Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Har precis skaffat mig en dator som är s.k. VR Ready och så kom detta med Airlink... Hur fungerar det i praktiken? Man aktiverar Airlink i Questprogrammet och sedan kan man köpa VR-spel på Steam/SideQuest osv? Inte bara i Questbutiken?

Du aktiverar Airlink både i PC-programvaran för Rift (finns här: https://www.oculus.com/rift/setup/ ) och i Questen (båda måste köra version 28). Finns med under experimentella funktioner på Quest och under Beta i PC-programvaran.

Sen kan du köra PCVR-spel, vare sig det är ifrån Steam, Oculus eller Epic till exempel. Vill du bara testa finns det en del gratis spel, typ Aircar.

Permalänk
Medlem

Har nu testat AirLink och måste säga att det fungerade bra.
Jag körde 200Mbit fast läge och det såg bra ut.
Jag noterar att just när ett spel laddar in så laggar det en lite stund men sen flyter det riktigt bra. Mycket bättre än virtual desktop.
Jag körde Ragnarock och tyckte det var bättre känsla än med VD.
sen körde jag Boneworks och det flöt på bra också. Men ibland när det kom en laddning mitt i banan så kunde det vara hög latency några sekunder innan det "lossnar" och flyter på fint.
Overall performance känns bättre än med VD också.
Klart positiv överraskning lär fortsätta köra med AirLink.

En sak noterade jag, man bör lägga in alla sina PCVR spel i Oculus biblioteket.
Att först starta SteamVR home och sen starta spelen därifrån gjorde det ospel att för mig. Vet inte om det var tillfällighet men när jag startar spelen från Oculus biblioteket så flöt det som sagt riktigt bra

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Har nu testat AirLink och måste säga att det fungerade bra.
Jag körde 200Mbit fast läge och det såg bra ut.
Jag noterar att just när ett spel laddar in så laggar det en lite stund men sen flyter det riktigt bra. Mycket bättre än virtual desktop.
Jag körde Ragnarock och tyckte det var bättre känsla än med VD.
sen körde jag Boneworks och det flöt på bra också. Men ibland när det kom en laddning mitt i banan så kunde det vara hög latency några sekunder innan det "lossnar" och flyter på fint.
Overall performance känns bättre än med VD också.
Klart positiv överraskning lär fortsätta köra med AirLink.

En sak noterade jag, man bör lägga in alla sina PCVR spel i Oculus biblioteket.
Att först starta SteamVR home och sen starta spelen därifrån gjorde det inspel att för mig. Vet inte om det var tillfällighet men när jag startar spelen från Oculus biblioteket så flöt det som sagt riktigt bra

Hur lägger man in steamvr spelen i oculus bibblan?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Hur lägger man in steamvr spelen i oculus bibblan?:)

För mig läggs spelet till automatiskt efter att man en första gång startar det via fliken Virtual Desktop och startar i Steam. Men det går också att lägga till spel manuellt i Library (via plus-symbolen uppe till höger i Library).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Hur lägger man in steamvr spelen i oculus bibblan?:)

Klicka på plustecknet ( + ) uppe i högre hörn när du är i biblioteket.
För mig kom alla PCVR spel upp i listan automatiskt så var bara att välja "Markera alla" och lägg till

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Har nu testat AirLink och måste säga att det fungerade bra.
Jag körde 200Mbit fast läge och det såg bra ut.
Jag noterar att just när ett spel laddar in så laggar det en lite stund men sen flyter det riktigt bra. Mycket bättre än virtual desktop.
Jag körde Ragnarock och tyckte det var bättre känsla än med VD.
sen körde jag Boneworks och det flöt på bra också. Men ibland när det kom en laddning mitt i banan så kunde det vara hög latency några sekunder innan det "lossnar" och flyter på fint.
Overall performance känns bättre än med VD också.
Klart positiv överraskning lär fortsätta köra med AirLink.

En sak noterade jag, man bör lägga in alla sina PCVR spel i Oculus biblioteket.
Att först starta SteamVR home och sen starta spelen därifrån gjorde det ospel att för mig. Vet inte om det var tillfällighet men när jag startar spelen från Oculus biblioteket så flöt det som sagt riktigt bra

Blir ju lite sugen att installera genom hot spot på mobilen (har testat och det funkar), men väntar hellre till den kommer upp automatiskt 😅

Visa signatur

Cpu Intel i5 8600k Moderkort Gigabyte GA-Z87-HD3 ,Minne
Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz,Nätagg fractal design 650 w psu,
Hårddisk Adata sp 900 pro 128 gb ssd+ 2ggr western digital caviar 500gb i raid,Grafik amd vega 64 Lurar Beyerdynamic dt 990 proTangentbord Qpad mk-50 Ljudkort [xonar essence stx - ALLT frodas i en Fractal Define R4 Vit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Air Link är nu officiellt släppt om man har både V28 på PC & Quest 2.

https://twitter.com/boztank/status/1385654671008620544

Edit: Följde ett tips och fick nu V28 på mitt Quest 2.

Sätt upp hotspot på din telefon och anslut till dess internet så bör uppdateringen komma upp.

Tack för tipset!

Fungerade klockrent. Direkt jag bytte Wi-Fi till mobilens utdelade så dök uppdateringen upp.

Slog av delningen och fortsatte ladda ner via det vanliga Wi-Fi:et.

Permalänk
Medlem

Har inte använt mitt Quest 2 på några veckor (tömt batteri). Fick uppdateringen direkt när jag gick in på inställningar i Questen så fort jag startade den utan att ansluta till något annat.

Ni som inte har fått uppdateringen kanske skulle testa att öppna "Home", gå in i "Inställningar", ställa er på en fot och ropa "här blir det köttbullar". Det fungerar nog ungefär lika bra.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Jag vill ha en ny vr-headest, och priset på denna produkt är ju impulsköpsklass, och när jag såg att man även kunde köra den med PC så blev det ju jättebra.

Men om man måste köpa till en kabel för 1000kr, kanske det är bättre att satsa på riften istället väl?

Kan tänka mig att bilden måste se lite komprimerad ut i quest 2 om den använder sig av usb2 för data?

De jag känner som har testat säger OQ2 är en klass högre, allt känns smidigare även om alla spec. inte är bättre, bättre flyt etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av lamalamalama:

De jag känner som har testat säger OQ2 är en klass högre, allt känns smidigare även om alla spec. inte är bättre, bättre flyt etc

Ah, mitt inlägg var gammalt och jag köpte ett OQ2 för länge sedan, och är jättenöjd

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av lamalamalama:

De jag känner som har testat säger OQ2 är en klass högre, allt känns smidigare även om alla spec. inte är bättre, bättre flyt etc

Du behöver ingen kabel om du har hyggligt nätverk, kör med virtual desktop istället tills nya link kommer.

Visa signatur

Cpu Intel i5 8600k Moderkort Gigabyte GA-Z87-HD3 ,Minne
Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz,Nätagg fractal design 650 w psu,
Hårddisk Adata sp 900 pro 128 gb ssd+ 2ggr western digital caviar 500gb i raid,Grafik amd vega 64 Lurar Beyerdynamic dt 990 proTangentbord Qpad mk-50 Ljudkort [xonar essence stx - ALLT frodas i en Fractal Define R4 Vit

Permalänk
Medlem

Medal of Honor above and beyond

Hej!

Jag köpte Medal of Honor above beyond igår trots all dålig kritik.
Har spelat ca 3 timmar och jag tycker det är bra. Om man tycker om 2a världskriget så tror jag man uppskattar det.
Det kostande knappt 500kr nu på Steam, 20% rea. Musiken och storyn gör ju de roligt. De är mycket bra jämfört med andra spel.
Sen att inte vapen mekaniken och integrationen med objekt är på top kan jag hålla med om.

Men de som klagar vad är de egentligen för spel som är bättre förutom de vanliga som nämns?
Därtill vill jag säga att Saint and Sinners var inget för mig. Allt är en smak sak och om man gillar 2a världskriget då tror jag man kommer gilla det här spelet.

Blade of Sorcery och Bonewokrs är kul men är lite som ett demo vad VR kan göra.

Tycker de är lustigt folk sågar detta spel och samtidigt hyllar enkla spel som kommer ut på Quest 2.

Någon mer som uppskattar detta spel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasjh:

Hej!

Jag köpte Medal of Honor above beyond igår trots all dålig kritik.
Har spelat ca 3 timmar och jag tycker det är bra. Om man tycker om 2a världskriget så tror jag man uppskattar det.
Det kostande knappt 500kr nu på Steam, 20% rea. Musiken och storyn gör ju de roligt. De är mycket bra jämfört med andra spel.
Sen att inte vapen mekaniken och integrationen med objekt är på top kan jag hålla med om.

Men de som klagar vad är de egentligen för spel som är bättre förutom de vanliga som nämns?
Därtill vill jag säga att Saint and Sinners var inget för mig. Allt är en smak sak och om man gillar 2a världskriget då tror jag man kommer gilla det här spelet.

Blade of Sorcery och Bonewokrs är kul men är lite som ett demo vad VR kan göra.

Tycker de är lustigt folk sågar detta spel och samtidigt hyllar enkla spel som kommer ut på Quest 2.

Någon mer som uppskattar detta spel ?

Har inte "vågat" köpa spelet pga kritiken men samtidigt sugen på att köpa
Jag kanske köper spelet då jag endå tycker WW2 är intressant och skulle gärna upplevea ett WW2 spel i VR.
Varför jag inte köpt Medal of honor har varit just pga kritiken och att jag väntat på Sniper Elite VR. Men det har man inte hört nått om på länge, trodde man skulle höra med på Oculus showen men tydligen icket.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

JAg har under kvällen gjort med jämförelser med AirLink och Virtual Desktop.
H3VR flyter mycket bättre med AriLink än VD och Beat Saber är precis som man kör native Quest.
Jag måste säga att jag är väldigt imponerad.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Vilnen Hz körs spel i med Air Link?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vilnen Hz körs spel i med Air Link?

Går att välja mellan 72, 80 och 90Hz i PC-programmet så utgår från att det är det den använder.

(Finns en betaversion av VD som har stöd för 120Hz.)

Permalänk
Skrivet av Molotov:

JAg har under kvällen gjort med jämförelser med AirLink och Virtual Desktop.
H3VR flyter mycket bättre med AriLink än VD och Beat Saber är precis som man kör native Quest.
Jag måste säga att jag är väldigt imponerad.

Fick du "native" eller körde du fulhack.
Vet att det går att ladda ner genom diverse knep men vågar mig inte riktigt på det...

Visa signatur

Cpu Intel i5 8600k Moderkort Gigabyte GA-Z87-HD3 ,Minne
Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz,Nätagg fractal design 650 w psu,
Hårddisk Adata sp 900 pro 128 gb ssd+ 2ggr western digital caviar 500gb i raid,Grafik amd vega 64 Lurar Beyerdynamic dt 990 proTangentbord Qpad mk-50 Ljudkort [xonar essence stx - ALLT frodas i en Fractal Define R4 Vit

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackbush:

Fick du "native" eller körde du fulhack.
Vet att det går att ladda ner genom diverse knep men vågar mig inte riktigt på det...

Många användare har fått det upplåst av Oculus, jag inklusive. Har du v28 både på datorn och Questen?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Skrivet av Quenya:

Många användare har fått det upplåst av Oculus, jag inklusive. Har du v28 både på datorn och Questen?

Har bara v. 28 på datorn än så länge.

Visa signatur

Cpu Intel i5 8600k Moderkort Gigabyte GA-Z87-HD3 ,Minne
Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz,Nätagg fractal design 650 w psu,
Hårddisk Adata sp 900 pro 128 gb ssd+ 2ggr western digital caviar 500gb i raid,Grafik amd vega 64 Lurar Beyerdynamic dt 990 proTangentbord Qpad mk-50 Ljudkort [xonar essence stx - ALLT frodas i en Fractal Define R4 Vit

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackbush:

Har bara v. 28 på datorn än så länge.

Flera användare verkar ha kunnat uppdatera Questen genom att byta tillfälligt från hemma-Wifi:t till att istället ansluta till en mobil hotspot. När de gjorde det så dök möjligheten upp att ladda ned uppdateringen i Inställningar -> Om, och då bytte de helt enkelt tillbaka till Wifi:t och startade nedladdningen. Kan vara värt att testa.

Edit: Som kuriosa var precis ovanstående manöver en lösning på någon bugg jag fick för ett tag sen, där jag inte kunde ladda ned varken något spel eller speluppdateringar på mitt Quest (allting fastnade i Pending). Genom att byta nätverk hoppade allting igång igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackbush:

Fick du "native" eller körde du fulhack.
Vet att det går att ladda ner genom diverse knep men vågar mig inte riktigt på det...

Jag har fått uppdateringen som vanligt, inget fulhack, manuell nedladdning eller använda mobilhotspot.
Hoppas du får den snart

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Testade att starta questen (2) efter att jag ordnat en mobil hotspot (dessutom startat en usa-vpn på den). Bytte över från huswifit till hotspoten och gick in i Settings-->About och den checkar efter update men hittar ingen.

För er som lyckats, är det precis så här ni har gjort?

*edit* Eller, borde jag ha haft mobilen i mobildata-mode istället för kopplad till huswifit?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

*edit* Eller, borde jag ha haft mobilen i mobildata-mode istället för kopplad till huswifit?

Eftersom jag egentligen inte vet precis vad det är i metoden som skulle göra att enheten plötsligt hittar uppdateringen så svarar jag med ett rungande "Eventuellt kanske.".

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Eftersom jag egentligen inte vet precis vad det är i metoden som skulle göra att enheten plötsligt hittar uppdateringen så svarar jag med ett rungande "Eventuellt kanske.".

Höpp!!

Nu fick jag till det Jag satte mobile i mobildata-läge istället för att lpta den gå på wifit och sen gjorde jag den till en hotspot och kopplade questen dit. Hände först inget men så startade jag om mobklen och lät den vara i mobildataläge och då plötsligt kunde jag uppdatera till v28

Funkade också smärtfritt att bara byta över till wifit såfort man startat nedladdningen, för att slippa slita på mobildatan.

Air Link verkar smutt som tusan!

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasjh:

Hej!

Jag köpte Medal of Honor above beyond igår trots all dålig kritik.
Har spelat ca 3 timmar och jag tycker det är bra. Om man tycker om 2a världskriget så tror jag man uppskattar det.
Det kostande knappt 500kr nu på Steam, 20% rea. Musiken och storyn gör ju de roligt. De är mycket bra jämfört med andra spel.
Sen att inte vapen mekaniken och integrationen med objekt är på top kan jag hålla med om.

Men de som klagar vad är de egentligen för spel som är bättre förutom de vanliga som nämns?
Därtill vill jag säga att Saint and Sinners var inget för mig. Allt är en smak sak och om man gillar 2a världskriget då tror jag man kommer gilla det här spelet.

Blade of Sorcery och Bonewokrs är kul men är lite som ett demo vad VR kan göra.

Tycker de är lustigt folk sågar detta spel och samtidigt hyllar enkla spel som kommer ut på Quest 2.

Någon mer som uppskattar detta spel ?

Hade kanske uppskattat det om JAG HADE KUNNAT SPELA SPELET.

Har ca 5 timmar in game och har lagt minst dubbla på att försöka få igång det. Klagas på att mitt vram är slut varje gång jag startar numera. Rätt vanligt problem tydligen då det verkar vara helt tafatt utvecklat. Spelar ingen roll om jag kör 50-150% resolution med mitt 3080. Har provat alla olika lösningar.

Hade jag kunnat lämna tillbaka det så hade jag gjort det. Bottar i online-multiplayer förstör mer än det bidrar tycker jag.

Hade spelet kostat 30 euro vid release hade det varit grymt, 60euro är ett hån.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN fick jag in v28 igår. Behövde koppla upp till mobilens hotspot som i sin tur var ansluten till 4G. Konstigt att detta fungerar, hade velat veta varför... När jag väl fick in v28 fanns inte Air Link med - trots omstarter, fabriksåterställningar osv. Men när jag startade upp den i morse fanns Air Link plötsligt där. Så i kväll blir det testa

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

ÄNTLIGEN fick jag in v28 igår. Behövde koppla upp till mobilens hotspot som i sin tur var ansluten till 4G. Konstigt att detta fungerar, hade velat veta varför... När jag väl fick in v28 fanns inte Air Link med - trots omstarter, fabriksåterställningar osv. Men när jag startade upp den i morse fanns Air Link plötsligt där. Så i kväll blir det testa

Kul! Verkar vara ganska många som haft framgång med ovanstående knep. Bra att ha i åtanke vid framtida uppdateringar. Du får passa på att testa Eleven i 120 Hz också!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Fick v28 i morse (utan ändring till mobilens hotspot)
Så nu blev man lite glad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

ÄNTLIGEN fick jag in v28 igår. Behövde koppla upp till mobilens hotspot som i sin tur var ansluten till 4G. Konstigt att detta fungerar, hade velat veta varför... När jag väl fick in v28 fanns inte Air Link med - trots omstarter, fabriksåterställningar osv. Men när jag startade upp den i morse fanns Air Link plötsligt där. Så i kväll blir det testa

Var samma för mig när jag tvingade in v28, man fick ta ”Reset experimental settings” eller vad den nu heter (återställningsknappen längst upp i experimentella funktioner).

På PC:n fick jag gå in och ur PTC för att Air Link skulle dyka upp under beta, men det ska också funka att logga ur/in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Kul! Verkar vara ganska många som haft framgång med ovanstående knep. Bra att ha i åtanke vid framtida uppdateringar. Du får passa på att testa Eleven i 120 Hz också!

Ja det är jag grymt sugen på, blir definitivt spel ikväll! Jag har lite tappat suget i Eleven under våren. Dels har jag inte hunnit spela så mycket pga arbete ute på gården men främst har det kommit in så jäkla många duktiga spelare på sistone så min rating har dalat. Gått från min topp på ~2 200 till ~1 850

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein