Permalänk
Medlem

Telia Öppen Fiber Grävdjup

Hej,

Jag undrar om någon har någon erfarenhet av något liknande eller vet reglerna kring det här:

När man får installerat fiber på tomten så gör Telia det med upphandlad underleverantör. De skriver på hemsidan IDAG så här:

"Vi tar hand om hela din fiberinstallation.

Om det visar sig vara nödvändigt att borra hål i ytterväggen så sköter vi det.

Behöver vi gräva ner kabeln så gör vi det - för hand. Diket blir 5-40 cm brett och runt 20-40 cm djupt. Därefter gör vi en grovåterställning, vilket innebär att vi fyller igen schaktdiket och jämnar till markytan. Resterande jobb, tex återplanering av gräs, sköter du som fastighetsägare. Vi gör dock allt vi kan för att lämna områden med buskar eller rabatter i fred.

Vi återställer inte asfalt, men undviker i största mån att gräva genom asfalt. "

När jag beställde för några år sen så kommunicerade man snarare såhär: "30-40 cm djup ska det vara, godtagbart är ändå 20 cm." (eller om 20 cm var en efterkonstruktion, minns inte exakt när denna 20 cm kom på tal för första gången).

Har grävt av kabeln vid ett tidigare tillfälle och den gången var det inget snack om att Telia stod för kostnaden. Men via "Svensk Skadereglering AB" så har det blivit ett helt annat ljud i skällan...tilläggas kanske ska göras är att JAG inte grävt av kabeln, utan folk som jobbat på min tomt.

Nu är det så att för andra gången har kabeln blivit avklippt (på ett annat ställe men ändå) som låg 16 cm djupt. Svensk skadereglering AB vägrar allt ansvar och hänvisar till följande dom NJA 1998 s 617. Den handlar om en bonde på en åker som gräver av en telekabel på 45 cm. Den har enligt mig överhuvudtaget inte med saken att göra, men är ju ett sätt att intimidate så att man lägger ner.

Men jag får ändå för mig att jag har rätt i att slippa betala (5200) för att de lagade kabeln eftersom den inte vart installerad såsom lovat?

Vad tror ni?

Permalänk
Skrivet av candbrg:

tilläggas kanske ska göras är att JAG inte grävt av kabeln, utan folk som jobbat på min tomt.

Varför lyfter du inte frågan med dem som arbetat på din tomt?
Jag tror du kommer ha svårt att få rätt i detta. Rent slarv att inte hålla koll på vart kabeln ligger i mitt tycke. Sen om det handlar om futtiga centimeter i djupskillnad är ointressant.
Inte ska tjänsteleverantören behöva bekosta ditt slarv igen

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Prata med dem som grävde av kabeln. Det är dem eller du som ska stå för kalaset, beroende på hur ert avtal/överenskommelse ser ut. Jag har talat.

Permalänk
Medlem

Utöver att förläggningsdjupet ska vara korrekt så ska även ett grönt varningsband ligga ovanpå för att förhindra eventuell avgrävning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet så är det firman som sätter skopan i markens ansvar att göra en anmälan till ledningskollen INNAN man ens börjar gräva. Är det gjort från entreprenörens sida? Vi har haft ett liknande fall i våran fiberförening där entreprenör har grävt av en stamfiber som gått över en medlems tomt utan att han gjort en anmälan om grävning på ledningskollen.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Har man begärt utsättning av leverantören innan man grävt?
Kan man göra tex på www.ledningskollen.se

Har man inte gjort det är det svårt att hävda något såvida inte kabeln ligger fel på vad ledningsägarens uppgifter säger.

Permalänk
Medlem

Såklart ska den part som grävt av kabeln bekosta en ev. återställning. Jag kan dock se att det kan bli problematisk att få denna part att betala ifall fibern inte har installerats på korrekt djup.

Tror det här är ett mer utbrett problem än vad många tror. Jag var själv inte hemma när min fiber blåstes in, men efter att ha inspekterat i efterhand är jag tämligen säker på att det fuskats med djupet även hemma hos mig. Om där finns riktlinjer som inte uppfyllts vid installation så tycker jag det är orimligt att husägaren ska stå för reparationskostnaden.

Permalänk
Medlem

Jag har varit otydlig tyvärr. Folk som jobbar på tomten är en trädgårdsgrupp som träffas och hjälper till i varandras trädgårdar. Det är väl rent krasst så att det är "Jag" som grävt av den rent juridiskt. Såg att många tyckte att om det hade varit ett ev. företags fel så ska man ta det med dem. Grejen är ju även där, säger de att djupet inte stämmer enligt reglemente (vilket stämmer) så är det ju ändå så att de kommer undan där så samma situaton hade ju uppstått.

Uppskattar alla ni som svarat och er input!!

Permalänk
Medlem

Kabeln ska ligga på 40cm djup minst, 20cm ovanför den ska det ligga ett plastband och sen 20cm jord ovan på plastbandet, de var kravet då vi grävde fiber här i byn från dom som hade entreprenaden, det var i trädgård, är djupare på jordbruksmark och skogsmark. Hade jag grävt av den hade jag inte betalat om den ligger på 16cm djup.