Permalänk
Medlem

Vanlig "hemmadator"

Hej, fått jobbet att hjälpa mor och far att införskaffa dem en ny dator.
Deras nuvarande är en minst 10 år gammal lenovo som är segare än melass.
De använder datorn till räkningar, spelar t.ex. harpan och mahjong ibland på.
Jag har dratt ihop en snabb kundvagn och behöver lite hjälp om det är något jag missat eller tagit fel.
Vill gärna att datorn håller sig länge så de inte behöver köpa en ny på ett bra tag därav processorn t.ex. Budgeten är 7-10k.

Hemmadator(inet)

Tack på förhand!

Visa signatur

Han är lugn, sa jag.

Permalänk
Medlem

Skulle skippat grafikkortet och satsat på dual channel RAM istället.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Skulle skippat grafikkortet och satsat på dual channel RAM istället.

Tack för svaret! Hur ser jag om RAM minnena är dual channel eller inte?

Visa signatur

Han är lugn, sa jag.

Permalänk

Harpan är sinnessjukt processorkrävande. Överväg en i9a. Vill de ha bra flyt på bankhemsidorna så är nog 2080 ti mitt bästa tips.

I all ärlighet tänker jag att de kan köpa typ vad som helst om användningsområdena är räkningar och Windowsspel 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus286:

De använder datorn till räkningar, spelar t.ex. harpan och mahjong ibland på.

i7 9700k för detta? öhh... känns ju inte lite LITE OVERKILL.

Gör dem en tjänst och spara lite slantar, oftast behövs inget mer än en kompetent chromebook.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus286:

Tack för svaret! Hur ser jag om RAM minnena är dual channel eller inte?

Du köper två likadan stickor och för in dem i moderkortets RAM-platser, då har du dual channel

Skrivet av VickeTotal:

Harpan är sinnessjukt processorkrävande. Överväg en i9a. Vill de ha bra flyt på bankhemsidorna så är nog 2080 ti mitt bästa tips.

I all ärlighet tänker jag att de kan köpa typ vad som helst om användningsområdena är räkningar och Windowsspel 😁

Skrivet av FakeNinja:

i7 9700k för detta? öhh... känns ju inte lite LITE OVERKILL.

Gör dem en tjänst och spara lite slantar, oftast behövs inget mer än en kompetent chromebook.

Jag håller med er om at 9700K är en överspecad processor för denna dator, men samtidigt om den ska vara rapp i många år framöver är det kanske inte ett så dumt val trots allt. Han landar ju ändå inom budget.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har du kollat på NUCs? Tror en sån hade varit lagom, typ denna hade räckt gott o väl: https://www.inet.se/produkt/2216287/intel-nuc-10-performance-...

Annars hade säkert valfri laptop också räckt. Bara det är en bra SSD och >8 GB RAM tror jag det räcker och blir över.

Att framtidssäkra är inte så mycket att tänka på. Kanske alla går över till ARM så blir allt föråldrat direkt iaf.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Jag håller med er om at 9700K är en överspecad processor för denna dator, men samtidigt om den ska vara rapp i många år framöver är det kanske inte ett så dumt val trots allt. Han landar ju ändå inom budget.

Förstår de andra också men tänkte som du gjorde där. De vill gärna ha datorn som de hade den förra. Ståendes i kontoret i 15 år tills de surt tvingas att köpa något nytt och då känns det lika bra att slå på stort direkt men då jag inte är kunnig så kanske jag har fel.

Visa signatur

Han är lugn, sa jag.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Som @Lambdan säger så hade en NUC vara något att kolla in, de är små och lätta att gömma undan om dina föräldrar vill ha något litet och diskret.

Här är mitt alternativ
https://www.inet.se/kundvagn/visa/14989467/namnlos

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Linus286:

Förstår de andra också men tänkte som du gjorde där. De vill gärna ha datorn som de hade den förra. Ståendes i kontoret i 15 år tills de surt tvingas att köpa något nytt och då känns det lika bra att slå på stort direkt men då jag inte är kunnig så kanske jag har fel.

Tror du har en idé, men jag tror du hellre bör kolla på typ en Intel Core i5-10400 om du tänker så. Fortfarande en väldigt kompetent CPU även i en speldator med gott om kärnor, bra entrådsprestanda och hyfsat energieffektiv.

Om 15 år så är både en i5-10400 och en i9-10900K hopplöst passé ändå

Permalänk

Typ alla idag för liknande ändamål köper en laptop som de kopplar minst en extern skärm och tangentbord till. Och med alla så räknar jag även med systemutvecklare.
Förr i tiden skulle en massa applikationer konfigureras på datorn, bokföring, mail etc. Idag kör de flesta hemvändare webblösningar så det är enkelt att byta dator.

Jag tycker annars Vzano förslag är bra.

Permalänk
Medlem

Okej nu svär jag i kyrkan.

Men varför inte en Mac?(nej jag gillar inte Mac själv) Finns inget bättre för en person som inte orkar/vill ge sig in i felsökningens Mekka.

Generellt så har jag varit support åt alla föräldrar och släktingar med Windows datorer. Man kan få huvudvärk för mindre.
Mac är enklare att använda om man inte bryr sig/kan.

Visa signatur

magisk 486'a, 3dfx 2mb i sli, 38" crt med överliggande lysrör, 2 floppy, 100 mb hdd ide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av John Deo:

Okej nu svär jag i kyrkan.

Men varför inte en Mac?(nej jag gillar inte Mac själv) Finns inget bättre för en person som inte orkar/vill ge sig in i felsökningens Mekka.

Generellt så har jag varit support åt alla föräldrar och släktingar med Windows datorer. Man kan få huvudvärk för mindre.
Mac är enklare att använda om man inte bryr sig/kan.

Jag är enig. En MAC Mini (M1) för runt 8000:- + monitor m.m. Skall köpa en själv så snart det kommer lite nytt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K