Permalänk
Medlem

Ser även fram emot ökad kompatibilitet. Har tänkt dra igenom Mage’s Tale (VD stödjer det ej) och kanske Defense Grid 2 (samma där). Har heller aldrig fått vorpX att funka som det ska med VD, förhoppningsvis löser Air Link det.

Permalänk
Medlem

Jag är orolig över att Oculus Air Link inte kommer stödja Steam VR likt Virtual Desktop gör. Jag har försökt hitta information om detta men Steam nämns inte över huvud taget ihop med Air Link vilket får mig att tro att det kommer fungera exklusivt ihop med Oculus PC app. Det kommer ju medföra en stor mängd ökade köp genom Oculus plattform vilket jag antar är intentionen. Har någon funnit information om att Steam kommer stödjas eller tror ni samma som mig?

Man kan ju visserligen lägga till spel i Oculus appen som är installerade utanför appen, men det i sig är ju ingen garant för att de ska gå att spela via Air Link...

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Jag är orolig över att Oculus Air Link inte kommer stödja Steam VR likt Virtual Desktop gör. Jag har försökt hitta information om detta men Steam nämns inte över huvud taget ihop med Air Link vilket får mig att tro att det kommer fungera exklusivt ihop med Oculus PC app. Det kommer ju medföra en stor mängd ökade köp genom Oculus plattform vilket jag antar är intentionen. Har någon funnit information om att Steam kommer stödjas eller tror ni samma som mig?

Man kan ju visserligen lägga till spel i Oculus appen som är installerade utanför appen, men det i sig är ju ingen garant för att de ska gå att spela via Air Link...

Folk på Reddit säger att det har fungerat bra. Precis som vanliga Link

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Jag är orolig över att Oculus Air Link inte kommer stödja Steam VR likt Virtual Desktop gör. Jag har försökt hitta information om detta men Steam nämns inte över huvud taget ihop med Air Link vilket får mig att tro att det kommer fungera exklusivt ihop med Oculus PC app. Det kommer ju medföra en stor mängd ökade köp genom Oculus plattform vilket jag antar är intentionen. Har någon funnit information om att Steam kommer stödjas eller tror ni samma som mig?

Man kan ju visserligen lägga till spel i Oculus appen som är installerade utanför appen, men det i sig är ju ingen garant för att de ska gå att spela via Air Link...

Redditören som jag länkade till på förra sidan som fått uppdateringen tidigt gjorde ASW-tester med Alyx och det spelet finns ju bara på Steam så det verkar inte vara ett problem. Oculus har ju för övrigt börjat sälja spel på Steam (Medal of Honor) och har uttalat sig om att dom utvärderar om dom ska göra det i högre utsträckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Jag är orolig över att Oculus Air Link inte kommer stödja Steam VR likt Virtual Desktop gör. Jag har försökt hitta information om detta men Steam nämns inte över huvud taget ihop med Air Link vilket får mig att tro att det kommer fungera exklusivt ihop med Oculus PC app. Det kommer ju medföra en stor mängd ökade köp genom Oculus plattform vilket jag antar är intentionen. Har någon funnit information om att Steam kommer stödjas eller tror ni samma som mig?

Man kan ju visserligen lägga till spel i Oculus appen som är installerade utanför appen, men det i sig är ju ingen garant för att de ska gå att spela via Air Link...

Det är redan bekräftat att det fungerar.
Air Link ska väll vara exakt samma som Link bara att det är trådlöst så att säga och SteamVR fungerar ju med Link så

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

För er som känner er trygga att sideloada uppdateringen till Quest 2 kan filen laddas ned här:
https://vrdiscord.com/10000000_199590601735813_13338563601725...
Jag har själv gjort det, funkar fint. Länken är saxad från https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/mqhgj2/v28_mega...

120 Hz kan aktiveras nu via Experimental i inställningsmenyn, men Air Link måste tydligen aktiveras utav Oculus. Så det fungerar inte ännu även om man har både PC-uppdateringen och enhetsuppdateringen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Bred rea i Quest store idag om det är någon som har haft span på nåt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Bred rea i Quest store idag om det är någon som har haft span på nåt spel.

Tack för heads up

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Bred rea i Quest store idag om det är någon som har haft span på nåt spel.

Syftar du på 24h flash salen? Är det något spel där som rekommenderas? Fick hem mitt quest 2 igår och är ny inom VR så vet inte vilka spel som bör införskaffas

Visa signatur

PC: i7-12700K • Z690M-PLUS D4 • 32GB, 3200mhz • ASUS RTX3090 TUF
Monitor: LG 38'' UltraGear 38GN950

Permalänk
Medlem
Skrivet av floiyd:

Syftar du på 24h flash salen? Är det något spel där som rekommenderas? Fick hem mitt quest 2 igår och är ny inom VR så vet inte vilka spel som bör införskaffas

Precis den. Det beror lite på vad du gillar, har du kört mindre än 2h kan du ångra köpen med.

Thrill of the Fight är simpelt men brutalt bra träning. Den som heter Gaming Essentials Pack har en hel drös med populära spel.

In Death och Until you fall är populära roguelikes. I Expect You To Die om du gillar escape room.

Permalänk
Medlem

Om jag förstår det rätt så är Oculus game event exakt vid midnatt svensk tid och kan följas via deras Facebooksida.

Edit:

Permalänk
Medlem

För er som inte kan vänta på Air Link så går det att få igång med ADB-kommandon:

https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/mw8lki

Kräver att man har v28 på PC och HMD.

Om ni testar, rapportera gärna er upplevelse, särskilt i relation till VD.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Får se om man ids kolla på det imorgon, än så länge har jag bara fått v28 på PC:n (fick ikväll) men det ska ju gå att forcera på Questen.

Edit: Folk har fått igång det på Q1 också, med dåliga resultat.

Permalänk
Medlem

https://mobile.twitter.com/volgaksoy/status/13854085743234539...

Citat:

PSA: Seeing a surprising amount of effort put into using Air Link on Quest 2 pre-release. I guess it goes to show how much folks care about it! However, be aware that the perf you're getting with the hack is not representative of what to expect when the feature goes live soon.

Sitter nog still i båten då.

Permalänk
Medlem

Spännande. Om dom bara kunde tala om när soon infaller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Spännande. Om dom bara kunde tala om när soon infaller...

Oculus support skrev i något inlägg nyligen att det blir nästa vecka, så tidigast 26:e.

Permalänk
Medlem

Jag doppade iallafall tårna i fullhacks-Air Link. Närmre bestämt med ca 10 minuter HL: ALyx. Steam uppger att 100 % upplösning är 2704x2736 med Air Link, vilket kan jämföras mot 2496x2592 via VD (med dess högsta grafikinställning). Det verkar stämma överens med upplösningen som jag ställt in i PC-mjukvaran Oculus, där jag har valt 5408x2736 i 90 Hz. Jag skulle säga att det ändå känns marginalt skarpare med bilden att köra trådad Link med 350 Mbps, men oavsett upplever jag lite mer skärpa jämfört med VD. Körde 200 Mbps dynamisk bandbredd och upplevde ett väldigt behagligt flyt i bilden. I stort sett omärkbara eftersläpningar. Väldigt mjukt i bildfrekvensen, endast lite småryckningar här och var men det förekommer likartat om inte lite mer med VD. Jag upplevde inga av de ljudbuggar som står nämnda i Reddit-tråden. Jag är kort sagt imponerad. Ska bli spännande att se om de kan få fram ytterligare prestanda när det släpps officiellt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Air Link är nu officiellt släppt om man har både V28 på PC & Quest 2.

https://twitter.com/boztank/status/1385654671008620544

Skrivet av Boz:

Looks like the excitement over Air Link can’t be contained, so we’re officially making it available today for everyone who has both Quest and PC v28. If you don’t have v28 yet, stay tuned, it’s coming very soon!

Edit: Följde ett tips och fick nu V28 på mitt Quest 2.

Sätt upp hotspot på din telefon och anslut till dess internet så bör uppdateringen komma upp.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Air Link är nu officiellt släppt om man har både V28 på PC & Quest 2.

https://twitter.com/boztank/status/1385654671008620544

Edit: Följde ett tips och fick nu V28 på mitt Quest 2.

Sätt upp hotspot på din telefon och anslut till dess internet så bör uppdateringen komma upp.

Jag hade ingen lycka med att ansluta till hotspot dessvärre.

Edit: Följde den här istället:

Permalänk
Medlem

Jag har testat lite nu med hjälp av Talos Principle VR (som jag tycker är lätt att se kompression i när man kollar detaljer på avstånd), några snabba intryck:

- Air Link flyter dramatiskt mycket bättre än Virtual Desktop, det är en milsvid skillnad. Har en potatisdator med 2021 års mått mätt (4670K/16GB/1070) och Air Link är lent som smör medan Virtual Desktop har konstant hackighet som jag tydligen hade vant mig vid. Gissar att det är ASW som räddar upp.

- Kompressionen med Air Link är nog en aning värre än Virtual Desktop, har försökt välja 200 Mbit dynamic men ser ingen skillnad. [Edit 2: testade statisk bitrate på 200 MBps vilket är ospelbart, så det handlar nog mest om att dator/nätverk inte klarar av att maxa för mig].

- Ljudet från SteamVR verkar bugga mer med Air Link än Virtual Desktop. Har just nu inget ljud, men när jag går ut i dashboardmenyn hör jag spelljudet en kort stund. [Edit: kunde få tillbaka ljudet genom att välja in Oculus Virtual Audio Device, men då får man manuellt växla tillbaka när man VR:at klart sig].

- 120Hz i Eleven (man får gå in i grafikinställningarna och skapa en profil för att aktivera det) är synbart mjukare, känns lite mer "livlikt". Detta körde jag lokalt i headsetet bara, inte Air Link.

Permalänk
Medlem

Två saker till:

- Spelkompatibilitet verkar inte vara ett problem längre, jag kunde köra igång Mage's Tale vilket ej går med VD.

- VorpX fungerar med Air Link, har aldrig fått det att funka med VD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag har testat lite nu med hjälp av Talos Principle VR (som jag tycker är lätt att se kompression i när man kollar detaljer på avstånd), några snabba intryck:

- Air Link flyter dramatiskt mycket bättre än Virtual Desktop, det är en milsvid skillnad. Har en potatisdator med 2021 års mått mätt (4670K/16GB/1070) och Air Link är lent som smör medan Virtual Desktop har konstant hackighet som jag tydligen hade vant mig vid. Gissar att det är ASW som räddar upp.

- Kompressionen med Air Link är nog en aning värre än Virtual Desktop, har försökt välja 200 Mbit dynamic men ser ingen skillnad.

- Ljudet från SteamVR verkar bugga mer med Air Link än Virtual Desktop. Har just nu inget ljud, men när jag går ut i dashboardmenyn hör jag spelljudet en kort stund. [Edit: kunde få tillbaka ljudet genom att välja in Oculus Virtual Audio Device, men då får man manuellt växla tillbaka när man VR:at klart sig].

- 120Hz i Eleven (man får gå in i grafikinställningarna och skapa en profil för att aktivera det) är synbart mjukare, känns lite mer "livlikt". Detta körde jag lokalt i headsetet bara, inte Air Link.

Kan inget annat än hålla med!

Testat lite grann nu också i Alyx, Boneworks, Phasmophobia, Blade & Sorcery samt Eleven i 120Hz nativt på Questen. Pressade upp 200 Mbit dynamic samt 1.7x Resolution och sedan sänkte en aningen i SteamVR beroende på spel (75% på Alyx, 70% på Phasmophobia).
Bildkvalitén är bra mycket bättre kontra VD på Medium/70 Mbps!

Eleven i 120Hz var något annat också.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Detta börjar arta sig, kanske dags att köpa sig ett headset igen

Eleven tyckte jag var roligt på Quest 1 men 72hz var för begränsande tyvärr. Nära beställningsknappen nu

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Vad är fel.
Jag ansluter med Air link men det är brutalt laggigt i Rift Home, ljudet svajar och allt är sekunder efter.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad är fel.
Jag ansluter med Air link men det är brutalt laggigt i Rift Home, ljudet svajar och allt är sekunder efter.

Läste om nån som fick liknande första gången, en omstart löste problemet då.

För övrigt testade jag fixed bitrate på 200 Mbps, vet inte om det är datorn eller nätverket men det blir i alla fall hackigt och ospelbart. Så om man har bättre dator/nätverk är det fullt möjligt att det går att få mindre kompression med Air Link än med VD. VD brukar lägga sig runt 130 MBps för mig.

Permalänk

Är det någon annan som har sprungit in ett felmeddelande kring ”insufficient permission” när ni försöker göra ett in-app köp? Jag har inga problem med att genomföra köp genom exempelvis mobilappen, men när jag försöker teckna en prenumeration på FitXR direkt i appen på min Quest 2 fungerar det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Läste om nån som fick liknande första gången, en omstart löste problemet då.

För övrigt testade jag fixed bitrate på 200 Mbps, vet inte om det är datorn eller nätverket men det blir i alla fall hackigt och ospelbart. Så om man har bättre dator/nätverk är det fullt möjligt att det går att få mindre kompression med Air Link än med VD. VD brukar lägga sig runt 130 MBps för mig.

Har startat om Questen en gång men får prova igen + datorn

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Har startat om Questen en gång men får prova igen + datorn

En sak till förresten, om du har pillat med bitraten i Oculus debug tool (eller vad den nu heter) för att maximera kvalitén över kabel, så kommer det påverka prestandan väldigt negativt. I så fall bör du gå in och återställa till defaultvärden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

En sak till förresten, om du har pillat med bitraten i Oculus debug tool (eller vad den nu heter) för att maximera kvalitén över kabel, så kommer det påverka prestandan väldigt negativt. I så fall bör du gå in och återställa till defaultvärden.

ok, ska testa

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Har precis skaffat mig en dator som är s.k. VR Ready och så kom detta med Airlink... Hur fungerar det i praktiken? Man aktiverar Airlink i Questprogrammet och sedan kan man köpa VR-spel på Steam/SideQuest osv? Inte bara i Questbutiken?

Samt kan man köpa spel för Rift och Rift S och köra dem på Questen?