Regler kring annonsering av bristvaror på SweClockers Marknad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MickeBoy:

Ja alltså, det går ju att diskutera såklart. När jag beställde kortet så var knappt 8000 mycket pengar. Men när jag nu skulle sätta in det i datorn så stod jag i valet och kvalet att använda det eller sälja det.

Till slut var prisskillnaden (över 10.000) så pass stor att jag valde att sälja. Utsikterna för att få ta på ett annat är ju såklart mycket små, så jag har ju inte bara tjänat pengar utan förmodligen också sålt bort min möjlighet till uppgradering inom överskådlig framtid.

Det där med kryphål är ju lite intressant eftersom jag faktiskt inte har skapat mig en annons ännu. Så inga som helst regler är brutna. Jag har skrivit inlägg och svarat på personliga meddelanden för att få tillstånd en försäljning.

En fråga som jag tycker är intressant är huruvida jag nu skulle få skapa en annons, eftersom jag inte har någon annons sedan tidigare så borde det vara OK.

Min kollega fick samma val. Han valde att spela han betala lika mycket för sitt 3080 som jag med 3070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Ja alltså, det går ju att diskutera såklart. När jag beställde kortet så var knappt 8000 mycket pengar. Men när jag nu skulle sätta in det i datorn så stod jag i valet och kvalet att använda det eller sälja det.

Till slut var prisskillnaden (över 10.000) så pass stor att jag valde att sälja. Utsikterna för att få ta på ett annat är ju såklart mycket små, så jag har ju inte bara tjänat pengar utan förmodligen också sålt bort min möjlighet till uppgradering inom överskådlig framtid.

Det där med kryphål är ju lite intressant eftersom jag faktiskt inte har skapat mig en annons ännu. Så inga som helst regler är brutna. Jag har skrivit inlägg och svarat på personliga meddelanden för att få tillstånd en försäljning.

En fråga som jag tycker är intressant är huruvida jag nu skulle få skapa en annons, eftersom jag inte har någon annons sedan tidigare så borde det vara OK.

Kryphåls delen är nog riktad mot att du gjorde affärer på forumet men helt frånkopplat annonser på marknaden. Det är inte riktigt så det är tänkt att fungera, det är därför marknadsplatsen finns. För att göra det säkrare och bättre för båda parter

Regel 9 på forumet:
”... Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel. ...”

https://www.sweclockers.com/forum/regler

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Du nyttjade alltså ett "kryphål" för att göra exakt det motsatta av vad de nya marknadsreglerna avser till att göra: minska effekten av scalping och de ovanligt höga marknadspriserna?

Det är klart som sjutton att ingenting blir bättre när folk letar nya kryphål istället för att svälja den ekonomiska stoltheten genom att bidra istället för stjälpa communityt!

Skrivet av medbor:

Kryphåls delen är nog riktad mot att du gjorde affärer på forumet men helt frånkopplat annonser på marknaden. Det är inte riktigt så det är tänkt att fungera, det är därför marknadsplatsen finns. För att göra det säkrare och bättre för båda parter

@AplAy skrev att det var de nya reglerna som avsågs. Jag tolkar det som att det är försäljning av bristvara och prissättning som skulle kunna komma på tal. Att sälja till andra medlemmar genom meddelanden har man kunna göra sedan tidigare också.

Men jag skapade ingen annons och om du har följt tråden så vet du också min åsikt i frågan och anledningen till att jag inte skapade någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

@AplAy skrev att det var de nya reglerna som avsågs. Jag tolkar det som att det är försäljning av bristvara och prissättning som skulle kunna komma på tal. Att sälja till andra medlemmar genom meddelanden har man kunna göra sedan tidigare också.

Men jag skapade ingen annons och om du har följt tråden så vet du också min åsikt i frågan och anledningen till att jag inte skapade någon.

Jo då jag vet och förstår din ståndpunkt, ville bara förklara hur andra kanske ser på det. Det är en hårfin gräns mellan vad detta var och varför marknaden skapades från början.

Att sälja saker utan annons på marknaden är för mig inte riktigt vad reglerna är skrivna för, även om det tekniskt sett går att göra vad man vill i PM så är det ju verkligen inte meningen att man ska göra så i min värld. En annons blir en eller flera affärer med annonsens olika innehåll. Men att använda någon annans annons som marknadsföring för att sen sälja till någon annan är inte riktigt det jag ser som marknadens funktion på sidan

Du har så klart rätt att tjäna pengar på dina grejer, men den här typen av affärer försöker ju de nya reglerna begränsa. Du försöker kringgå eller hitta andra vägar runt detta. Jag menar kör på för all del, men tror inte någon uppskattar det direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kryphåls delen är nog riktad mot att du gjorde affärer på forumet men helt frånkopplat annonser på marknaden. Det är inte riktigt så det är tänkt att fungera, det är därför marknadsplatsen finns. För att göra det säkrare och bättre för båda parter

Regel 9 på forumet:
”... Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel. ...”

https://www.sweclockers.com/forum/regler

Skrivet av medbor:

Jo då jag vet och förstår din ståndpunkt, ville bara förklara hur andra kanske ser på det. Det är en hårfin gräns mellan vad detta var och varför marknaden skapades från början.

Att sälja saker utan annons på marknaden är för mig inte riktigt vad reglerna är skrivna för, även om det tekniskt sett går att göra vad man vill i PM så är det ju verkligen inte meningen att man ska göra så i min värld. En annons blir en eller flera affärer med annonsens olika innehåll. Men att använda någon annans annons som marknadsföring för att sen sälja till någon annan är inte riktigt det jag ser som marknadens funktion på sidan

Du har så klart rätt att tjäna pengar på dina grejer, men den här typen av affärer försöker ju de nya reglerna begränsa. Du försöker kringgå eller hitta andra vägar runt detta. Jag menar kör på för all del, men tror inte någon uppskattar det direkt

När jag läser hela stycket för regel 9 så får jag intrycket att man inte vill att det ska bli köp och sälj i forumets olika delar. Alltså man vill hålla allting till marknaden. Man vill också inte tillåta företag att annonsera.

Med din logik så är det alltså inte heller OK att "ta resten i PM"?

Det var så som min affär avslutades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

När jag läser hela stycket för regel 9 så får jag intrycket att man inte vill att det ska bli köp och sälj i forumets olika delar. Alltså man vill hålla allting till marknaden. Man vill också inte tillåta företag att annonsera.

Med din logik så är det alltså inte heller OK att "ta resten i PM"?

Det var så som min affär avslutades.

Ja men till tredje part, dvs inte den som lade upp annonsen i ditt fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

Har en fundering kring köp av bristvaror här på forumet, ser just nu en person som i flera grafikkortsförsäljningar bjuder rejält över nivån alla andra erbjuder men på en nivå som ändå kan ge liten vinst vid försäljning på andra ställen eller som komponent i bygge man kränger på annat ställe med vinst. Hur ställer sig Sweclockers till det?

Varför skulle de inte va okej menar du? Du vet väl inte om han har 50 datorer att minea med eller om han ska sälja vidare, buda över honom så får du kortet punkt. Om du ej har råd gå ner en nivå till tex 3060 eller dylikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

...
Du har så klart rätt att tjäna pengar på dina grejer, men den här typen av affärer försöker ju de nya reglerna begränsa. Du försöker kringgå eller hitta andra vägar runt detta. Jag menar kör på för all del, men tror inte någon uppskattar det direkt

Det känns inte som vi förstår varandra riktigt.

Som jag ser det så finns reglerna finns för att begränsa möjligheten att tjäna pengar på flera försäljningar. Det är därför det är utformat med en tidsbegränsning.

Jag har aldrig påstått mig vilja sälja mer än ett kort. Jag bokade och köpte ett enda kort och med marknadsläget så väljer jag att sälja det istället för att använda det. Jag tycker inte att jag försöker hitta vägar runt reglerna. Jag tycker tvärtom att jag har hållit mig inom reglerna när jag genomförde försäljningen av mitt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja men till tredje part, dvs inte den som lade upp annonsen i ditt fall

Men det står inget om detta i reglerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Men det står inget om detta i reglerna.

Dvs själva definitionen av ett kryphål? En tolkning av reglerna som tydligt går emot andemeningen men som inte bryter mot den faktiska formuleringen?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MickeBoy:

Det känns inte som vi förstår varandra riktigt.

Som jag ser det så finns reglerna finns för att begränsa möjligheten att tjäna pengar på flera försäljningar. Det är därför det är utformat med en tidsbegränsning.

Jag har aldrig påstått mig vilja sälja mer än ett kort. Jag bokade och köpte ett enda kort och med marknadsläget så väljer jag att sälja det istället för att använda det. Jag tycker inte att jag försöker hitta vägar runt reglerna. Jag tycker tvärtom att jag har hållit mig inom reglerna när jag genomförde försäljningen av mitt kort.

... dvs., tjäna pengar på (mass)försäljning av bristvaror. Sweclockers vill inte vara en del av problemet utan en del av lösningen! Du sålde fortfarande en bristvara till "överpris/scalper-pris" OCH berättade om det. Personligen tycker jag det var dålig affärssed och ekonomiskt omoraliskt ur ett större perspektiv.

Hursomhelst, gjort är gjort, och precis som du antyder så lär du knappast sitta på ett till 3000-kort som du kanske skulle vilja göra samma sak med. Jag tycker bara att berättandet av det hela uppmuntrar andra att, "Kolla, jag lyckades också sälja till scalper-pris!", göra samma sak...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv

Jag såg att någon sökte ett grafikkort på en annons. Sa att jag hade ett 1060 6GB till salu. Sen fick jag PM om jag hade kortet kvar. Skrev då att jag inte hade lagt upp en annons och därför kunde inte sälja kortet till honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Jag såg att någon sökte ett grafikkort på en annons. Sa att jag hade ett 1060 6GB till salu. Sen fick jag PM om jag hade kortet kvar. Skrev då att jag inte hade lagt upp en annons och därför kunde inte sälja kortet till honom.

Det låter som ett rimligt svar, så skulle jag också svarat

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

... dvs., tjäna pengar på (mass)försäljning av bristvaror. Sweclockers vill inte vara en del av problemet utan en del av lösningen! Du sålde fortfarande en bristvara till "överpris/scalper-pris" OCH berättade om det. Personligen tycker jag det var dålig affärssed och ekonomiskt omoraliskt ur ett större perspektiv.

Hursomhelst, gjort är gjort, och precis som du antyder så lär du knappast sitta på ett till 3000-kort som du kanske skulle vilja göra samma sak med. Jag tycker bara att berättandet av det hela uppmuntrar andra att, "Kolla, jag lyckades också sälja till scalper-pris!", göra samma sak...

Men reglerna tillåter försäljning av en vara?

Edit: Om scalper-pris är det som korten säljs för på alla andra marknadsplatser och swec-priser är de rätta sättet att värdera grafikkort, så måste man vara en väldigt hängiven swec-anhängare för att vilja sälja här. Problemet med ett eventuellt lägre pris här är att det inte gynnar hela communityn, utan endast personen som du säljer till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Dvs själva definitionen av ett kryphål? En tolkning av reglerna som tydligt går emot andemeningen men som inte bryter mot den faktiska formuleringen?

Men tycker du det är ett problem att affärer avslutas genom att man "tar detaljerna" i PM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Jag såg att någon sökte ett grafikkort på en annons. Sa att jag hade ett 1060 6GB till salu. Sen fick jag PM om jag hade kortet kvar. Skrev då att jag inte hade lagt upp en annons och därför kunde inte sälja kortet till honom.

För att du ville sälja kortet genom en annons, eller för att du kände dig tvingad till att skapa en annons enligt reglerna?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MickeBoy:

För att du ville sälja kortet genom en annons, eller för att du kände dig tvingad till att skapa en annons enligt reglerna?

Kunde inte skapa en annons då. Måste ju ha varit medlem en månad först. Sålde kortet på annat håll istället.

Men eftersom Sweclockers Marknad tar betalt för annonserna så antog jag bara att försäljning utanför är förbjudet. Men klart att man gör upp detaljerna som adress och telefonnummer via PM när man har bestämt sig för vem man säljer till. Beroende om det är en köpes/säljes/bytesannons så borde säljaren/köparens nick skrivas ut i annonsen för god transparens.

Permalänk
Medlem

Är det dags att plocka bort Ryzen 5000 från bristvaror?
Jag har kikat på lagersaldona i ett par dagar och det varit god tillgång på dem.

Edit: Tack för svar.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ekhyddan:

Är det dags att plocka bort Ryzen 5000 från bristvaror?
Jag har kikat på lagersaldona i ett par dagar och det varit god tillgång på dem.

Vi känner att vi vill vänta en liten stund till innan vi ändrar något. Så tills vidare är det reglerna i sin befintliga form som gäller.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Mycket avundsjuka i detta forum som vrids om till att handla om moral och etik. Får man mer än dubbla priset ska man helt klart sälja.

Finns många andra bristvaror i världen, lev med det.

Det är sjukt som det är med en regel mot det, det är ju inte utrotningshotade djur det handlas med direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Mycket avundsjuka i detta forum som vrids om till att handla om moral och etik. Får man mer än dubbla priset ska man helt klart sälja.

Finns många andra bristvaror i världen, lev med det.

Det är sjukt som det är med en regel mot det, det är ju inte utrotningshotade djur det handlas med direkt.

Jag tycker du tillskriver ett community väldigt osmickrande egenskaper på ett väldigt för generaliserande sätt. Vilket inte gör att jag känner sympati för ditt argument.

Som ett exempel- Jag är emot denna praktik av scalping men är inte ett dugg avundsjuk. Den som fått tag i en 3080 och lyckas sälja för dubbla priset, grattis!

Däremot vill jag inte att den personen ska få tryggheten och värmen av en mer pålitlig kundbas som faktiskt denna community erbjuder.

Alla affärer innebär risk, desto mer man tjänar, desto större risk. Här vill de som flippar GPU:er ha kakan och äta upp den och blir upprörda när communityt säger ifrån.

Lika mycket som man kan hävda att många är avundsjuka så kan man hävda att de som scalpar och klagar med bara är bittra. Lika mycket som man hävdar att det handlar inte om handel med utrotningshotade djur, kan man säga att communityt inte hindrar er att sälja diabetesmediciner till en marknad i akut behov.

Det finns massor av marknader som är reglerade på ett eller annat sätt. Vad man anser är rätt betyder inte per automatik att den andra parten har fel.

Permalänk
Medlem

Det är lite märkligt att så många fortfarande inte läser alternativt förstår vad dom läser när dom läser reglerna för marknadsplatsen, jag anmäler nästan varje dag en eller flera annonser som bryter mot reglerna för annonsering av bristvaror...

The hunt will go on

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Det är lite märkligt att så många fortfarande inte läser alternativt förstår vad dom läser när dom läser reglerna för marknadsplatsen, jag anmäler nästan varje dag en eller flera annonser som bryter mot reglerna för annonsering av bristvaror...

The hunt will go on

Kanske kunde det finnas en topplista över de som rapporterat flest annonser?
Och så kunde också de medlemmar som en eller flera gånger brutit mot reglerna bli markerade på något vis?

Allt för att skapa en bättre stämning. För det hjälper ju verkligen, alltså underlättar, situationen för de som vill ha tag på ett grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Kanske kunde det finnas en topplista över de som rapporterat flest annonser?
Och så kunde också de medlemmar som en eller flera gånger brutit mot reglerna bli markerade på något vis?

Allt för att skapa en bättre stämning. För det hjälper ju verkligen, alltså underlättar, situationen för de som vill ha tag på ett grafikkort?

Gillar man att betala ockerpriser för ett grafikkort så köp ett på Blocket eller Tradera då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dem8n:

Mycket avundsjuka i detta forum som vrids om till att handla om moral och etik. Får man mer än dubbla priset ska man helt klart sälja.

Finns många andra bristvaror i världen, lev med det.

Det är sjukt som det är med en regel mot det, det är ju inte utrotningshotade djur det handlas med direkt.

Jag tycker inte det är ok att klamra sig fast vid bristvaror man själv inte behöver, det hör inte hemma här på SweClockers att utnyttja mot våra medlemmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Gillar man att betala ockerpriser för ett grafikkort så köp ett på Blocket eller Tradera då.

Skrivet av anon34443:

Jag tycker inte det är ok att klamra sig fast vid bristvaror man själv inte behöver, det hör inte hemma här på SweClockers att utnyttja mot våra medlemmar

Men om ni hade ett kort att sälja och stod i valet mellan att lägga upp annonsen på swec eller blocket, hur mycket mindre pengar hade ni kunnat tänka er att få för kortet om ni bara fick det sålt på swec? 1000 kronor, 3000 kronor eller kanske mer ändå? Alltså, hur mycket pengar är medlemsskapet på swec värt i det läget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Men om ni hade ett kort att sälja och stod i valet mellan att lägga upp annonsen på swec eller blocket, hur mycket mindre pengar hade ni kunnat tänka er att få för kortet om ni bara fick det sålt på swec? 1000 kronor, 3000 kronor eller kanske mer ändå? Alltså, hur mycket pengar är medlemsskapet på swec värt i det läget?

Jag tycker regeln är bra att det är lägsta priset på prisjakt som gäller som högsta pris när en annons skapas, att en eventuell budgivning kan göra att priset stiger är en annan femma men i huvudsak gäller lägsta priset på prisjakt för produkten ifråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Jag tycker regeln är bra att det är lägsta priset på prisjakt som gäller som högsta pris när en annons skapas, att en eventuell budgivning kan göra att priset stiger är en annan femma men i huvudsak gäller lägsta priset på prisjakt för produkten ifråga.

Du svarar bara med vad du anser om regeln och inte på hur mycket mindre du skulle kunna tänka dig att sälja kortet för.

För att göra det lättare: Om du visste att du skulle få 2000 kronor mindre, hade du då ändå sålt den på swec?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Du svarar bara med vad du anser om regeln och inte på hur mycket mindre du skulle kunna tänka dig att sälja kortet för.

För att göra det lättare: Om du visste att du skulle få 2000 kronor mindre, hade du då ändå sålt den på swec?

Ja utan problem, för att i samma anda om jag hade pengar till det kunna erbjuda någon här på Sweclockers låt oss säga 30k för ett 3090 FE...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MickeBoy:

Men om ni hade ett kort att sälja och stod i valet mellan att lägga upp annonsen på swec eller blocket, hur mycket mindre pengar hade ni kunnat tänka er att få för kortet om ni bara fick det sålt på swec? 1000 kronor, 3000 kronor eller kanske mer ändå? Alltså, hur mycket pengar är medlemsskapet på swec värt i det läget?

Om jag säljer en begagnad vara så räknar jag inte med att tjäna några pengar på det, jag har haft några försäljningar på saker jag ägd och nyttjat själv en längre tid. Och vet inte om det är något slags svar på frågan, men om det inte handlade om omständigheter jag ej kan råda över som kompabilitetsproblem eller liknande så skulle jag använda mitt kort om jag fick tag i ett, och inte sälja för att gå med vinst på annat folk som kanske väntade på ett.