Windows 10 21H1 uppdateringen finns att manuellt ladda hem

Permalänk
Medlem

Windowsuppdateringarna är ju liksom inte en beta så att man behöver vara orolig för att få problem. Det har ändå gått igenom dev/beta/insider branch innan man får den i WU. Tror inte jag någonsin haft problem med uppdateringarna på w10 förutom något år sen när sökfunktionen drog 100% CPU om man öppnade startmenyn men man blev bara påverkad om man hade pillat med att stänga av websearch via registry. Bättre att inte röra med tredjepartsprogram och istället hålla sig till MS officiella verktyg som group policy etc så verkar det som om man slipper de allra flesta problemen.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Windowsuppdateringarna är ju liksom inte en beta så att man behöver vara orolig för att få problem. Det har ändå gått igenom dev/beta/insider branch innan man får den i WU. Tror inte jag någonsin haft problem med uppdateringarna på w10 förutom något år sen när sökfunktionen drog 100% CPU om man öppnade startmenyn men man blev bara påverkad om man hade pillat med att stänga av websearch via registry. Bättre att inte röra med tredjepartsprogram och istället hålla sig till MS officiella verktyg som group policy etc så verkar det som om man slipper de allra flesta problemen.

Advanced Micro Devices, Inc. – SCSIAdapter – 9.3.0.221 update says hello: https://www.pcinvasion.com/microsoft-faulty-amd-driver-window....

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Windowsuppdateringarna är ju liksom inte en beta så att man behöver vara orolig för att få problem. Det har ändå gått igenom dev/beta/insider branch innan man får den i WU.

Tyvärr är det fortfarande saker som helt missas av dev/beta/insider. Speciellt gällande språkspecifika delar och unik hårdvara.

Permalänk
Medlem

La in 21H1 på stationära och på lappen. Det gick bra på bägge, men windows tycker att jag ska "update and restart" fast jag har gjort det femtioelva gånger. Detta gäller på bägge enheter. =P
Edit: Winver visar 19043.985

Permalänk
Medlem

Installerade om min burk och inaktiverade update för någon vecka sen. Aldrig har spelen flytit så bra som nu

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/i-den-h%c3%a4r-up...

Inte mycket till nyheter direkt, men alltid är det något.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Väntar nog några dagar

Permalänk
Medlem

Så det finns folk som bryr sig om Windows-uppdateringar? Själv sitter jag fortfarande på 1909 o trivs bra. Har alldeles för många gånger nu uppdaterat lite allt möjligt o fått saker nergraderade (ändringar jag inte gillar) eller saker som buggar ur eller gått mer eller mindre sönder. Så nä, att laga nånting som inte är trasigt har jag helt o hållet tröttnat på. Speciellt Windows eftersom det sällan kommer något intressant i uppdateringarna ändå.

Permalänk
Medlem

Har någon en patch note? Varför vill man ha nya update. Känns som att ju nyare något är desto sämre blir det.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Har någon en patch note? Varför vill man ha nya update. Känns som att ju nyare något är desto sämre blir det.

Med det mantrat hade vi väl stannat kvar i MSDOS?
Jag skulle säga att ju mer man uppdaterar desto "mer funktionalitet" får man som kräver mer beräkningar. Exempelvis har jag en kille i min projektgrupp som inte kan koppla upp sig på vår GIT eftersom han rullar W7 som inte stödjer något som krävs för att kunna pusha uppdateringar (något han tror introducerades när W10 introducerade Linux kärnan).

Jag tycker inte att min dator upplevs slöare jämfört med när jag byggde den 6-7 år sedan. Dock flyter spel på sämre eftersom utvecklingen i kvalitet gått framåt och jag har uppgraderat skärmarna till högre upplösning (som kräver mer GPU etc).

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig tidigare haft problem vid de större Windows-uppdateringarna.
Därmed har jag alltid sett dom som klagar som gnälliga extremfall.

Karma har nu slagit till och datorn hittar inga diskar efter denna uppdatering från WU.

Rekommenderas ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Advanced Micro Devices, Inc. – SCSIAdapter – 9.3.0.221 update says hello: https://www.pcinvasion.com/microsoft-faulty-amd-driver-window....

Skrivet av walkir:

Tyvärr är det fortfarande saker som helt missas av dev/beta/insider. Speciellt gällande språkspecifika delar och unik hårdvara.

Säger inte att det inte kan hända förstås. Bara att det ändå har genomgått stabilitetstest av användare med varierande hårdvara som kör dessa branches så det är inte så extremt hög risk att få problem som vissa antyder. Men det är klart att har man krav på 100% uptime så att man inte kan avinstallera uppdateringen om den skapar problem bör man ju vänta ett tag.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

De stora problemen brukar dyka upp vid en vanlig patch-tuesday nuförtiden. Å andra sidan finns sällan någon riktigt intressant nyhet i halvårsuppdateringen heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SadShark:

Jag har aldrig tidigare haft problem vid de större Windows-uppdateringarna.
Därmed har jag alltid sett dom som klagar som gnälliga extremfall.

Karma har nu slagit till och datorn hittar inga diskar efter denna uppdatering från WU.

Rekommenderas ej.

Tja, detta är väl varför man inte ska idiotförklara folk med erfarenheter som skiljer sig från sina egna.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SadShark:

Jag har aldrig tidigare haft problem vid de större Windows-uppdateringarna.
Därmed har jag alltid sett dom som klagar som gnälliga extremfall.

Karma har nu slagit till och datorn hittar inga diskar efter denna uppdatering från WU.

Rekommenderas ej.

Skrivet av Wizbro:

Tja, detta är väl varför man inte ska idiotförklara folk med erfarenheter som skiljer sig från sina egna.

Det är ju en bra utgångspunkt, men samtidigt ska man nog inte, när man väl har problem, heller gå i fällan att tänka "jag är ju normalast av alla, så om jag har problem så måste det vara fullständig katastrof".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Frisell:

La in 21H1 på stationära och på lappen. Det gick bra på bägge, men windows tycker att jag ska "update and restart" fast jag har gjort det femtioelva gånger. Detta gäller på bägge enheter. =P
Edit: Winver visar 19043.985

https://i.imgur.com/dXebcoU.png

Har exakt samma ver som du men varken på stationära (en hittills än så länge) och bärbara så har uppgraderingen gått bra och jag får inte samma uppmaning som du när man högerklickar på startknappen och skall stänga av eller logga ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SadShark:

Jag har aldrig tidigare haft problem vid de större Windows-uppdateringarna.
Därmed har jag alltid sett dom som klagar som gnälliga extremfall.

Karma har nu slagit till och datorn hittar inga diskar efter denna uppdatering från WU.

Rekommenderas ej.

Ett rensat UEFI och ett par omstarter senare så är vi tillbaka!

Skrivet av Wizbro:

Tja, detta är väl varför man inte ska idiotförklara folk med erfarenheter som skiljer sig från sina egna.

Det har du helt rätt i och det har jag heller inte gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Advanced Micro Devices, Inc. – SCSIAdapter – 9.3.0.221 update says hello: https://www.pcinvasion.com/microsoft-faulty-amd-driver-window....

Detta. Samt att varannan uppdatering ger problem med vissa ljudkonfigurationer.

Permalänk
Medlem

Installerade igår, funka lika bra som vanligt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du sover säkert på natten ellerhur? Eller startar telefonen om när du använder den?
Jag skrev också att jag nu kör Active Directory/domän för att förhindra det på alla datorer och lite annat.

Jag stänger av datorn när jag inte är hemma (sleep mode då) och stänger av den helt under nätterna

Skrivet av Frisell:

La in 21H1 på stationära och på lappen. Det gick bra på bägge, men windows tycker att jag ska "update and restart" fast jag har gjort det femtioelva gånger. Detta gäller på bägge enheter. =P
Edit: Winver visar 19043.985

https://i.imgur.com/dXebcoU.png

Skrivet av JonkenPonken:

Har exakt samma ver som du men varken på stationära (en hittills än så länge) och bärbara så har uppgraderingen gått bra och jag får inte samma uppmaning som du när man högerklickar på startknappen och skall stänga av eller logga ut.

Jag hade samma på min bärbara. Öppnade upp Windows update i inställningarna och där stod det Please Wait... vänta ett tag så kommer den lösa det själv Iallafall gjorde den det hos mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Nu är 7 enheter, inklusive servern uppdaterad. Inga problem. 2 kvar att uppdatera, men de tas senare.

Mycket olik hårdvara och ålder på samtliga enheter.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Har exakt samma ver som du men varken på stationära (en hittills än så länge) och bärbara så har uppgraderingen gått bra och jag får inte samma uppmaning som du när man högerklickar på startknappen och skall stänga av eller logga ut.

Skrivet av jnsson:

Jag hade samma på min bärbara. Öppnade upp Windows update i inställningarna och där stod det Please Wait... vänta ett tag så kommer den lösa det själv Iallafall gjorde den det hos mig

Ja, det löste sig själv. Iaf på stationära. Har inte kollat lappen än.

EDIT: Kollade laptopen nu. Det hade gått över på den oxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Så ni är alltså gänget som ser fram emot windows uppdateringar?

I like it! 😅

Eyy bruschan, du och dina lajks är ju lixom värsta coola "Basha Microcrap" gänget.

Permalänk
Medlem

Att installera denna update, kan ha varit det _minst_ spännande jag gjort i år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Så ni är alltså gänget som ser fram emot windows uppdateringar?

I like it! 😅

Jag är beroende av uppdateringar, kollar minst en gång per dag >.<

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Hedersmedlem

Förlåt för memefasoner, men jag tyckte den passade bra här

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Jag är beroende av uppdateringar, kollar minst en gång per dag >.<

Hahaha då ska vi till samma doktor du och jag en vacker dag

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Allexz:

Så ni är alltså gänget som ser fram emot windows uppdateringar?

I like it! 😅

Your PC will be updated.
Resistance is futile.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam

OMG vilken liten skillnad!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Sötast