Permalänk
Medlem

Varm sydbrygga på nf7-s 2.0

Hej!

Jag har ett nf7-s 2.0 modekort och när jag ska spela krävande spel så stänger datorn av sig och börjar tjuta som en ambulans.

Min CPU ligger på 45 grader när det händer men om man känner på sydbryggan så är den varm som fan. Kan det vara den som har blivit så varm att datorn slår av sig?

Permalänk
Medlem

Tjenare Xbiff och välkommen till Sweclockers!

Är din dator överklockad? I så fall hur mycket? Har du nån chassiventilation i form av fläktar? Vad har du för processorkylning? Vad har du för grafikkort? Innan vi kan ge dig lite tips på potentiella lösningar vill vi gärna ta del av vad ditt system består av och hur du har ställt in det. Ju mer info du kan ge oss, desto lättare har vi att tipsa om möjliga problem och hur man bäst löser dem.

/Elros

Visa signatur

Nån liten HP-desktop, ASUS EeePC 1215N, Mac Mini, Macbook C2D

Permalänk
Medlem

xbiff:
det är inte så att du har pillat lite i bios å satt varnings grejjs vid 45 garder?
eller att du har ett temp prog tex pc-alert som du confat galet? ^^
som Elros skrev så kan det va bra med lite info om din hårdvara men jag tror ändå det e du som har kladdat i bios :>

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

I och för sig, tycker du att man kan steka ägg på sydbryggan så kan det inte skada att säta en fetefläns där

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har följande saker i burken:

- Abit NF7-S rev 2.0

- 2x TwinMOS-Winbond Original 256Mb

- AMD Athlon XP2500+ Barton

- Hightech Excalibur ATI Radeon 9000Pro 128Mb

- en IBM hårddisk på 80 Gb

Jag har kollat mina Bios inställningar och skrev ner lite saker som kanske är till nytta.

Processorn är inställd på 166 Mhz x11.0

- AGP 66 MHz

- CPU FSP/DRAM ratio - Auto

- CPU core voltage 1.65 V

- DDR SDRAM voltage 2.6 V

- Chipset voltage 1.6 V

- AGP voltage 1.5 V

Memory timings:

Row activ deley 7
RAS to cas deley 3
Row prechrge deley 3
cas latency time 2.5

Här är lite saker om jag inte har en aning om vad det är.

FSB spread spectrum 0.50%
AGP spread spectrum 0.50%
CPU Thermal Throlling 50.0%

Jag överhettningsskydd inställt på 85 grader.

Jag har ett till problem. När jag startar datorn så står det att minnena körs i 333 MHz me det är 400 MHz minnen.

Hoppas att jag är till mer hjälp nu.

Permalänk
Medlem

Jag har en liknande konfiguration, där samma sak hände.
Höj överhettningsskyddet till 100 grader så borde det lösa sig.

Att minnena går i 333MHz beror på att du har minnet inställt på auto.

Permalänk
Medlem

Bara för att det är 400mhz minnen så behöver det inte betyda att dom KÖRS i 400mhz.. du kan välja att dom ska köras i 400mhz, men då förlorar du prestanda.. iaf enligt det jag har läst..
Om du vill ha prestanda så ska du dra upp fsb:n i 200mhz, då kommer dina minnen också att gå i 400mhz.. nöjd?
Det kan även hända att du måste öka v-coren några snäpp för att den ska gå stabilt i 200mhz.. men detta medför att processorn blir varmare, så håll ett öga på tempen..

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Hehe, antar att jag är lite trött, frågan var visst inte om att det skulle ge prestanda, utan att hans dator stängde av sig
Så kan det gå, hihi

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!
Datorn går bättre nu när jag fick dit en extra chassifläkt.

Permalänk
Medlem

Jag har likadant moderkort och har liknande problem.
När jag satt och överklockade så brukade den helt plötsligt bara stänga av sig och låta som, ja, en ambulans. Det är lite konstigt att du får det med tanke på att du inte har klockat något. Jag kör just nu i 212mhz fsb.
Det som förbryllar mig mest är att det inte står nånting i handboken om vad fan signalen betyder!
Men iaf, när jag hade pillat färdigt på volten och klockat en bit (har så taskig kylning just nu), så blev det aldrig sådär nå mer. Ända tills igår då jag lirade Neverwinter Nights i några timmar då den plötsligt stänger av sig och kör sitt fina lilla ambulans-ljud. Observera att man måste rycka ur strömsladden eller stänga av nätagget om man nu har en sån knapp, för att få skiten att sluta pipa. När jag bootade om datorn så gick jag i bios direkt för att kolla tempen, och den stog på 63 grader. Jag har varningen på 90 grader så det kan knappast varit det, har fortfarande ingen aning vad signalen betyder. Nån som vet?

Permalänk
Medlem

63 grader är ganska mycke ^^
nog för min ligger på 65 när jag har alla fläktar på 7v när jag sover men iaf -,-
snart dimper ju min slk ner å då blir det andra bullar ^^

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

20kr, jo jag vet, håller på å fixar vattenkylning nu. Vill inte satsa på nån fet luftkylare i dagsläget alltså.