Bildanslutningar del 1 – Pixelklockan

Bildanslutningar del 1 – Pixelklockan

Vad krävs egentligen för att driva en skärm? DVI, HDMI och Displayport är självklarheter men specifikationer säger sällan allt. SweClockers guidar bland pixelklockor och videosignaler.

Inledning

Vi börjar bli vana nu. Nya skärmar med UHD/4K-upplösning (åtta miljoner pixlar) dyker upp varje månad. Den breda nischen med 21:9-skärmar och 3 440 × 1 440 pixlar (fem miljoner pixlar) växer också till sig.

Skärmar som kan drivas i 60 Hz och kanske 75 Hz. Till och med 120 Hz i några fall. Men det räcker inte. Många är vana vid 1 920 × 1 080-skärmar (två miljoner pixlar) som kan köras i 144 Hz och även 240 Hz.

4K-144Hz-skarmen.jpg

Värt att vänta?

Reaktionen är därför ofta i stil med ”Helt ointressant! 4K-skärmen måste klara minst 144 Hz, annars får det vara!”. Ja, produkten är måhända värd en axelryckning men just reaktionen att slänga iväg den högsta siffran är intressant. Intressant därför att det i skrivande stund(*) inte finns mycket av grafikkort och kretsuppsättningar som skulle kunna driva ett sådant monster i så höga frekvenser.

(*) ”I skrivande stund” är lika aktuellt 2015 – när artikel först skrevs – som hösten 2018 när den uppdateras.

Frågan är då hur mycket krävs det för att hålla en skärm igång? Vad krävs för en viss upplösning och en viss frekvens? Då menas inte hur mycket som krävs av grafikkretsarna för att rendera spelen i den upplösningen. Hur hög bildfrekvens och antalet fps grafikkortet renderar i Battlefield med fler spel är en annan fråga.

Här handlar det om rena dataflödet som krävs att hålla en skärm uppdaterad. Det som får Displayport-kabeln att glöda.

Ändringar i artikeln

2018-10-24: Lade till avsnitt för YCbCr-signal, chroma subsampling och färgdjup. Förtydligade information om maximal bandbredd för Displayport och HDMI
2018-04-18: ändringar för nyare specifikationer, adderade information om kabelns betydelse, de praktiska gränserna hos produkter samt mindre ändringar för det som ändrats sedan artikeln publicerades 2015.

Kommentarer till artikeln

85 debattinlägg

Skicka en rättelse
28

Nvidia berättar hur bolaget förbättrar uppskalningstekniken DLSS

Uppskalningstekniken DLSS har släppts för Metro Exodus och Battlefield V, med blandade resultat. Nvidia avslöjar nu hur bolaget ska förbättra teknikens bildkvalitet framöver. Läs mer

23

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti får prestandasiffror – i klass med GTX 1070

Lanseringen av arkitekturen Turing utan ray tracing-funktioner kommer allt närmare. Först ut väntas GTX 1660 Ti, vilket nu får prestandasiffror i Final Fantasy XV. Läs mer

I samarbete med EVGA
41

Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

När Nvidia lanserade Geforce RTX 2000-serien slogs det på stora trumman för ray tracing. Vad är det, hur skiljer det från traditionell rastrering och varför beskrivs det som "den heliga graalen"? Läs mer

I samarbete med Eset
36

Så upptäcker antivirus skadliga program

I veckans Så fungerar-avsnitt lyfter vi en fråga som är ständigt återkommande i forumet. Vi frågar oss hur antivirus fungerar och besöker Eset, skaparen av Nod32. Läs mer

13

Intel Core 9000-serien för bärbara hittar ut på webben – upp till 8 kärnor och 16 trådar

Med fjolårets Coffee Lake-H-serie från Intel tog bärbara datorer ett kliv upp till sex kärnor. Nu skymtas information om seriens nästa generation, där antalet kärnor ökar ytterligare. Läs mer

25

ID Cooling släpper ultrakompakt processorkylare med kylförmåga på 100 watt

Kraftfulla komponenter i kompakta chassin är på modet i entusiastkretsar. Nu släpper ID Cooling en 30 mm hög processorkylare som utlovar kompetent kylförmåga. Läs mer

140

Forumet: Berätta om din första egna dator

Nostalgin flödar i SweClockers forum när det börjar pratas om gamla ägodelar. Vilken var din första datorn och när kom du in i hårdvarusvängen? Gå in i forumet och dela med dig! Läs mer

9

Fredagspanelen 169: Radeon VII, Nvidia DLSS i spel och kemikalieskatten

Strax innan Jonas och Jacob ska ge sig iväg till Växjö för en medlemsträff hoppar duon in i studion för att gå igenom stora händelser från senaste två veckorna. Läs mer

13

SweClockers öppnar ny kategori för smarta hem och hemautomation i Galleriet

Intresset för hemautomationsprojekt av olika slag fortsätter öka på SweClockers, och därför öppnar vi nu en ny kategori i Galleriet för just detta Läs mer

49

Fortsatt sjunkande priser på SSD-enheter – 1 TB för runt 1 500 kronor 

På bara fyra månader har det skett stora förändringar på marknaden för SSD-enheter, där många modeller i de större storleksklasserna börjar komma ned i pris. Läs mer

77

Nvidias senaste kvartalsrapport visar på sjunkande försäljning inom gamingsegmentet

Försäljningen av Nvidias grafikkort har sjunkit under det senaste kvartalet, vilket gjort avtryck på företagets intäkter för det senaste kvartalet. Läs mer

15

Galleriet: Hemmabyggt arkadspel tillverkat i ek

"Pettzoon" känner suget efter retrospel och bygger ett eget arkadkabinett i ek, vilket han visar i galleriet. Läs mer