Duger bluetoothlurar som man har till mobilen till gaming?

Permalänk
Medlem

Köpte billiga sony lurar CH700N och nån billig usb dongle på clas ohlson, inte haft några problem me delay. Hade jag tur bara?

Enda problemet var att hitta aptx drivrutiner till windows som inte verkar finnas? googlar man det så finns det via Dells hemsida som fungerade för mig. Tycker det hela verkar konstigt att microsoft inte vill fixa detta.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem

Mina Sony WH-1000XM3 funkar super. Köpte en liten USB-dongel på Kjell&Company för 200 sen var det bara att tuta och köra. Ingen delay vad jag märker av, om den finns där är det nog under 10 ms eller något sånt (öronmått). 25 timmars batteritid är inget att fnysa åt heller när man ska spela en hel helg och glömmer att ladda lurarna.

https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/bluetooth/bluetooth...

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen ett par Audeze Penrose-lurar (3200 pengar) och de kör med 2,4GHz-dongel till datorn och det funkar helt fantastiskt bra.

I tillägg får du ett par lurar som faktiskt är riktigt fina att lyssna på musik med.

Finns en tråd om dom här på forumet, eller googla/kolla youtube.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Kört XM3 ett tag för både spel och film på PC / TV och har funkat bra, men de kommer inte i närheten av mina X2:or som jag kör uteslutande nu. Men ibland vill man bara slita av den där sladden.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man köper ett headset om man sitter vid datorn dagligen. Betala premium för något gamingbrand för att få två i ett? Köper hellre ett par bra lurar(blev ett par denon d5200 för ett tag sen) med en separat mic.

Permalänk
Medlem

Jag kör på LogiLink BT0015 & Roxcore Avenue Silence over-ear, funkar bra med spelljud och telefoni, men har bara testat mic'en för telefonsamtal inte med discord eller liknande.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
99:e percentilen

En kompis skaffade ett Sennheiser GSP 370 och han lät som när folk ringer in till radioprogram. Vi försökte allt vi kunde komma på för att fixa det men det fanns inget att göra. Hans gissning var att det var den trådlösa anslutningens bandbredd som var flaskhalsen.

Specificerade headsetmodellen.
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Missade det men sant ca 6 Euro billigare ifall vi räknar med frakt.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Själv skulle det vara trevligt och få radat på om det finns någon ÄKTA BT 5 dongel till PC; exakt alla jag sett för försöker sig 'vara' en sådan är i själva verket 4.2 och bara 'Kompatibel' djärva horribel marknadsförening av de flesta bolag som Asus bland annat.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag kör på LogiLink BT0015 & Roxcore Avenue Silence over-ear, funkar bra med spelljud och telefoni, men har bara testat mic'en för telefonsamtal inte med discord eller liknande.

Har samma dongle dock kan jag inte recommender dessa alls, dålig räckvidd, ca 2 meter max. räcker att huvudet är på fel sida mot datorn för att börja förlora signal. De har också rejält hög delay med alla lurar jag testat, ca ~200ms på dessa.

Samma gäller 3 olika asus jag testat, aldrig själv fått något att funka och lira bra ihop så gett upp själv när det gäller bt.

Brukar vara vanligt att man läser att många säger att det funkar hur bra som hellst med ( exakt samma setups o.s.v. ) men när jag väll själv testat så funkar det inte.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Jag hade ca 200-300ms delay med en noname 2.1 EDR dongel och Sony WH-1000MX2, det var definitivt märkbart. Kör trådat nu och använder Sony lurar till mobilen.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag kör mina Sony WH-1000XM3 med en Bluetooth-dongel med Apt-X från LogiLink och det fungerar bra!
De stunderna jag behöver använda mikrofonen samtidigt som jag spelar så kopplar jag in en V-MODA BoomPro, så att jag kan använda hörlurarna som ett gammalt hederligt trådat headset med både bra ljud + mikrofon.

Permalänk
Skrivet av MystiX:

Förstår inte varför man köper ett headset om man sitter vid datorn dagligen. Betala premium för något gamingbrand för att få två i ett? Köper hellre ett par bra lurar(blev ett par denon d5200 för ett tag sen) med en separat mic.

One word: money.
Många vill ha hörlurar som de kan använda på flera ställen, det finns också fördelar med att ha trådlöst. Jag själv har en trådbundet hörlurar och stör mig otroligt mycket på denna tråd och ska senare byta. (jag vill vänta in Bluetooth 5.2)

Permalänk
Medlem

Jag använder Avantree DG80 och det är delay på ljudet kan jag säga iaf (inte mycket, men det är delay). Använder Cambridge Melomania 1, om det är boven eller adaptern vet jag inte men båda har aptx (Melomania har inte LDAC dock, vet inte vad det är. ).

Finns det för övrigt någon riktigt bra blåtandsadapter? Alltså, jag struntar i om de är små som riskorn. Jag använder gärna PCI-E med 50 antenner eller nåt, bara anslutningen är 150% stabil. Med DG80 så börjar ljudet hacka efter ett tag och det är väldigt känsligt, kan t ex inte gå till ett annat rum utan att det hackar. Både adaptern och Melomania har blåtand 5.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Tänk bara på att mikrofonfunktionen på en del hörlurar inte fungerar bra med PC. Mina Bose QC35 II går över i ett annat läge när mikrofonen används så att ljudet ändras till mono plus att det låter burkigt som bara den. De går alltså inte att använda vid spel om man behöver prata med andra samtidigt över Discord eller liknande.

Dock vet jag inte om detta egentligen har att göra med codecs, bluetoothversioner och allt annat ovan som ni nämnt i tråden.

Håller men, att lyssna går bra men skall jag spela CS:Go så blir det burkigt som fan, borde vara någon inställning, men har provat fram och tillbaka utan resultat
Slutade med att jag gick tillbaka till mina trådade....

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Förstår inte varför man köper ett headset om man sitter vid datorn dagligen. Betala premium för något gamingbrand för att få två i ett? Köper hellre ett par bra lurar(blev ett par denon d5200 för ett tag sen) med en separat mic.

Vägrar köpa kringutrustning med sladd numera.

Permalänk
Medlem

Dettva verkar ju vara en djungel. Jag har märkt att det även beror på CPU:prestanda? På klenare enheter , typ min laptop, märker jag mycket mer fördröjning än på min HTPC, och från Android.tv (Philips 901F OLED) är det helt sjuk fördröjning så man inte ens kan kolla på film. Detta med Bose QC35 II.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Jag ville ha trådlöst och TWS så jag köpte epos gtw hybrid, funkar klockrent

Permalänk
Medlem

själva ljudet går att få helt okej, både kvalitet och eftersläpningsmässigt - blåtand och tillverkares egna dongle-lösningar. Men jag skulle föreslå lite research först, som nämnt tidigare i tråden.

problemet är mikrofon, det är oftast där största problemen kommer när man pratar trådlöst idag. och det är tyvärr inte du som drabbas utan de andra som ska lyssna på dig. Kommer bli mycket kompression

Permalänk
Medlem

Fungerar fint

Jag va orolig själv men när jag slet sönder min hörlurssladd genom en hastig manöver funderade jag på om jag kunde skaffa en BT koppling av någon sort till min stationära då samma hörlurar vara sladd gick sönder även fungerar med BT. Jag köpte ett pcie wifi (ax) och BT 5 kort från TP-Link för ca 500, satte in i datorn och allt fungerar strålande, kollar på Youtube / Netflix utan läppsync problem och jätteskönt att använda vid alla typer av spel! Att tillägga är att mina hörlurar vara kör endast BT 4 och är vanligen kopplade till min telefon.
Billiga BT usb stickor vet jag inget om, jag vågade inte chansa
Lycka till

Visa signatur

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Har man QC35 så finns en ingång för sladd i lurarna. Fyndigt

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Har BOSE NC 700 och Maximus XII Hero med den externa antennen högt placerad. Bästa räckvidden hitills, har även ett nytt Turtle Beach headset som använder Xbox Wireless och ett RIG 800 proprietärt trådlöst som har betydligt sämre räckvidd. Samtliga levererar laggfritt trådlöst ljud och mic, bästa micen utan tvekan BOSE trots att de andra har bom. Ingen aning om vilken Codec som används men mycket bra ljud utan fördröjning. Kollat film, tv-serier, haft Teams-möten, allt har fungerat utmärkt med mina nya BT-lurar BOSE 700 och de i andra änden tycker ljudet är ypperligt. Vilken källa mina BOSE-lurar jag har väljer jag i appen som bara finns till Android och iOS, för att slippa lite strul måste man uppdatera firmware som måste göras med en dator. Hoppas verkligen det kommer en public-domain-codec till BT 6.0 som måste finnas för att få kallas 6.0.

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Sony wh-1000xm3 som jag använde ett tag både till datorn och som headset till mobilen för musik o.s.v. och visst det fungerade men det slutade ändå med att jag köpte ett par Steelseriest arctis 7 som gaming headset. Dels för att det ändå var viss delay men det var också lite meckigt att hela tiden koppla om mellan telefon och dator. 1000xm3 fungerade inte så bra med discord heller.
Jag skulle nog rekommendera att ändå köra på två separata hörlurar/headset om du använder dom närapå dagligen.

Finns ju annars Steelseries Arctis Pro wireless som har både wifi för dator/gaming och bluetooth för mobila enheter.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga... det går la... Men jag skulle inte göra det. Eller, om det fanns något annat val skulle jag ta det först.
BT har en hel del overhead och med det latency. Tidigare audio-profiler för BT var i princip oanvändbara för ljud i realtid med någon form av acceptabel ljudkvalitet. Med BT4 och BT5 så finns profiler idag som är mycket bättre... nästan till och med ok.
Jämnför jag mina Senheiser med något år på nacken mot med några lurar från mitten av 2000-talet, båda över BT, så är det natt och dag... Men, de är inte i närheten av en trådad upplevelse om man jämnför.

Vill man ändå köra trådlöst för att det är bekvämt så är "tyvärr" många proprietära lösningar bättre. Ofta för de använder andra radioprotokoll och undviker den overhead och latens som BT ofta för med sig.

Efter denna utläggning... Många BT-headeset har även stöd för att koppla in en sladd. Och med den så kan de helt plötsligt bli fullgoda alternativ.

En avslutande observation. "Gaming"-headset osv betyder 99ggr av 100 inte att det är ett bättre headset i form av faktisk aukustisk prestation. "Gaming" är många gånger något man slänger på saker för att kunna ta mer betalt för en produkt som uppfyller sin primära funktion på ett mediokert sätt.

Jag har haft "gaming lurar" och mina barn har det idag. Men jag själv har idag ett par AKG studiolurar kopplade till datorn, primärt för när jag satt med musik, men de funkar utmärkt till spelande, VOIP osv

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Själv skulle det vara trevligt och få radat på om det finns någon ÄKTA BT 5 dongel till PC; exakt alla jag sett för försöker sig 'vara' en sådan är i själva verket 4.2 och bara 'Kompatibel' djärva horribel marknadsförening av de flesta bolag som Asus bland annat.

Har samma dongle dock kan jag inte recommender dessa alls, dålig räckvidd, ca 2 meter max. räcker att huvudet är på fel sida mot datorn för att börja förlora signal. De har också rejält hög delay med alla lurar jag testat, ca ~200ms på dessa.

Samma gäller 3 olika asus jag testat, aldrig själv fått något att funka och lira bra ihop så gett upp själv när det gäller bt.

Brukar vara vanligt att man läser att många säger att det funkar hur bra som hellst med ( exakt samma setups o.s.v. ) men när jag väll själv testat så funkar det inte.

Som flera andra också har nämnt tidigare i tråden så är den här bra: https://se.creative.com/p/headphones-headsets/creative-bt-w3

Alla enheter som stödjer USB audio ska fungera med den där och du kan switcha mellan aptX LL, aptX HD, aptX och SBC med knappen på dongeln. Jag ser ingenting som skulle tyda på att de ljuger om att det är BT 5.0. Inga drivrutiner eller mjukvara.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett återkommande tema här är att det inte går att få till bra ljud i mikrofonen. Det är också vad jag själv upplever med mina egna Bluetooth-lurar, micljudet är skräp och dessutom så låter lurarna som skit så fort micken är igång när man kör via datorn.

En lösning på det problemet kan ju vara en separat mikrofon? Antingen en skrivbordsmick eller en ModMic Wireless eller liknande...

Permalänk
Medlem

Jag använder Jabra 45h och det funkar helt ok! Kanske 0,1secs delay. Ni kan testa sound delay med hjälp av videon HÄR!

Permalänk

Jag kan ge ett konkret exempel:
Jag har ett par OnePlus Wireless Z som ansluter via BT.

När jag spelar Hades så kan man fiska lite här och där och man ska reagera på antingen ljudet eller animationen när fisken biter till.
Via BT så kan jag fan inte få en "perfect catch" av enbart ljudet. Jag fokusera helt på animationen och reagera så fort jag bara kan för att hinna, då går det. Man reagerar ju snabbare på hörselintryck än visuella intryck.
Från vad jag läst är det ungefär 200ms latens med BT, och alltså en femtedels sekund. Det kan vara högre än så också, men låt oss säga 200ms.
Man kan själv testa sin reaktionstid t.ex. här men tänk på att det inkluderar latens i ditt system, vilket kan bero på lite olika faktorer men bland annat uppdateringsfrekvens på din skärm eller latens från din mus.
https://humanbenchmark.com/tests/reactiontime

Jag får själv någonstans mellan 150 och 180 för det mesta, eller om jag sover på ratten lite blir det typ 200ms ibland.

Så min reaktionstid, inklusive olika latenser i min hårdvara, är när den är som värst lika mycket som BT-lurar är vara av sig själva. Och som sagt ljud reagerar man på snabbare än synintryck, så kanske att jag kan reagera på 120ms till 150ms på ljud? BT mer än dubblar den tiden.

Det finns codecs som ska ha lägre latens, som aptX LL, men lycka till med att få det att fungera i Windows. Det går inte ens att se vilken codec som används i Windows 10.

Med allt detta sagt... jag använder ibland ändå mina in-ear BT-lurar när jag spelar t.ex. Hades, för jag spelar ibland lite mer casual. Om jag vill vara mer hardcore däremot så blir det trådade lurar.
Så det beror på vad du vill uppnå med ditt spelande.

Permalänk
Medlem

Kör BT lurar nu för tiden och en blue mic genom usb. Tycker det funkar fint oavsett protokoll och jag kan då inte höra nått betydande lagg. Har testat jämföra med siberia 800 trådlösa RF. Men ska allt köras genom headset blir ljudet på mic eller ljudet på hörlurar eller både och aldrig bra. Så vill du ha trådlöst headset är nog RF bättre.

Visa signatur

R7 3700x | Gigabyte x570 I | Alpenföhn Black Ridge | HG Osmi 3.0 | Gigabyte RTX 2060 itx

Permalänk
Medlem

Gällande just bose QC35 II så hade jag issue med att mikrofonljudet spelades upp i hörlurarna (inte inställningen i windows man kan justera) så fort jag använde dem som bluetooth headset även om jag inte för stunden använde mikrofonen. Hördes väldigt högt när jag t.ex. skrev på tangentbordet - betydligt högre än när jag tog av dem. Så jag kan inte använda dem med windows 10. Funkar hur bra som helst till telefonen dock så jag använder dem primärt när jag flyger (inte så mycket numera ).
Hade dock inga problem med fördröjning.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Blir du nöjd kommer du aldrig gå tillbaka till trådat Det är verkligen jättegött att slippa snöret till datorn Bara att resa sig och gå när man skall hämta nått att dricka eller så.

Dock jobbigt när lurarna får slut ström (beroende på model då).

T.ex Sony xm4 går inte att använda när man laddar så får man slut batteri är man helt utan lurar ett tag. Och även om man har en 3.5mm liggande så brusar lurarna när man laddar (något typ alla trådlösa gör dock).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.