Vad anses som bra nedladdningshastighet på en smart tv via wifi ?

Permalänk
Medlem

Vad anses som bra nedladdningshastighet på en smart tv via wifi ?

För att streama via wifi

Om man tex har en 4K smart tv och så tankar man hem en app i deras appstore på tvn för att utföra hur stark uppkopplinghastghet TVN har relativt vad man har till laptopen (internetspeedtest)

På Tvn:
Downloadspeed 4.5 Mbit/sek
Uploadspeed; 5.3 Mbit/sek

Sen gr man samma test på laptopens uppladdningshastighet via bredbandskollen :

NEDLADDNING
121,26 Mbit/s
UPPLADDNING
14,22 Mbit/s
SVARSTID
39,93 ms

Vad kan man dra för slutsatser av detta? Är tvn nätverkskort skräp fast tvn är ny eller är det helgalna inställningar som är felaktiga på routern eller Tvn?
Netflix kräver liksom 25 Mbit/sek för 4K kvalite på en avsedd 4K tv.
Känns det logiskt att TVn levererar 4,5 Mbit/sek då, jag vet inte?

Bör jag reklamera tvn, slänga den på tippen eller nåt ? Eller blir det gigantisk skillnad i nedladdningshastigheten om jag kopplar in en nätverkskabel ifrån routern till tvn?

Router är splittny och kostar runt 1500 kr och Tvn är ny . Minns jag hade en sk batteridriven fickrouter där skalet hade bänts ut pga värmen. Testade den och fick då ca 20 Mbit/sek på tvn så nåt stämmer ju inte känns det som

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är vad de mäter till. Är det servrar utomlands så kan det ju vara så att deras speedtest-app visar en alldeles för låg hastighet.

Jag hade provat koppla in med nätverkskabel och se hur mätningarna påverkas så att man kan utesluta detta.

Har du olika nätverksnamn för 2,4 och 5 GHz? Har du provat ansluta TV:n ditt 5 GHz istället?

Jag hade ett problem med någon enhet (minns inte om det var playstation eller om det var TV:n eller vad det var) som hade problem med den 5 GHz-kanal som routern använde som standard, och inte hade stöd för det, byte av kanal i routern hjälpte då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Frågan är vad de mäter till. Är det servrar utomlands så kan det ju vara så att deras speedtest-app visar en alldeles för låg hastighet.

Jag hade provat koppla in med nätverkskabel och se hur mätningarna påverkas så att man kan utesluta detta.

Har du olika nätverksnamn för 2,4 och 5 GHz? Har du provat ansluta TV:n ditt 5 GHz istället?

Jag hade ett problem med någon enhet (minns inte om det var playstation eller om det var TV:n eller vad det var) som hade problem med den 5 GHz-kanal som routern använde som standard, och inte hade stöd för det, byte av kanal i routern hjälpte då.

Javisst tack, ska tillbaka till jobbet strax, men idag har jag även skapat en sån tråd ang 2,4 och 5 Ghz bandbredden (dualband). Så om du vill kan du kika på den är även tacksamt. Där iaf LG TV producent supporten, menar på att jag ska köra på endast 2,4 bandet osv (inte 5 Ghz)..på 4K smarttvn

Jag får återkomma senare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kenneon:

För att streama via wifi

Om man tex har en 4K smart tv och så tankar man hem en app i deras appstore på tvn för att utföra hur stark uppkopplinghastghet TVN har relativt vad man har till laptopen (internetspeedtest)

På Tvn:
Downloadspeed 4.5 Mbit/sek
Uploadspeed; 5.3 Mbit/sek

Sen gr man samma test på laptopens uppladdningshastighet via bredbandskollen :

NEDLADDNING
121,26 Mbit/s
UPPLADDNING
14,22 Mbit/s
SVARSTID
39,93 ms

Vad kan man dra för slutsatser av detta? Är tvn nätverkskort skräp fast tvn är ny eller är det helgalna inställningar som är felaktiga på routern eller Tvn?
Netflix kräver liksom 25 Mbit/sek för 4K kvalite på en avsedd 4K tv.
Känns det logiskt att TVn levererar 4,5 Mbit/sek då, jag vet inte?

Bör jag reklamera tvn, slänga den på tippen eller nåt ? Eller blir det gigantisk skillnad i nedladdningshastigheten om jag kopplar in en nätverkskabel ifrån routern till tvn?

Router är splittny och kostar runt 1500 kr och Tvn är ny . Minns jag hade en sk batteridriven fickrouter där skalet hade bänts ut pga värmen. Testade den och fick då ca 20 Mbit/sek på tvn så nåt stämmer ju inte känns det som

Helt klart är att du enligt det testet inte har tillräcklig fart för att strömma 4k.
Som tidigare nämnts så vill det till att appen du använt har en server i närheten, så att du verkligen mäter vad din TV klarar och inget annat.
Vad är det för TV? Hur är TV och router placerade i förhållande till varandra? Har du ställt in kanaler manuellt i routern eller har du låtit den välja? På 5GHz bandet så stödjer nya routers i många fall mycket fler kanaler än många enheter som vill koppla upp. Använder routern en av dessa har du blockerat så brett användande av 5GHz bandet som möjligt.

Kan du koppla med kabel så är det allra bäst så slipper du bry dig om störningar och annat sen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneon:

För att streama via wifi

Om man tex har en 4K smart tv och så tankar man hem en app i deras appstore på tvn för att utföra hur stark uppkopplinghastghet TVN har relativt vad man har till laptopen (internetspeedtest)

På Tvn:
Downloadspeed 4.5 Mbit/sek
Uploadspeed; 5.3 Mbit/sek

Sen gr man samma test på laptopens uppladdningshastighet via bredbandskollen :

NEDLADDNING
121,26 Mbit/s
UPPLADDNING
14,22 Mbit/s
SVARSTID
39,93 ms

Vad kan man dra för slutsatser av detta? Är tvn nätverkskort skräp fast tvn är ny eller är det helgalna inställningar som är felaktiga på routern eller Tvn?
Netflix kräver liksom 25 Mbit/sek för 4K kvalite på en avsedd 4K tv.
Känns det logiskt att TVn levererar 4,5 Mbit/sek då, jag vet inte?

Bör jag reklamera tvn, slänga den på tippen eller nåt ? Eller blir det gigantisk skillnad i nedladdningshastigheten om jag kopplar in en nätverkskabel ifrån routern till tvn?

Router är splittny och kostar runt 1500 kr och Tvn är ny . Minns jag hade en sk batteridriven fickrouter där skalet hade bänts ut pga värmen. Testade den och fick då ca 20 Mbit/sek på tvn så nåt stämmer ju inte känns det som

Du har inte läst fel, så det är 4,5 MByte/Sek (eller hur man nu skriver det), dvs 36 MBit/sek?

Permalänk
Medlem

Får 100 Mbit/s på en LG B7 som är trådkopplad.
När man mäter över wifi är det svårt att veta vad man mäter.
Har man samma namn på 2,4 och 5 GHz blir det ännu svårare.
På 2,4 Ghz är det inte ovanligt att man i ett hyreshus får under 5 Mbit/s, detta beror inte på att man har dålig utrustning utan att det är knökfullt på det bandet.

Anledning att en del säger att man skall köra över 2,4 på en en TV är att många apparater inte klarar av att används DFS banden på 5 GHz. Så man måste då använda kanal 36 om man vill ha köra med 80 Mhz bandbredd. Kanal 50 och uppåt är DFS band.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneon:

För att streama via wifi

Om man tex har en 4K smart tv och så tankar man hem en app i deras appstore på tvn för att utföra hur stark uppkopplinghastghet TVN har relativt vad man har till laptopen (internetspeedtest)

På Tvn:
Downloadspeed 4.5 Mbit/sek
Uploadspeed; 5.3 Mbit/sek

Sen gr man samma test på laptopens uppladdningshastighet via bredbandskollen :

NEDLADDNING
121,26 Mbit/s
UPPLADDNING
14,22 Mbit/s
SVARSTID
39,93 ms

Vad kan man dra för slutsatser av detta? Är tvn nätverkskort skräp fast tvn är ny eller är det helgalna inställningar som är felaktiga på routern eller Tvn?
Netflix kräver liksom 25 Mbit/sek för 4K kvalite på en avsedd 4K tv.
Känns det logiskt att TVn levererar 4,5 Mbit/sek då, jag vet inte?

Bör jag reklamera tvn, slänga den på tippen eller nåt ? Eller blir det gigantisk skillnad i nedladdningshastigheten om jag kopplar in en nätverkskabel ifrån routern till tvn?

Router är splittny och kostar runt 1500 kr och Tvn är ny . Minns jag hade en sk batteridriven fickrouter där skalet hade bänts ut pga värmen. Testade den och fick då ca 20 Mbit/sek på tvn så nåt stämmer ju inte känns det som

verkar vara vanligt problem när man kör 5 Ghz bandet och låter router sköta kanalnummret med auto, ställ in kanalen manuellt och till kanal 36, så fick jag göra på en LG, löste problemet helt, kanske funkar med högre än 36, men testade inte.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1512079-lg-tv-vill-int...

"LGs tv-apparater har svårt med DFS-kanalerna på 5Ghz, så se till att din router sitter still på 36, 40, 44 eller 48 om du ska använda det. Då får du mycket bättre hastighet och stabilitet."

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Det är inte så att TV tillverkarens appbutik har dålig maxhastighet.
Steams uppdaterare kommer ju bara upp i 2 MB/s medan jag kommer upp i 37MB/s i spelnedladdning som ett exempel att det inte alltid är uppkopplingen DU har som bestämmer hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

1. Frågan är vad de mäter till. Är det servrar utomlands så kan det ju vara så att deras speedtest-app visar en alldeles för låg hastighet.

2. Jag hade provat koppla in med nätverkskabel och se hur mätningarna påverkas så att man kan utesluta detta.

3. Har du olika nätverksnamn för 2,4 och 5 GHz? Har du provat ansluta TV:n ditt 5 GHz istället?

4. Jag hade ett problem med någon enhet (minns inte om det var playstation eller om det var TV:n eller vad det var) som hade problem med den 5 GHz-kanal som routern använde som standard, och inte hade stöd för det, byte av kanal i routern hjälpte då.

1. Isf blir det ju ingen korrekt regional inrikes mätning antar jag, jag trodde den mätte ifrån routern som jag har i rummet? Alltså min källa?
2. Ska göra det ASAP
3. Det finns iaf inget nätverksnamn som visar min router med valfria bandbreddsuppkopplingar, isf skulle väl det vara nåt jag ändrar i routerinställning att antingen väljer jag dualband eller 2.4 el 5 Ghz separat och då ev skulle nån ny uppkoppling uppkomma ev. Har dock alldrig nånsin sett detta förr vid uppkoppling av enheter och kringutrustning via blåtand eller wifi, isf blir det förts gången i livet
4. Okej, påverkar det inte själva mastuppkopplingen för 4G (20Mhz 4G) på nåt sätt i sin tur så jag får sämre täckning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Det är inte så att TV tillverkarens appbutik har dålig maxhastighet.
Steams uppdaterare kommer ju bara upp i 2 MB/s medan jag kommer upp i 37MB/s i spelnedladdning som ett exempel att det inte alltid är uppkopplingen DU har som bestämmer hastigheten.

Jag vet inte (överkurs för mig) men den uppdateringmjukvara inkl appar jag kan tänka mig kunna ladda ner eller automatiskt uppdateras, finns här nedan (fast i min tv i detta fall). Sen kan man väl regga nåt konto på LGs hemsida så tvn hålls uppdaterad med ev "opsystem drivrutiner" vilket är nog gjort. Eller så söker man efter det manuellt att uppdatera programvara

Här:
https://gb.lgappstv.com/main/tvapp

Och använder jag mig av en annan appstore så måste jag någ hacka tvn på nåt sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneon:

1. Isf blir det ju ingen korrekt regional inrikes mätning antar jag, jag trodde den mätte ifrån routern som jag har i rummet? Alltså min källa?
2. Ska göra det ASAP
3. Det finns iaf inget nätverksnamn som visar min router med valfria bandbreddsuppkopplingar, isf skulle väl det vara nåt jag ändrar i routerinställning att antingen väljer jag dualband eller 2.4 el 5 Ghz separat och då ev skulle nån ny uppkoppling uppkomma ev. Har dock alldrig nånsin sett detta förr vid uppkoppling av enheter och kringutrustning via blåtand eller wifi, isf blir det förts gången i livet
4. Okej, påverkar det inte själva mastuppkopplingen för 4G (20Mhz 4G) på nåt sätt i sin tur så jag får sämre täckning?

Kingcobra har troligtvis ditt svar ovan.

Mätningen sker från din enhet inte router, så om enheten är dålig så får du dålig hastighet.
Dubbla band spelar ingen roll, vilket nät är din tv inkopplad på, 2.4 eller 5ghz nätet?
Intern WiFi för band/frekvens osv VS vad din 4g koppling använder är, är två åtskilda inställningar.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Ska prova alla shyssta råd i tråden och återkommer sen med ev frågor

Permalänk
Permalänk
Medlem

vad är det för TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneon:

Så här ser det ut :

5. Wifi advance setting = https://www.bildtagg.se/bild/rxt3bj7aoze7ooy72d4ro

Ändra channel under 5Ghz från Auto till ett fast kanalnummer tex till 36

Visa signatur

Acer Predator Helios 300