK! Jag köper NHL varje år (Don't ask! 😅) och El-ladan eller annan fysisk butik brukar alltid köra kampanj vid release för typ 499:-. Varför ska jag då betala typ 749:- för digital version? Men jag gissar att det är nackdelen med att Sony har ensamrätt på PSN.

Vissa digitala utgåvor som NHL/FIFA har pre-release, dvs du får tillgång till spelet 3 dagar innan officell release. Men då måste du köpa "Deluxe Edition" etc. som kan kosta uppemot 1000kr(!!!). Herre...

Permalänk
Medlem

Oj, många som förespråkar den med disk!
Jag funderade länge på det och försökte jämföra med datorspel och att jag inte haft datorspel på skiva på.. hur länge som helst.

En viktig skillnad är ju dock att det finns många digital spelbutiker där man kan köpa datorspel digitalt medan på PS5 så är det enbart Sonys butik vilket gör att dom inte behöver konkurrera med någon annan. Om skillnaden är såpass mycket som 749 digitalt versus 499 skiva så är det ju inte många spel man behöver köpa för att det ska ha gått jämt ut.

Var brukar ni sälja era begagnade spel? Och hur mycket brukar ni kunna få tillbaka för ett spel (cirka)?

Hur lagrar ni era fysiska spel? Förr i tiden fanns det "skivställ" som man kunde ställa lite varsom. Använder ni liknande för spel eller har ni dom bara i låda/hylla som dom är?

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa utan skivspelare.. har spelat 3 spel nu på ps5an (Spider man, Valhalla och Last of us 2) totalt har de kostat mig max 250kr.. då jag sålt dem på tradera när jag klarat dem.. spelar aldrig om samma spel två gånger så det är inget problem för mig.. och skulle jag vilja göra de om något år eller så går det ju köpa digitala versionen då för typ 100kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Oj, många som förespråkar den med disk!
Jag funderade länge på det och försökte jämföra med datorspel och att jag inte haft datorspel på skiva på.. hur länge som helst.

En viktig skillnad är ju dock att det finns många digital spelbutiker där man kan köpa datorspel digitalt medan på PS5 så är det enbart Sonys butik vilket gör att dom inte behöver konkurrera med någon annan. Om skillnaden är såpass mycket som 749 digitalt versus 499 skiva så är det ju inte många spel man behöver köpa för att det ska ha gått jämt ut.

Var brukar ni sälja era begagnade spel? Och hur mycket brukar ni kunna få tillbaka för ett spel (cirka)?

Hur lagrar ni era fysiska spel? Förr i tiden fanns det "skivställ" som man kunde ställa lite varsom. Använder ni liknande för spel eller har ni dom bara i låda/hylla som dom är?

Köpte Valhalla för 450 sålde för 350 på tradera. Minus 38 för avgift..

Köpte spriderman beggad på blocket för 350 sålde på tradera för 320 minus 32 för avgift..

Köpte Last of us 300 på blocket. Sålde för 300 till en kompis

”Redigerad” - haha såg förresten att jag hade tjänat pengar på spiderman 😂 köpte för 300 på blocket och sålde för 350 på tradera

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tanax:

Oj, många som förespråkar den med disk!
Jag funderade länge på det och försökte jämföra med datorspel och att jag inte haft datorspel på skiva på.. hur länge som helst.

En viktig skillnad är ju dock att det finns många digital spelbutiker där man kan köpa datorspel digitalt medan på PS5 så är det enbart Sonys butik vilket gör att dom inte behöver konkurrera med någon annan. Om skillnaden är såpass mycket som 749 digitalt versus 499 skiva så är det ju inte många spel man behöver köpa för att det ska ha gått jämt ut.

Var brukar ni sälja era begagnade spel? Och hur mycket brukar ni kunna få tillbaka för ett spel (cirka)?

Hur lagrar ni era fysiska spel? Förr i tiden fanns det "skivställ" som man kunde ställa lite varsom. Använder ni liknande för spel eller har ni dom bara i låda/hylla som dom är?

Du förlorar inget med skivläsare, du kan fortfarande göra allt en utan läsare kan göra och mer därtill.

Går inte jämföra med butikerna på PC, som är en öppen plattform och där butikerna inte är lika låsta som de till konsol, möjligen undantaget Xbox i och med crossplay/buy med Windows 10. Då PC inte har generationer så blir det inte så att man köper in sig i en plattform och sen måste köpa om spelen när nästa generation släpps. PSN är en walled garden, köper du digitalt bestämmer Sony ensamma vad du får göra och vad du får betala.

Grejen är just att ha möjlighet att både köpa och sälja begagnat. Eller bara kunna köpa billigare spel. En del hetsar om att ta bort den sista rättigheten konsolspelaren har kvar, fysisk media och möjligheterna det ger.

Sen säger det sig lite självt men du kan bytlåna spel med kollegor, vänner, släktingar eller vem som helst. Spelen aktiveras och låses inte till ett konto. Personligen gillar jag friheten detta ger. Varför betala mer för att få mindre?

Har mina i hylla bara.