NVIDIA GeForce GTX 1650 Super , Hur kompatibel med Sony TV.... ?

Permalänk
Medlem

NVIDIA GeForce GTX 1650 Super , Hur kompatibel med Sony TV.... ?

TV: Sony KD-49XD8305 ( 4K ) ( 2~3 år gammal )
TV'ns skärmupplösning: 3840 x 2160

PC Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1650 Super

Päronen skulle vilja ha TV'n i vardagsrummet konstant kabelansluten gentemot den fasta PC'n
som står i deras arbetsrum.
Men nu är frågan om ovanstående Grafikkort är "lämpligt" för att visa film på TV'n med maximal kvalité ?

Nybörjare som man är så började jag läsa på lite om detta med att visa film/Tv via datorn på TV'n
och det visar sig att detta tydligen kräver grafikkort med speciella egenskaper
för att få riktigt bra/skarp bild på TV'n.

Men jag hittar inte på ett enkelt begripligt sätt uppgifter om ovanstående grafikkort
har dessa egenskaper eller inte ?

Har tydligen någonting att göra med bla något som kallas "Pixelklocka", "Timings",
"Frekvenser", "Sampling" bla bla bla....
( jag fattar ingenting )

Någon som kan hjälp mig bringa klarhet ?

Permalänk
Medlem

Jag kan inte se varför det inte skulle fungera bra. Tror du överanalyserar det hela.

Det enda jag ser som kanske skulle kunna fungera halvdåligt är HDR, om TVn har stöd för det vill säga, och det beror nog mycket på vilken mjukvara som används för att visa film mm. om det fungerar bra eller inte. Annars kan jag inte alls se vad som kan vara problematiskt. Har du en källa till vad du läst som man kan förhålla sig till?

Nu har jag själv bara en 1080P TV men jag har kört med ett ganska basic grafikkort i min HTPC i snart 11 år och det har aldrig varit några problem att få bra bild. Självklart kräver det mer att visa 4k men jag har svårt se varför inte ett 1650 super skulle fungera bra för ändamålet. Att visa film och dylikt är inte så värst krävande.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kollade specarna på den TVn och den har max 60Hz så jag kan inte alls se varför ett 1650 super inte skulle fungera.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hedersmedlem

GTX 1650 Super stödjer HDMI 2.0b, det är inte senaste versionen, så precis som Alphahanne skriver så finns det vissa begränsningar när det kommer till HDR. Dock så är TV'n lanserad 2016, vilket är före HDMI 2.1 som lanserades mot slutet av 2017, så jag kan inte tänka mig att TV'n skulle ha stöd för något mer än vad grafikkortet kan leverera ändå.

Problemet ligger i att 4k HDR10 i 60Hz kräver en bitrate som varken grafikkort eller TV kan hantera. Det gör att man behöver aktivera så kallad subsampling för att det ska funka, alternativt sänka uppdateringsfrekvensen. Men som sagt, både TV och grafikkort har detta problem, så så länge de inte skaffar bättre TV kan ett GTX 1650 Super leverera så bra bild som går.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Tror du överanalyserar det hela.
Det enda jag ser som kanske skulle kunna fungera halvdåligt är HDR, om TV'n har stöd för det vill säga.
Har du en källa till vad du läst som man kan förhålla sig till ?

Mycket möjligt att jag överanalyserar
men man vill att det ska funka maximalt på bästa sätt annars ids man inte lägga tid/energi på detta.
Vad är HDR ?
Har läst lite blandade artiklar och inlägg som förvisso verkar vara skrivna för något år sedan
men som nybörjare och okunnig så vet man inte vad alla faktatermer och sifferrabblande betyder i praktiken.
Dock så drar man öronen åt sig då det står något i stil med att det är diverse inställningar och hårdvara som måste fixas innan man får till maximalt bra bild.

* https://hemmabiotidningen.se/artiklar/e/171/hdmi-20-och-4k/

* https://www.nordichardware.se/artikel/hdmi-2-0.html/2

* https://www.hembiobutiken.se/hembioskolan/2413-hdmi-21-allt-d...

* ( 4 delar ) https://www.sweclockers.com/test/21484-snabbtest-dp-till-hdmi...

* ( 8 delar ) https://www.sweclockers.com/artikel/20927-bildanslutningar-de...

* ( 20 delar ) https://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-de...

Skrivet av giplet:

GTX 1650 Super stödjer HDMI 2.0b, det är inte senaste versionen,
så det finns det vissa begränsningar när det kommer till HDR.
Dock så är TV'n lanserad 2016, vilket är före HDMI 2.1 som lanserades mot slutet av 2017,
så jag kan inte tänka mig att TV'n skulle ha stöd för något mer än vad grafikkortet kan leverera ändå.

Problemet ligger i att 4K HDR10 i 60Hz kräver en bitrate som varken grafikkort eller TV kan hantera.
Det gör att man behöver aktivera så kallad subsampling för att det ska funka, alternativt sänka uppdateringsfrekvensen.
Men som sagt, både TV och grafikkort har detta problem.

Hur lägger jag in bilder i tråden ?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av 2stroke:

Mycket möjligt att jag överanalyserar
men man vill att det ska funka maximalt på bästa sätt annars ids man inte lägga tid/energi på detta.

Anslut datorn. Testa och se vad och hur det fungerar. Du har vare sig underliga krav eller undermåliga och föråldrade prylar.

Permalänk
Medlem

HDR är "High Dynamic Range" vilket kortfattat gör att färger blir mer intensiva och naturtrogna. Den TVn som du pratar om verkar dock inte ha stöd för det ändå så det är inget du behöver fundera på.

Grafikkortet är dessutom modernare än TVn så jag kan inte se varför det inte skulle fungera utan en massa jobbiga inställningar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Kollade specarna på den TV'n och den har skärmupplösning 3840 x 2160 i 60 Hz
så jag kan inte alls se varför ett NVIDIA GeForce 1650 Super grafikkort inte skulle fungera.

Men kan detta grafikkort leverera ut den typ av signal som behövs för att uppnå den upplösningen och frekvens som behövs för 4K UHD bild på denna TV ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

Men kan detta grafikkort leverera ut den typ av signal som behövs för att uppnå den upplösningen och frekvens som behövs för 4K UHD bild på denna TV ?

Maximal digital upplösning(1): 7680x4320@120Hz
Standardkontakter för skärm: DP 1.4a, HDMI 2.0b, DL-DVI-D
Multi-skärm: Ja
HDCP: Ja

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kraven för 4K Ultra-HD bild har bestämts till 3840 × 2160 pixlar med 60 Hz bildfrekvens och 4:4:4 färg sampling.

Kravet för att få detta att praktiskt fungera är att kretsarna i både källa ( Grafikkort )
och bildvisare ( TV ) hanterar en pixelklocka om 600 MHz.

I TV-apparater med Ultra HD-kapacitet finns det HDMI-kretsar som klarar 600 MHz pixelklocka
och kan drivas i 3840 × 2160 pixlar, 60 Hz och full 4:4:4 färgupplösning.

Många grafikkort arbetar dock med den lägre kapaciteten på pixelklocka, vilken är 300 MHz.
Då har man normalt 30 Hz som högsta bildfrekvens hos vanliga 4K-signaler, detta är inte Ultra-HD !
Detta brukar man ibland lite felaktigt referera till som HDMI 1.4.

- - - - - - - - - - - - - - - -

Klarar NVIDIA GeForce GTX 1650 Super dessa normer för Ultra-HD ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Maximal digital upplösning(1): 7680x4320@120Hz
Standardkontakter för skärm: DP 1.4a, HDMI 2.0b, DL-DVI-D
Multi-skärm: Ja
HDCP: Ja

Vad menas med multi skärm ?
Vad åsyftas med HDCP ?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av 2stroke:

Klarar NVIDIA GeForce GTX 1650 Super dessa normer för Ultra-HD ?

Ja. Du måste tillbaka till Nvidia-kort tillverkade innan 2014 eller väldigt enkla GPU-modeller för att de inte ska klara av 600 MHz/18 Gbps över HDMI. 1650 Super är ett modernt kort i mellanklassen som lanserades för mindre än 1,5 år sedan. Inga problem.

Diskussionerna idag runt bandbredd till TV handlar i första hand om det som ska spela med datorn.

Multi skärm = flera skärmar
HDCP = det krypteringsskydd som används för HDMI med flera signaltyper.

Som skrivet – det du frågar om och oroar dig över är helt normala saker. Börja med att ansluta datorn. Sedan löser du de problem som kanske kommer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 2stroke:

Men kan detta grafikkort leverera ut den typ av signal som behövs för att uppnå den upplösningen och frekvens som behövs för 4K UHD bild på denna TV ?

Ja, och det är troligt att den kommer att göra det utan ytterligare konfigurering.
Du har fått det svaret flera gång i tråden redan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!