Permalänk
Skrivet av Petterk:

Finns flera 11ax-modeller även från Asus som går att hänga på väggen. RT-AX55, RT-AX56U, RT-AX58U och RT-AX92U har alla hål för att hänga på väggen. De flesta tillverkare har modeller som går att hänga på väggen.

Vilken hade du valt då? Den jag länkade till hade tri-band-stöd och är väl i teorin den som är snabbast över 5ghz men frågan är hur många enheter som har stöd eller kommer få stöd för det. Finns kanske viktigare saker att titta på när jag väljer router?

Antar att man inte behöver kolla så mycket på överföringshastigheten via kabel. Verkar mest stå Gigabit ethernet på dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdfh3400t4309ht340h34th3w40thit:

Vilken hade du valt då? Den jag länkade till hade tri-band-stöd och är väl i teorin den som är snabbast över 5ghz men frågan är hur många enheter som har stöd eller kommer få stöd för det. Finns kanske viktigare saker att titta på när jag väljer router?

Antar att man inte behöver kolla så mycket på överföringshastigheten via kabel. Verkar mest stå Gigabit ethernet på dom

RT-AX92U har inte 2,4 GHz 11ax. Det är en äldre modell från 2019, skulle undvika denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdfh3400t4309ht340h34th3w40thit:

Vilken hade du valt då? Den jag länkade till hade tri-band-stöd och är väl i teorin den som är snabbast över 5ghz men frågan är hur många enheter som har stöd eller kommer få stöd för det. Finns kanske viktigare saker att titta på när jag väljer router?

Antar att man inte behöver kolla så mycket på överföringshastigheten via kabel. Verkar mest stå Gigabit ethernet på dom

Verkar som Unifi AP 6 LR finns i lager nu. Den ser diskret ut och har väggfäste och takfäste.
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-access-points/products/unifi-6-long-range-access-point-1
Dock måste du ha en router till den så ifall du fått en router av din leverantör kan du använda den och stänga av wifi på den bara.

Annars skulle jag bara skapa någon typ av hylla för Asus RT-AX82U.

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Verkar som Unifi AP 6 LR finns i lager nu. Den ser diskret ut och har väggfäste och takfäste.
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-access-points/products/unifi-6-long-range-access-point-1
Dock måste du ha en router till den så ifall du fått en router av din leverantör kan du använda den och stänga av wifi på den bara.

Annars skulle jag bara skapa någon typ av hylla för Asus RT-AX82U.

Vill nog inte ha dubbla. Känns mer clean att bara ha en grunka som jag kan sätta på väggen bakom en gardin och slippa se. Är RT-AX82U överlägset bättre än t ex RT-AX58U?

Uppskattar att ni tar er tid att läsa och skriva. Det är ju alltid bra att höra olika synpunkter och hur man kan lösa det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdfh3400t4309ht340h34th3w40thit:

Vill nog inte ha dubbla. Känns mer clean att bara ha en grunka som jag kan sätta på väggen bakom en gardin och slippa se. Är RT-AX82U överlägset bättre än t ex RT-AX58U?

Uppskattar att ni tar er tid att läsa och skriva. Det är ju alltid bra att höra olika synpunkter och hur man kan lösa det!

För de 300 kr som skiljer idag så är det absolut värt att köra AX82U, just nu kampanj på flera sidor t.ex. Inet.
https://www.inet.se/produkt/5411550/asus-rt-ax82u-aimesh

Hade det varit någon större prisskillnad hade man kunnat välja utifrån vad för scenario, enheter och hastighet man har.
AX82U har WPA3 (enligt ASUS sida) och är nyare. Den har också 4 streams på 5 Ghz bandet istället för 2. Den presterar i stort sett lika bra som en router för 4000 kr förutsatt att man inte har supermånga enheter igång hemma samtidigt.

Personligen skulle jag ta AX82U idag och lösa en hylla. Jag tycker inte det är värt att ha en separat AP om man inte ska täcka t.ex. ett större hus som behöver flera stycken. Jag har installerat de Unifi systemen också, det funkar bra men kostar mer och blir mer administration och tar väldigt mycket mer tid.

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

För de 300 kr som skiljer idag så är det absolut värt att köra AX82U, just nu kampanj på flera sidor t.ex. Inet.
https://www.inet.se/produkt/5411550/asus-rt-ax82u-aimesh

Hade det varit någon större prisskillnad hade man kunnat välja utifrån vad för scenario, enheter och hastighet man har.
AX82U har WPA3 (enligt ASUS sida) och är nyare. Den har också 4 streams på 5 Ghz bandet istället för 2. Den presterar i stort sett lika bra som en router för 4000 kr förutsatt att man inte har supermånga enheter igång hemma samtidigt.

Personligen skulle jag ta AX82U idag och lösa en hylla. Jag tycker inte det är värt att ha en separat AP om man inte ska täcka t.ex. ett större hus som behöver flera stycken. Jag har installerat de Unifi systemen också, det funkar bra men kostar mer och blir mer administration och tar väldigt mycket mer tid.

Den verkade extremt prisvärd så jag var tvungen att slå till. Får försöka bygga en hylla om det får plats bakom gardinen. Eller så får den stå framme ändå. Kan jag använda telias router med inbyggt modem och koppa på den nya routern för att köra wifi på den? Jag tror det borde gå men någon kanske vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdfh3400t4309ht340h34th3w40thit:

Den verkade extremt prisvärd så jag var tvungen att slå till. Får försöka bygga en hylla om det får plats bakom gardinen. Eller så får den stå framme ändå. Kan jag använda telias router med inbyggt modem och koppa på den nya routern för att köra wifi på den? Jag tror det borde gå men någon kanske vet.

Det går att göra utan problem. Du får ställa om nya routern i AP-läge. Däremot tappar du all routingprestanda och routingfunktioner som ASUS routern har då eftersom den bara skickar vidare allt till Telia-routern. Det kanske inte är något du använder i alla fall och då spelar det ingen roll.
Varför vill du använda Telia-routern. Lättare att dra kablar från den?

Permalänk
Medlem

Flyttat till en ny bostad som är ett ComHem-hus. Finns en router med, men den är totalt värdelös genom Wi-Fi. Finns inte ens 5ghz. Tror routern bråkar med alla andra routers, vilket gör mitt Wi-Fi obrukbart. Tänkt köpa en ny med 5ghz för att se om det blir bättre. Vad rekommenderar ni? Vill helst ha en stilren router. Alla ser mer eller mindre ut som aliens återkomst. De routers jag sett som ser bra ut har alla haft ”mesh” i namnet. Vad innebär det? Gamear inget utav streamar endast via Apple TV. Har 300mbps internet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Flyttat till en ny bostad som är ett ComHem-hus. Finns en router med, men den är totalt värdelös genom Wi-Fi. Finns inte ens 5ghz. Tror routern bråkar med alla andra routers, vilket gör mitt Wi-Fi obrukbart. Tänkt köpa en ny med 5ghz för att se om det blir bättre. Vad rekommenderar ni? Vill helst ha en stilren router. Alla ser mer eller mindre ut som aliens återkomst. De routers jag sett som ser bra ut har alla haft ”mesh” i namnet. Vad innebär det? Gamear inget utav streamar endast via Apple TV. Har 300mbps internet!

"Mesh" är bara en teknologi du kan aktivera om du vill leka med mesh-nät, det spelar ingen roll för vanligt bruk.

Men en accesspunkt/router med 5GHz är standard idag och borde lösa problemen. Men har du en Android-telefon så kan du ladda ner en WiFi analyzer-app för att se hur det ligger till med täckning där du vill ha den. Svårt att säga vad som kan ge problem utan att veta hur din miljö ser ut. Betongväggar är bra på att skärma. Även en del andra material och t.o.m. en del glasrutor kan skärma. På jobbet har vi metalltrådsarmerade rutor - flytta dig en meter och signalen rasar 15dB.

För att utesluta att det är problem med störningar på WiFi så kan du tillfälligt lägga en kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

"Mesh" är bara en teknologi du kan aktivera om du vill leka med mesh-nät, det spelar ingen roll för vanligt bruk.

Men en accesspunkt/router med 5GHz är standard idag och borde lösa problemen. Men har du en Android-telefon så kan du ladda ner en WiFi analyzer-app för att se hur det ligger till med täckning där du vill ha den. Svårt att säga vad som kan ge problem utan att veta hur din miljö ser ut. Betongväggar är bra på att skärma. Även en del andra material och t.o.m. en del glasrutor kan skärma. På jobbet har vi metalltrådsarmerade rutor - flytta dig en meter och signalen rasar 15dB.

För att utesluta att det är problem med störningar på WiFi så kan du tillfälligt lägga en kabel.

Den hade tydligen 5ghz. Bara att den var avstängd. Dock så var det ännu sämre på 5ghz... Gick inte ens o ladda sidor. Tänker att jag åker till Elgiganten o köper en ny router bara. För mina användningsområden bör jag väl klara mig på en tusenlapp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Den hade tydligen 5ghz. Bara att den var avstängd. Dock så var det ännu sämre på 5ghz... Gick inte ens o ladda sidor. Tänker att jag åker till Elgiganten o köper en ny router bara. För mina användningsområden bör jag väl klara mig på en tusenlapp?

Om det inte funkar bra på någotdera så bör du först kolla att placeringen är vettig så att du inte får för dålig signalstyrka.

Men jag skulle nog satsa på minst en sådanhär om jag skulle skaffa en ny: https://www.elgiganten.se/product/smart-hem/mesh-natverk/1192...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Om det inte funkar bra på någotdera så bör du först kolla att placeringen är vettig så att du inte får för dålig signalstyrka.

Men jag skulle nog satsa på minst en sådanhär om jag skulle skaffa en ny: https://www.elgiganten.se/product/smart-hem/mesh-natverk/1192...

Köpte en ny router. Alla problem lösta!

Permalänk

Val av ny ASUS router?

Vågar man köpa XT8, är SW stabil nu?
Eller ska man köra safe och gå på en AC86?

Har eg inget behov Mesh eller Wi-Fi 6, men man vill ju framtidssäkra om det är möjligt eller motiverat.
Högst prio är stabilitet samt räckvidd/täckning.

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem

Sorry, men får man låna den lite:

Från 1 april kommer jag ha Bahnhof 1000/1000 Mbit/s, Fiber/LAN (föreningen har gjort deal), men måste ha ny router (måste byta min nyvarande från Comhem pga. de är ju låsta och bara Comhemfunkar).

Vad har ni för tips, inge speciellt spelade, bara surfande.
- Asus ZenWiFi AX1800
eller kanske:
- TP-link Archer AX50

Vad säger ni? Någon som har tips på någon bra som har större "chans" att fylla det som Bahnhof erbjuder 1000/1000 Mbit/s?

Väldigt tacksam för svar!

EDIT: Dessa två som jag skrev (Asus & TP-Link) är bara något jag kolla på, men du kanske har tips på nå bättre för typ 1k.*
(Erbjudande på båda två nu, 1k kostar dem)

Skrev till varför
Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Denna adapter är bra pris och snabbast. Bra betyg också. Du vill verkligen ha sladd till antennen så du kan placera den så att det blir rätt riktning mot router och inte datorns plåtchassi i vägen.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5233683 TP-Link Archer TX3000E

Kör denna router till https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5399385 Asus RT-AX82U

Kör du den combon med bra mottagning och inte för mycket väggar/störningar emellan får du typ 1 gbit trådlöst.

Hej!

Jag har inte köpt routern än, tänkte göra det i veckan. Men såg nu att denna var på extrapris. Är det kanske bättre att köpa den istället? Är ju dessutom billigare än AX82U.

https://www.webhallen.com/se/product/309052-Asus-RT-AX92U-AX6...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Hej!

Jag har inte köpt routern än, tänkte göra det i veckan. Men såg nu att denna var på extrapris. Är det kanske bättre att köpa den istället? Är ju dessutom billigare än AX82U.

https://www.webhallen.com/se/product/309052-Asus-RT-AX92U-AX6...

Blir lite missvisande när den ena heter AX92 och den andra AX82 då man tror att AX92 är både nyare och bättre vilket den inte är. AX82 är både nyare och har nyare hårdvara. Jag skulle personligen välja AX82 alla gånger det skiljer ju bara 200 kr.

AX82 kör CPU: Broadcom BCM6750 (1.5 GHz, 3 cores)
AX92 kör CPU: Broadcom BCM4906 (1.8 GHz, 2 cores)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnisse:

Val av ny ASUS router?

Vågar man köpa XT8, är SW stabil nu?
Eller ska man köra safe och gå på en AC86?

Har eg inget behov Mesh eller Wi-Fi 6, men man vill ju framtidssäkra om det är möjligt eller motiverat.
Högst prio är stabilitet samt räckvidd/täckning.

Hur snabbt internet har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adotb:

Sorry, men får man låna den lite:

Från 1 april kommer jag ha Bahnhof 1000/1000 Mbit/s, Fiber/LAN (föreningen har gjort deal), men måste ha ny router (måste byta min nyvarande från Comhem pga. de är ju låsta och bara Comhemfunkar).

Vad har ni för tips, inge speciellt spelade, bara surfande.
- Asus ZenWiFi AX1800
eller kanske:
- TP-link Archer AX50

Vad säger ni? Någon som har tips på någon bra som har större "chans" att fylla det som Bahnhof erbjuder 1000/1000 Mbit/s?

Väldigt tacksam för svar!

EDIT: Dessa två som jag skrev (Asus & TP-Link) är bara något jag kolla på, men du kanske har tips på nå bättre för typ 1k.*
(Erbjudande på båda två nu, 1k kostar dem)

Hej!
Ingen av de två du länkar tycker jag är värdiga en 1000/1000 lina.
Båda har bara 2 streams i 5Ghz bandet istället för 4. De skulle självklart fungera helt ok, men jag skulle välja AX82U... lite löjligt att jag har rekommenderat den typ 3 ggr, men den är bland de bästa för pengarna just nu och det är nice med ASUS.
För 1000/1000 kommer AX82U prestera lika bra som en router för 4000 kr om du inte har vääääldigt många enheter som kör tung wifi samtidigt.

Bästa price/performance AX82U (4 streams på 5Ghz)
Bästa "budget" om du bara surfar AX56U (2 streams på 5Ghz)
Surfar du bara märker du ingen skillnad, men AX82U har i teori bättre mottagning. Dock skiljer det ju bara 500 kr på Inet nu.
https://www.inet.se/produkt/5411550/asus-rt-ax82u-aimesh

Skilde 500 kr inte 400 kr.
Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Blir lite missvisande när den ena heter AX92 och den andra AX82 då man tror att AX92 är både nyare och bättre vilket den inte är. AX82 är både nyare och har nyare hårdvara. Jag skulle personligen välja AX82 alla gånger det skiljer ju bara 200 kr.

AX82 kör CPU: Broadcom BCM6750 (1.5 GHz, 3 cores)
AX92 kör CPU: Broadcom BCM4906 (1.8 GHz, 2 cores)

Tack så mycket. Har köpt nätverkskortet som du rekommenderade samt AX82U. Är nöjd!

Valde "enable 160 mhz" i inställningarna och fick upp hastigheten lite extra.

Permalänk

Dags att förnya routern i stugan. Har idag RT-AC66U och dess största problem förutom att den har börjat strula är räckvidden. Har 8 tums timmerväggar i stugan och har behövt 2 extenders för att täcka upp hela stugan (loft och sovrummet längst bort ifrån storstugan där routern sitter, stugan är på ca 100 kvm på markplan).

Tror vi att det i dagsläget finns en lösning med en router eller behöver man satsa på mesh? Vill hemskt gärna komma ifrån extenders/repeaters-skräpet....

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Tack så mycket. Har köpt nätverkskortet som du rekommenderade samt AX82U. Är nöjd!

Valde "enable 160 mhz" i inställningarna och fick upp hastigheten lite extra.

Kul att det blev bra 👍🏼

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTMmarcus:

Dags att förnya routern i stugan. Har idag RT-AC66U och dess största problem förutom att den har börjat strula är räckvidden. Har 8 tums timmerväggar i stugan och har behövt 2 extenders för att täcka upp hela stugan (loft och sovrummet längst bort ifrån storstugan där routern sitter, stugan är på ca 100 kvm på markplan).

Tror vi att det i dagsläget finns en lösning med en router eller behöver man satsa på mesh? Vill hemskt gärna komma ifrån extenders/repeaters-skräpet....

100kvm bör ju inte vara problem för en decent router. Men tjocka väggar kan tyvärr dra ned mottagningen något enormt så du behöver egentligen prova dig fram. Det är ju skönast att komma undan med en trådlös punkt, men det går ju tyvärr inte alltid. Är routern placerad i mitten av huset?
Jag skulle stänga av alla extenders och prova placera routern i mitten av huset och gå runt med mobilen och köra speedtest i alla rum och skriva ned vad du får för hastighet. Prova bara på 5GHz bandet då 2.4GHz bandet kommer va trött om du ska streama TV eller spela. Glöm inte testa i samma rum som routern också för att se vad bästa mottagningen är. Då kan man börja kartlägga mottagningen innan man ser vad som behövs. En ny router behöver inte nödvändigtvis ge mycket bättre mottagning den kan däremot ge högre hastighet där du haft sämre mottagning.
Det kan vara så att du klarar dig med en router, men annars behöver du en mesh-setup. Helst med kablar för backhaul.
Återkom gärna med hastigheterna du får och vad för internet du har/vill kunna ha. Och om du kan dra kablar eller ej.
Visst är det kul att bygga ett stort mesh-nätverk men det är skönt att slippa om man kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTMmarcus:

Dags att förnya routern i stugan. Har idag RT-AC66U och dess största problem förutom att den har börjat strula är räckvidden. Har 8 tums timmerväggar i stugan och har behövt 2 extenders för att täcka upp hela stugan (loft och sovrummet längst bort ifrån storstugan där routern sitter, stugan är på ca 100 kvm på markplan).

Tror vi att det i dagsläget finns en lösning med en router eller behöver man satsa på mesh? Vill hemskt gärna komma ifrån extenders/repeaters-skräpet....

Jag har en likadan som började strula för ett tag sen. Tappade förbindelsen lite då och då, 5GHz bandet "försvann" fastän det stod som påslaget. Försökte man slå på 5GHz gästnätverk så ville den att man skulle slå på 5GHz först, fastän det var påslaget. Allmänt betedde den sig sunkigt. Slutade med att jag gjorde en factory reset, installerade senaste firmware och sen gjorde en factory reset igen innan jag ställde in allt igen. Sen dess har den gått igen.

Mitt hus är L-format ca 130 m2, fibern kommer in i ena ändan och där har jag en TP-Link Archer C7 (AC1750), en bit in i andra delen av L-et står min RT-AC66U konfigurerad som accesspunkt och ansluten till den första routern medelst platt CAT-5 kabel (som utan problem verkar hantera gigabit). Jag har gjort det enkelt för mig och kör olika SSID på routern och accesspunkten.

Mitt tips är att ta en dust med RT-AC66U routern och se om du får fason på den. Funkar det inte så har du bara slösat lite tid. Försök sätta routern i mitten av huset även om du får dra en kabel dit.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Så vad ska man gå för?

Vågar man gå för en UDM just nu eller ska man går för en Asus RT-AX88U?

Vad tycker ni och vad har ni för erfarenheter av dem?

Permalänk
Medlem

Ska flytta inom några månader och kommer då behöva införskaffa en ny router. Sitter för tillfället med den router som Telia tillhandahåller, dvs en Technicolor TG799VAC XTREAM. Har inte upplevt denna som begränsande på något sätt och prioriterar stabilitet framför fartmonster. Vad finns det att välja på för under tusenlappen? Har sneglat lite på Asus RT-AC66U B1, eller finns det vettigare alternativ? Har massa trevliga minnen från förr med en Linksys WRT54GL, men den hänger ju inte riktigt med i dagens hastigheter

Kan ju tillägga att den kommer att användas med 250/250Mbit och åtminstone en dator kommer att kopplas via LAN.

Permalänk
Medlem

Även jag letar efter nåt nytt och funderar på om det finns någon standard "go to router" kring tusenlappen? Har idag fiber 500/100 och 3-4 trådade anslutningar (de enheter som antas ha störst nytta) samt 4-5 (plus mobiler) trådlöst anslutna.

Har inga särskilda krav, spelar en del och streamar en del. Vore trevligt med möjligheter att ansluta någon form av "my cloud" eller liknande framöver.

Tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ska flytta inom några månader och kommer då behöva införskaffa en ny router. Sitter för tillfället med den router som Telia tillhandahåller, dvs en Technicolor TG799VAC XTREAM. Har inte upplevt denna som begränsande på något sätt och prioriterar stabilitet framför fartmonster. Vad finns det att välja på för under tusenlappen? Har sneglat lite på Asus RT-AC66U B1, eller finns det vettigare alternativ? Har massa trevliga minnen från förr med en Linksys WRT54GL, men den hänger ju inte riktigt med i dagens hastigheter

Kan ju tillägga att den kommer att användas med 250/250Mbit och åtminstone en dator kommer att kopplas via LAN.

Jag skulle börja med din TG799VAC XTREAM om du ändå fått den gratis. Hårdvaran är bättre i den än RT-AC66U. Den bör räcka till 250/250 utan problem. Testa och är du inte nöjd så återkom igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nox34:

Så vad ska man gå för?

Vågar man gå för en UDM just nu eller ska man går för en Asus RT-AX88U?

Vad tycker ni och vad har ni för erfarenheter av dem?

Båda är gamla och ”utdaterade”. UDM har inte Wifi 6 och RT-AX88U är dyr för vad man får.
Köp en RT-AX82U istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Jag skulle börja med din TG799VAC XTREAM om du ändå fått den gratis. Hårdvaran är bättre i den än RT-AC66U. Den bör räcka till 250/250 utan problem. Testa och är du inte nöjd så återkom igen.

Jo, men jag "lånar" den av Telia så den kommer att åka tillbaka när jag säger upp mitt nuvarande abonnemang. Plus att det i förlängningen nog är bra om jag själv kan se till att uppdatera firmware mm, misstänker att Telia låser sina routrar och att eventuella uppdateringar sker via dom. Något dom knappast kommer att göra när jag använder en annan nätleverantör. Att Telais router räcker till 250/250 kan jag dock intyga, det är vad den används till nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Även jag letar efter nåt nytt och funderar på om det finns någon standard "go to router" kring tusenlappen? Har idag fiber 500/100 och 3-4 trådade anslutningar (de enheter som antas ha störst nytta) samt 4-5 (plus mobiler) trådlöst anslutna.

Har inga särskilda krav, spelar en del och streamar en del. Vore trevligt med möjligheter att ansluta någon form av "my cloud" eller liknande framöver.

Tips?

Har inte provat några ”My Cloud” lösningar, men brukar inte de ligga på en egen maskin typ en NAS?