Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Slang för kvalitet.

Tack, aldrig hört.

Permalänk
Medlem

iFixits fasta skruvmejslar är riktigt bra, samma gäller deras stora bitssatser. Jag kör själv med en 112-delars Manta samt ett kit med 6-8 fasta skruvmejslar. Har även flera fasta skruvmejslar från Wera, tror de heter "Kraftform Micro" och de är sanslöst bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Grejen med Ifixit är att de inte bara skeppar med mejslar utan även övriga verktyg som kan behövas för att ta sig in i hemelektronik välgenomtänkt och färdigförpackat, sådan som inte följer med ditt Wera-kit. Det kanske förklarar "hypen" för dig?
https://2x3m4u.files.wordpress.com/2019/08/20180812-04.jpg?w=1075&h=

Har detta Ifixit set, fick det för 1 år sen, trodde det skulle komma till användning men det är på tok för små bits i det för att användas inom de områden jag behöver det för, ex mecka i datorn eller liknande. Handtaget som ska framstå som exklusivt känns bara klumpigt och bakvänt, när bitsen väl passar så är handtaget för stort för att komma in.

Jag förstår varför IFix kostar, det finns en del special delar där för de som behöver det men för min del som bara behöver standard grejer är det onödigt dyrt.

Wera är generellt bra grejer men det känns för dyrt för vad det smakar. För min del tror jag Biltema 10 års serie hade funkat utmärkt egentligen, det har hållt väldigt bra i andra avseende ex verktyg till bilen, minst lika bra som Bacho och Kamasa.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Primära kittet med mejslar som är nära till hands. Som många andra, iFixits kit samt Manta kittet. Rätt sugen på Weras micro-mejslar eftersom det ibland är skönare att slippa bits.
Har även Weras M 1 Metal kit och två olika Bosch skruvdragare. En vanlig med bitsfäste och en med slag när skiten verkligen sitter, eller ska sitta, ordentligt

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

I slutändan är det finelektronin och små taniga skruvar vi pratar om. Man behöver INTE specialhärdat superstål för detta! Det är inte M16 och impact drivers vi snackar här. Gör man för hårt så gör man troligen fel (ej löst upp lim t.ex).

Sen ska man såklart undvika amazon/Aliexpress skräp. De är gjorda av papp o lera

Lustigt nog kan man tro det. Tyvärr är det som så i realiteten att ju klenare verktyg (dimensioner) desto bättre stål krävs det om grejorna ska hålla ett tag.

Köpte under många år (1980-1990-talen) sådana där småmejslar som ser "kromade ut" även på handtaget.
Typ sådana här: https://i.ebayimg.com/images/i/381608906946-0-1/s-l1000.jpg
Minns att till och med Konsum sålde dessa. Rätt värdelösa. Kostade bara någon tia för ett set. (ta det 4x för nuvarande kronor). Höll ine länge alls, och gjorde faktiskt ont i näven efter ett tags skruvande. Man skruvar rätt länge, tyvärr, när det är småskruvar man knappt ser med blotta ögat. "Pain in the ass" egentligen.

Hade tur runt sekelskiftet när K-rauta hade rea: Köpte Ironside-sats med sex mejslar för 99kr (normalpris 3-400) på rea, i en fyndlåda. Dessa är fortfarande som nya trots typ 20 års användning. (storlek 00, 0, 1 och allt vad det heter)
Påminner mycket om dessa, men har inverterade färger: https://i5.walmartimages.com/asr/024a2dc2-e2c3-4c25-9cde-ddfa...

Då jag är en absolut slarver när det gäller skruvmejslar (jag är en skruvmejselförsäljares dröm come-true, har skruvmejslar i hela kåken som jag inte håller reda på var de är) så har jag också kompletterat med Kjells motsvarande skruvmejselsats jag köpte på deras rea något år sedan, kostade bara 40kr. "Made in Taiwan", vilket konstigt nog borgar för kvalitet idag.. Lite som "Back to the future" fast lite skruvat så att säga.

Ska köpa ett "Ajficksitt"-set snart. Antingen på Kjell eller om jag snålar på amazon med kopia. En samsungfjärr behöver jag öppna, och rengöra. Den började krångla under veckan, brukar vara skit mellan "gummimattan" och kretskortet. Vill inte göra fjärren ful när jag öppnar den.. Tydligen kan man använda vanliga plastbestick om man är McGywer för att bända delarna. Såg på YT någonstans. Blir väl att jag köper på Kjell tror jag. Har bara behov av "plastbändarna". Eller en tur till prisbelönta Oves gatukök i Partille och köper en halv special. Då ingår "plastbändaren" gratis..

Fruktansvärt retsamt när några knappar på fjärren failar.

Permalänk
Medlem

Jag personligen gillar Wera, har testat en hel del bits från olika tillverkare men Wera är i mitt tycke en av väldigt få som håller utlovad kvalitet.

letar dock fortfarande efter en Pentalobe 1.2 i bra kvalitet, har inte lyckats hitta någon där än.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Wera, Teng, Wiha. Tror inte du behöver något annat. Ifixit osv är "special"-verktyg som du förmodligen inte behöver om du inte har något som inte följer en normal standard.

Vill du köra ultrabudget med orimligt bra kvalitet för pengarna är det Lidl's kit som gäller. Brukar köpa 3-4st kit när dom ligger i hyllan. Går dessutom att köpa runt hela Europa (nästan iaf). Perfekt när man är i nytt land man inte har koll på leverantörer eller får en desperat problemlösning på semestern. Är du i annat läge, så har biltema en del set som är rätt fina för pengarna.

Permalänk
Skrivet av Nagelfar:

Jag personligen gillar Wera, har testat en hel del bits från olika tillverkare men Wera är i mitt tycke en av väldigt få som håller utlovad kvalitet.

letar dock fortfarande efter en Pentalobe 1.2 i bra kvalitet, har inte lyckats hitta någon där än.

https://www.wihatools.com/pentalobe-precision-driver-pl4-x-40...

Permalänk
Medlem

Ifixits kit har jag kört på länge. Helt klart det bästa kittet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

https://www.banggood.com/Wowstick-1F+-64-In-1-Electric-Screwd...
Riktigt nöjd med min, har dock inte så bra uppfattning om hur bra bitsen är, men det kan man ju alltid köpa andra.

Är de magnetiska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keellan:

Är de magnetiska?

Följer med en magnetizer!

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Följer med en magnetizer!

Så jag har makten att göra VAD JAG VILL TILL EN MAGNET?! Nu är det fan läge att ta över världen.

Permalänk
Skrivet av Beltet:

Ifixits kit har jag kört på länge. Helt klart det bästa kittet.

Ja jätte bra, men när man köper det bara för att öppna en grej och bits'et inte når ner till skruven i hålet så blir man rätt sur när man blir tvungen att åka till biltema och köpa mejslar. =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ja jätte bra, men när man köper det bara för att öppna en grej och bits'et inte når ner till skruven i hålet så blir man rätt sur när man blir tvungen att åka till biltema och köpa mejslar. =/

Skrevmejseln är jag inget fan av alls, känns som den är gjort för riktigt finlir, meckar jag med dator föredrar jag skruvmejslar med bättre grepp och längre "hals". Förlängaren har jag aldrig använt, den hjälper inte egentligen nämnvärt eftersom den ändå är tjock.

Då och då stöter jag på riktigt små skruvar och ibland behöver man benda upp grejer då åker iFixit fram. Men just när det gäller skruvmejseln så skulle jag säga att jag använder 2-3 bits av 63 st, de är i regel för små och det är mycket special, special. Kan tänka mig att de som jobbar mycket med läsplattor och telefoner har bra användning för detta.

Wera Kraftform Kompakt 60 RA gillar jag skarpt, används främst till grejer runt huset men skulle jag bygga ny dator så hade detta set definitive varit med! Har en del skruvdragare med men inget jag någonsin skulle få för mig att använda på elektroniska prylar.

Men egentligen hade jag tillochmed föredraget Biltemas fasta skruvmejslar framför skruvmejsel settet i ifixit väskan.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd

Behövde in i en XB-kontroll i helgen och jag hade fan inte rätt mejsel, safety torx 8, så jag fick åka och köpa det som fanns i en öppen butik: https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilverktyg/dibote...

Funkade bra, kan inte säga att kvaliteten var märkbart sämre än iFixit på bitsen eller mejseln, även om övrigt i kitet kändes ganska B. Magnetplattan för att hålla skruvar var mer användbart än väntat.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag har börjat kolla in detta mer.
Ett problem är att man har olika behov. Där ett behov är kompakt och lätt lösning och detta är supersvårt att få till. Dessutom får den ej räknas som ett vapen om man bär med den på känsliga områden i sin vanliga väska. Jag har dyra multiverktyg av olika modeller, vissa kostar över 1000kr. De är roliga, förutom att de dock suger till annat än prydnad och leka med, så får man inte ha med sig dem på stan p.g.a. kniven.

Det känns som de flesta skruvmejselsätt är anpassade för helt andra krav. Dessutom i mitt fall hur ofta skruvar jag på pyttesmå skruvar? Det händer, men sällan ute på fält. Behöver jag då 50st olika pyttesmå skruvmejselhuvuden med mig ute på fält för att hantera alla små knepiga skruvar som finns och inte en enda som tar en helt vanlig skruv som sitter i fläktar, chassin, hdd you name it, för att dessa skruvar räknas som stora?

Jag tror att jag skulle vilja ha en titanlösning eller något för att få ner vikten. Alltså det är ju en hel del saker man borde ha i sin väska, tänger, skiftnyckel och annat och det blir ju en hel del vikt.

Permalänk
Medlem

Lite elitismvarning på en del kommentarer.
Det är småskruvar med väldigt låga moment. Så länge man inte köper absoluta skräpet så fungerar de flesta mellanklass (och uppåt) mejslarna.

Jag förespråkar alltid fasta mejslar för de skruvarna man skruvar mest och sen har man ett bitskit för de få gången man stöter på en specialare.

Sen finns det ju tex mejslar där hela klingan/mejseldelen lössas från handtagen och dessa kan vara jättesmidiga inom sina områden.