Tips på bra Point & Click spel?

Permalänk
Medlem

Tips på bra Point & Click spel?

Söker lite tips på trevliga Point & Click spel. Blev precis klar med Syberia serien och tänkte köpa ett till gäng medans det är rea på Steam.
Vill gärna ha Äventyr och Mystery inriktade med bra story och helst med en karaktär bakom kameran som har dialoger.

Har spelat igenom dessa spelserier redan,

Broken Sword
Secret of Monkey Island
Den Längsta Resan
Syberia
Larry Leisure Suit
Phoenix Wright
Sinking Island

Permalänk
Medlem

Eftersom du redan nämner Monkey Island så kan du ju fortsätta där.
MI2 och 3 är även dom rätt roliga.
För att inte glömma Grim Fandango, stå ut med interfacet och spelet är fantastiskt.
Och såklart Day of the Tentacle, får inte missas!

Permalänk
Avstängd

Full Throttle!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Full Throttle!

Hur kunde jag glömma den?
*skäms*

Permalänk
Medlem

Kolla här: https://adventuregamers.com/articles/view/18643

Sedan kan jag reka Wadjet Games och Unavowed, grymt bra point n click med RPG känsla. Även Blackwell serien är bra, spelas bäst från början till slut.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera The Room serien:
https://store.steampowered.com/bundle/20773/The_Room_Collecti...

Point & Click spel, hjärngympa och lite mysterium.
Storyn är väl inget man tänker på dock, fullt fokus var att försöka lista ut alla pussel.

3:an och 4:an var bäst i serien enligt mig.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Vill gärna ha Äventyr och Mystery inriktade med bra story och helst med en karaktär bakom kameran som har dialoger.

Detroit: Become Human
och
Grim Fandango

Visa signatur

Apple

Permalänk
Avstängd

Sen kan jag faktiskt rekommendera Dreamfall: The Longest Journey (uppföljaren till Den Längsta Resan), även om det inte är peka och klicka. Har faktiskt inte tagit mig genom spelet (jag fastnade på ett ställe man var tvungen att smyga och blev så less så jag höll på dö) men någon gång ska jag göra det. Kontrollerna är så värdelösa så jag köpte en gamepad enkom för det spelet men t om då var de horribla. Men i stort är spelet bra.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte Machinarium var riktigt bra!

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Sam and Max: Hit the road

De gamla Indiana Jones-spelen gillade jag med back in the days.

Permalänk
Medlem

Battlefield serien

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Skulle tipsa på Deponia-serien. Är ett antal (5? 6?) och lite samma stuk som Monkey Island med bra dialog, en stor gnutta humor och ibland hyfsat svåra klurigheter.

Utvecklaren av Deponia, Daedalic Entertainment, har sedan gjort ett flertal andra point-and-click spel och samtliga jag prövat har varit riktigt bra.
Kan speciellt rekommendera serien med Edna & Harvey, återigen lite Monkey Island över det med bra dialog, story och mycket humor.

Permalänk
Medlem

Det finns en klassiker som jag spelat många gånger som heter "The Dig", gammalt nu men värt att spela igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Eftersom du redan nämner Monkey Island så kan du ju fortsätta där.
MI2 och 3 är även dom rätt roliga.
För att inte glömma Grim Fandango, stå ut med interfacet och spelet är fantastiskt.
Och såklart Day of the Tentacle, får inte missas!

Spelat alla Monkey Island men köpte Grim Fandango, tack!

Skrivet av CFSsss:

Kolla här: https://adventuregamers.com/articles/view/18643

Sedan kan jag reka Wadjet Games och Unavowed, grymt bra point n click med RPG känsla. Även Blackwell serien är bra, spelas bäst från början till slut.

Jäklar vilken throwback det var i den länken, tack.

Skrivet av Meathim:

Full Throttle!

Köpte! Såg grymt ut med remaster.

Skrivet av D-ryd:

Kan rekommendera The Room serien:
https://store.steampowered.com/bundle/20773/The_Room_Collecti...

Point & Click spel, hjärngympa och lite mysterium.
Storyn är väl inget man tänker på dock, fullt fokus var att försöka lista ut alla pussel.

3:an och 4:an var bäst i serien enligt mig.

Köpte fyran, tack!

Skrivet av Mindfighter:

Detroit: Become Human
och
Grim Fandango

Köpte! Gillar även nyare spel i kategorin. Tack!

Skrivet av Meathim:

Sen kan jag faktiskt rekommendera Dreamfall: The Longest Journey (uppföljaren till Den Längsta Resan), även om det inte är peka och klicka. Har faktiskt inte tagit mig genom spelet (jag fastnade på ett ställe man var tvungen att smyga och blev så less så jag höll på dö) men någon gång ska jag göra det. Kontrollerna är så värdelösa så jag köpte en gamepad enkom för det spelet men t om då var de horribla. Men i stort är spelet bra.

Jag älskade Dreamfall med Zoe. Blir otroligt ledsen när jag tänker på att det inte finns fler uppföljare.

Skrivet av zyberzero:

Jag tyckte Machinarium var riktigt bra!

Spelat, riktigt roligt!, kan även rekomendera Samorost och Braid.

Skrivet av Datanisse:

Battlefield serien

XD

Skrivet av Ohjay:

Skulle tipsa på Deponia-serien. Är ett antal (5? 6?) och lite samma stuk som Monkey Island med bra dialog, en stor gnutta humor och ibland hyfsat svåra klurigheter.

Utvecklaren av Deponia, Daedalic Entertainment, har sedan gjort ett flertal andra point-and-click spel och samtliga jag prövat har varit riktigt bra.
Kan speciellt rekommendera serien med Edna & Harvey, återigen lite Monkey Island över det med bra dialog, story och mycket humor.

Köpte Deponia the complete Journey. Tack!

fel citat
Permalänk
Medlem

Inte sett dessa nämnas i tråden, olika inriktning men får räknas som goda exempel på point and click.
Beneath a steel sky och Simon the Sorcerer.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Leisure Suit Larry

Brukas ju aldrig nämnas men är ju ett av originalen..

Permalänk
Medlem

Simon the Sorcerer

Edit: såg att nån annan han före med att rekommendera

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Kan rekommendera The Room serien:
https://store.steampowered.com/bundle/20773/The_Room_Collecti...

Point & Click spel, hjärngympa och lite mysterium.
Storyn är väl inget man tänker på dock, fullt fokus var att försöka lista ut alla pussel.

3:an och 4:an var bäst i serien enligt mig.

Jag upplever att dom senare the room är skräp (inkluderar vr versionen) inte så mycket lista ut bara massa ploj och sämre story, det första var asbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Inte sett dessa nämnas i tråden, olika inriktning men får räknas som goda exempel på point and click.
Beneath a steel sky och Simon the Sorcerer.

Båda är gratis på steam, tack!

Permalänk
Medlem

Kan rekomendera Runaway-serien från Pendulo Studios, det var ett tag sedan jag spelade igenom ettan och tvåan men jag kommer ihåg att dom var bra... köpte precis trean nu på Steamrean
https://store.steampowered.com/search/?sort_by=_ASC&developer=Pendulo+Studios

Ganska nyligen spelade jag igenom "The Darkside Detective" och det var väldigt bra... så bra att jag stödde kickstartern för tvåan, som nu precis har släppts och jag har börjat spela det lite. Spelar det dock på Nintendo Switch... det är ett perfekt spel att spela i sängen innan man ska sova
Ettan har riktigt bra musik också, som jag självklart lagt till i min Spotifyspellista.

https://store.steampowered.com/app/368390/The_Darkside_Detective/

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xSean145:

Jag älskade Dreamfall med Zoe. Blir otroligt ledsen när jag tänker på att det inte finns fler uppföljare.

https://store.steampowered.com/app/237850/Dreamfall_Chapters/

Permalänk
Medlem

Klassiker:
Zak McCracken
Loom
Lure of the Temptress
Discworld
Discworld II:Missing presumed...!?
Discworld Noir
Broken Sword
Beneath a Steel Sky
Gabriel Knight
Space Quest-spelen
Kings Quest-spelen
Under a Killing Moon
Phantasmagoria

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Klassiker:
Zak McCracken
Loom
Lure of the Temptress
Discworld
Discworld II:Missing presumed...!?
Discworld Noir
Broken Sword
Beneath a Steel Sky
Gabriel Knight
Space Quest-spelen
Kings Quest-spelen
Under a Killing Moon
Phantasmagoria

Försökte lira Under a Killing moon ganska nyligen, verkar va svårt att få vissa av de där oldschool spelen att funka på nyare maskiner -_-

Permalänk
Medlem

The Neverhood!

Permalänk

X-files the game. Bra är kanske att ta i, men gillar man X-files är det lite roligt.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Försökte lira Under a Killing moon ganska nyligen, verkar va svårt att få vissa av de där oldschool spelen att funka på nyare maskiner -_-

Jag använder Cursor Lock för att hålla musen till skärmen och inom 4:3 ramarna av spelet. Fick även cappa FPSen på vissa spelen till max 60 med Riva Tuner Statistics Center. Annars kunde dom springa riktigt fort och ha dialogen klar på en sekund.

Permalänk
Medlem

Mysteriet på Greveholm, för att slänga in en svensk klassiker!

Permalänk
Medlem

The Dark Eye: Chains of Satinav kostar nu en 20a på steam. Detta är nog mitt favorit point and click. Har en uppföljare också The Dark Eye: Memoria.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag kan starkt rekommendera Gods Will Be Watching! Finns just nu på Steam för dryga 20-lappen.´
https://store.steampowered.com/app/274290/Gods_Will_Be_Watchi...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Ingen som tipsat om 'Indiana Jones and the fate of atlantis' än? Finns på steam! Myst serien bör väl annars också spanas in!