Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

PS5 - Ordrar och Orderstatus

Permalänk
Medlem

Bara en fundering så här..

Jag är inte ens på jakt efter en PS5:a men bara på de två senaste veckorna har jag haft möjlighet att köpa PS5, lägga i varukorgen och betala 4 gånger. Elgiganten, MM, retro bland annat. Mest för skojs skull då jag bevakar tråden.

Jag kan för all del inte förstå hur vissa kan ha det så svårt? Ni som fortfarande skriver att ni jagar och är utan, vad sysslar ni med? Antingen försöker ni inte ordentligt eller så vet jag inte vad det är för det är verkligen inte ens svårt.

Bevaka tråd, ställ in så du får mail när någon skriver i tråden, ha telefonen nära tillhands hela tiden. Var relativt snabb när det plingar. Därutöver kan man lägga in distill på vissa sidor också såsom cdon, mm, Elgiganten, NoN etc. Se till att ni har möjlighet att vara inloggade på sidorna i förväg dessutom, med autofill på uppgifterna så är det bara att klicka bam, bam och så har man en på väg.

Inte min mening att vara taskig men det har varit alldeles för lätt på senare tid att fixa en så personligen tycker jag inte man kan klaga på dålig tillgång. Det har funnits många chanser senaste månaden.

Jag är knappast någon superhuman som är omänskligt snabb vid telefonen/datorn så kan jag, kan många andra.

Jag hoppas ni löser det framöver, men ta till er tipsen som jag skrev så borde det inte dröja länge innan ni kan spela om ni bara ger det ett seriöst försök.

Permalänk
Skrivet av Stolt4:

Jag bokade på Webhallen 15:e juni. Trodde i min enfald att trots förseningarna skulle jag nog få en så småningom, men nu har den här vågen kommit och sköljt över och jag står fortfarande utan. Samtidigt som jag ser och hör folk som lagt order betydligt senare än mig och fått den. Svårt att inte bli bitter.

Är det någon som har något hum om hur Webhallen ligger till med ordrar? Även om de haft en generellt högre orderingång borde det ju komma ikapp snart. Jag har nu sent omsider lagt beställning på några andra sidor, men alldeles för sent tyvärr.
Har varit Webhallen trogen i många många år, men efter det här så har jag svårt att känna något förtroende för dom.

Webhallen ger kontinuerliga uppdateringar om hur de ligger till med förhandsbokningar och ordrar i denna tråden: https://forum.webhallen.com/org/webhallen-sverige/d/ps5-ny-ti...

Senast jag kollade så låg de nånstans runt bokningar gjorda i maj-juni. De ligger långt efter, antagligen främst för att de öppnade förbokningarna månader före alla andra.

Permalänk

Alla har ju inte jobb som tillåter sidofokus...

Men, det känns väl som att väldigt många blev tilldelade förra veckan. Detta borde(?) leda till många avbokningar med följden att de som ej fått hamnar högre upp i kösystemen. Kan bara alla som fått en enhet ge fasen i att delta i utlottningar etc är nog balansen snart återställd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Bara en fundering så här..

Jag är inte ens på jakt efter en PS5:a men bara på de två senaste veckorna har jag haft möjlighet att köpa PS5, lägga i varukorgen och betala 4 gånger. Elgiganten, MM, retro bland annat. Mest för skojs skull då jag bevakar tråden.

Jag kan för all del inte förstå hur vissa kan ha det så svårt? Ni som fortfarande skriver att ni jagar och är utan, vad sysslar ni med? Antingen försöker ni inte ordentligt eller så vet jag inte vad det är för det är verkligen inte ens svårt.

Bevaka tråd, ställ in så du får mail när någon skriver i tråden, ha telefonen nära tillhands hela tiden. Var relativt snabb när det plingar. Därutöver kan man lägga in distill på vissa sidor också såsom cdon, mm, Elgiganten, NoN etc. Se till att ni har möjlighet att vara inloggade på sidorna i förväg dessutom, med autofill på uppgifterna så är det bara att klicka bam, bam och så har man en på väg.

Det är som jag nämnde inte ens svårt att köpa en PS5 om man bara har lite fokus och tålamod.

Inte min mening att vara taskig men det har varit alldeles för lätt på senare tid att fixa en så personligen tycker jag inte man kan klaga på dålig tillgång. Det har funnits många chanser senaste månaden.

Jag är knappast någon superhuman som är omänskligt snabb vid telefonen/datorn så kan jag, kan många andra.

Jag hoppas ni löser det framöver, men ta till er tipsen som jag skrev så borde det inte dröja länge innan ni kan spela om ni bara ger det ett seriöst försök.

Du har rätt i det du skriver, det smärtar att säga det. Men jag har väl blåögt litat på att det kommer, jag bokade för så länge sen osv. Trodde även att det var betydligt sämre tillgång än vad det verkar ha varit.

Insikten kom för sent. Men nu letar jag med ljus och lykta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosalin:

Fast det är en giltig poäng.

Att skapa ett program för att inte gynna de som vill tjäna pengar på att sälja PS5 dyrt, - och sedan ta betalt för att använda det är lite dubbelstandard. Vilka tror du har pengarna att swisha? De som lägger ut dyrt såklart!

Och att tjäna pengar på andras ps5 begär är väl just scalping?

Jag skapar inte ett program för att "inte gynna scalpers". Det är inte i anti-scalper syfte som jag skrivit boten. Jag vill ge möjligheten att få tag i en PS5a utan att behöva betala 2-3000kr mer än vad den egentligen kostar Dvs. inte behöva köpa från en scalper.

Att ta en ölpeng för att hålla användarantalet i discordservern låg och exklusiv tycker jag som sagt e rimligt. Har man inte en hundring att lägga på detta så kan man alltid köpa en PS5a på blocket för 8000-9000kr om man tycker det är rimligare.

I slutet av dagen får alla såklart göra som dom vill hehe Och som som sagt boys and girls! PMa om ni vill köa för en invite. Måste få några grejer på plats innan jag börjar ta in folk.

Ha en trevlig kväll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatking:

Ni som plockat ut nya ps5, har ni hört någon coil whining?

Fick min idag från Elgiganten. Ingen coilwine vad jag kunde höra innan den dog. Verkar vara ett måndags ex så får nog skicka den på lagning.

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att många som köpt PS5 i närtid (senaste månaderna) fortfarande har kvar sina förbeställningar i hopp om att de ska få dessa snart och således kan göra en vinst och få lite rabatt på sin egen enhet.

Jag avbokade min Ginza bokning.
Jag avbokade t.o.m en Amazon.se (4.200kr DE) när de ville skicka den till mig.

Om fler gjorde detsamma istället för att sitta kvar på sina förbeställningar trots att man fått en enhet hade kön betats av mycket snabbare på sina håll.

Nåväl, lycka till framöver men använd tipsen som jag och många dessförinnan skrivit i tråden så är det inte speciellt svårt. Att skylla på jobb är en dålig ursäkt då flera av släppen har varit på eftermiddagen/kvällen. Allt handlar om prioriteringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckelhesten:

Jag skapar inte ett program för att "inte gynna scalpers". Det är inte i anti-scalper syfte som jag skrivit boten. Jag vill ge möjligheten att få tag i en PS5a utan att behöva betala 2-3000kr mer än vad den egentligen kostar Dvs. inte behöva köpa från en scalper.

Att ta en ölpeng för att hålla användarantalet i discordservern låg och exklusivt tycker jag som sagt e rimligt. Har man inte en hundring att lägga på detta så kan man alltid köpa en PS5a på blocket för 8000-9000kr om man tycker det är rimligare.

I slutet av dagen får alla såklart göra som dom vill hehe Och som som sagt boys and girls! PMa om ni vill köa för en invite. Måste få några grejer på plats innan jag börjar ta in folk.

Ha en trevlig kväll!

Perfekt, då kan du få din maskin gratis ju.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrael:

Fick min idag från Elgiganten. Ingen coilwine vad jag kunde höra innan den dog. Verkar vara ett måndags ex så får nog skicka den på lagning.

Wtf la den bara av? Finns där fler detta har hänt med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatking:

Ni som plockat ut nya ps5, har ni hört någon coil whining?

Ingen coil whine för mig, hade nästan väntat mig det eftersom så många verkar ha detta. Är riktigt tyst, hör den inte ens efter 3 timmar spelande.

Måste bokstavligt talat sätta örat en decimeter från det för att ens höra fläkten. Enormt lyft från Ps4 måste jag säga, och kontrollen är helt fantastisk 😁. Hoppas dom flesta får tag i sina Ps5or snart! Hade turen med MM förra veckan.

Permalänk
Skrivet av Fatking:

Ni som plockat ut nya ps5, har ni hört någon coil whining?

Det enda jag kan höra ifrån min är när man håller på att installera ett spel (disc) meb skulle tro att det är skivläsaren som jobbar då 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av reggy:

Det står ännu att man ska ta kontakt med avsändaren.

Står fortfarande så för mig... Tror inte att de skickade paketet igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kill_It:

Wtf la den bara av? Finns där fler detta har hänt med?

Verkar hänt rätt många när jag googlar problemet. Den frös under setup och krashade sedan för att fastna i en återställningsloop. Startar i safemode men krashar om och om igen. Måste vara hårdvarufel.

Permalänk
Medlem

Jag var en av de få som lyckades knipa en på Retrospelsbutiken för två veckor sedan, men behöll min order på Inet i tron om att någon i min bekantskapskrets skulle vara intresserad. Dessvärre har intresset varit minst sagt svalt och nu i efterhand så inser jag att jag borde ha avbokat..

Kort sagt, så sitter jag i eftermiddag (hemleverans) på två konsoler, så om någon i Kristianstad med omnejd vill ha en till inköpspris, skicka mig ett PM.

Edit: såld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrael:

Verkar hänt rätt många när jag googlar problemet. Den frös under setup och krashade sedan för att fastna i en återställningsloop. Startar i safemode men krashar om och om igen. Måste vara hårdvarufel.

Fan va tråkigt :C hoppas att dem kan fixa problemet snabbt...

Permalänk

nån mer än jag som "vann" elgigantens utlottning som inte fått sin konsoll skickad än? gamepaden skickade de i helgen o kom igår men sen tvärtyst..

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

nån mer än jag som "vann" elgigantens utlottning som inte fått sin konsoll skickad än? gamepaden skickade de i helgen o kom igår men sen tvärtyst..

Knepigt, får min idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

nån mer än jag som "vann" elgigantens utlottning som inte fått sin konsoll skickad än? gamepaden skickade de i helgen o kom igår men sen tvärtyst..

Fick precis sms om att den kommer imorgon 💀

Permalänk
Skrivet av Slitzzer:

Jag var en av de få som lyckades knipa en på Retrospelsbutiken för två veckor sedan, men behöll min order på Inet i tron om att någon i min bekantskapskrets skulle vara intresserad. Dessvärre har intresset varit minst sagt svalt och nu i efterhand så inser jag att jag borde ha avbokat..

Kort sagt, så sitter jag i eftermiddag (hemleverans) på två konsoler, så om någon i Kristianstad med omnejd vill ha en till inköpspris, skicka mig ett PM.

Hade lätt tagit den från dina händer, men bor tyvärr i sthlm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slitzzer:

Jag var en av de få som lyckades knipa en på Retrospelsbutiken för två veckor sedan, men behöll min order på Inet i tron om att någon i min bekantskapskrets skulle vara intresserad. Dessvärre har intresset varit minst sagt svalt och nu i efterhand så inser jag att jag borde ha avbokat..

Kort sagt, så sitter jag i eftermiddag (hemleverans) på två konsoler, så om någon i Kristianstad med omnejd vill ha en till inköpspris, skicka mig ett PM.

Hoppas någon får möjligheten att hämta den! Dock synd man bor lite för långt bort!

Permalänk
Medlem

Fick ett sms från Elgiganten om att leveransen skulle bli sen nu i fredags. Beställde förra veckan, under torsdagen, med standardfrakt. Men nu finns paketet att hämta som utlovat. Blir lilla julafton ikväll då. Tack för alla tips här i tråden.

Permalänk
Medlem

Har någon fått sin rabattkod från Retro? Först skulle det ta 2-3 dagar, sen 2 veckor och nu 3 veckor. Sketchy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nayiki:

Fick ett sms från Elgiganten om att leveransen skulle bli sen nu i fredags. Beställde förra veckan, under torsdagen, med standardfrakt. Men nu finns paketet att hämta som utlovat. Blir lilla julafton ikväll då. Tack för alla tips här i tråden.

Och jag som tog express får imorgon. Verkar vara lite hursomhelst med det där.

Permalänk
Skrivet av eliOS96:

Har någon fått sin rabattkod från Retro? Först skulle det ta 2-3 dagar, sen 2 veckor och nu 3 veckor. Sketchy.

Jag köpte i början av mars då stod det att koden skulle levereras 21 dagar efter köp.
3 veckor alltså

Permalänk

Får min PS5 standard edition från Retrospelbutiken idag, tack alla för all hjälp på detta forum. fick min med hjälp av Distill. Stort lycka till er andra som fortfarande letar en PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fralle1891:

Får min PS5 standard edition från Retrospelbutiken idag, tack alla för all hjälp på detta forum. fick min med hjälp av Distill. Stort lycka till er andra som fortfarande letar en PS5.

När beställde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gh0ti:

Och jag som tog express får imorgon. Verkar vara lite hursomhelst med det där.

Har för mig att det stod relativt tydligt att det inte spelade någon roll om man tog expressfrakt eller inte, då den beräknade leveranstiden inte stämde.

Tror kanske till och med de inte hade konsolerna i lager när utlottningen skedde? Utan att de var på ingång 👍🏼

Permalänk

Elgiganten standardfrakt. Kan hämta ut mitt ps5 nu 16/3 10:58. Fick tidigare sms om att den blivit framskjuten till 17/3 men det stämmer ej för mig. Hämtar åt en kompis som kommer bli glad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatking:

Ni som plockat ut nya ps5, har ni hört någon coil whining?

Min låter när den idlar och det är sjukt störande. Låter som ett visslande ljud men när jag spelar så hört inget speciellt. Har inte testat något tungdrivet än förutom Astrobot och Ratchet & Clank men ska skriva ett inlägg i en annan tråd om saken.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Min låter när den idlar och det är sjukt störande. Låter som ett visslande ljud men när jag spelar så hört inget speciellt. Har inte testat något tungdrivet än förutom Astrobot och Ratchet & Clank men ska skriva ett inlägg i en annan tråd om saken.

Har spelat nba2k21 ps5-version och har inte noterat nåt ljud alls (ta i trä).