3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Avstängd

Vad hade den med tråden att göra?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Ingen som fått nått Asus 3080 TUF OC ifrån @webhallen dom senaste tre veckorna?
Verkar stå helt still nu ju

Det har gått ner från 498 som det var för ett par veckor sedan till 494 idag (uppdaterat idag). Så det verkar stå rätt stilla

Permalänk
Medlem

Det känns som marknaden står och väger en aning nu.

Kort i framförallt den övre prisklassen ligger kvar osålda betydligt längre och det gäller främst 3080 Ti.
Jag intalar mig själv att det inte bara beror på att kortet upplevs som icke prisvärt utan att det även har LHR spärren.
Det blir mindre attraktivt för småskaliga miners som i sin tur gör att scalpers inte blir av med korten lika lätt.

Det varma sommarvädret och att folk är allmänt less på hela branschen och situationen hjälper väl dessutom till att sänka hypen.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Det har gått ner från 498 som det var för ett par veckor sedan till 494 idag (uppdaterat idag). Så det verkar stå rätt stilla

Jo men där är bara avbeställningar tror jag.
Kollar man på den andra listan har det inte hänt nått alls :/

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att hålla utkik efter ASUS RTX 3090 TUF NON-OC nån gång runt 8 juli.

https://www.komplett.se/product/1168359/datorutrustning/dator...
Ett RTX 3090 för 17.000kr

Enligt komplett själva här i tråden så är min plats bland dem 4 sista, sen har dem clearat sin backlog helt, så om leveransen kommer 8 juli som det står på min ordersida och leveransen är på fler än 4 st kort så bör resterande kort komma ut på lager.
Så håll utkik efter ett 3090 för 17.000kr runt den 8 juli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Kan tipsa om att hålla utkik efter ASUS RTX 3090 TUF NON-OC nån gång runt 8 juli.

https://www.komplett.se/product/1168359/datorutrustning/dator...
Ett RTX 3090 för 17.000kr

Enligt komplett själva här i tråden så är min plats bland dem 4 sista, sen har dem clearat sin backlog helt, så om leveransen kommer 8 juli som det står på min ordersida och leveransen är på fler än 4 st kort så bör resterande kort komma ut på lager.
Så håll utkik efter ett 3090 för 17.000kr runt den 8 juli.

Skjuts nog in till ett bygge. Stor tvek på att den skulle komma för de priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Skjuts nog in till ett bygge. Stor tvek på att den skulle komma för de priset.

jag tror det är 0% chans att den kommer ut för det priset själv, men kompletts egna ord, så...

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Ryssfemma:

Skjuts nog in till ett bygge. Stor tvek på att den skulle komma för de priset.

Skrivet av Jagers:

jag tror det är 0% chans att den kommer ut för det priset själv, men kompletts egna ord, så...

Vill minnas att komplett själva sa att deras priser uppdateras automatiskt när det finns något att hämta hem från leverantör. Och att de sätts utefter leverantörens priser.
Så det som syns i länken är priset som var när det senast fanns i lager.

Med andra ord kommer priset justeras när kortet är på ingång igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Vill minnas att komplett själva sa att deras priser uppdateras automatiskt när det finns något att hämta hem från leverantör. Och att de sätts utefter leverantörens priser.
Så det som syns i länken är priset som var när det senast fanns i lager.

Med andra ord kommer priset justeras när kortet är på ingång igen.

nej priset är inte det som var när kortet sist fanns i lager, komplett har svarat på varför kortet "säljs" för 16.000kr här i tråden
kortet kostade 22-23.000kr kort efter release, jag köpte mitt för 16.800kr eftersom det var introduktionspriset

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller har det varit extremt dåligt med inkommande kort den senaste månaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jtok:

Är det bara jag eller har det varit extremt dåligt med inkommande kort den senaste månaden?

Om det är 3080 du tänker på så kommer det ju typ bara 3080 TI nu. Jag tvivlar helt ärligt på att alla som beställt ett 3080 någonsin kommer få sina kort. Det är så extremt mycket mer lönsamt att sälja 3080 TI att tillverkarna knappt verkar göra några vanliga 3080 längre. Nu har det snart gått ett år sedan lansering och inte ens alla som beställde kort då har fått sina än.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jtok:

Är det bara jag eller har det varit extremt dåligt med inkommande kort den senaste månaden?

Är det bara jag eller har det varit extremt mycket kort som släppts denna månaden??? 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Är det bara jag eller har det varit extremt mycket kort som släppts denna månaden??? 😂

Just 3080 har det varit dåligt med, i övrigt absolut!

Permalänk
Medlem

PNY XLR8 GeForce RTX 3080 Gaming finns att köpa på https://www.computersalg.se/i/6615623/pny-xlr8-geforce-rtx-30... för nätta 30,4k 😆😆

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

where were u when scalping was kil

Permalänk
Medlem

2st Inno3D GeForce RTX 3080 iCHILL X3 - 14490
https://www.proshop.se/Grafikkort/Inno3D-GeForce-RTX-3080-iCH...

Försäljningen startar 14:00 verkar det som

Permalänk

Pratade länge med Elgiganten igår, de hade inga planer på att jobba bort backloggen. De gav tipset att prata med leverantörerna gällande grafikkorten. (Ringa kompisen på Asus eller MSI och kolla hur det ser ut om elgiganten kommer få några kort snart...)

Men de lovade att de kommer skicka ett mail när man får kortet..

Visa signatur

amd 3000+ 939@ 2400 syncront med valueram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [safe6]Okeido:

Pratade länge med Elgiganten igår, de hade inga planer på att jobba bort backloggen. De gav tipset att prata med leverantörerna gällande grafikkorten. (Ringa kompisen på Asus eller MSI och kolla hur det ser ut om elgiganten kommer få några kort snart...)

Men de lovade att de kommer skicka ett mail när man får kortet..

Det där är service!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [safe6]Okeido:

Pratade länge med Elgiganten igår, de hade inga planer på att jobba bort backloggen. De gav tipset att prata med leverantörerna gällande grafikkorten. (Ringa kompisen på Asus eller MSI och kolla hur det ser ut om elgiganten kommer få några kort snart...)

Men de lovade att de kommer skicka ett mail när man får kortet..

Elgiganten slutar aldrig att förvåna.

Permalänk
Medlem

När man ser Inet.se utbudet på grafikkort så är det svårt att tro att det skulle råda någon GPU brist?

Inet GPU utbud 2021-06-29

Det är väl bara priserna som skvallrar om situationen, men bäva månde alla scalpers som har sina kort ute för försäljning 1500-3000:- över det pris som inet nu bjuder ut kort för.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

När man ser Inet.se utbudet på grafikkort så är det svårt att tro att det skulle råda någon GPU brist?

Inet GPU utbud 2021-06-29

Det är väl bara priserna som skvallrar om situationen, men bäva månde alla scalpers som har sina kort ute för försäljning 1500-3000:- över det pris som inet nu bjuder ut kort för.

Det kan nog vara en hel del scalper-kort som letat sig tillbaks till Inet efter att de inte sålde på Tradera.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultima:

Det kan nog vara en hel del scalper-kort som letat sig tillbaks till Inet efter att de inte sålde på Tradera.

Fast jag tror ju knappast inet har sålt så här många grafikkort på 30 dagar innan idag. Dessutom så hade dom väl sålts som fyndvaror kanske?

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Ja jäklar, det var rejält mycket med kort. Man blir nästan sugen på köpa ett enklare grafikkort som finns i lager, sen vänta in nästa generation. Har ett 980ti just nu så så det mesta blir en uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

Fast jag tror ju knappast inet har sålt så här många grafikkort på 30 dagar innan idag. Dessutom så hade dom väl sålts som fyndvaror kanske?

Fyndvaror hade det väl endast varit ifall förpackningarna öppnats? Är det oanvänt och oöppnat som scalpers försöker sälja, så lär de väl bara trilla ut normalt på marknaden igen.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultima:

Fyndvaror hade det väl endast varit ifall förpackningarna öppnats? Är det oanvänt och oöppnat som scalpers försöker sälja, så lär de väl bara trilla ut normalt på marknaden igen.

Jo du har nog rätt om det, däremot så tror jag ändå inte det har sålts så många grafikkort(troligen inte funnits så många dvs.) på det senaste att det kan vara en märkvärdig mängd av dessa grafikkorten som har lämnats tillbaka iallafall

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av [safe6]Okeido:

Pratade länge med Elgiganten igår, de hade inga planer på att jobba bort backloggen. De gav tipset att prata med leverantörerna gällande grafikkorten. (Ringa kompisen på Asus eller MSI och kolla hur det ser ut om elgiganten kommer få några kort snart...)

Men de lovade att de kommer skicka ett mail när man får kortet..

Hahah asså så sjukt oprofessionellt att det blir löjligt. Nu ska kund tydligen kontakta tillverkaren direkt för att få reda på hur det går med deras beställning för sånt kan man inte förvänta sig att Elgiganten har någon koll på

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Elgigantens kundtjänst verkar inte har någon information om nåt som rör 3000-serien, så de hittar på bara. Det verkar vara större gap mellan de på företaget som ev. vet nåt och dem. Iofs vilken annan kundtjänst vet något om leveranser som ligger längre än en vecka eller två framåt?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Inaktiv

Helt ärligt så är elgiganten ingen datorbutik. De gjorde ett halvhjärtat försök. Något att tänka på är att Komplett, Inet och Webhallen har sina rötter från datorkomponentsbranschen. Elgiganten kan ju helt enkelt skita i att leverera datorkomponenter för det är inte deras kärnmarknad. Hade de andra butikerna gjort något liknande så blir det bojkott framöver.

Beställa på Elgiganten på något som inte finns på lager och kostar mer än några tusenlappar gör jag endast via faktura. Går inte det.. så skiter jag i det.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med MSI 3080 Ventus från Webhallen? Kompis väntar på ett sådant (beställt av mig) men just nu känns det som om det är rätt hopplöst såvida inte Webhallen börjar skicka ut ersättningskort istället.

När fick någon här ett Ventus från Webhallen senast?

Visa signatur

Hobbymusiker, fotograf & företagare som gör krocksimuleringar & konsulteri inom bilsäkerhet.
Lenovo Legion 4800H 1650Ti: Musikmakeri, fotomeck & remote desktop-klient
11600k, Z590 & 3080 + Pico 4: VR-burk

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Helt ärligt så är elgiganten ingen datorbutik. De gjorde ett halvhjärtat försök. Något att tänka på är att Komplett, Inet och Webhallen har sina rötter från datorkomponentsbranschen. Elgiganten kan ju helt enkelt skita i att leverera datorkomponenter för det är inte deras kärnmarknad. Hade de andra butikerna gjort något liknande så blir det bojkott framöver.

Beställa på Elgiganten på något som inte finns på lager och kostar mer än några tusenlappar gör jag endast via faktura. Går inte det.. så skiter jag i det.

De säljer ju dock väldigt mycket kringutrustning och annat gamingkrimskrams med fina marginaler så att bli bojkottade av alla kunder som väntar på grafikkort är inte helt utan förlust för dem heller. De har ju dock skött det så dåligt utan några tecken på bättring att många kunder kommer vara missnöjda ändå även om de mot förmodan till slut får korten långt efter Webhallen, Inet och Kompletts kunder så om de skiter i det eller inte lär nog inte spela så stor roll egentligen. Sen så är konsumenter glömska också så bojkott fungerar ju typ aldrig ändå.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB