Regler kring annonsering av bristvaror på SweClockers Marknad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Korrekt, den får inte säljas på Sweclockers om den inte styckas upp.

Då får man väl sälja på blocket 🙃

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Dem8n:

Korrekt, den får inte säljas på Sweclockers om den inte styckas upp.

Skrivet av LordOfError:

Tycker nästan att det borde få vara undantag att få sälja en komplett dator med både grafikkort o Cpu, samtidig så skulle det bli ett kryphål antar jag.

Tänkte bara hoppa in och säga att vi är medvetna om dilemmat.

En sak vi försöker ha med oss här är att inte skapa ett regelverk med för många ”kringelikrokar” i brist på ett bättre uttryck
Det är redan lite halvkladdigt.

Inget löfte om någon förändring men tänkte i alla fall signalera att vi är medvetna.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Är du delägare i Sweclockers? Annars är väl din fråga totalt irrelevant. Det är en privat sida. Dom sätter sina regler exakt hur fan dom vill, vare sig du, jag eller någon annan tycker annorlunda. Det är så jävla enkelt att göra en annons på tradera om det enda man är ute efter är profit. Det här är ju från Sweclockers sida endast ett försök till att ha ett fortsatt vänskapligt community, då scalping har visat sig vara en stor vattendelare mellan medlemmarna.

Nej, personens fråga är relevant eftersom sweclockers upprepade gånger säger att de infört dessa regler efter att ha lyssnat på forumets medlemmar. Eller tänker vi olika?

Jag vet att det finns en högljudd grupp som vill sätta scalpers i giljotinen men bara för att folk är högljudda så betyder det inte att de representerar allas åsikter.

Paralleller kan dras med rgb. Lyssnar man på vad som skrivs i forumet så är rgb djävulens påfund samt det töntigaste som finns. Men tittar man på användarnas datorer så har var och varannan dator en massa rgb i sig. Eller varför inte ta en titt i en tråd om Apple, risken är stor att den är förpestad av inlägg om hur dåliga deras produkter är. Ändå så sitter mängder med folk på minst en appleprodukt hemma. Ofta flera.

Min poäng är att om ”lyssna på forumet” är samma sak som ”lyssna på de som skriker högst” så finns risken att man får en väldigt skev bild av verkligheten.

Observera att jag inte säger något om huruvida sweclockers tagit rätt beslut eller om de borde haft en omröstning. Allt jag säger är att personens fråga är relevant.

För övrigt är påminner den här tråden om en skolgård och marknadens regler påminner om att sätta plåster på en avsliten arm; saknar helt och hållet effekt men man har i alla fall gjort någonting.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Trunk:

Min poäng är att om ”lyssna på forumet” är samma sak som ”lyssna på de som skriker högst” så finns risken att man får en väldigt skev bild av verkligheten.

Mja, det är bättre grundat än så, ingen fara där. Där är en väldans massa siffror och sånt kul

Hade man lyssnat och rättat sig efter den gruppen som skriker högst så hade regeln definitivt inte funnits

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Mja, det är bättre grundat än så, ingen fara där. Där är en väldans massa siffror och sånt kul

Hade man lyssnat och rättat sig efter den gruppen som skriker högst så hade regeln definitivt inte funnits

Tycker mig se nästan lika mycket högjuda personer på båda sidor uttrycket scalper används väldigt flitigt här.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Foooozty:

Tycker mig se nästan lika mycket högjuda personer på båda sidor uttrycket scalper används väldigt flitigt här.

Ja, där är många som är högljudda, oavsett åsikt. Där är även en hel del (väldigt mycket) som tas bort som inte syns på forumet

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Nej, personens fråga är relevant eftersom sweclockers upprepade gånger säger att de infört dessa regler efter att ha lyssnat på forumets medlemmar. Eller tänker vi olika?

Jag vet att det finns en högljudd grupp som vill sätta scalpers i giljotinen men bara för att folk är högljudda så betyder det inte att de representerar allas åsikter.

Paralleller kan dras med rgb. Lyssnar man på vad som skrivs i forumet så är rgb djävulens påfund samt det töntigaste som finns. Men tittar man på användarnas datorer så har var och varannan dator en massa rgb i sig. Eller varför inte ta en titt i en tråd om Apple, risken är stor att den är förpestad av inlägg om hur dåliga deras produkter är. Ändå så sitter mängder med folk på minst en appleprodukt hemma. Ofta flera.

Min poäng är att om ”lyssna på forumet” är samma sak som ”lyssna på de som skriker högst” så finns risken att man får en väldigt skev bild av verkligheten.

Observera att jag inte säger något om huruvida sweclockers tagit rätt beslut eller om de borde haft en omröstning. Allt jag säger är att personens fråga är relevant.

För övrigt är påminner den här tråden om en skolgård och marknadens regler påminner om att sätta plåster på en avsliten arm; saknar helt och hållet effekt men man har i alla fall gjort någonting.

Tycker ditt inlägg har en poäng, däremot blir det uppenbart att du, precis som jag ser det ur en synvinkel som passar ditt narrativ och använder exempel som styrker dina påståenden.

Det kan ju teoretiskt finnas massor av tysta röster som inte vill ha scalping på marknaden. Ofta så pratas det över huvudet på folk, som Apple gör när de säger att deras kunder inte vill att de ska bli Android. Det stämmer säkert, men det går inte att räkna bort att de har ett enormt intresse i att se till att det förblir så. Det är så jag upplever många röster som är kritiska mot reglerna, att man sitter på dubbla stolar.

Mitt intresse personligen är att, jag upplever marknaden som mycket mer intressant när det inte dyker upp bristvaror i var och varannan annons och att jag inte delar åsikten att bara för att man kan och det är lagligt ska utnyttja en annan människas trångmål för att generera vinst (Det finns massor av undantag då jag inte förespråkar planekonomi, det är en generell värdering som människa). Det finns massor av skäl till varför man kan anse att min syn är felaktig och jag respekterar det men dumförklara inte mig för det, utan kom med sakliga argument i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ja, där är många som är högljudda, oavsett åsikt. Där är även en hel del (väldigt mycket) som tas bort som inte syns på forumet

Ja väldigt bra att ni går in och förklarar på ett bra sätt stor eloge. Skönt att ni tar bort när saker och ting går överstyr för en disskuskion kan man ju ha utan att det blir alldeles för mycket gap och glåpord.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Foooozty:

Ja väldigt bra att ni går in och förklarar på ett bra sätt stor eloge. Skönt att ni tar bort när saker och ting går överstyr för en disskuskion kan man ju ha utan att det blir alldeles för mycket gap och glåpord.

Absolut, vi har ju i grunden samma (o)hälsosamma nördiga intresse ❤️

Det man måste förstå är att man kan inte bara köra ”vänta nu, du är inte exakt som mig!!” och sen gå helt bananas på varandra.

Anledningen till att man diskuterar bör ju vara för att man är nyfiken på att bredda sin egen förståelse för andras åsikter, inte för ”att få rätt”

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Absolut, vi har ju i grunden samma (o)hälsosamma nördiga intresse ❤️

Det man måste förstå är att man kan inte bara köra ”vänta nu, du är inte exakt som mig!!” och sen gå helt bananas på varandra.

Anledningen till att man diskuterar bör ju vara för att man är nyfiken på att bredda sin egen förståelse för andras åsikter, inte för ”att få rätt”

Helt rätt, är ju faktiskt ganska intressant att man som människa ser på saker så himla olika på saker och ting oavsett vad de gäller.

Permalänk
Rekordmedlem

Är det egentligen inte jättelätt ? Begagnade prylar som använts i en normal dator går ju att annonsera utan problem.
De som däremot säljer ovanligt många eller nya prylar är de som får leta sig nån annan stans till nått ställe som i första hand är en handelsplattform och inte ett nyhets och diskussionsforum. Eller så kanske de ska annonsera på samma sätt som mer seriösa företag gör (en del verkar ju helt klart de facto driva företag)

Personligen tycker jag minst lika illa om de som köper upp en massa prylar som inte tillhör Sweclockers bristvarukategorin i spekulationssyfte, det är ju en del som har sådana mängder med annonser på sådant som de uppenbarligen aldrig har haft för avsikt att använda utan bara för att bedriva svartbutik med i syfte att tjäna pengar.
Dessa "klippare" är lika usla som traditionella scalpers.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det egentligen inte jättelätt ? Begagnade prylar som använts i en normal dator går ju att annonsera utan problem.
De som däremot säljer ovanligt många eller nya prylar är de som får leta sig nån annan stans till nått ställe som i första hand är en handelsplattform och inte ett nyhets och diskussionsforum. Eller så kanske de ska annonsera på samma sätt som mer seriösa företag gör (en del verkar ju helt klart de facto driva företag)

Personligen tycker jag minst lika illa om de som köper upp en massa prylar som inte tillhör Sweclockers bristvarukategorin i spekulationssyfte, det är ju en del som har sådana mängder med annonser på sådant som de uppenbarligen aldrig har haft för avsikt att använda utan bara för att bedriva svartbutik med i syfte att tjäna pengar.
Dessa "klippare" är lika usla som traditionella scalpers.

Hur menar du med att du tycker illa om folk som tjänar pengar genom att köpa och sälja? Att tycka illa om någon verkar vara relativt lätt från din sida 😁

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Foooozty:

Hur menar du med att du tycker illa om folk som tjänar pengar genom att köpa och sälja? Att tycka illa om någon verkar vara relativt lätt från din sida 😁

Läs vad jag skriver, de som uppenbarligen inte handlar med vad man normalt avser med begagnade prylar bör inte annonsera på ett ställe som är tänkt för handel med begagnade prylar som inte använts i kommersiellt syfte.

Vill man sälja nya saker med vinst så bör man starta ett företag och annonsera på lämpligare sätt, jag har själv varit delägare i företag som har bedrivit handel i vinstsyfte så jag är inte på nått sätt emot det utan tycker bara att de som de facto kör med svartföretag och annonserar sina varor som "privatpersoner" är ett problem.
Jag ogillar dem inte bara i annonserna här utan de är lika usla oavsett var de dyker upp, jag tycker helt enkelt att företagare ska sköta sig och inte hålla på med svartaffärer och jag ogillar även att (bland många andra storföretag) it-jättar som Apple, Amazon och Google hela tiden verkligen försöker tänja på de juridiska gränserna så långt det går, de är exempel på extrem girighet som inte gynnar mänskligheten som helhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag är inte för scalping på något sätt även om jag tycker att en väl fungerande marknad bör kunna självreglera detta genom att låta bli att köpa när det är uppenbart att det sker.

Med det sagt undrar jag varför vi inte tillåter försäljning av bristvaror under förutsättning att försäljningspriset inte överstiger medianen utav nypris eller liknande.
Hur skulle vi på marknaden förlora på detta?
Om något skulle fler få tillgång till produkter till en inte allt för hög premium?

Jag har själv sålt ett 3080 på marknaden till inköpspris i början av året. Skulle jag vilja sälja mitt nuvarande 3080 för inköpspris får jag alltså inte det via vår marknad nu.

Personligen ser jag på förbud som sista utväg i många fall.
Det finns ofta många sätt att hantera situationer utan att dra förbudskortet.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag är inte för scalping på något sätt även om jag tycker att en väl fungerande marknad bör kunna självreglera detta genom att låta bli att köpa när det är uppenbart att det sker.

Med det sagt undrar jag varför vi inte tillåter försäljning av bristvaror under förutsättning att försäljningspriset inte överstiger medianen utav nypris eller liknande.
Hur skulle vi på marknaden förlora på detta?
Om något skulle fler få tillgång till produkter till en inte allt för hög premium?

Jag har själv sålt ett 3080 på marknaden till inköpspris i början av året. Skulle jag vilja sälja mitt nuvarande 3080 för inköpspris får jag alltså inte det via vår marknad nu.

Personligen ser jag på förbud som sista utväg i många fall.
Det finns ofta många sätt att hantera situationer utan att dra förbudskortet.

Du får visst sälja din bristvara men du måste vänta 6 månader, men jag ser fram emot den dagen du säljer ditt grafikkort för inköpspriset till den som erbjuder sig först att köpa det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Du får visst sälja din bristvara men du måste vänta 6 månader, men jag ser fram emot den dagen du säljer ditt grafikkort för inköpspriset till den som erbjuder sig först att köpa det...

Det var exakt vad jag gjorde senast.

Bara för att andra eventuellt skulle sälja mycket dyrare betyder det inte att jag gör det. Du känner inte mig.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Även jag sålde ett 3070 jag fick över till inköpspris kort efter dess release. Förstår inte varför jag inte får göra det igen (förrän efter 6 månader)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Även jag sålde ett 3070 jag fick över till inköpspris kort efter dess release. Förstår inte varför jag inte får göra det igen (förrän efter 6 månader)

För att sweclockers har bestämt det, du behöver inte förstå det men du kan acceptera att så är fallet. Gillar du det inte så är du fri att sälja andra bristvaror på andra marknader. Ingen kommer att hindra dig från att göra det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kezzo:

Så man får inte sälja en komplett dator som innehåller ett 5600x och ett RTX 3070 ? Så jag vet innan jsg lägger ut ska sälja pga av studier .

Problemet är ju folk som köper endast i syfte att sälja vidare för utgångspris i överklass, att du säljer din burk begagnad är det väl ingen som har sagt emot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

För att sweclockers har bestämt det, du behöver inte förstå det men du kan acceptera att så är fallet. Gillar du det inte så är du fri att sälja andra bristvaror på andra marknader. Ingen kommer att hindra dig från att göra det.

Jag har inget intresse av att hjälpa någon random snubbe på Blocket som till 80 % kommer scalpa kortet vidare för 5000 kr profit.

Jag är intresserad av att värna om communityn på Sweclockers. Där chansen är större att komponenterna når fram till någon som faktiskt är datorintresserad. Det är därför jag säljer grafikkort utan profit samt utför diverse tjänster åt folk här utan arvode.

Regeln Sweclockers införde är ren idioti. Hade det inte varit för att jag i övrigt har otroligt positiv erfarenhet av Sweclockers marknad hade jag sökt mig till en annan marknadsplats.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av borggren4:

Jag instämmer att det uppenbarligen finns scalpers som säljer också men detta slår ju mot alla som vill sälja bristvara inte bara scalpers. Sen tjänar scalpers ingenting på att sälja här istället för Tradera/Blocket då de tjänar mer där, för t.ex. 3060Ti mellan 500-1500kr mer. Så hur tvistat det än låter gör scalpers oss en tjänst genom att välja Sweclockers över Tradera/Blocket. Som jag ser det måste man motverka problemet vid roten än att Sweclockers ska försöka agera på egen hand. Det är upp till techbolagen och återförsäljarna att hitta en lösning för scalping.

Det här tänket att så gör många andra är precis problemet till att det sker på så många ställen. Många små bäckar blir snabbt till en stor. Om ingen tar tag i problemet så blir det verkligen aldrig löst och växer bara om jag förstått dig rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34443:

Problemet är ju folk som köper endast i syfte att sälja vidare för utgångspris i överklass, att du säljer din burk begagnad är det väl ingen som har sagt emot?

Fem myror är fler än fyra elefanter.

2 är även 1+1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Semjonov:

Fem myror är fler än fyra elefanter.

2 är även 1+1

Vad menar du med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34443:

Vad menar du med det?

Att två bristvaror är mer än en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34443:

Vad menar du med det?

#19070283

Permalänk
Medlem

Känns rätt meningslöst tbh om det ändå inte sker nån reglering för maxpris / bud.

Ingen som är tvingad att sälja ens efter bud, så har du inte fått det du vill ha är det bara att behålla.
Känns som regeln bara gör att saker tar mer tid och involverar mer folk som måste buda och hålla på.

Enda sättet att komma ifrån scalpers är att sluta köpa varor till överpris, men det lär inte hända.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Känns rätt meningslöst tbh om det ändå inte sker nån reglering för maxpris / bud.

Ingen som är tvingad att sälja ens efter bud, så har du inte fått det du vill ha är det bara att behålla.
Känns som regeln bara gör att saker tar mer tid och involverar mer folk som måste buda och hålla på.

Enda sättet att komma ifrån scalpers är att sluta köpa varor till överpris, men det lär inte hända.

Det har sagts många gånger, men det är systematiseringen man vill åt. När allt dessutom är bundet till en person är ju 6-månaders regeln hyfsat effektiv mot just systematiseringen

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ceogar:

Känns rätt meningslöst tbh om det ändå inte sker nån reglering för maxpris / bud.

Ingen som är tvingad att sälja ens efter bud, så har du inte fått det du vill ha är det bara att behålla.
Känns som regeln bara gör att saker tar mer tid och involverar mer folk som måste buda och hålla på.

Enda sättet att komma ifrån scalpers är att sluta köpa varor till överpris, men det lär inte hända.

Skrivet av medbor:

Det har sagts många gånger, men det är systematiseringen man vill åt. När allt dessutom är bundet till en person är ju 6-månaders regeln hyfsat effektiv mot just systematiseringen

Som medbor säger:

Regeln är inte till för att folk ska tvingas sälja ett felköpt kort till ett pris som är flera tusen under marknadsvärdet.

Regeln är till för att hålla borta dem som satt i system att köpa kort för att bara flippa dem till överpris som någon slags sidoverksamhet.

Därav är just 1 produkt per 6 månader den stora ledstjärnan här. Att utgångspriset ska vara i linje med dagspris på prisjakt är mer någon slags kosmetisk hygienfaktor (och i andrahandsval så uppfyller det i någon mån ett signalvärde).

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Som medbor säger:

Regeln är inte till för att folk ska tvingas sälja ett felköpt kort till ett pris som är flera tusen under marknadsvärdet.

Regeln är till för att hålla borta dem som satt i system att köpa kort för att bara flippa dem till överpris som någon slags sidoverksamhet.

Därav är just 1 produkt per 6 månader den stora ledstjärnan här. Att utgångspriset ska vara i linje med dagspris på prisjakt är mer någon slags kosmetisk hygienfaktor (och i andrahandsval så uppfyller det i någon mån ett signalvärde).

Ja, får hoppas att den gör skillnad Nog bästa sättet att komma underfull med problemet.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Två skilda saker och Sweclockers vill hellre vara en del av lösningen än problemet gällande scalping.

Jag drar mitt strå till stacken köper inte från scalpers. Frågan är: var gör Du själv?

Var rätt tydlig i min skrivning, skulle aldrig pytsa in pengar på en överhettad marknad.
Har inget behov av senaste hårdvaran ändå iof, en självmant val. Vi pratar inte "måsteprodukter" nu varför detta blir extra löjligt att "förbjuda".
Tillgång/efterfråga situationer finns inom allt och har alltid funnits, normalt självreglerande