Kolink Core 500 W – hur mycket nätaggregat får man för 399 kronor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Koolink säljer seriösa nätagg också, som har fått bra i tester, och dom är normaldyra. Det här är en superbudget serie som dom enligt tillverkaren främst tagit fram för Östeuropa där folk har mindre pengar. Tydligen har någon kommit på att sälja dom här också, men just dessa agg är superbudget då kan man inte förvänta sig sofistikerade finesser.

Men dom kunde a. gett dom en överenstämmande effektmärkning b. haft ett fungerrande överlast skydd

Två grova missar, annars är det ok att dom inte presterar i topp, för det priset

Min egna preferens så tycker jag om tillverkare gör vissa bra nätagg och vissa som är katastrofala/vilseledande så tycker jag att det är ett pajas företag. Jag tror inte många skulle ha förtroende i ex Tesla ifall dom hade en modell som är extremt billig men som riskerar brinna upp för man har snålat på designen. Det hade inte gett förtroende med att hänvisa till en Model X som är mycket dyrare men som fungerar.

Dom flesta vet inte skillnaden mellan topp och kontinuerlig effekt, man kollar bara på vad för effekt det står på nätagget och litar på det. Spelar ingen roll att det riktas mot marknader där många inte har råd med ett bra nätagg.

Permalänk
Medlem

"Klarar inte sin marknadsförda effekt på 500 W"

Diskvalificerat, klart slut. Nästa!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Min egna preferens så tycker jag om tillverkare gör vissa bra nätagg och vissa som är katastrofala/vilseledande så tycker jag att det är ett pajas företag. Jag tror inte många skulle ha förtroende i ex Tesla ifall dom hade en modell som är extremt billig men som riskerar brinna upp för man har snålat på designen. Det hade inte gett förtroende med att hänvisa till en Model X som är mycket dyrare men som fungerar.

Dom flesta vet inte skillnaden mellan topp och kontinuerlig effekt, man kollar bara på vad för effekt det står på nätagget och litar på det. Spelar ingen roll att det riktas mot marknader där många inte har råd med ett bra nätagg.

Ja exakt, som jag skrev två grova missar. Inget fel med budget, bara man öppet talar om HUR budget det är. Nu är kanske inte Tesla rätt biljämförelse, här pratar vi Fiat som har vissa ok bilar men också Fiat Panda som transporterar dig men med vissa risker.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Mer tester av PSU:er!

Men on-topic, bra test. Som Seasonics slogan "the heart of your system". Känns dumt att snåla in ett par hundralappar på något som är så viktigt för hela systemet, i synnerhet när det finns mycket obskyra psu:er på marknaden.

Ett bra nätagg blir ju lätt den mest långlivade komponenten i en dator. Jag är ganska säker på att garantitiden på mitt nätagg har gått ut, och den var 7 år...

Men så hade ju @JonasT valt mitt över de fyra andra han testade samtidigt!

.....2010

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Äntligen! Tack!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Jag ser nätdelen som datorns ''lungor'' och man vill ha starka och stabila lungor.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Det borde ju vara helt OK PSU om man har en APU eller något strömsnålt som GTX16 serie kort i, grafikkort som kräver mer än 1x8 Pin med ström är det ju ändå inte skapt för.
Att det bara klarar 400W är ganska ruttet dock.
Kolink's 400W borde dock vara mer prisvärt för 299:- men jag antar att det rent effektivt då bara klarar 320W.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det borde ju vara helt OK PSU om man har en APU eller något strömsnålt som GTX16 serie kort i, grafikkort som kräver mer än 1x8 Pin med ström är det ju ändå inte skapt för.
Att det bara klarar 400W är ganska ruttet dock.
Kolink's 400W borde dock vara mer prisvärt för 299:- men jag antar att det rent effektivt då bara klarar 320W.

Det var exakt därför jag köpte 700W när det begav sig, som enligt min uppskattning borde vara på 350-400W, mer förväntade inte jag mig för 379Kr. Men okunniga lär bli lurade. Dock för en oviktig dator av gamla delar som inte drar mer än max 250W funkar det. Inget att rekommendera för någons enda dator.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Det var som fan, det är ungerskt alltså. Trodde det var Kinesiskt eller nåt då jag inte hittar märket nån annan stans än här

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Vila i frid

Det luktar "cooltek" lång väg om det hela. Dödade bl.a. två diskar för mig. https://www.sweclockers.com/forum/trad/720617-mitt-cooltek-60...

"Bäst i test" år 2006 enligt sweclockers. https://www.sweclockers.com/test/570-13-nataggregat/19

Permalänk
Medlem

@JonasT ni verkar ha tagit effektsifforna från 115V istället för 230V som är det som används här i Sverige
https://www.clearesult.com/80plus/program-details/

Permalänk
Avstängd

Finns det någon recenserad produkt av Sweclockers där de faktiskt "motrekommenderar" den ganska hårt? Nätagget är ju trots allt vad som får ditt system att antingen fungera bra och länge eller kortsluta allt... Torde vara mycket hårdare krav på sådana recensioner.

Bara för att något är billigt och "typ fungerar" betyder inte att det inte fortfarande är skräp som inte borde rekommenderas utan fortfarande "motrekommenderas" (rekommenderas emot(?)). Bara för att ni fick prylen gratis till testlabbet betyder inte att ni skall vara "snälla"!

Precis som det finns youtubers som varnar mot farliga mobilladdare så tycker jag att Sweclockers också borde varna om "skräpagg".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Räknas det inte som falsk marknadsföring när man micklar med effektsiffrorna på det här sättet? Att marknadsföra det som ett agg på 500W när det defacto får den att brinna kan väl inte vara tillåtet enligt svensk lag?

Permalänk
Medlem

Utan att vara särskilt inläst på krav för CE märkning, men om en apparat börjar ryka vid hög last (den marknadsförs som 500 W) uppfyller man ens CE kraven då?

Tycker i likhet (som nämnts tidigare) med farliga mobilladdare att det borde vara köpvarning efter ett sådant här testresultat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Räknas det inte som falsk marknadsföring när man micklar med effektsiffrorna på det här sättet? Att marknadsföra det som ett agg på 500W när det defacto får den att brinna kan väl inte vara tillåtet enligt svensk lag?

Är väl lite som toppeffekten på en bil. Testa att konstant pressa en Volvo V90 upp till sina 390 hästar vid 6000 rpm och se hur länge den håller.. Istället för en livslängd på årtionden så talar vi nog om en livslängd på timmar. Men ja, givetvis är det ett otyg att ange någon form av toppvärde när kontinuerlig effekt ligger så mycket lägre.

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Är väl lite som toppeffekten på en bil. Testa att konstant pressa en Volvo V90 upp till sina 390 hästar vid 6000 rpm och se hur länge den håller.. Istället för en livslängd på årtionden så talar vi nog om en livslängd på timmar. Men ja, givetvis är det ett otyg att ange någon form av toppvärde när kontinuerlig effekt ligger så mycket lägre.

Men nu är defacto standarden för nätaggregat att man anger den effekt som nätaggregatet kontinuerligt klarar av att utsättas för vid en viss maxtemperatur. Om då några tomtar kommer på att ange vad det klarar av under korta stunder och det skulle anses OK, saboterar man ju för de som är seriösa och anger maxeffekt under kontinuerlig last. Det är ju den lasten som är relevant för kund.

Din analogi haltar lite, jag skulle vilja säga att det är som att ange topphastighet för en bil, i kraftigt nedförslut och med vinden i ryggen, när de andra tillverkarna anger topphastighet på plant underlag. Du kan plötsligt inte jämföra rättvist, vilket är hela poängen med märkningarna.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Om då några tomtar kommer på att ange vad det klarar av under korta stunder och det skulle anses OK, saboterar man ju för de som är seriösa och anger maxeffekt under kontinuerlig last. Det är ju den lasten som är relevant för kund.

Är väl därför som vi har tester som dessa. Vem har inte hört talas om "batteritid upp till 18 timmar" och när datorn testas under realistiska förhållanden klarar den 6-7 timmar. Eller förstärkare med en maxeffekt på "300 watt PMPO" när RMS ligger på 50 watt eller kontrastförhållanden på 1000000:1 för även de enklaste tn-paneler. Det kommer alltid finnas mindre seriösa företag, tyvärr är det svårt att påstå att de ljugit även om de sannerligen tänjt på sanningen väldigt långt.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av dobre:

@JonasT ni verkar ha tagit effektsifforna från 115V istället för 230V som är det som används här i Sverige
https://www.clearesult.com/80plus/program-details/

Kompletterade med tabellen för 230V EU-certifieringen nu.

Skrivet av AplAy:

Finns det någon recenserad produkt av Sweclockers där de faktiskt "motrekommenderar" den ganska hårt? Nätagget är ju trots allt vad som får ditt system att antingen fungera bra och länge eller kortsluta allt... Torde vara mycket hårdare krav på sådana recensioner.

Bara för att något är billigt och "typ fungerar" betyder inte att det inte fortfarande är skräp som inte borde rekommenderas utan fortfarande "motrekommenderas" (rekommenderas emot(?)). Bara för att ni fick prylen gratis till testlabbet betyder inte att ni skall vara "snälla"!

Precis som det finns youtubers som varnar mot farliga mobilladdare så tycker jag att Sweclockers också borde varna om "skräpagg".

Det händer definitivt att vi direkt avråder från köp, men allt är inte svart och vitt när det kommer till produkter utan det måste i slutändan vara upp till den enskilda individen att ta in testresultaten och sammanfattningen och sedan göra en bedömning om man fortfarande kan leva med eventuella tillkortakommanden. I fallet med det här agget funkar det för enklare budgetbyggen om prioritet är att komma undan så billigt som möjligt, men som jag skriver i sammanfattningen skulle jag alla gånger lägga till någon hundralapp och få en mer vettig enhet.

Vi är aldrig snälla mot tillverkare för att de har skickat över produkten gratis för test, det skulle inte gynna oss eller SweClockers läsare överhuvudtaget. I just det här fallet gick jag till Webhallen och köpte nätagget själv (på rea för 329 kr!) eftersom nästan ingen tillverkare skickar ut testexemplar av sina budgetserier.

Sen kan jag hålla med om det många skriver i tråden att vi borde kika på att ta fram någon slags inverterad utmärkelse för det riktiga bottenskrapet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Även snorbilliga agg borde ha krav på sig att i västa fall stänga av sig vid för hög belastning.

I det här fallet testades ju bara aggregatet inom tillåten belastning.
Man borde skruvat upp effektuttaget en bit till för att se om/var >500W OPP kickar in.
Det enda problemet egentligen verkar vara att där inte finns OTP, som stänger av när temperaturen blir för hög. (Händelseförloppet vid 500W last indikerar att det var hög temperatur som fick komponenterna att gå hädan.)

* Den låga 5V-spänningen vid hög belastning känns som ett ickeproblem. Vem belastar 5V så mycket?
* Jag saknar information om kabeldimensionerna. 22 AWG är snålt, men "stolpe in". 18 AWG är generöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Kompletterade med tabellen för 230V EU-certifieringen nu.

Det händer definitivt att vi direkt avråder från köp, men allt är inte svart och vitt när det kommer till produkter utan det måste i slutändan vara upp till den enskilda individen att ta in testresultaten och sammanfattningen och sedan göra en bedömning om man fortfarande kan leva med eventuella tillkortakommanden. I fallet med det här agget funkar det för enklare budgetbyggen om prioritet är att komma undan så billigt som möjligt, men som jag skriver i sammanfattningen skulle jag alla gånger lägga till någon hundralapp och få en mer vettig enhet.

Vi är aldrig snälla mot tillverkare för att de har skickat över produkten gratis för test, det skulle inte gynna oss eller SweClockers läsare överhuvudtaget. I just det här fallet gick jag till Webhallen och köpte nätagget själv (på rea för 329 kr!) eftersom nästan ingen tillverkare skickar ut testexemplar av sina budgetserier.

Sen kan jag hålla med om det många skriver i tråden att vi borde kika på att ta fram någon slags inverterad utmärkelse för det riktiga bottenskrapet.

Lite inspiration

Permalänk
Hedersmedlem

Detta hade varit ett helt okej budget-nätagg om det hade varit marknadsfört korrekt (400W) och hade haft fungerande avstängning vid överbelastning. Två rätt enkla grejer tycker man, som inte borde kosta så mycket att fixa.

Permalänk
Medlem

Three years ago I bought a AX1200i PSU, people called me a madman...

Köpte den på en rea på 30%. Totalt overkill enligt många. Tanken var att jag skulle köra två Vega 64 i CF, dock så föll tankarna bort när man väl hade pengarna för ett till kort och SLI/CF praktiskt taget har dött ut. Såhär i efterhand då det finns GPUer som gör att man får spikar på 1000w så var det en riktigt bra affär.

För övrigt så hade varit roligt med en lite PSU recensioner just nu sweC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Finns det någon recenserad produkt av Sweclockers där de faktiskt "motrekommenderar" den ganska hårt? Nätagget är ju trots allt vad som får ditt system att antingen fungera bra och länge eller kortsluta allt... Torde vara mycket hårdare krav på sådana recensioner.

Bara för att något är billigt och "typ fungerar" betyder inte att det inte fortfarande är skräp som inte borde rekommenderas utan fortfarande "motrekommenderas" (rekommenderas emot(?)). Bara för att ni fick prylen gratis till testlabbet betyder inte att ni skall vara "snälla"!

Precis som det finns youtubers som varnar mot farliga mobilladdare så tycker jag att Sweclockers också borde varna om "skräpagg".

Ja, det finns det. En gammal klassiker.

https://www.sweclockers.com/test/12022-nataggregat-fran-ace-o...

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av hakro807:

Är väl lite som toppeffekten på en bil. Testa att konstant pressa en Volvo V90 upp till sina 390 hästar vid 6000 rpm och se hur länge den håller..

Men det där gäller ju bara för Volvo, inte SAAB - som håller för toppeffekt hela tiden.
https://www.saabplanet.com/the-long-run-100000-km-at-212-km-h...
Kolink, det nya Cooltek.

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag använder ofta dessa nätagg när jag bygger budgrtburkar av begagnade delar. Det kan ju såklart kallas dumsnålt men när man bygger en billig burk kan de två hundralapparna vara skillnaden mellan att kunna köra ett gtx 1060 6GB istället för 3GB, eller skillnaden mellan att kunna få in en hårddisk att komplettera en 120gb SSD med, eller skillnaden mellan 8gb och 16gb ram, ja ni fattar.

Självklart ska man inte köpa dessa agg till ens ett bygge i mellanklassen, men i budgetsegmentet så är de verkligen helt ok!

Räcker det inte med en dator? Hur många budgetburkar har du? 20st?

Skrivet av Teicaus:

Ett 3080 borde ju funka suveränt med det här agget /s

Info till redaktionen gällande effektfaktor. Har man en effektfaktor som inte ligger på 1 innebär att man i praktiken drar mer ström.

Ex har man en effekt faktor på 0.6 och har en last som drar 10 A så drar nätagget ca 16.67 A (10/0.6). Detta innebär att de resistiva förlusterna ökar men framförallt så blir det högre switch förluster samt diod förluster.

Man kan observera detta genom att se hur strömmen ser ut på inmatningen. Har man en effekfaktor som inte är 1 så får man högre RMS ström än om man har en sinusformad inström.

Utöver detta då detta är ett relativt komplext ämne men för enkelt förklara så förbrukas "extra" strömmen inte i lasten utan sitter och bara cirkulerar i kretsen fram och tillbaka till elnätet.

Sofistikerade nätagg som inte kommer från pajas företag använder både aktiv och passiv PFC och då kan man få upp effektfaktorn till >0.95

Vad är RMS ström?

Permalänk
Medlem

RMS (Root mean square) är i korta drag "medelvärde" av en ström/spännings våg.

Enklare förklarat så är medelvärdet av ex en 230 V 50 hz 0 (eller vilken som helst sinusformad funktion), det i säg säger inte mycket om du vill exempelvis räkna ut vad medeleffekten är.

Därför använder man RMS istället då RMS förenklar det hela genom att omvandla en funktion som alternerar till något som är konstant.

Det är ganska komplext att förklara men det finns många youtube videos och div sidor som kan förklara bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Räcker det inte med en dator? Hur många budgetburkar har du? 20st?

Vad är RMS ström?

Haha, jo det räcker med en dator för mig, men jag tycker det är kul att pilla med lite äldre burkar och se vad man kan få ut av dom idag så brukar bygga burkar av begagnade delar och sen sälja vidare när jag lekt färdigt så blir ett antal burkar i månaden ändå

De här Kolink psu'erna är mina go to när det kör ihop sig, eller när de är på REA, fick till exempel 600W för 300kr/st nu på mellandagsrean tror jag det var vilket gör att det helt plötsligt känns överkomligt att använda till exempel ett R9 290X. För det är en annan aspekt som folk ofta glömmer, när vi pratar lite äldre hårdvara så är det ju inte superkul att lägga typ 1000kr på en PSU för att få liv i ett gammalt 290X eller ett GTX 780 för den delen som drar mycket ström, men som är dugliga grafikkort. Även i dessa fall kan dessa psu'er vara skillnaden mellan att de ens är värda att köpa eller inte för begagnade byggen.

Min största invändning mot dessa är att de har sparat in på att inte skicka med en C13-kabel vilket gör att om man inte har en sån hemma så blir det nästan en hundring extra om man ska köpa den direkt från Webhallen och då förlorar de nästan hela poängen. Personligen har jag löst just den delen genom att köpa hem en drös C13-kablar från Amazon för typ 20kr/st.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Men det där gäller ju bara för Volvo, inte SAAB - som håller för toppeffekt hela tiden.

Beror på motormodell. Volvo B18 håller ungefär två timmar på max belastning om den körs utan olja och kylvatten.
När någon konsumentorganisation i USA under 60-talet testade hur ett antal olika motorer från standardbilar klarade hög belastning under lång tid var det bara två modeller som överlevde en hel dag. Efter två dygn dog VW-motorerna och efter två veckor stängde man av Volvo-(B18)motorerna.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att @Webhallen har uppdaterat informationen om antal W i alla fall, kudos till dem!

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Haha, jo det räcker med en dator för mig, men jag tycker det är kul att pilla med lite äldre burkar och se vad man kan få ut av dom idag så brukar bygga burkar av begagnade delar och sen sälja vidare när jag lekt färdigt så blir ett antal burkar i månaden ändå

De här Kolink psu'erna är mina go to när det kör ihop sig, eller när de är på REA, fick till exempel 600W för 300kr/st nu på mellandagsrean tror jag det var vilket gör att det helt plötsligt känns överkomligt att använda till exempel ett R9 290X. För det är en annan aspekt som folk ofta glömmer, när vi pratar lite äldre hårdvara så är det ju inte superkul att lägga typ 1000kr på en PSU för att få liv i ett gammalt 290X eller ett GTX 780 för den delen som drar mycket ström, men som är dugliga grafikkort. Även i dessa fall kan dessa psu'er vara skillnaden mellan att de ens är värda att köpa eller inte för begagnade byggen.

Min största invändning mot dessa är att de har sparat in på att inte skicka med en C13-kabel vilket gör att om man inte har en sån hemma så blir det nästan en hundring extra om man ska köpa den direkt från Webhallen och då förlorar de nästan hela poängen. Personligen har jag löst just den delen genom att köpa hem en drös C13-kablar från Amazon för typ 20kr/st.

Okej! Det var det jag misstänkte, faktiskt smart! Men hur vet du att du kommer gå plus på varje dator?