Windows 10 21H1 uppdateringen finns att manuellt ladda hem

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gurrrra:

Så det finns folk som bryr sig om Windows-uppdateringar? Själv sitter jag fortfarande på 1909 o trivs bra. Har alldeles för många gånger nu uppdaterat lite allt möjligt o fått saker nergraderade (ändringar jag inte gillar) eller saker som buggar ur eller gått mer eller mindre sönder. Så nä, att laga nånting som inte är trasigt har jag helt o hållet tröttnat på. Speciellt Windows eftersom det sällan kommer något intressant i uppdateringarna ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Fastnar på 61% av installationen.

Sliter mitt hår för att försöka fixa.

Ngn mer med detta problem?

Edit: Hittade tillslut att drivrutinerna för ljudet blockade det hela. Sennheiser använder tydligen ngn drivrutin från conexant, och den blockar.

Avinstallerade de drivrutinerna och Windows installation kunde ta sig vidare.

hittade lösning
Permalänk
Skrivet av Frisell:

Ja, det löste sig själv. Iaf på stationära. Har inte kollat lappen än.

EDIT: Kollade laptopen nu. Det hade gått över på den oxå.

Härligt 😊

Permalänk
Inaktiv

2/4 datorer här hemma uppdaterade utan problem. Två laptops kvar och dessa tar jag imorrn.

Permalänk
Medlem

Tror jag väntar ett tag denna gången....

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Kul med uppdatering, laddade ner MediaCreationTool21H1 och insåg i och med det att det fanns en uppdatering.

Planen är ju att formatera min dator när min nya SSD kommer. Får se hur det går!

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jnsson:

Jag stänger av datorn när jag inte är hemma (sleep mode då) och stänger av den helt under nätterna

Min poäng här är att din telefon kan starta om på natten eftersom du sover, du använder den inte.
Men min dator startade om när jag använde den oavsett tid på dygnet, oftat kväll.

Mina datorer/mobila enheter är aldrig avstängda f.ö förutom när det faktiskt behövs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Min poäng här är att din telefon kan starta om på natten eftersom du sover, du använder den inte.
Men min dator startade om när jag använde den oavsett tid på dygnet, oftat kväll.

Mina datorer/mobila enheter är aldrig avstängda f.ö förutom när det faktiskt behövs.

Jo, det är väldigt stor skillnad i hur man upplever Windows uppdateringar och hur burdusa de är. Jag tror det beror på hur man har ställt in det och hur man agerar på en uppmaning att uppdatera.

Windows har ju ett fönster där uppdateringar laddas ned och där man får en uppmaning att installera eller starta om när det är klart, jag vet inte hur långt det är riktigt men man kan ju välja att inte starta om i ett par veckor i alla fall utan att ha gjort några andra inställningar för att hindra uppdateringar, men förr eller senare så kommer systemet bedöma att det är dags liksom, och i allmänhet varnas man för detta med gott om tid att spara saker och så innan systemet startas om automatiskt. Men om man exempelvis spelar i helskärm så kan det ju vara så att man inte ser dessa uppmaningar och den efterföljande nedräkningen till automatisk omstart. Det är min teori i alla fall. Att man missar denna uppmaning kan ju också ha att göra med att man har stängt av en massa tjänster och så för att hindra uppdateringarna men i praktiken bara har lyckats hindra uppmaningarna om uppdateringar.

Sen kan man välja att "pausa" uppdateringar till ett visst datum eller så, och har man gjort en sådan inställning så respekterar ju systemet den.

För mig är det ganska enkelt. Uppdateringar laddas ned och Windows säger till när de är nedladdade. Är jag och datorn upptagen när förfrågan kommer så väljer jag att inte installera dem då, men jag vet ju att det kommer att behövas så inom några dagar så låter jag den starta om och installera. På så vis får jag inga överraskningar och har gott om tid, flera dagar i alla fall, på mig att avsluta vad jag håller på med. Nu kanske det låter som jag gärna hoppar på alla uppdateringar som kommer ganska direkt men så är det ju inte. De här större uppdateringarna ligger ju som valfria ganska länge innan de laddas ned automatiskt och jag väljer inte att ta ned dem i första taget.

Men om man ignorerar uppmaningar om att installera och starta om, och inte har ställt in att man vill stanna på nuvarande version, pausa uppdateringar eller liknande, så kommer datorn förr eller senare att installera de själv och, efter ytterligare en tid, starta om själv.

Permalänk
Medlem

På Windows insiders build blev auto hdr tillgängligt på pc den 22 mars. Finns auto hdr med på denna uppdatering? (Auto HDR=fake hdr på pc spel som ursprungligen inte har stöd för det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Min poäng här är att din telefon kan starta om på natten eftersom du sover, du använder den inte.
Men min dator startade om när jag använde den oavsett tid på dygnet, oftat kväll.

Mina datorer/mobila enheter är aldrig avstängda f.ö förutom när det faktiskt behövs.

Jag har också aktiverat "Show a notification when you PC requires a restart to finish updating" så det är väldigt svårt för mig att missa att den behöver startas om. Får notisen direkt när uppdateringen som kräver omstart installerats, och jag aktiverar den funktionen på alla datorer och även på vänners datorer som jag hjälpt de med.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av terras:

På Windows insiders build blev auto hdr tillgängligt på pc den 22 mars. Finns auto hdr med på denna uppdatering? (Auto HDR=fake hdr på pc spel som ursprungligen inte har stöd för det)

Jag vet inte, men AutoHDR ger rätt bra resultat på XB i alla fall. Geometry Wars 2 har aldrig sett så bra ut som på senaste XB exempelvis.

Permalänk
Medlem

Och där slutade google chrome fungera, får felsöka med edge så länge.

Har ni samma fel?

Permalänk
Medlem

3 laptops 2 desktops... kör nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

inget intressant i denna uppdatering så jag väntar så länge jag kan med att installera den så att eventuella barnsjukdomar är fixade när jag väl installerar. Windowsuppdateringar är ju galet osexiga, sorry ms

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Inaktiv

Väldigt många sweclockare som har problem varje windows update.

Med tanke på hur mycket foliehattar som skriver och många som lever kvar på Windows XP-reg-hack tiden förvånar det mig inte att ni har sönder era Win10 installationer gång på gång.

Har inte haft problem en enda gång privat ~10 enheter, och på jobbet ligger vi på den rekommenderade verisonen tills vidare, 300+ som rullar på fint.

Permalänk
Medlem

Vid runt 84% fick jag BSOD och fel koden säger kernel mode heap corruption.
Grafikkort drivrutiner är senaste. Så hur ska jag felsöka vilka drivrutiner som spökar?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Vid runt 84% fick jag BSOD och fel koden säger kernel mode heap corruption.
Grafikkort drivrutiner är senaste. Så hur ska jag felsöka vilka drivrutiner som spökar?

Låter som du kör överklockat och det är minnena som spökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Låter som du kör överklockat och det är minnena som spökar.

Nej, allt körs på stock.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Jag fick uppdatering 20H2 för någon månad sedan. Något som är irriterande är att uppdateringen inte installeras om man startar om på vanligt sätt med "shutdown -r" i CMD.EXE utan man måste öppna startmenyn och starta om där, så det dröjde några dagar extra innan uppdateringen installerades för att jag inte visste att man måste starta om där. En annan irriterande grej är att datorn startas om en massa gånger, så man kan inte bara låta datorn stå över natten. Varje gång datorn startas om måste man välja Windows i GRUB och gör man inte det inom tio sekunder möts man av inloggningsskärmen i Linux, så ligger man och sover blir inte uppdateringen klar under natten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Jag fick uppdatering 20H2 för någon månad sedan. Något som är irriterande är att uppdateringen inte installeras om man startar om på vanligt sätt med "shutdown -r" i CMD.EXE utan man måste öppna startmenyn och starta om där, så det dröjde några dagar extra innan uppdateringen installerades för att jag inte visste att man måste starta om där. En annan irriterande grej är att datorn startas om en massa gånger, så man kan inte bara låta datorn stå över natten. Varje gång datorn startas om måste man välja Windows i GRUB och gör man inte det inom tio sekunder möts man av inloggningsskärmen i Linux, så ligger man och sover blir inte uppdateringen klar under natten.

"vanligt sätt" lol!
(okej lever man mest i linux kanske det är vanan..?)

kanske ändra till windows som default i grub? eller aktivera så den kommer ihåg senaste valet, vill minnas grub har nåt sånt.
det är ju inte windows fel något av det...! xD

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Jag är så lyckligt lottat.

Jag har sedan början på 90-talet levt efter devisen att alltid direkt uppdatera BIOS, drivrutiner, programvara och Windows oavsett om jag haft problem eller inte (vilket jag typ aldrig har). En riktig "ny version måste va bättre"-knarkare är jag. Inte någonsin har en uppdatering kraschat eller försämrat något för mig, och jag använder alla mina egenbyggda datorer mycket, surfar och spelar och jobbar (systemutveckling).

Måste haft otrolig tur om man ser till alla berättelser om motsatsen, eller då är det bara för att jag är så fantastiskt bra! (Obs skämt)

Visa signatur

Chassi: Corsair iCUE 5000T RGB Svart | Moderkort: Asus ROG MAXIMUS Z690 HERO | PSU: Corsair AX 850W
CPU: Intel Core i7-12700KF | Kylare: Corsair iCUE H150i Elite LCD | Skärm: LG 38'' UltraGear 38GN950
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB (2x16GB) / 5600MHz / DDR5 / CL36
GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC V2 | SSD1: Samsung 980 Pro series SSD 2TB M.2
Tangentbord: Logitech G915 TKL Tactile | Mus: Logitech MX Master 3S | OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GizmoTheGreen:

"vanligt sätt" lol!
(okej lever man mest i linux kanske det är vanan..?)

kanske ändra till windows som default i grub? eller aktivera så den kommer ihåg senaste valet, vill minnas grub har nåt sånt.
det är ju inte windows fel något av det...! xD

Precis. Det är skillnad på "Starta om" och "Uppdatera och starta om". Det sagt så trodde jag faktiskt att installationen hade triggats oavsett vilken metod man använder för omstart.

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Nej, allt körs på stock.

Har du 100% stabila minnen så kan du ju iaf bortse från de.

Hoppas du finner lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Har du 100% stabila minnen så kan du ju iaf bortse från de.

Hoppas du finner lösningen.

Jag ger upp på denna skiten. Väntar på Microfailure kommer med en stabil uppdatering istället.
Laddade ner ISO, monterade och körde igång uppdateringen. BSOD Kernel denna gång. Går in i BIOS, ändrar D.O.C.P till auto.
Kör igång uppdatering en gång till. Går iväg från datorn, kommer tillbaks och ser att hamnat tillbaks på skrivbordet. Inget har uppdaterat, fortfarande på version 1909.
Startar igång 21H1 uppdatering igen, 82% BSOD, denna gång så snabbt så hann inte se felkod.

Trött på vara försökskanin.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Jag ger upp på denna skiten. Väntar på Microfailure kommer med en stabil uppdatering istället.
Laddade ner ISO, monterade och körde igång uppdateringen. BSOD Kernel denna gång. Går in i BIOS, ändrar D.O.C.P till auto.
Kör igång uppdatering en gång till. Går iväg från datorn, kommer tillbaks och ser att hamnat tillbaks på skrivbordet. Inget har uppdaterat, fortfarande på version 1909.
Startar igång 21H1 uppdatering igen, 82% BSOD, denna gång så snabbt så hann inte se felkod.

Trött på vara försökskanin.

Urk fy fasen så trälig situation du är i. Datorstrul är inget vidare direkt.

Har du provat köra D.O.C.P men dragit ned hastigheten på minnena rejält (bara för att se) ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

3 laptops 2 desktops... kör nu.

Rättelse: var 4 laptops.

Succé. Alla maskiner uppdaterade sedan några timmar tillbaka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Uppdaterade igår. Inga problem. Men då är det ju ingen speciell uppdatering heller som kan ställa till med så mycket.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du sover säkert på natten ellerhur? Eller startar telefonen om när du använder den?
Jag skrev också att jag nu kör Active Directory/domän för att förhindra det på alla datorer och lite annat.

Alt+TAB funkar ju men det är bara fönsterbyte, inte virtuella skrivbord som Win+TAB ger, denna kombo kommer jag åt lite då och då vilket är väldigt irriterande när man spelar.

Hehe:) Borde verkligen det men nja, lyftar hundratals kilon om dagen i jobbet (Ger iofs noll)

verkar ju som att problemet är arr du råkar komma åt windows-tangenten vilket blir ett helvete oavsett, om du sitter i spel? men annars en snabb googling https://superuser.com/questions/1330698/windows-10-disable-wi... hoppas det hjälper

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av GizmoTheGreen:

verkar ju som att problemet är arr du råkar komma åt windows-tangenten vilket blir ett helvete oavsett, om du sitter i spel? men annars en snabb googling https://superuser.com/questions/1330698/windows-10-disable-wi... hoppas det hjälper

Tack!:P
Ja, för det mest i Battlefield och mer än gärna framför fiendens mynning...

Permalänk
Avstängd

Fick i dag installerat.
OS-version 19043.1023
Gränssnitt Windows Feature Experience Pack 120.2212.3740.0

Nu ligger där ännu ett program som heter Feeds i Aktivetetshanderaren som man inte är inreserad av alls.
Så då som alltid. Kan inte stänga av 100 %.
La sig själv i aktivitets fältet. Tack och lov att man kan inaktivera den i alla fall.

Mer och mer och mer program som ingen vill ha.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.