Priset för TPM 2.0-moduler ökar efter krav i Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Själv handlar jag också nästan uteslutande från Tyskland, men det är värt att dubbelkolla priserna mot svenska Amazon.

Ett tips är att även priserna översätts till svenska ibland, så beställde nyligen en pryl för 39,95 SEK som kostar € 39,95 i Tyskland

Angående Windows, så är engelska (US) det enda språket som gäller för mig. På svenska är begreppsförvirringen total.

Haha, härligt! Det får jag se till att kolla runt och jämföra lite extra nästa gång jag köper något.

Permalänk
Medlem

Många hetsar upp sig, själv kan man sitta lungt med sitt win10 till MINST 2025 är nya 11 dålig som kommer det säkert förlängas.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om du får godkänt i MS checker, så har du aktiverat TPM 2.0

Du kan också trycka Windows+r och skriva tpm.msc så får du upp en ruta med TPM-info och vilken version du har..

Permalänk
Medlem

Min CPU är tydligen för gammal. Blir väl Windows 10 till 2025 då. Har inget som helst behov av att uppgradera, speciellt inte just nu mitt i komponentbristen. 8 kärnor borde ju räcka för att köra Win11 kan man tycka, men det kanske behövs 16 kärnor för rundade hörn.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

För oss som kör Windows som VM så verkar det gå att skapa virtuella TPM-enheter med QEMU:
- https://s3hh.wordpress.com/2018/06/03/tpm-2-0-in-qemu/
- https://qemu-project.gitlab.io/qemu/specs/tpm.html

Programmet verkar inte tycka att min VM är godkänd än:

Alternativt ska det gå att pass through en TPM-enhet till en kvm-gäst också.
Jag har inte testat detta än, men när jag väl gör det kan jag skriva några anteckningar och posta på Linux-delen på forumet.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

vilket magplask av microsoft.. massor med hyffsade datorer kommer inte ens kunna installera windows ens.. suck hur tänkte dom där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

RAM installed: 16 700 000 GB 🤯

Ja, alla har väl 16 PetaByte i sin laptop? /s

Haha såg inte ens det var fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

vilket magplask av microsoft.. massor med hyffsade datorer kommer inte ens kunna installera windows ens.. suck hur tänkte dom där?

Som någon annan länkade i tråden verkar det vara säkerhetstänk:
https://www.microsoft.com/security/blog/2021/06/25/windows-11-enables-security-by-design-from-the-chip-to-the-cloud/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danielwerner:

Jag slog på Intel PTT i Bios nu, och nu säger appen att jag kan uppgradera till Windows 11.

Fick dock en varning om att det är kört om hårdvarunyckeln försvinner osv. Men det här gäller väl bara om jag kör Bitlocker? Jag har inte för avsikt att nånsin använda det (tror jag), så då är det väl i princip ingen som helst fara att slå på PTT? Alltså: PTT/TPM gör väl ingenting om man inte använder krypteringen?

Då denna fråga inte besvarats så lyfter jag den då jag också är lite fundersam. Såg varningen och kunde inte bry mig mindre, kommer inte använda Bitlocker i dagsläget. Men vilka nackdelar TPM bidrar med hade varit intressant att veta mer om.

Skrivet av orig_rejser:

Om man läser specen och kraven så innebär det ju en potentiell möjlighet som många här gnällt om länge.
Tpm ger krav på modernare maskiner och då kan man i teorin slänga ut massa gammalt bröte

Sedan är jag för dåligt insatt i just tpm för att ha en åsikt.

Håller med, hade gärna sett NVMe som krav för OS-installation, med DirectStorage kan vi äntligen på riktigt få ut prestandan vår SSD-lagring möjliggör.

Nu lär det vara försvinnande få datorer som säljs med en systemdisk som kör annat än NVMe för just OS, men SATA-baserade eländen förekommer säkert också. De med mekanisk disk hoppas jag är borta sedan länge.

I och med att man satt så pass höga krav på moderna och aktuellla system och plattformar tycker jag gott att NVMe borde höra till kravet också.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Många hetsar upp sig, själv kan man sitta lungt med sitt win10 till MINST 2025 är nya 11 dålig som kommer det säkert förlängas.

Precis, Sweclockers i ett nötskal.

Skrivet av Pepsin:

Min CPU är tydligen för gammal. Blir väl Windows 10 till 2025 då. Har inget som helst behov av att uppgradera, speciellt inte just nu mitt i komponentbristen. 8 kärnor borde ju räcka för att köra Win11 kan man tycka, men det kanske behövs 16 kärnor för rundade hörn.

Ganska fin prestandaökning om du skulle få tag i en 5800X till ett trevligt pris att stoppa in i ditt nuvarande system, förutsatt att ditt moderkort fixar det. Men när AM5 närmar sig kan det vara attraktivare, eller fynda när folk börjar AM4-plattformarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HazZarD:

vilket magplask av microsoft.. massor med hyffsade datorer kommer inte ens kunna installera windows ens.. suck hur tänkte dom där?

Det är kanske osannolikt, men kanske vill de faktiskt göra något nytt med Windows 11 snarare än att bara sminka grisen? Inför lanseringen var det ju många som önskade sig stora nyheter; det kanske var detta vi fick...
Möjligen är målet inte heller att alla skall uppgradera den här gången; Windows 10 finns ju kvar många år än.

Edit: fick vi veta vad det var som gjorde det till det största som har hänt på ett decennium?

Permalänk
Medlem

Ungefär som att göra pop-up-scamen på stan där man ska gissa kula under mugg legitim genom det obligatoriska tillvalet att någon av dem håller plånka och id för säkerhets skull. Bara ett sätt att identifiera, bekräfta, spåra användare. TPM eller inte, M$ och andra storbolag är lika med noll förtroende för vilken verksamhet som helst eftersom man gör sig beroende av amerikanska myndigheters "goda" vilja.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

Allting som har TPM 2.0 lär fungera, finns egentligen ingenting annat i systemväg som skulle vara bättre säkerhetsmässigt med att inte tillåta äldre hårdvara. Sen tycker jag personligen att de bör sätta en hård gräns någonstans men den kanske borde vara någonstans vid intels 6e generation och frammåt och alla ryzen. Att blockera processorer som t.ex. threadripper 1950x hade ju varit helt galet.

Jag sitter på överklockad 4'e generationens i7 - 4770K och har ingen anledning prestandamässigt att uppgradera (har liknande prestanda som kompis med senaste gen i5). Jag hoppas de kommer gå ut och stödja fler processorer, annars kanske det blir lika jobbigt som att få tag på ett grafikkort.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Var länge sen jag försökte köra Linux som primärt OS.
Kanske satsa på att byta till Linux inom de närmsta åren.

Har mestadels kört Windows för spel och av vana.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Jag tänker så här.
Om man haft någon större nytta, hade datorerna haft det som standard redan i dag, TPM har funnits ett bra tag, så inget har hindrat det.

Håller med, och det var på liv eller dö så hade vi haft det för länga sen.

Men jag har läst om den men jag fattar inte vad man har för nytta av den, jag vet att det är något med säkerheten men men frågan är då vad den skyddar mot.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

vilket magplask av microsoft.. massor med hyffsade datorer kommer inte ens kunna installera windows ens.. suck hur tänkte dom där?

Kravet på TPM 2.0 är verkligen välkommet att höja säkerheten på det viset på de människor som ska köra Windows 11 är otroligt positivt. Det kommer vara en stor mängd datorer som diskvalificeras för Windows 11 absolut men TPM 2.0 är ändå väldigt positivt det innebär dock att det kommer köpas mycket nya datorer de kommande åren för att få tillgång till Windows 11 tänker jag och många kommer få operativsystemet i samband med köp av ny dator. Jag tycker att Microsoft måste pusha framåt när det gäller och möta nya hot på internet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Kravet på TPM 2.0 är verkligen välkommet att höja säkerheten på det viset på de människor som ska köra Windows 11 är otroligt positivt. Det kommer vara en stor mängd datorer som diskvalificeras för Windows 11 absolut men TPM 2.0 är ändå väldigt positivt det innebär dock att det kommer köpas mycket nya datorer de kommande åren för att få tillgång till Windows 11 tänker jag och många kommer få operativsystemet i samband med köp av ny dator. Jag tycker att Microsoft måste pusha framåt när det gäller och möta nya hot på internet!

Vad har hot på internet med TPM att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag tänker så här.
Om man haft någon större nytta, hade datorerna haft det som standard redan i dag, TPM har funnits ett bra tag, så inget har hindrat det.

I företagsdatorer, särskilt bärbara, är det normalt ett krav att köra Bitlocker med TPM, och i många fall pre-boot authentication. Detta har gällt flertalet år. TPM är också som sagt inbyggt i processorer sedan länge så det är "standard redan idag".

Vad som inte är standard däremot är att denna är aktiverad på moderkorten vi entusiaster köper, på samma sätt som stöd för hårdvaru-virtualisering är avstängt som standard. Fram till nyligen var ju även Legacy Mode (CSM) standard-inställningen på många moderkort, vilket resulterade i en del problem när folk ville dra nytta av vissa moderna funktioner.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Mitt Asus MB för 1155 socket har TPM-kontakter men inte några pins, och Asus egna modul för 20-1 (19 pins) verkar inte ha sålts på flera år. Har en Ivy Bridge i7-3770 sans k och rent prestandamässigt har jag inget som helst behov av en ny PC då jag har långt över 50% headroom (eller va det kallas) för så gott som allt jag använder den till, inkl spel. Enda tillfällena jag skulle kunna ha mer prestanda är de extremt få tillfällena jag gör en x265 encode i handbrake.

Men jag undrar, finns det någon teknisk begränsning för att göra t ex ett TPM PCIe-instickskort eller USB-dongle? I dagsläget finns det inte men marknaden har ju inte direkt funnits tidigare heller.

stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ganska fin prestandaökning om du skulle få tag i en 5800X till ett trevligt pris att stoppa in i ditt nuvarande system, förutsatt att ditt moderkort fixar det. Men när AM5 närmar sig kan det vara attraktivare, eller fynda när folk börjar AM4-plattformarna.

Tror det maxar ut på 3000-serien vilket iofs också är en skaplig ökning mot 1800X, och något man kan hitta till ett rimligt pris begagnat. Men samtidigt känns det surt att tvingas uppgradera bara för att storebror Microsoft har bestämt att processorn inte längre duger, trots att den fortfarande duger utmärkt till allt jag använder datorn till. Förr uppgraderade man ju för att man behövde mer prestanda, inte p.g.a. någon godtycklig planned obsolescence i OS:et.

Kan inte tänka mig att Windows 11 i sig är så dåligt optimerat att det tar mer än 8 kärnor vid 3.7+ GHz i anspråk bara för att driva själva OS:et. Så enormt mycket processorkraft kan det inte kräva att göra rundade hörn och flytta startknappen till mitten av skärmen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Kravet på TPM 2.0 är verkligen välkommet att höja säkerheten på det viset på de människor som ska köra Windows 11 är otroligt positivt. Det kommer vara en stor mängd datorer som diskvalificeras för Windows 11 absolut men TPM 2.0 är ändå väldigt positivt det innebär dock att det kommer köpas mycket nya datorer de kommande åren för att få tillgång till Windows 11 tänker jag och många kommer få operativsystemet i samband med köp av ny dator. Jag tycker att Microsoft måste pusha framåt när det gäller och möta nya hot på internet!

Dock datorer som har TPM, men inte en 8:e generationens Intel CPU är det dumt att inte godkänna tycker jag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Någon som hunnit testa Windows 11 Build 22000.51 än?

https://blogs.windows.com/windows-insider/2021/06/28/announci...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Dock datorer som har TPM, men inte en 8:e generationens Intel CPU är det dumt att inte godkänna tycker jag

Det är dock flera månader till release och de kan ha släppt en preliminär lista för de processorer som de testat så här långt så jag tänker att de kanske fortfarande håller på och testar processorer inför lanseringen i höst!

Permalänk
Medlem

Har ett ASUS Z-390 ROG Strix Gaming med en Intel i7 8700K CPU. Stödjer denna kombo Windows 11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Det är dock flera månader till release och de kan ha släppt en preliminär lista för de processorer som de testat så här långt så jag tänker att de kanske fortfarande håller på och testar processorer inför lanseringen i höst!

På denna sida https://blogs.windows.com/windows-insider/2021/06/28/update-o... så hade de först skrivit följande: "We also know that devices running on Intel 6th generation and AMD pre-Zen will not" men de har nu tagit bort den meningen. Märkligt att de inte kan bestämma sig? Men jag hoppas verkligen på att 6:e generationen kan få stöd

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av dsa1979:

Har ett ASUS Z-390 ROG Strix Gaming med en Intel i7 8700K CPU. Stödjer denna kombo Windows 11?

Ja, så länge du aktiverar TPM

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Blev lite chockerat att min dator inte skulle vara Windows 11. kompatibel, den passerade inte testen, men jag fann en inställning i Bios som hette "Firmware Bios" istället för Amd's fTPM, då blev min dator detekterat som en TPM 2 redo dator, men processorn blev fortfarande inte godkänd:

https://i.imgur.com/7yYcbjx.png

Testprogrammet kan laddas ner från Github:
https://github.com/rcmaehl/WhyNotWin11

Märkligt, processorn har bara några år på backen, motherboardet är nåt av det bästa som finns på marknaden, Asus Rog Zenith Extreme, och ett 3090 kort + 64 GB ram. Det är en absolut high-end dator.

Märkligt, jag har ändå en sleten i7 9700K, Strix Z390-F, RTX 3080, Win 11 Insider Preview lirar hur bra som helst.
9700K släpptes ändå hösten 2018..

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Någon som hunnit testa Windows 11 Build 22000.51 än?

https://blogs.windows.com/windows-insider/2021/06/28/announci...

Håller på att installeras via win update just nu, 22% klart.....

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Ja detta blir den sista sparken i rumpan för mig för att gå över 100% linux, kommer inte aktivera TMP2.0 eller Secureboot för att köra windows är inte ett dugg intresserad av att göra det.

Permalänk
Medlem

På tiden att det börjar krävas, bonus för dem är ju även att alla som sitter med sina stenåldersburkar inte kan tjata om att operativsystemet känns slött eftersom de helt enkelt inte kan köra det. Hoppas inte att de lättar på kravet.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14