Permalänk
Medlem
Skrivet av Frrla:

vad köper jag för router som ska klara 2st iptv 4k
2st stationära datorer som streamar 24/7 + ett gäng mobiler samt skrivare

Vill ha maximal hastighet på alla enheter. just nu delar routerns wifi bara 54Mbit/s? värdelöst ju å dålig räckvidd.

budget ca 4tusen har fiber.

En udm kanske?

https://store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switch...

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem

Varför skulle han köpa en icke AX router idag?

Jag skulle säga att du klarar dig utmärkt med en ASUS RT-AX82U. Brinner det i plånboken och du vill köpa en dyrare kan ASUS GT-11000 så kan du ha IPTV på helt eget 5GHZ band om du kör de trådlöst, vilket inte är att rekommendera iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frrla:

vad köper jag för router som ska klara 2st iptv 4k
2st stationära datorer som streamar 24/7 + ett gäng mobiler samt skrivare

Vill ha maximal hastighet på alla enheter. just nu delar routerns wifi bara 54Mbit/s? värdelöst ju å dålig räckvidd.

budget ca 4tusen har fiber.

Hur många enheter kör sladd och vilka kör trådlöst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Hur många enheter kör sladd och vilka kör trådlöst?

en Tv använder sladd resten är trådlöst då routern står bredvid den idag och fiber kommer in precis där också
Har dragit en 20m kabel via vinden till ett av rummen idag för att snabba på en stationär, vet inte om den kabeln kommer vara kvar i framtiden.

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frrla:

en Tv använder sladd resten är trådlöst då routern står bredvid den idag och fiber kommer in precis där också
Har dragit en 20m kabel via vinden till ett av rummen idag för att snabba på en stationär, vet inte om den kabeln kommer vara kvar i framtiden.

Har du möjlighet att köra sladd på så mycket som möjligt är det mycket bättre. Jag skulle koppla allt som inte är för svårt med sladd och resten på trådlösa. Så kör sladd på det som går bara.
Vad menar du med två datorer som streamar 24/7?
Är det typ video som buffrar eller är det livemateriam som streamas typ twitch?

Är det viktigt att det inte blir störningar på den dator som ”streamar” 24/7 och du inte kan ha sladd så skulle jag sätta en egen radio på den.
T.ex. Asus ROG Rapture GT-AX11000 den har tri-band så du kan ge ett helt eget band till den datorn som streamar 24/7.
Är det inget superviktigt som streamas så skulle det räcka med Asus RT-AX82U, den är lika snabb men har bara dual-radio. Så trådlösa enheterna får samsas med ett 5Ghz band och det funkar finfint så länge det inte är supertunga eller viktiga saker som körs trådlöst.

Hur snabb fiber har du?

Hur snabb fiber?
Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Har du möjlighet att köra sladd på så mycket som möjligt är det mycket bättre. Jag skulle koppla allt som inte är för svårt med sladd och resten på trådlösa. Så kör sladd på det som går bara.
Vad menar du med två datorer som streamar 24/7?
Är det typ video som buffrar eller är det livemateriam som streamas typ twitch?

Är det viktigt att det inte blir störningar på den dator som ”streamar” 24/7 och du inte kan ha sladd så skulle jag sätta en egen radio på den.
T.ex. Asus ROG Rapture GT-AX11000 den har tri-band så du kan ge ett helt eget band till den datorn som streamar 24/7.
Är det inget superviktigt som streamas så skulle det räcka med Asus RT-AX82U, den är lika snabb men har bara dual-radio. Så trådlösa enheterna får samsas med ett 5Ghz band och det funkar finfint så länge det inte är supertunga eller viktiga saker som körs trådlöst.

Hur snabb fiber har du?

500 på fibern just nu men det skall uppgraderas när kapaciteten kan nyttjas.
förstår att kabel är bäst. men vi vill kunna köra plattor/mobiler även ute på gården utan en massa bångar och förstärkare överallt.
ena tv är mycket svår att få kabel till utan att det kommer se riktigt illa ut oavsett hur man ska klamra den, samt att tillgänglighet på vind osv för att dra kabeln kommer isf bli en mardröm.

allt streamas på datorerna, tv, twitch, youtube och liknande och ibland nedladdningar som käkar hastighet.

har kört 30lina adsl tidigare med trådlöst till 1 dator flera år väldigt stabilt. aldrig haft avbrott eller bekymmer.

just nu går det inte att titta på 4k trådlöst och aldrig tidigare heller. men tv trådlöst har annars fungerat utmärkt med ett fåtal störningar när tex skoter eller moped passerat.

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frrla:

500 på fibern just nu men det skall uppgraderas när kapaciteten kan nyttjas.
förstår att kabel är bäst. men vi vill kunna köra plattor/mobiler även ute på gården utan en massa bångar och förstärkare överallt.
ena tv är mycket svår att få kabel till utan att det kommer se riktigt illa ut oavsett hur man ska klamra den, samt att tillgänglighet på vind osv för att dra kabeln kommer isf bli en mardröm.

allt streamas på datorerna, tv, twitch, youtube och liknande och ibland nedladdningar som käkar hastighet.

har kört 30lina adsl tidigare med trådlöst till 1 dator flera år väldigt stabilt. aldrig haft avbrott eller bekymmer.

just nu går det inte att titta på 4k trådlöst och aldrig tidigare heller. men tv trådlöst har annars fungerat utmärkt med ett fåtal störningar när tex skoter eller moped passerat.

Kör någon av dessa beroende på hur mycket du vill lägga. Räcker din mottagning idag med en trådlös router kommer dessa vara ännu bättre.
Asus ROG Rapture GT-AX11000. (just nu megaklipp på Webhallen https://www.webhallen.com/se/product/293418-ASUS-ROG-Rapture-Gaming-Router-AX11000-Tri-Band-2-5-Gigabit-USB-3-1)
Asus RT-AX82U.

Korr länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Kör någon av dessa beroende på hur mycket du vill lägga. Räcker din mottagning idag med en trådlös router kommer dessa vara ännu bättre.
Asus ROG Rapture GT-AX11000. (just nu megaklipp på Webhallen https://www.webhallen.com/se/product/293418-ASUS-ROG-Rapture-Gaming-Router-AX11000-Tri-Band-2-5-Gigabit-USB-3-1)
Asus RT-AX82U.

Tackar för alla svar! Har beställt ax11000

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frrla:

Tackar för alla svar! Har beställt ax11000

Kul! Tror den blir super. Uppdatera bara firmware direkt från start bara, hjälper alltid

Permalänk

Hej!
Har beställt 250/250 Mbit och behöver en router. Någon som har erfarenhet av Xiaomi? Har tittat dels på deras AX3600, dels AX1800, som kostar en tredjedel av AX3600. Båda har wifi6. Kommer vilja ha något vettigt som duger även om jag uppgraderar till 500/500 eller 1000/1000. Budget är inte viktigt men jag hatar att betala mer än nödvändigt och älskar att göra mig ett kap, då sover jag gott.

Vi är två personer i hushållet fördelat på 85 kvm betong. Har en PC som använder kabel och en gateway till mina lampor som använder kabel, i övrigt är allt trådlöst. Upp till två laptops, tre telefoner, två surfplattor och en 4K tv. Och lite smarta prylar som fyra röstassistenter, en Chromecast, en dammsugare och sånt.

https://www.mistore.se/sv/smarta-hem/wifi-router/mi-router-ax...
https://www.mistore.se/sv/smarta-hem/wifi-router/mi-aiot-rout...

Har även tittat på Asus AX92U AX6100 som är prisvärd på webhallen just nu men fattar inte om den kommer funka för mig. Tydligen är wifi 6 reserverat för backhaul om man kör mesh men det går att låsa upp om man inte tänker köra mesh. Men då tolkar jag det som att det blir ett separat ssid och det vore värdelöst för mig som behöver ha alla enheter på samma ssid för att kunna styra smarta prylar. Kan ju inte ha telefonen på ett annat ssid än dammsugaren liksom... Någon med insyn? Har läst massor men inte fått klarhet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk
Medlem

Hej, sweclockare! Skulle behöva hjälp med total föräldrarkontroll!
Har telenor, ADSL, och deras router går knappt göra nånting, det enda jag hittat är att begränsa wifi till vissa tider... men vill ha mer än så...
Då vår son har ADHD/ADD, och kan fastna lätt vid dator etc, dock inte alltid, och har ångest att lägga sig för skolan etc... och ingen moralpredikan mer om det tack, vi har kontakt med bup, flexteam i skolan, tom socialen iom orosanmälan då han inte vill vara i skolan.
Dock vill man ju han ska spela med sina kompisar liten stund på kvällen, men ibland har svårt att lyssna, lyda att stänga av direkt... så skulle vilja ha så att vi kan styra varje enhet med tider, typ att datorn kan vara online mellan 16-20, telefonen blir offline 22... dock utan att 4g kopplas in per automatik utan han märker det, visst, det kan han göra själv, men då förvinner surfen rätt fort, och det är ju lite synd om den försvinner utan att han vet om det.
Vilken router skulle passa oss bäst som är lättkonfad? Helst skulle jag vilja kunna styra allt med telefonen upptill, så att kunna sätta offline om det inte gjorts läxor eller nåt sånt.
Eller är det unify efter routern man ska kolla på? Vet att en kompis har en sån, han styr allt med telefonen, men han har inga fasta tider i schemat, så han vet inte riktigt hur det funkar... och har dom kabel ut? Grabben har kabel till just datorn...
Sen så kanske föräldrarkontroll på datorn så den tom stängs av vid en viss tid... är det krångligt att fixa? w10 är inte köpt på datorn, då går det inte va? Finns w10 billigt nånstan? Eller finns det bra 3e parts program?

/ en stressad pappa hehehe

Edit: iom adls, måste jag ha en router efter routern, tyckte jag nån sa på jobbet om man ska ha en annan än telenors egna, stämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Hej, sweclockare! Skulle behöva hjälp med total föräldrarkontroll!
Har telenor, ADSL, och deras router går knappt göra nånting, det enda jag hittat är att begränsa wifi till vissa tider... men vill ha mer än så...
Då vår son har ADHD/ADD, och kan fastna lätt vid dator etc, dock inte alltid, och har ångest att lägga sig för skolan etc... och ingen moralpredikan mer om det tack, vi har kontakt med bup, flexteam i skolan, tom socialen iom orosanmälan då han inte vill vara i skolan.
Dock vill man ju han ska spela med sina kompisar liten stund på kvällen, men ibland har svårt att lyssna, lyda att stänga av direkt... så skulle vilja ha så att vi kan styra varje enhet med tider, typ att datorn kan vara online mellan 16-20, telefonen blir offline 22... dock utan att 4g kopplas in per automatik utan han märker det, visst, det kan han göra själv, men då förvinner surfen rätt fort, och det är ju lite synd om den försvinner utan att han vet om det.
Vilken router skulle passa oss bäst som är lättkonfad? Helst skulle jag vilja kunna styra allt med telefonen upptill, så att kunna sätta offline om det inte gjorts läxor eller nåt sånt.
Eller är det unify efter routern man ska kolla på? Vet att en kompis har en sån, han styr allt med telefonen, men han har inga fasta tider i schemat, så han vet inte riktigt hur det funkar... och har dom kabel ut? Grabben har kabel till just datorn...
Sen så kanske föräldrarkontroll på datorn så den tom stängs av vid en viss tid... är det krångligt att fixa? w10 är inte köpt på datorn, då går det inte va? Finns w10 billigt nånstan? Eller finns det bra 3e parts program?

/ en stressad pappa hehehe

Edit: iom adls, måste jag ha en router efter routern, tyckte jag nån sa på jobbet om man ska ha en annan än telenors egna, stämmer det?

Kanske lite utanför trådens ämne?

Visst finns det program till datorn och telefonen också.

Frågan här är väl om ni ska koppla upp sonen med nätverkskabel mot nätverket eller med WiFi? Båda behövs nog styras.

Modem (eller router i modemläge/bryggat) och router är nog bästa lösningen. Även en enklare router från Asus, D-Link, TP-Link etc har föräldrakontroll på någon nivå, t.ex. ställa in tider då det slutar/börjar fungera för dagen på enhetsnivå. Bör finnas även i deras appar. Vill man ha något mer avancerat så ja, då är nog exempelvis UniFi Security Gateway ihop med UniFi WiFi och UniFi Cloud Key lämplig men overkill/dyrt om du inte har intresse för just det systemet.

Tillverkare bygger inte produkter runt föräldrakontroll så det kommer variera från tillverkare till tillverkare och produkt till produkt, läs manualen helt enkelt.

Det går bra att brygga Telenors DSL-router.

Sen får man som vanligt tänka på att det säkert inte är datoranvändandet i sig som är ett problem. Bra vanor kan inkludera datorn, sen är det såklart bra om det finns något annat för den sociala biten också. Har inget att säga om att begränsa tiderna, men att använda det som bestraffning och stänga av när som helst kommer ju antingen skapa konflikter eller att han hittar vägar runt det så att det är verkningslöst. Sen kan sånt säkert fungera så länge han bor hemma, men det kommer nog inte fungera därefter.

Just till funktionen så ja, du bör kunna pausa internet via en app/hemsida i telefonen även på en 400-700 kr router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kanske lite utanför trådens ämne?

Visst finns det program till datorn och telefonen också.

Frågan här är väl om ni ska koppla upp sonen med nätverkskabel mot nätverket eller med WiFi? Båda behövs nog styras.

Modem (eller router i modemläge/bryggat) och router är nog bästa lösningen. Även en enklare router från Asus, D-Link, TP-Link etc har föräldrakontroll på någon nivå, t.ex. ställa in tider då det slutar/börjar fungera för dagen på enhetsnivå. Bör finnas även i deras appar. Vill man ha något mer avancerat så ja, då är nog exempelvis UniFi Security Gateway ihop med UniFi WiFi och UniFi Cloud Key lämplig men overkill/dyrt om du inte har intresse för just det systemet.

Tillverkare bygger inte produkter runt föräldrakontroll så det kommer variera från tillverkare till tillverkare och produkt till produkt, läs manualen helt enkelt.

Det går bra att brygga Telenors DSL-router.

Sen får man som vanligt tänka på att det säkert inte är datoranvändandet i sig som är ett problem. Bra vanor kan inkludera datorn, sen är det såklart bra om det finns något annat för den sociala biten också. Har inget att säga om att begränsa tiderna, men att använda det som bestraffning och stänga av när som helst kommer ju antingen skapa konflikter eller att han hittar vägar runt det så att det är verkningslöst. Sen kan sånt säkert fungera så länge han bor hemma, men det kommer nog inte fungera därefter.

Just till funktionen så ja, du bör kunna pausa internet via en app/hemsida i telefonen även på en 400-700 kr router.

ok, tack... få fundera lite... frågan är vilken/vilka produkter man kan kolla vidare på... måste vara lätt att ställa in, , hehe
Klart det inte är datoranvändandet i sig... är mest så att han inte ligger och kollar ytube etc mitt i natten... detta är också i samråd med bup, soc etc...
Han umgås inte med så många, han har några nära vänner han träffar på helgen ibland, och på rasterna förstås i skolan, när det inte är distansundervisning... men blir offtopic, kan ha en annan tråd till sånt...

Edit: testade telenors App för rätt länge sen, men har för mig jag inte fick det att funka, men kanske finns mer inställningar i den än i routern..? Får kolla igen...

Permalänk
Medlem

Snabb fråga, ASUS AC68U, AX56U eller AC85P? Någon insatt?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Snabb fråga, ASUS AC68U, AX56U eller AC85P? Någon insatt?

Jag köpte en RT-AX58U för 1300 kr under rean. Jag är nöjd med den

Permalänk

Hej,

Kommer snart att flytta in i en ny lägenhet och tyvärr sitter fiberanslutningen i hallen ovanför ytterdörren. Har ingen lust att tejpa upp fula kabelkanaler igenom halva lägenheten och kommer således att köra trådlöst till min stationära. Förutom ett nätverkskort så behöver jag en router.

Vet inte riktigt vilket nätverkskort som är bra, men vissa sidor rekommenderar https://www.inet.se/produkt/5400081/asus-pce-ac88-ac3100

Vilken router är lämplig att para ihop med denna?

Tack!

Edit: Har en 1000/1000 anslutning.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

En som har GBit-throughput och stöd för de funktioner som nätverkskortet har. Varför inte ett nyare kort?

Skulle iaf rekommendera en router typ Edgerouter och Unifi AC AP Lite eller liknande setup, kostnad landar på ca 1500 spänn.

Permalänk

Hej i och med att de drar in fiberoptik här så tänkte jag köpa en router. Jag har sökt runt men inte hittat det jag vill ha. Det jag är ute efter är en router som ska gå att montera på väggen så den kommer lite högre upp och samtidigt kan gömmas bakom en gardin. Sen vill jag såklart att den ska va stabil och rätt snabb. Kommer köra både wifi och kabelbundet. Men det är omöjligt att hitta en router som kan monteras på väggen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Hej,

Kommer snart att flytta in i en ny lägenhet och tyvärr sitter fiberanslutningen i hallen ovanför ytterdörren. Har ingen lust att tejpa upp fula kabelkanaler igenom halva lägenheten och kommer således att köra trådlöst till min stationära. Förutom ett nätverkskort så behöver jag en router.

Vet inte riktigt vilket nätverkskort som är bra, men vissa sidor rekommenderar https://www.inet.se/produkt/5400081/asus-pce-ac88-ac3100

Vilken router är lämplig att para ihop med denna?

Tack!

Edit: Har en 1000/1000 anslutning.

Denna adapter är bra pris och snabbast. Bra betyg också. Du vill verkligen ha sladd till antennen så du kan placera den så att det blir rätt riktning mot router och inte datorns plåtchassi i vägen.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5233683 TP-Link Archer TX3000E

Kör denna router till https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5399385 Asus RT-AX82U

Kör du den combon med bra mottagning och inte för mycket väggar/störningar emellan får du typ 1 gbit trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdfh3400t4309ht340h34th3w40thit:

Hej i och med att de drar in fiberoptik här så tänkte jag köpa en router. Jag har sökt runt men inte hittat det jag vill ha. Det jag är ute efter är en router som ska gå att montera på väggen så den kommer lite högre upp och samtidigt kan gömmas bakom en gardin. Sen vill jag såklart att den ska va stabil och rätt snabb. Kommer köra både wifi och kabelbundet. Men det är omöjligt att hitta en router som kan monteras på väggen....

Det här verkar vara den enda Wifi 6 routern som går att hänga på väggen och inte ser ut som en gaming-leksak.
Orbi Pro - AC3000 Tri-band WiFi Router
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5139777

EDIT: Den va felinlagd i prisjakt och är endast Wifi 5 och inte AX/Wifi 6. Därför jag fick upp den som förslag när jag sökte.

Fel info är ej Wifi 6
Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Det här verkar vara den enda Wifi 6 routern som går att hänga på väggen och inte ser ut som en gaming-leksak.
Orbi Pro - AC3000 Tri-band WiFi Router
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5139777

Tack för ditt svar! Verkligen bra hjälp eftersom jag inte hittat en enda väggmonterbar router själv.

Dom flesta routrarna är förjävla fula. Ser ut som rymdskepp från nån obskyr 80-tals-film. Den kommer i alla fall döljas bakom en gardin och inte synas så det spelar ingen större roll. Viktigare att den är stabil och hyfsat snabb. Inte allt för svår att använda och som sagt att den går att sätta på väggen. Jag vill ha upp den ovanför alla möbler och skit som stör signaler. Antar att man bara kopplar in den med den nätverkskabeln som följer med. Hoppas på att den är category 6 bara. Det blir ju lite av en flaskhals.

Jag kanske överanalyserar det här med köp av Router lite, men jag vill ha en bra annars kan jag lika gärna använda den man eventuellt får med från bredbandsleverantören.

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Denna adapter är bra pris och snabbast. Bra betyg också. Du vill verkligen ha sladd till antennen så du kan placera den så att det blir rätt riktning mot router och inte datorns plåtchassi i vägen.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5233683 TP-Link Archer TX3000E

Kör denna router till https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5399385 Asus RT-AX82U

Kör du den combon med bra mottagning och inte för mycket väggar/störningar emellan får du typ 1 gbit trådlöst.

Tack för tipset!

Blir nog den kombon. Det stör mig dock att routern inte går att montera på väggen. Är det dåligt för mottagningen eller vad är anledningen till så många tillverkare inte bemödar sig med att göra två hål i chassit så att man hänga upp den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Tack för tipset!

Blir nog den kombon. Det stör mig dock att routern inte går att montera på väggen. Är det dåligt för mottagningen eller vad är anledningen till så många tillverkare inte bemödar sig med att göra två hål i chassit så att man hänga upp den?

Om du vill ha en vägghängd så skaffa en separat AP, finns flera att välja på som också är diskreta.
Det blir lite sämre av att hänga på en vägg.
Täckningsområdet påminner om en munk/bagel så om den sitter på väggen så täcker den in mindre yta.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdfh3400t4309ht340h34th3w40thit:

Tack för ditt svar! Verkligen bra hjälp eftersom jag inte hittat en enda väggmonterbar router själv.

Dom flesta routrarna är förjävla fula. Ser ut som rymdskepp från nån obskyr 80-tals-film. Den kommer i alla fall döljas bakom en gardin och inte synas så det spelar ingen större roll. Viktigare att den är stabil och hyfsat snabb. Inte allt för svår att använda och som sagt att den går att sätta på väggen. Jag vill ha upp den ovanför alla möbler och skit som stör signaler. Antar att man bara kopplar in den med den nätverkskabeln som följer med. Hoppas på att den är category 6 bara. Det blir ju lite av en flaskhals.

Jag kanske överanalyserar det här med köp av Router lite, men jag vill ha en bra annars kan jag lika gärna använda den man eventuellt får med från bredbandsleverantören.

Den var tyvärr inte Wifi 6, det stod fel på prisjakt. Den är endast Wifi 5 så jag skulle nog ta en annan. Deras nya Wifi 6 Orbi Pro verkar bara sälja i pack av 2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Tack för tipset!

Blir nog den kombon. Det stör mig dock att routern inte går att montera på väggen. Är det dåligt för mottagningen eller vad är anledningen till så många tillverkare inte bemödar sig med att göra två hål i chassit så att man hänga upp den?

Jag tycker också det är en tråkig "trend" att typ inga vanliga routers går att väggmontera längre... väldigt störigt. Enklast är att ha någon typ av minihylla eller kanske hänga den med någon fullösning i svarta cableclips eller nåt. Generellt blir det väl mindre saker ivägen för signalerna om man placerar router högt upp, men det beror ju också på hur det ser ut hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Om du vill ha en vägghängd så skaffa en separat AP, finns flera att välja på som också är diskreta.
Det blir lite sämre av att hänga på en vägg.
Täckningsområdet påminner om en munk/bagel så om den sitter på väggen så täcker den in mindre yta.

Separat AP är ju mycket "snyggare"/mindre fult, men du får så extremt mycket bättre prestanda för pengarna om du köper en konsument-router typ ASUS istället för en Unifi. Nya Unifi 6 Long Range verkar ok, men finns inte i lager och kostar 2000 kr och då måste du köpa en router till den också för minst 500 kr.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5694566 Ubiquiti Networks UniFi 6 Long Range

Permalänk
Medlem

Jag har precis uppdaterat mitt trådlösa hemma till en ASUS RT-AX55 Wi-Fi 6.
Änsålänge är jag helt sjukt nöjd. Grabbens dator 15 meter bort bakom två betongvägar når 250/250 mbit/s 7ms med wifi 6 vilket är min betalda hastighet.
Har inte haft några buffringsproblem med chromecast eller Netflix heller. Dessutom funkar casting av Spotify via wifi till soundbaren direkt nu.
Hittar ingenting här på forumet om denna router för 1200 spänn. Märkligt måste jag säga, lätt bästa jag haft.

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Den var tyvärr inte Wifi 6, det stod fel på prisjakt. Den är endast Wifi 5 så jag skulle nog ta en annan. Deras nya Wifi 6 Orbi Pro verkar bara sälja i pack av 2...

Orbi pro med wifi 6 var galet dyr.

Vad tror ni om den här?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5156482

Permalänk
Medlem

Finns flera 11ax-modeller även från Asus som går att hänga på väggen. RT-AX55, RT-AX56U, RT-AX58U och RT-AX92U har alla hål för att hänga på väggen. De flesta tillverkare har modeller som går att hänga på väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Jag har precis uppdaterat mitt trådlösa hemma till en ASUS RT-AX55 Wi-Fi 6.
Änsålänge är jag helt sjukt nöjd. Grabbens dator 15 meter bort bakom två betongvägar når 250/250 mbit/s 7ms med wifi 6 vilket är min betalda hastighet.
Har inte haft några buffringsproblem med chromecast eller Netflix heller. Dessutom funkar casting av Spotify via wifi till soundbaren direkt nu.
Hittar ingenting här på forumet om denna router för 1200 spänn. Märkligt måste jag säga, lätt bästa jag haft.

Det verkar vara en bra "budget" Wifi 6 router. Den fyller ju utan problem en 250/250 lina. Ett bra Broadcom baserad Wifi6 system. Prismässigt är det väldigt bra modern teknik för pengarna.

Har man många enheter hemma kan 2 streams bli begränsande om man har typ 1 gbit, men det märker man bara av om man gör live-saker eller spelar många på wifi samtidigt. Den saknar HT 160 som krävs för att maxa Wifi 6, men då behövs också 1000/1000 för att märka någon skillnad.
Skulle du streama på TV på 5 GHz och din grabb spela och någon ladda ned eller göra backup på mobilen samtidigt så skulle det eventuellt kunna lagga till i spelet. Men då måste ju allt hända samtidigt och det måste vara ett spel man märker sånt på.
Min gamla R7800 har t.ex. dubbelt så många streams på 2.4 Ghz bandet och dubbelt så många på 5 Ghz bandet (4+4 totalt).