Permalänk
Medlem

XTIA Xproto - Sweclockers Edition

Efter att ha lagt ned alldeles för mycket tid på att kolla datorbyggande på Youtube så bestämde jag mig till slut för att sätta ihop en egen dator från scratch för första gången.

Jag har sneglat på SFF och öppna chassin ett tag och bestämde mig för att bygga i XTIAs Xproto - "chassi". Varför? För att jag tycker att det är snyggt och ger en viss minimalistisk och rå look. Nästan lite mekanisk.

Sweclockers Edition undrar någon då. Mest en kul grej, det är helt enkelt så att mycket av delarna kommer från forumet. RAM och M.2-sticka vann jag i Patriots tävling här på forumet. Chassit köpte jag av @Talossi, grafikkortet av @BettyBoo42 och @Raksol kom med lite inspiration och goda råd. Tack till er för genomgående trevligt bemötande.

Lite komponenter då:
Chassi: XTIA Xproto standard
Moderkort: ASUS ROG Strix B560-I WIFI
Processor: Intel I5 11400f
Grafikkort: KFA 2060 6GB med 2x120mm Noctualfläktar fulmod.
PSU: Corsair SF750
RAM: Patriot Viper Blackout 2x8
SSD: Patriot Viper VP 4100 1 TB
Kylare: Noctua NH L12S och svart utbytesfläkt.

I stort så var det smärtfritt att bygga i chassit, även för en förstagångsbyggare. Ganska gott om plats för kablaget mellan modulerna och lätt att fästa upp. Å andra sidan så har jag varken SATA, AIO, USB-modul eller förlängningssladden inkopplad, utan bara bare minimum och det hjälper ju så klart en del. Kablarna till SF750 är ganska korta men jag hade inte haft någonting emot ännu kortare kablar till just detta chassi. Det hade blivit ännu renare dragning.

Ett råd på vägen för den som vill bygga i samma chassi är att kolla upp vilka grafikkort som går in i respektive modell av Xproto. I standardvarianten som jag har är det 2-slot som mest.

Möjligen står en bättre anpassad och snyggare kabel till grafikkortet på tur och så får vi se vad grafikkortsfronten ger framöver. Supernöjd i stort, hoppas att ni tycker om bygget också.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt bygge! Glad att graffekortet hittade ett så bra hem

Visa signatur

Yggdrasil | Intel i7 13700KF direct die | RTX 4090 iChill | Z790 MEG Ace | 2x16 6600C34 | 4TB Gen 4

TrueNAS | Ryzen 5 2600X | 5x4TB Ironwolf Pro Raid

Permalänk
Medlem

Jag gillade detta. Rent och enkelt.
Men så fort jag såg det såg jag potentialen att göra något i cyberpunkstil. Lite rost, mässing och några kugghjul så

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Skulle haft en Svart/Grå Corsair fläkt på Cpu kylaren för att höja estetiken. Utöver de kan man bara gratulera till ett mycket fint bygge.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BettyBoo42:

Väldigt snyggt bygge! Glad att graffekortet hittade ett så bra hem

Tack för det och tack igen för snabb och sjysst affär, uppskattar det.

Skrivet av SCORPIUS:

Jag gillade detta. Rent och enkelt.
Men så fort jag såg det såg jag potentialen att göra något i cyberpunkstil. Lite rost, mässing och några kugghjul så

Kul, tack. Tro det eller ej men jag var inne på det också. Inte kugghjul kanske men väl lite patinering av metallen. Rost, "distress" o.s.v. Metallchassit med alla dess skruvar, hål och kanter är som gjort för något coolt i den stilen. Får se om det kanske blir av framöver.

Skrivet av Ant3:

Skulle haft en Svart/Grå Corsair fläkt på Cpu kylaren för att höja estetiken. Utöver de kan man bara gratulera till ett mycket fint bygge.

Tack, kul att du tycker om det.

Permalänk
Medlem

Riktigt stiligt. Jag är ett stort fan av öppna byggen! Det jag märkt när jag kört utan chassi är att det är svårare att bli av med värmen, eftersom det inte blir någon direkt genomströmning på samma sätt som man får i ett chassi. Hur är det med ditt bygge, blir komponenterna extra varma?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lallassu:

Riktigt stiligt. Jag är ett stort fan av öppna byggen! Det jag märkt när jag kört utan chassi är att det är svårare att bli av med värmen, eftersom det inte blir någon direkt genomströmning på samma sätt som man får i ett chassi. Hur är det med ditt bygge, blir komponenterna extra varma?

Tack, kul att du gillar det.

Processorn går inte högre än 60-65 grader i Cinebench. Grafikkortet har jag inte hunnit testa speciellt mycket ännu men i idle går det inte varmare än 35 grader med 30% fläkt (hörs knappt på 30% så den får gå som baslinje) för vad det är värt. Idle säger väl inte så mycket egentligen.

Tänkte ge mig på en spelsession i helgen som kommer och se hur varmt grafikkortet går och leka lite med fläktkurvor efter det.

Permalänk
Medlem

Blev ju riktigt bra! Snyggt med svarta fläkten på cpun, och nu blev jag nästan sugen att byta ut mitt mot "lilla" varianten istället för L...

Visa signatur

Macbook Pro 13" | Gigabyte P35-DS4 | Intel Q6600 | Corsair 2gb DDR PC6400 XMS2 x 2 |
MSI 8800GTS 640mb | 500gb Barracuda x 2 | OS X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raksol:

Blev ju riktigt bra! Snyggt med svarta fläkten på cpun, och nu blev jag nästan sugen att byta ut mitt mot "lilla" varianten istället för L...

Tackar. Grafikkortet smäller ju inte lika högt som ditt FE-kort gör, det är oerhört snyggt. Jag har dock eventuellt lite planer för mitt kort också som kan bli småcoolt. Får se vad det blir.

Vad är det som skiljer på standardchassit och L? Ditt bygger lite djupare för att få in 3-slotskort va? Är det större också i de övriga måtten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Tackar. Grafikkortet smäller ju inte lika högt som ditt FE-kort gör, det är oerhört snyggt. Jag har dock eventuellt lite planer för mitt kort också som kan bli småcoolt. Får se vad det blir.

Vad är det som skiljer på standardchassit och L? Ditt bygger lite djupare för att få in 3-slotskort va? Är det större också i de övriga måtten?

L är något högre, vilket gör att jag har lite mer luft under mitt grafikkort än vad jag behöver egentligen (3080 får plats i "vanliga" storleken av Xproto).

Visa signatur

Macbook Pro 13" | Gigabyte P35-DS4 | Intel Q6600 | Corsair 2gb DDR PC6400 XMS2 x 2 |
MSI 8800GTS 640mb | 500gb Barracuda x 2 | OS X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lallassu:

Riktigt stiligt. Jag är ett stort fan av öppna byggen! Det jag märkt när jag kört utan chassi är att det är svårare att bli av med värmen, eftersom det inte blir någon direkt genomströmning på samma sätt som man får i ett chassi. Hur är det med ditt bygge, blir komponenterna extra varma?

Nu har jag kört ett tag och kan inte påstå att det blir sådär jättevarmt. Inte vad jag märkt iallafall. Processorn går svalt och fint och grafikkortet också, mer tyst än svalt kanske på runt 70c, efter att ha moddat det lite med nya fläktar.

Originalfläktarna på grafikkortet lät bra mycket när de kom över 50% och kortet gick varmt, uppemot 80c utan bekymmer på lite högre belastning. Med nya fläktar så är det både svalare och tystare som sagt.