Permalänk
Medlem

Det som skiljer "mest" - det är inga gigantiska skillnader dock - är stack och reach. På den som känns för stor sitter styret lägre och längre bort vilket båda bidrar till att den känns större än vad måtten i cm kanske skvallrar om.
Med tanke på längd på styrstam och bredd på styre så gissar jag på en hybrid? I det läget är det alltid bättre att välja den mindre, då det är enklare att göra den lite större utan att påverka styregenskaperna alltför mycket. På Mtb har man väl knappt någon längd på styrstammen att tala om så där är det rätt givet att man inte kan korta något, och på en racer tycker iaf jag att det är läskigt med för kort styrstam, där är det så gott som alltid mycket bättre att välja en rätt mycket för liten ram än en som bara är lite för stor för att sedan anpassa med längre styrstam och kanske mer setback på sadelstolpe.

Till slut handlar det till stor del om hur du som person har för mått. Bara för att man har samma längd som någon annan så kan det skilja mycket i hur långa ben, överkropp och armar som man har. Detta kan göra att man ska ha en annan storlek på cykeln än en som är lika lång.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

@whisky Det är faktiskt mtb:s, båda två: Trek Marlin och White XC 290 Pro. 🙂 Men jag ska inte cykla riktig mtb-cykling, så det är irrelevant för storleksbestämningen.

Jag har alltid försökt prova två storlekar av samma modell då jag gärna hamnar lite mittemellan två rekommendationer. Anledningen till att jag trots allt funderar på Marlinen är att den finns specad med lite billigare komponenter och därmed lägre pris men annars är jag med på att en lite mindre hoj är bättre än en lite för stor.

Ska kolla en Crescent Modig M10 efter helgen också, om den finns kvar då…

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av LaoLao:

@whisky Det är faktiskt mtb:s, båda två: Trek Marlin och White XC 290 Pro. 🙂 Men jag ska inte cykla riktig mtb-cykling, så det är irrelevant för storleksbestämningen.

Jag har alltid försökt prova två storlekar av samma modell då jag gärna hamnar lite mittemellan två rekommendationer. Anledningen till att jag trots allt funderar på Marlinen är att den finns specad med lite billigare komponenter och därmed lägre pris men annars är jag med på att en lite mindre hoj är bättre än en lite för stor.

Ska kolla en Crescent Modig M10 efter helgen också, om den finns kvar då…

Som du säger så är ju storlekarna inte direkt jämförbara mellan olika tillverkare iom olika geometrier.
Kort brukar man säga att det alltid går att göra en något för liten cykel lite större, men en för stor cykel går aldrig att göra mindre. Det är ju en förenkling så min rek. hade varit att fortsätt klämma och känna tills du hittar en som känns bra direkt i butik. Går inte det, chansa då inte på en för stor cykel utan ta hellre den som är något mindre.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Citat:

Cykel 1 - Något större
Överför: 60,2 cm
Reach: 41,8 cm
Stack: 60,2 cm
Vinkel på sadelstolpe: 73grader
Styrstam: 7 cm (med vinkel på 7 grader)
Styre: 72 cm

Cykel 2 - Mer lagom
Överrör: 59,4 cm
Reach: 41,5 cm
Stack: 61,2
Vinkel på sadelstolpe: 73 grader
Styrstam 3,18 cm
Styre: 74 cm

@DavidtheDoom

En mer generell storleksfråga, som jag tror ändå kan exemplifieras med nedanstående cyklar: Hur kan cykel nummer två ha kortare överrör när den har både längre reach och högre stack, samt samma vinkel på överröret?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av LaoLao:

@DavidtheDoom

En mer generell storleksfråga, som jag tror ändå kan exemplifieras med nedanstående cyklar: Hur kan cykel nummer två ha kortare överrör när den har både längre reach och högre stack, samt samma vinkel på överröret?

Troligen är det väl vinkeln på överröret (geometrin) som ger detta resultatet. Överröret är direkt beroende av vinkeln som den har i ramen.

Jag har ju ingen data på geometrierna så svårt att svara något mer än en gissning. Även eventuell sadelhöjd och sadelposition påverkar reach.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

… ser att det borde ha stått ”ovanstående” i mitt inlägg.

@DavidtheDoom
Såvitt jag har förstått rätt är överrörsmåtten ”effektiva”, det vill säga en vågrät tänkt linje från styrhuvud (ej styre) till sadelstolpe. Vilka data saknar du?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av LaoLao:

… ser att det borde ha stått ”ovanstående” i mitt inlägg.

@DavidtheDoom
Såvitt jag har förstått rätt är överrörsmåtten ”effektiva”, det vill säga en vågrät tänkt linje från styrhuvud (ej styre) till sadelstolpe. Vilka data saknar du?

Överlag är måtten mellan tillverkare rätt svåra att mäta. Har du reach och stack så kommer du långt, men hur långa cykeln upplevs beror ju på geometrin.

Om du nu säger att överrörsmåtten är det effektiva överrörsmåttet så tar det inte i beakt det faktiska överrörsmåttet, övriga mått eller geometri i cykelramen. Jag har då aldrig sett att man ger "effektiva siffror" utan det brukar vara siffror på vardera stag/rör som ges. Jag har inte kollat på MTB-cyklars geometri så det är fel område för mig att uttala mig på.

Informationen jag saknar är väl hela geometrin för båda ramarna för att kunna säga något annat än gissningar. Jag tänkte dock inte lösa denna fråga åt dig utan mer knuffa dig i rätt riktning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom

Okej. Ja, jag har väl anat att det är viss skillnad i standarder mellan olika cykeltyper. Mtb-mått anges som effektiv överrörslängd.

Ja, hur lång cykeln hela cykeln upplevs kräver såklart mer data, där avståndet mellan hjulen väl är det mest uppenbara, om än att en del andra mått också ändrar upplevelsen. Det är just matematiken för cockpit jag inte får ihop. När jag tittar mer noga på Whites bild ser jag dock att de tycks mäta överrörets faktiska längd… det kanske kan förklara matematiken, även om jag tänker rätt gällande relationen mellan måtten, vilket du var inne på från början.

Här är länkar till cyklarnas geometrier, ifall du är nyfiken:

https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/mountainbike/mounta... Scrolla ner till botten.

https://whitebikes.com/xc-290-pro-20/b/2428/#tab

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av LaoLao:

@DavidtheDoom

Okej. Ja, jag har väl anat att det är viss skillnad i standarder mellan olika cykeltyper. Mtb-mått anges som effektiv överrörslängd.

Ja, hur lång cykeln hela cykeln upplevs kräver såklart mer data, där avståndet mellan hjulen väl är det mest uppenbara, om än att en del andra mått också ändrar upplevelsen. Det är just matematiken för cockpit jag inte får ihop. När jag tittar mer noga på Whites bild ser jag dock att de tycks mäta överrörets faktiska längd… det kanske kan förklara matematiken, även om jag tänker rätt gällande relationen mellan måtten, vilket du var inne på från början.

Här är länkar till cyklarnas geometrier, ifall du är nyfiken:

https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/mountainbike/mounta... Scrolla ner till botten.

https://whitebikes.com/xc-290-pro-20/b/2428/#tab

Den där cykeln från White är ju svår att tyda. Referensbokstav och beskrivning matchar ju inte ens. 😂

Trek-cykeln för följbarhet.

Om du nu vill klura lite så saknas Seat-tube-lenght helt i datan för White-cykeln. Vilket gör mätningen av toppröret stökig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Cykelsemestern i fara, har gått och fått ett klickande vänsterknä med värk som följd efter ansträngningar. Verkar vara kopplat till att musklerna är korta så att knäskålen flyttar på sig mer än vad som är meningen!

Någon som varit med om liknande? Verkar lösas om man stretchar/sträcker ut musklerna tillräckligt.

typo
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Cykelsemestern i fara, har gått och fått ett klickande vänsterknä med värk som följd efter ansträngningar. Verkar vara kopplat till att musklerna är korta så att knäskålen flyttar på sig mer än vad som är meningen!

Någon som varit med om liknande? Verkar lösas om man stretchar/sträcker ut musklerna tillräckligt.

Jepp jag har haft trilskande knän i många år. Mitt tips är att jag aldrig kommit fram till rätt sak när jag försöker diagnostisera mig själv på nätet, så ta kontakt med en fysioterapeut direkt om du inte redan gjort det.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kamelbarn:

Jepp jag har haft trilskande knän i många år. Mitt tips är att jag aldrig kommit fram till rätt sak när jag försöker diagnostisera mig själv på nätet, så ta kontakt med en fysioterapeut direkt om du inte redan gjort det.

Jepp, ska till fysioterapeut redan nästa vecka och så fort knät är ok igen så blir det en Retül bikefit.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tror ni det finns intresse för oss göteborgare att dra ihop lite mtb i Delsjön?

Permalänk
Snusfri

Hämtade ut min nya stålhäst i onsdags och idag blev det första längre turen, vilken underbar hoj alltså

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Vilken app är det som gäller för mtb? Jag brukar kombinera trailforks för att hitta trails och strava för själva turen vilket jag börjar tröttna på.
Börjar bli lite sugen på antingen en klocka eller en cykeldator. Fördelen med klocka är ju att man kan använda den till annat också typ löpning, styrketräning etc, det blir svårt med en renodlad cykeldator. Om jag förstått det rätt så kan du få in samma kartor på en Garmin Forerunner som på en Garmin 830, vad använder ni för cykel-tech och hur funkar det?

Permalänk
Medlem

Jag går i cykelköpartankar och aspirerar på att börja med triathlon. Är det någon här som sysslar med landsvägscykling och har några bra 'att tänka på'-punkter?

Det är inte aktuellt med någon triathloncykel för 100k SEK utan jag letar efter en bra instegsracer att komma igång med. Hade varit käckt om allt (cykel, pedaler, skor) gick att hitta för under 20k SEK, men det verkar vara svårt att komma under 25k.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag går i cykelköpartankar och aspirerar på att börja med triathlon. Är det någon här som sysslar med landsvägscykling och har några bra 'att tänka på'-punkter?

Det är inte aktuellt med någon triathloncykel för 100k SEK utan jag letar efter en bra instegsracer att komma igång med. Hade varit käckt om allt (cykel, pedaler, skor) gick att hitta för under 20k SEK, men det verkar vara svårt att komma under 25k.

Det stämmer inte faktiskt Kolla begagnadedelar (mest prisvärda) på Happyride.se. Det är sveriges största. Det finns äldre racer cyklar för bra pengar. 3,5k uppåt beroende på modell såklart.

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av haiPA:

Det stämmer inte faktiskt Kolla begagnadedelar (mest prisvärda) på Happyride.se. Det är sveriges största. Det finns äldre racer cyklar för bra pengar. 3,5k uppåt beroende på modell såklart.

Tack för svar! Vad ska jag hålla utkik efter? Komponenter? Tillverkare? Ålder?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Tack för svar! Vad ska jag hålla utkik efter? Komponenter? Tillverkare? Ålder?

Som nybörjare räcker det med att du får tag i en cykel i rätt storlek för din längd. Resten kommer med tiden, för din första cykel blir garanterat inte din sista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Som nybörjare räcker det med att du får tag i en cykel i rätt storlek för din längd. Resten kommer med tiden, för din första cykel blir garanterat inte din sista.

Jag har sedan några år tillbaka trampat runt på en Crescent Atto och letar alltså efter en efterträdare till Atton. Skulle tro att det finns lite att tänka på utöver storlek på cykel

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Tack för svar! Vad ska jag hålla utkik efter? Komponenter? Tillverkare? Ålder?

Du är i början så du inte kommer märka om du cyklar på en 3,5k cykel eller 100k Jag skulle kolla på 2016 framåt, kolfiber gaffel, baktriangel och alu ram. Komponent mesigt kicka efter Shimano 105, det är mest prisvärt. Viktigast av allt är dock skaffa en cykel för din längd och gå till en cykelaffär och kör en bike fit dvs de kommer anpassa cykel geometrin för DIG.

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag har sedan några år tillbaka trampat runt på en Crescent Atto och letar alltså efter en efterträdare till Atton. Skulle tro att det finns lite att tänka på utöver storlek på cykel

Sure men det är en fälla de flesta kör i. Alla tror om jo dyrare desto bättre blir man. Neah, funkar inte riktigt så

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem

Tränat rätt mycket med racer sista tiden, när jag skulle göra ett ärende med min pendlarhoj kändes den som ett blysänke i jämförelse, extremt stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haiPA:

Sure men det är en fälla de flesta kör i. Alla tror om jo dyrare desto bättre blir man. Neah, funkar inte riktigt så

Cykling är en komplex sport med en hel del olika faktorer som spelar in samt även olika kategorier av cyklar/cykling. En sak är säker, om man nu gillar att cykla snabbt med höga snitthastigheter så tjänar man rätt mycket på att vara aero (och att vara så aero som möjligt kan tyvärr kosta). Går ju inte att generalisera, beror på ambitioner, typ av cykling och mål, vad man roas av. Men ja, att man är fysiskt stark och vältränad är självklart det viktigaste. En som satsar på att vara extremt aero just nu är svensken Jonas Bohr som ska försöka slå världsrekord i morgon på 200 km (för alla åldrar trots att han är 54 år själv). https://jonasbohr.com/
Intervju
https://youtu.be/Y3Xbs8rMDrI

Permalänk
Medlem
Skrivet av haiPA:

Du är i början så du inte kommer märka om du cyklar på en 3,5k cykel eller 100k Jag skulle kolla på 2016 framåt, kolfiber gaffel, baktriangel och alu ram. Komponent mesigt kicka efter Shimano 105, det är mest prisvärt. Viktigast av allt är dock skaffa en cykel för din längd och gå till en cykelaffär och kör en bike fit dvs de kommer anpassa cykel geometrin för DIG.

Jag hade också kikat efter exakt detta! Begagnad aluminiumram med en framgaffel i kolfiber (bör vara under 10 kg). Komponentgrupp motsvarande Shimano 105 (efter 2016) eller senaste Tiagra.

Hellre en nyare cykel med 105 eller tiagra än en äldre ram med t.ex. ultegra från 2012. Vad gäller Shimanos komponentgrupper så gäller detta (från billigast till dyrast): Claris, Sora, Tiagra, 105, Ultegra, Dura Ace. Ultegra och Dura Ace finns även med elektroniska växlar, s.k. Di2, men då pratar vi en helt annan prisklass.

Ofta fyndläge på hösten när cykelsäsongen är över, men för mellan 8- och 15 000 bör du kunna hitta en väldigt kompetent cykel!

Permalänk

Jag fick punktering igår (med innerslang) och tänkte då att jag ska få tummen ur och fixa slanglöst. Så jag tog ur slangarna och körde i vätskemixen...
Punkteringen är dock fortfarande kvar, på slanglöstbehållaren står det att den fungerar upp till 6mm hål, det kändes som om hålet var/är mindre än så...

Så frågan är, är det dumt att köra i och försöka köra slanglöst efter punktering har uppstått?
Jag tänker mig lite att slanglöstmixen inte har hunnit att mixas ordentligt i däcket innan det ska jobba :(?

Visa signatur

450D / 50D, 30 1.4, 50 1.8, 90 2.8, 70-200 4 IS

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Katten_BoB:

Jag fick punktering igår (med innerslang) och tänkte då att jag ska få tummen ur och fixa slanglöst. Så jag tog ur slangarna och körde i vätskemixen...
Punkteringen är dock fortfarande kvar, på slanglöstbehållaren står det att den fungerar upp till 6mm hål, det kändes som om hålet var/är mindre än så...

Så frågan är, är det dumt att köra i och försöka köra slanglöst efter punktering har uppstått?
Jag tänker mig lite att slanglöstmixen inte har hunnit att mixas ordentligt i däcket innan det ska jobba :(?

Pratar du om tubeless? Har du fälgtejp som är tubeless kompatibelt?
Mer info om hjul, däck, tätningsvätska etc?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Pratar du om tubeless? Har du fälgtejp som är tubeless kompatibelt?
Mer info om hjul, däck, tätningsvätska etc?

Yes, menar tubeless.
Om jag har förstått det rätt så har fälgarna redan tejp. Så jag blandade bara c:a 125ml vätska med en kork "beadblock" per däck (så som det stog på flaskorna)

Däcken är: Maxxis Rekon, EXO, TR, 60 TPI, Kevlar bead, tanwall, 29" x 2.4"
Och fälgarna är: Syncros Silverton 2.5 wheelset, 25mm width, 28 hole, tubeless ready
Tubeless vätskan är: Squirt Seal BeadBlock Tyre Sealant 1000ml

Visa signatur

450D / 50D, 30 1.4, 50 1.8, 90 2.8, 70-200 4 IS

Permalänk
Medlem

Jag hade en så himla fin cykel! En puch, klassiska orange-guldiga och man satt rakt upp när man cyklade.
Och den hade en så smidig växel, man trampade bakåt så växlade den. Perfekt för platta raksträckor.

Tyvärr började växeln skramla lite så jag gav bort den till en god vän som jag vet tog väldigt väl hand om den.

Här är en bild jag tog på den

och här är en annans bild

Nu för tiden är jag alldeles för tung för att cykla, men jag hoppas kunna göra det nån gång i framtiden <3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Katten_BoB:

Yes, menar tubeless.
Om jag har förstått det rätt så har fälgarna redan tejp. Så jag blandade bara c:a 125ml vätska med en kork "beadblock" per däck (så som det stog på flaskorna)

Däcken är: Maxxis Rekon, EXO, TR, 60 TPI, Kevlar bead, tanwall, 29" x 2.4"
Och fälgarna är: Syncros Silverton 2.5 wheelset, 25mm width, 28 hole, tubeless ready
Tubeless vätskan är: Squirt Seal BeadBlock Tyre Sealant 1000ml

Låter som stora däck, fyller med kompressor eller lufttank?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin