Feedback på nytt datorköp för 15.5K (framförallt gaming)

Permalänk

Feedback på nytt datorköp för 15.5K (framförallt gaming)

Hej.

Jag önskar lite feedback på följande uppsättning som är beställd men där jag ev kan byta något då jag inväntar grafikkortet.

Chassi: Fractal Design Define C Svart (749 kr)
Moderkort: Asus Prime Z490-P (1790 kr)
Processor: Inte Core i5 10600K 4.1Ghz (2690 kr)
Kylare: Cooler Master Hyper 212 BE (399 kr)
Grafikkort: MSI GeForce RTX 3070 Ventus 2X OC (6499 kr)
Minne: PNY XLR8 Epic 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 (897 kr)
Nätaggregat: Kolink Enclave 700W Guld 80+ (859 kr)
SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB (949 kr)
Tangentbord: Logitech G213 Prodigy (499 kr)

Har mus redan och den funkar bra, men vad rekommenderas annars till lägre pris? Kommer köra med en matta i tyg.

Kommer spela på en Samsung QE55Q80T TV som fått riktigt bra kritik i tester för spel, men även generellt.

Tittar lite på samma moderkort men A istället för P. Är det lönt för 450 extra?

Minnena borde gå att klocka en del väl?

Spelar det roll vilket grafikkort RTX 3070? Mest känsla där väl? För lite skillnad prestanda?

Vad tänker ni andra på i övrigt? Jag har efterforskat en hel del och fått en del feedback så detta är finalavgörandet. Har redan spräckt totala budget med 5K ungefär pga bl a TV då det blir flytt och mycket nytt i samband med det. Så ska jag ändra till dyrare måste det verkligen vara värt.

Kommer inte överklocka nördigt men lite åtminstone då prylarna tillåter det.

Inte haft stationär på tio år så behöver lite hjälp tillbaka. Därför jag frågar.

Kommer koppla in en Xiaomi Soundbar MDZ 27 DA på något sätt också. Men TV kanske kan leverera bättre än den? Högre Watt i TV är allt jag vet.

Skillnad på ljudet mellan de olika moderkorten som gör det värt?

Tack på förhand!

Permalänk

Har inte kikat så noga men det som sticker ut för mig är valet av SSD, varför endast en 500GB? Du kan få en M.2 NVMe på 1TB (från t ex Kingston/Crucial) för runt 1100.

Permalänk
Skrivet av Wimwicket:

Har inte kikat så noga men det som sticker ut för mig är valet av SSD, varför endast en 500GB? Du kan få en M.2 NVMe på 1TB (från t ex Kingston/Crucial) för runt 1100.

Hej. Tack.
Jo, jag satt länge och valde mellan den ovan och en Crucial P2 på 1TB. Skiljer knappt en hundring bara men 970 EVO Plus har 50% snabbare läshastighet och 100% snabbare skrivhastighet. Samt har jag tankar på att köpa till en sådan här på 1TB när jag väl flyttat och köpt allt jag behöver. Vet lite mer hur ekonomin ser ut då utan att kapa för mycket av sparkapitalet, men jag håller med annars. Blir Win 10 och ett par spel nu i början bara helt enkelt. Kanske tänkt fel men tanken är endast Win och några program framöver på den och resterande på övriga snabba SSD.

Permalänk
Medlem

När jag gick från DDR till DDR2 lärde jag mig att dubbelt så snabb inte kan ersätta dubbelt så stor om det är storlek man behöver. Givet storleken på spel idag så kommer du väldigt snabbt att tycka att 500GB är för litet. Visst är det coolt med hög läs/skriv, men inte om du måste hålla på att installera om hela tiden.

Permalänk
Skrivet av Gruarn:

När jag gick från DDR till DDR2 lärde jag mig att dubbelt så snabb inte kan ersätta dubbelt så stor om det är storlek man behöver. Givet storleken på spel idag så kommer du väldigt snabbt att tycka att 500GB är för litet. Visst är det coolt med hög läs/skriv, men inte om du måste hålla på att installera om hela tiden.

Jag håller med men har ju en tanke om att köpa en 1TB inom några månader. Så fort jag flyttat in och har stenkol på min budget.

Jag skulle bli tokig med endast 500GB på sikt!

Permalänk
Medlem

Köper du en 500GB nu, så mer eller mindre binder du dig vid att köpa en 1TB senare. Köper du 1TB nu kommer du fortfarande ha valet att vänta eller slå till på en 500GB...

Permalänk
Skrivet av Gruarn:

Köper du en 500GB nu, så mer eller mindre binder du dig vid att köpa en 1TB senare. Köper du 1TB nu kommer du fortfarande ha valet att vänta eller slå till på en 500GB...

Jo, jag vet men prio är att ha Windows på en så snabb SSD som möjligt. Helst ska ju alla vara så snabba som moderkortet tillåter men kommer prioritera mängd sen men ändå med så snabb budgeten tillåter.

Ser inte helt fördelen med en långsammare och större initialt. Hade gärna haft 1TB super snabb direkt men ligger redan 5-8K back i budgeten då jag prioriterat om på bl a TV och IPTV!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Jo, jag vet men prio är att ha Windows på en så snabb SSD som möjligt. Helst ska ju alla vara så snabba som moderkortet tillåter men kommer prioritera mängd sen men ändå med så snabb budgeten tillåter.

Ser inte helt fördelen med en långsammare och större initialt. Hade gärna haft 1TB super snabb direkt men ligger redan 5-8K back i budgeten då jag prioriterat om på bl a TV och IPTV!

Skillnaden mellan NVMe och SATA är stor på pappret men ger i verkligheten oftast inte särskilt stora prestanda vinster, det är helt enkelt andra saker än disken som begränsar (även vid laddning av OS, program etc.).

Permalänk
Medlem

Håller med ovan. En vanlig SATA SSD mer än tillräckligt snabbt

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Hej.

Jag önskar lite feedback på följande uppsättning som är beställd men där jag ev kan byta något då jag inväntar grafikkortet.

Chassi: Fractal Design Define C Svart (749 kr) - bra val
Moderkort: Asus Prime Z490-P (1790 kr) - Tror inte du märker nån skillnad på ett A istället
Processor: Inte Core i5 10600K 4.1Ghz (2690 kr) - Bra val
Kylare: Cooler Master Hyper 212 BE (399 kr) - Bra val
Grafikkort: MSI GeForce RTX 3070 Ventus 2X OC (6499 kr) - Bra val, ytterst lite skillnad mellan olika 3070 kort. Det som skiljer imo är utseende, kylning och ljudnivå
Minne: PNY XLR8 Epic 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 (897 kr) - Bra val
Nätaggregat: Kolink Enclave 700W Guld 80+ (859 kr) - Bra val, kör Kolink själv och de är bättre än sitt rykte
SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB (949 kr) - Kommer snabbt fyllas upp. Kör större från början alt komplettera med datadisk sen. Finns billigare NVME-diskar med snarlik upplevd prestanda, typ A2000 som nån nämnde.
Tangentbord: Logitech G213 Prodigy (499 kr)

Har mus redan och den funkar bra, men vad rekommenderas annars till lägre pris? Kommer köra med en matta i tyg. - G502 is da shit imo.

Kommer spela på en Samsung QE55Q80T TV som fått riktigt bra kritik i tester för spel, men även generellt.

Tittar lite på samma moderkort men A istället för P. Är det lönt för 450 extra? - IMO nej.

Minnena borde gå att klocka en del väl? - Om du har tur...

Spelar det roll vilket grafikkort RTX 3070? Mest känsla där väl? För lite skillnad prestanda? - Skiljer inte mycket, ta ett av de billigare. Kör FE själv.

Vad tänker ni andra på i övrigt? Jag har efterforskat en hel del och fått en del feedback så detta är finalavgörandet. Har redan spräckt totala budget med 5K ungefär pga bl a TV då det blir flytt och mycket nytt i samband med det. Så ska jag ändra till dyrare måste det verkligen vara värt. - Moderkort tex spelar inte så stor roll för prestanda om du inte ska extremöverklocka. Se bara till att den har de portar och anslutningar du behöver.

Kommer inte överklocka nördigt men lite åtminstone då prylarna tillåter det.

Inte haft stationär på tio år så behöver lite hjälp tillbaka. Därför jag frågar.

Kommer koppla in en Xiaomi Soundbar MDZ 27 DA på något sätt också. Men TV kanske kan leverera bättre än den? Högre Watt i TV är allt jag vet. - Watt spelar inte så stor roll i sammanhanget. Best bang for the buck är ju ett par trådanslutna hörlurar / headset. Finns jättemycket skit som säljs, så se till att du lyssnar innan du köper..

Skillnad på ljudet mellan de olika moderkorten som gör det värt? Kan så vara, men bara om du kör analogt ljud vilka inte så många gör längre?

Tack på förhand!

Hej, svarar kursivt i texten ovan med mina tankar /mbryo

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Skrivet av IsseBisse:

Skillnaden mellan NVMe och SATA är stor på pappret men ger i verkligheten oftast inte särskilt stora prestanda vinster, det är helt enkelt andra saker än disken som begränsar (även vid laddning av OS, program etc.).

Är det verkligen så alltså? Har ju en SSD i min laptop nu men tänker att det borde bli rappare med en som är 5-6 gånger snabbare. Vad begränsar annars vid läsning och skrivning?

Skrivet av Stromming90:

Håller med ovan. En vanlig SATA SSD mer än tillräckligt snabbt

Jo, det kanske är snabbt nog men blir det inte än snabbare med något som är 5-6 gånger så snabbt? Tar det 12 sekunder att läsa in Windows nu borde det gå på mindre än tre, eller? Kanske inte värt men det borde väl vara så stor skillnad?

Skrivet av mbryngelsson:

Hej, svarar kursivt i texten ovan med mina tankar /mbryo

Jag tackar så mycket för dina kommentarer. Jag äger visst en G502 Hero redan visst!

Kör nog vidare med moderkort -P då. Var mest ljud och överklockning som ev tilltalade med -A

Får komplettera med en 1TB sticka helt enkelt! Skiter nog i box till IPTV och kör nätsladd rakt in i TV så kan jag lägga de pengarna på en till SSD! Förutsatt att det inte strular utan iptv-box.

Moderkortet har de anslutningar jag behöver! Tror jag

Min soundbar är köpt på vinst och förlust. Sällan jag får sådana ryck men... Jag har i dag några billiga hörlurar/headset från Logitech tror jag. Elgiganten hade de för 499 för ett tag sen. Kostade väl det dubbla. De funkar men är väl inte outstanding precis. Soundbaren var ju tänkt till film och sport mest. Men får se, TV kanske klarar det lika bra.

Så med digitalt ljud så är det ingen skillnad mellan t ex ALC882 och ALC1220?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Jo, det kanske är snabbt nog men blir det inte än snabbare med något som är 5-6 gånger så snabbt? Tar det 12 sekunder att läsa in Windows nu borde det gå på mindre än tre, eller? Kanske inte värt men det borde väl vara så stor skillnad?

Här är ett perfekt exmpel på Windows uppstartstider.

860 EVO är en klassisk, SATA SSD medans dem andra är Nvme PCI-e Gen 3 diskar.
Dem har på pappret 3-4 gånger så snabb läs och skriv hastighet, men skillnaden i boot tid är nästan obefintlig.

Det är samma sak i spel, men där kanske du ser upp till 3 sekunder skillnad istället för 1 sekund.
Så är det värt att offra hälften av sitt lagringsutrymme för att spara 1-3 sekunder? Det är upp till dig, men för mig är det inte värt.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Skrivet av Stromming90:

Här är ett perfekt exmpel på Windows uppstartstider.

860 EVO är en klassisk, SATA SSD medans dem andra är Nvme PCI-e Gen 3 diskar.
Dem har på pappret 3-4 gånger så snabb läs och skriv hastighet, men skillnaden i boot tid är nästan obefintlig.

Det är samma sak i spel, men där kanske du ser upp till 3 sekunder skillnad istället för 1 sekund.
Så är det värt att offra hälften av sitt lagringsutrymme för att spara 1-3 sekunder? Det är upp till dig, men för mig är det inte värt.

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/754Ym4sCUfy3L55AdcWbAk-970-80.png

Det där var ju intressant alltså. Varför har jag snöat in på en 970 Ska ta mig en funderare till och ta beslut innan den 3 januari. Får kolla över min budget igen för hela flytten dessutom.

Fattar dock inte att det skiljer så lite procentuellt när det skiljer 400% i hastighet på spec. Tack för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Det där var ju intressant alltså. Varför har jag snöat in på en 970 Ska ta mig en funderare till och ta beslut innan den 3 januari. Får kolla över min budget igen för hela flytten dessutom.

Fattar dock inte att det skiljer så lite procentuellt när det skiljer 400% i hastighet på spec. Tack för svar.

Alltså, sitter du och hanterar 4K eller 8K videofiler som du bearbetar så kommer det göra en stor skillnad, men i spel och windows boot tider? MJAAAAAA

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Är det verkligen så alltså? Har ju en SSD i min laptop nu men tänker att det borde bli rappare med en som är 5-6 gånger snabbare. Vad begränsar annars vid läsning och skrivning?

Ja, åtminstone enligt de tester jag har sett. Där syns bara en märkbar skillnad när man kopierar filer, inte när man bootar eller laddar program/spel. Förklaringen brukar att även en ”vanlig” SSD är så snabb att CPUn i stället begränsar.

Däremot finns det dom som argumenterar för att detta framför allt beror på dålig optimering för SSD. Så det kanske blir större skillnad i framtiden.

Permalänk
Skrivet av Stromming90:

Alltså, sitter du och hanterar 4K eller 8K videofiler som du bearbetar så kommer det göra en stor skillnad, men i spel och windows boot tider? MJAAAAAA

Skrivet av IsseBisse:

Ja, åtminstone enligt de tester jag har sett. Där syns bara en märkbar skillnad när man kopierar filer, inte när man bootar eller laddar program/spel. Förklaringen brukar att även en ”vanlig” SSD är så snabb att CPUn i stället begränsar.

Däremot finns det dom som argumenterar för att detta framför allt beror på dålig optimering för SSD. Så det kanske blir större skillnad i framtiden.

Jag fick min TV 2895 kr billigare så slog till på en WD 1TB för 1199 plus 60 kr frakt. Var av modell SN750 så prisvärt. Även bytt ut minnena till 32GB som kostade 350 kr extra.

Samt köpt lite extra fläktar. Enda jag nu kanske skulle vilja ha är ett RTX 3080 istället för 3070 men tror jag kommer vara nöjd!

Permalänk
Medlem

Jag har ett Define C och med det RTX 3070 jag köpte så ryms inga fläktar i fronten.
Kanske är det värt att satsa på ett chassi med mer djup, t ex Define S2, då grafikkorten knappast lär bli mindre.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Jag har ett Define C och med det RTX 3070 jag köpte så ryms inga fläktar i fronten.
Kanske är det värt att satsa på ett chassi med mer djup, t ex Define S2, då grafikkorten knappast lär bli mindre.

Men det sitter ju en 120mm i fronten. Måste väl gå att få dit en till minst? Eller går grafikkortet in precis mellan där de två övriga ska sitta?

Jag får kolla på det där när jag fått sakerna. Det här är ju annars ett bra och billigt chassi.

Blir nog bra till sist när allt bytts tre gånger

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Men det sitter ju en 120mm i fronten. Måste väl gå att få dit en till minst? Eller går grafikkortet in precis mellan där de två övriga ska sitta?

Jag får kolla på det där när jag fått sakerna. Det här är ju annars ett bra och billigt chassi.

Blir nog bra till sist när allt bytts tre gånger

Jag vill ha tre fläktar där.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk

Extra (och sista?) funderingar angående köp av speldator för runt 16 000 kronor

Hej!

Har hängt här senaste tiden och varit relativt aktiv och fått bra hjälp och försökt hjälpa andra. Nu har jag dock sneat sönder lite på mig själv och behöver hjälp. Skärmen jag kommer använda är en Samsung QE55Q80T (TV).

Skulle flyttat in i min nya lägenhet nu på måndag (4 januari) men fick igår reda på att det skett ett vattenläckage och att det dröjer två veckor extra (ev upp till fyra veckor). Hyresvärden har erbjudit en ersättningslägenhet under tiden men jag ser det mer som en magasinering än att jag kommer "bo" där. Visst, en dusch tar jag väl och ev sover där någon natt men det är en förvaringsplats som jag ser det. Oavsett det så kommer här problemet jag börjat grunna på...

Då jag inte kommer sätta ihop datorn (tror jag) förrän jag flyttar in på riktigt så har jag funderat på om jag ska byta ut mitt RTX 3070 mot ett RTX 3080. Även detta av MSI och det billigaste hos Inet, vilket kostar 8790 kronor. Alltså en ökning med 2300 kronor. Det är ungefär det jag minst borde spara på hyran den här månaden även om vi inte nått någon exakt överenskommelse.

Är det värt att köra på det kortet direkt då jag kommer spela så mycket jag kan i 4K på min TV.

Nästa fråga som dyker upp är således ifall jag bör ha kvar den här processorn? Vad jag förstod det som dock så flaskhalsar den endast med det här grafikkortet ifall man spelar i 1080p. Då kommer ju inte min flaskhalsa.

Nästa fråga blir om nätaggregatet. Nu har jag ju ett 700W som var billigt men likväl 80+ guld eller vad benämningen nu exakt är. Grafiktillverkaren rekommenderar dock 750W, och det förstår jag mest som att det kan komma "spikes", då mitt bygge inte borde dra mer än 400+ W något. Ska jag satsa på ett 850W aggregat istället och kasta upp 1400 kronor på ett Corsair?

Sen börjar jag tveka om moderkortet borde bytas ut också, men det här borde räcka har jag kommit fram till.

Vad har ni för åsikter och tankar som kan hjälpa mig i mitt beslut? Jag klarar mig väl på ett RTX 3070 och ska jag byta ut det och något mer så drar det iväg minst 3000 extra kronor. Visst, får jag kraftigt rabatterad hyra i januari så kan jag ju istället för att spara gå mer all in på datorn.

Mitt RTX 3080 skulle i sådana fall anlända den 2 februari. Så det blir ev ett par veckors extra väntan. Behöver ta beslut inom några veckor då ångerrätts-tiden går ut på ett par saker nämligen!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

700 W kommer att räcka och bli över. Men kraftfullare nätagg är dyrare nätagg och då sätter tillverkarna bättre grejer i dem, så de blir säkrare och pålitligare.

Jag hade själv inte valt märket Kolink utan kört på ett mer etablerat märke, men för min del är det mer en magkänsla. Nätagget är den del i datorn som man allra minst ska snåla på, anser jag och många med mig.

Bygget ser bra och balanserat ut i övrigt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

700 W kommer att räcka och bli över. Men kraftfullare nätagg är dyrare nätagg och då sätter tillverkarna bättre grejer i dem, så de blir säkrare och pålitligare.

Jag hade själv inte valt märket Kolink utan kört på ett mer etablerat märke, men för min del är det mer en magkänsla. Nätagget är den del i datorn som man allra minst ska snåla på, anser jag och många med mig.

Bygget ser bra och balanserat ut i övrigt.

Tack för svaret. Kolink har ändå fått bästa budget pris. Men klart jag håller med om magkänsla att andra kanske bygger bättre. Men det här har inte fått någon nämnvärt dålig kritik så. Jag velar vidare på det.

Men vad tror du om 3070 vs 3080? Värt att byta upp sig då jag har den TV jag har och kommer köra det mesta i 4K? Tanken har slagit mig enbart för att allt blir försenat med min nya lägenhet. Kommer ju inte spela något innan jag är på "rätt plats" och då kanske jag lika gärna kan vänta två veckor extra på ett RTX 3080? Men det kostar 2300 kronor mer...

Permalänk
Medlem

Om det ekonomiska utrymmet till att köpa det dyrare kortet uppstod för att hyran är lägre en månad, så känns det som lite väl på marginalen? Eller var det bara en oväntad bonus i en i övrigt sund ekonomisk situation?

Jag är ju en sån som hellre köper dyrt direkt i stället för att sitta och ångra nåt medelmåttigt, och kanske senare ändå köpa det dyrare... När jag satte ihop min första dator (som jag byggde från grunden alltså) började jag med ett 1050 Ti. En knapp månad senare köpte jag ett 1070. Knappt två månader senare satt det ett 2080 Ti i burken...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsat på en AMD 5600x proj med orginalkylare samt ett B550 moderkort till det.

På det ”spar” du 500kr samt får enligt många tester bättre prestanda.

Om du dessutom beställer från olika sidor samt väljer bort en SSD så får du in ett 3080 i budgeten.

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Om det ekonomiska utrymmet till att köpa det dyrare kortet uppstod för att hyran är lägre en månad, så känns det som lite väl på marginalen? Eller var det bara en oväntad bonus i en i övrigt sund ekonomisk situation?

Jag är ju en sån som hellre köper dyrt direkt i stället för att sitta och ångra nåt medelmåttigt, och kanske senare ändå köpa det dyrare... När jag satte ihop min första dator (som jag byggde från grunden alltså) började jag med ett 1050 Ti. En knapp månad senare köpte jag ett 1070. Knappt två månader senare satt det ett 2080 Ti i burken...

Ekonomin är hyfsat god. Satte ett tak att inte gå under 40K på sparkontot men ändrat det till 30K då jag ändrat mig på några produkter samt "slagit till" på ett par saker till som jag tror blir livskvalitéhöjande. I slutändan tror jag att jag kommer må bättre som person av allt detta - men det återstår att se.

Ja, sen verkar det bli att jag får en utgift mindre nu i januari (dvs, en kompensationsbonus typ) som jag inte förväntade mig. I kombination med att jag ändå får vänta på att börja spela tänkte jag ev byta upp mig en nivå. Alternativet är att lägga pengarna på ett sparkonto.

Ja, det sista du nämner är ju ett problem. Jag skulle nog dock bara nöja mig och inte orka byta upp mig. Många gånger tidigare (mer än tio år sen) så köpte jag alltid datorer som jag kunde uppgradera etc, men det skedde aldrig Min känsla säger att jag borde satsa på 3080 och vänta två extra veckor till på att komma igång med spelandet! Men behöver lite pushar i ryggen för det

Permalänk
Skrivet av Walkhome:

Jag skulle satsat på en AMD 5600x proj med orginalkylare samt ett B550 moderkort till det.

På det ”spar” du 500kr samt får enligt många tester bättre prestanda.

Om du dessutom beställer från olika sidor samt väljer bort en SSD så får du in ett 3080 i budgeten.

De sakerna kommer jag inte byta då den redan är beställd och kommer levereras på måndag. Dock kan jag inte börja spela då, eftersom jag får vänta några veckor extra på min lägenhet - så det är grafikkortet som jag funderar på.

Min nya tråd slogs ihop med en gammal vilket kanske gör det förvirrat - det var ju därför jag skapade en ny då det inte handlar om datorn i sig utan om vad jag ev bör byta ut Billigare än det jag beställt kommer jag inte kunna få då jag köpt det mesta på Inets före-jul-rea! Så priserna på komponentkoll stämmer inte

Permalänk

Jag tackar för all hjälp jag fått på vägen här även om slutprodukten blev väldigt annorlunda mot hur det hela startade - och detta pga flertalet olika anledningar.

21917 kronor inklusive lite extra fläktar etc blev totalpriset då priserna ovan inte var exakt det jag gav.

Så här ser det ut nu och det mesta har kommit fram i olika leveranser och mer är på väg hem. Finns ju fortfarande tid att byta ut något om någon har en åsikt så här sent i själva fasen! Även en musmatta (900x400mm) för 399 spänn är beställd som kommer passa perfekt till mitt skrivbord som är exakt 90cm brett. Sen tar det upp ca 60% av skrivbordets djup så det borde fungera bra!

Nu har jag överskridit den här förbannade budgeten ordentligt men fick kraftigt nedsatt hyra i januari då min andra lägenhet inte stod klar. Så det gör att budgeten kunde utökas lite och sen fanns det inte utrymme att snåla när det redan är ett premiumbygge. Det jag funderar mest på är varför man lägger ytterligare en tusenlapp på t ex ett annat moderkort?

Utöver det så kanske jag borde skaffa mig en fläktkontroll?

tycker jag fick ihop det bra och skärmen det hela ska visas upp på är en TV från Samsung, QE55Q80T som står och väntar i sin kartong