Intel Arc mellan Geforce RTX 3070 Ti och Radeon RX 6700 XT i prestanda

Permalänk
Medlem

Jag vill definitvt ha ett Intelkort. Deras drivrutiner till linux är bra och om de erbjuder GVT-g för virtualisering, vilket deras iGPUs redan har, så lär de bli toppen.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

I belive it when i see it..

Intels trackrecord när det kommer till påståenden om prestanda har ju inte direkt varit bra de senaste åren. Hjälper ju inte att Raja är med i det hela.. mannen som gav "Jag tar prestanda mellan tummen och pekfingret" ett ansikte.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Jag tror på flopp. Intel har floppat rätt mycket med senaste processorerna och fått stryk av AMD. Den kommer antingen vara sämre än väntat, eller mycket dyrare än sin klass. Sen kommer där väl vara mycket mjukvaru-problem också. Men konkurrans är välkommet - det gynnar oss som slutkunder.

Det var så AMD påbörjade sin resa med Zen, lite nu som att Intel får känna hur det känns och inte ligga på topp när dom släpper nånting helt nytt och unikt för första gången. Dock undantag AMD. AMD var inte första gången med CPUer när Zen skapades.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Det var så AMD påbörjade sin resa med Zen, lite nu som att Intel får känna hur det känns och inte ligga på topp när dom släpper nånting helt nytt och unikt för första gången. Dock undantag AMD. AMD var inte första gången med CPUer när Zen skapades.

Skillnaden är ju att AMD envisades med att använda GlobalFounds 14 nm (som var framtagna för scenarion där strömsnålhet låg i fokus) på de två första generationerna Zen medan Intel kör TMSC 6 nm nod (som är mer prestandainriktad) direkt. Så jag tror nog Intel kommer kunna konkurrera mer än vad Zen 1/+ gjorde. Dock har jag noll förtroende för Raja Koudori med tanke på hans misslyckade hos AMD.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Tills vi vet priset så är ju prestandan ganska irrelevant.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Dom borde sälja dom med förlust eller nästan förlust bara för att ta tidiga marknadsandelar imo

Så klart hoppas vi alla det men helt ärligt tror jag inte att de behöver det, majoriteten bygger inte en dator majoriteten köper en hp eller lenovo laptop och de familjer med barn köper en hp gaming pc. De behöver självklart inte sälja gpuer med förlust till HP eller Lenovo.

Sen att intel väljer att lägga sig på en lägre vinstmarginal för att konkurrera ut nvidia tror jag starkt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Här har de verkligen chansen att ta sig in på marknaden med brute force om grafikkorten säljs till ett vettigt pris.

^ vad han sa.

Det enda som är en dealbreaker är om priserna går ner och är där de ska vara sen kvittar det vilken av lägrena RGB som får mig som användare/kund.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot när varenda tech-youtuber bygger en dator med Intel-grafikkort och AMD CPU for the luls

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Lite förvånad ändå att 3070ti bara är 17% större än 6700XT, så trots den gamla noden klämmer de ut bättre prestanda ur samma kisel ungefär...

Undrar hur TSMC6 kommer se ut

Permalänk

De kommer väl ha uppskattning som standard och omöjligt att av-aktivera. Så kan de påvisa extrem prestanda i 1440p utan att någon reagerar.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Med dessa specsen och till ett överkomligt pris med stor volym tillgänglig så kan intel orsaka en rejäl omrörning i grytan :), hoppas att de inte sumpar detta bara

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Jag tror på flopp. Intel har floppat rätt mycket med senaste processorerna och fått stryk av AMD. Den kommer antingen vara sämre än väntat, eller mycket dyrare än sin klass. Sen kommer där väl vara mycket mjukvaru-problem också. Men konkurrans är välkommet - det gynnar oss som slutkunder.

De har inte floppat direkt de har hela tiden lyckats hålla jämna steg med AMD på en flera år gammal processor nod åtminstone enligt den här informationen det har absolut blivit tätare mellan Intel och AMD men det är ju ett tight race nu absolut men jag är övertygad om att Intel med Alder Lake kommer vända skutan och att Intel nu har full fart framåt så att jag tror det här kan bli väldigt bra.

https://www.tomshardware.com/reviews/cpu-hierarchy,4312.html

Permalänk
Medlem

Som nån tidigare skrev tror jag hårt på att det lanseras som MSRP $399 om det ungefär kan hålla jämna steg med ett vanligt RTX 3070 eller ja tätt intill iallafall i medel, däremot vad det kostar i butik är en annan fråga, om säg RTX 3070 skulle kosta runt 8000 kr när det lanseras kan jag tänka mig denna går för där kring 5000-6000 kr ca och då är det lite valet o kvalet, bra om man får tag på ett kort till någorlunda vettigt pris men troligtvis kommer det fattas lite funktioner i drivrutinerna så det tar ut sig i slutändan. Man kan ju hoppas på bättre men något aggressivare prissättning än så tror jag knappast man kan räkna med i dagsläget då korten kommer gå åt i vilket fall som helst.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Här har de verkligen chansen att ta sig in på marknaden med brute force om grafikkorten säljs till ett vettigt pris.

Men det är ju intel. Sannolikheten för att dem vill skinna oss på bara kroppen direkt är stor 😀

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Med den mängden minne, skaplig AI prestanda, förhoppning om linux-drivare är det bara en anpassning av torch och tensorflow som saknas så kommer forskarvärlden att äta upp de korten.

Permalänk
Skrivet av Napoleongl:

Med den mängden minne, skaplig AI prestanda, förhoppning om linux-drivare är det bara en anpassning av torch och tensorflow som saknas så kommer forskarvärlden att äta upp de korten.

Det finns ett annat ljusskygga segment av marknaden som kommer tråna efter korten också. 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Men det är ju intel. Sannolikheten för att dem vill skinna oss på bara kroppen direkt är stor 😀

Helt sant, men... Vad gäller GPU'er kan de inte leva på gamla meriter utan är en helt ny spelare som måste visa att de duger. De har noll mindshare när det kommer till grafikkort, så de skulle kunna slå sig in med murbräcka genom att sikta på ett pris konsumenterna kan acceptera och på så sätt dra ner byxorna på både AMD och Nvidia. Lyckas de och blir omtyckta tvivlar jag dock inte en sekund på att de "gör en Intel" och tar bra betalt för att det står Intel på kartongen till nästa generation.

Det är ju lite så det blivit med AMD. De låg länge under Intel i pris och byggde en fanbase mycket baserat på att de var underdog och prisvärda, men så fort de petat ner Intel från tronen så blev priserna därefter.

Sen ska man såklart inte underskatta att marknaden är sjuk just nu, och folk köper allt som finns att få tag på, så visst kan Intel istället välja en prissättning som är i paritet med AMD och Nvidia, men då får de svårare att bli ihågkomna när marknaden återgår till ett normalläge igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Qziny:

Läser man specifikationerna ser det ut som ett mycket trevligt mining-kort!
Därav skulle jag inte hoppas för mycket på några rabatter kontra konkurrenterna... Tror vi får börja vänja oss med att betala 6-7k för lägre mellanklass.

Om specs stämmer så gissar jag på runt 55ish Mhs på ETH 150mhs på Autolykos, 35mhs på Kawpow, kostar kortet runt 5-6k så kommer dom gå som smör till miners.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Om informationen här stämmer så använder de ju dock TSMC 6 nm process AMD använder sju nanometer så de använder olika noder vilket innebär att AMD och Intel inte konkurrerar om kapaciteten vilket ju är väldigt positivt för utbudet tänker jag.

Om inte PS5/Series är i färd med att gå över till 6 nm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lite förvånad ändå att 3070ti bara är 17% större än 6700XT, så trots den gamla noden klämmer de ut bättre prestanda ur samma kisel ungefär...

Navi 22 blir ju lite stor pga cacheminnet så det är inte riktigt jämförbart. Det ger ju att de kan kosta på sig att snåla på minnessidan.

(om det sen var en smart strategi låter jag vara väldigt osagt)

Permalänk
Medlem

Intel har redan vunnit en tävling i alla fall. Coolaste namn/kodnamn på kretsarna menade för specifikt gaming.

Är det ostigt utav bara fan med en krets kallad "Battlemage" eller "Celestial"? Oja. Älskar jag det just på grund av det faktum att de heter detta? OJA!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Hoppas att det kommer bidra till ökad konkurrens på marknaden
Är dock lite osäker på hur lång tid det tar för att få mogna drivrutiner.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Jag tror på flopp. Intel har floppat rätt mycket med senaste processorerna och fått stryk av AMD. Den kommer antingen vara sämre än väntat, eller mycket dyrare än sin klass.

Det handlar inte bara om att vara bäst och snabbast i dagens klimat. Det handlar om att designa en produkt som är möjlig att tillverka och sälja utefter efterfrågan. Intel kan trycka ut betydligt fler CPU:er än AMD och har därför också mycket större del av marknaden. Likaså Nvidia, som väljer en sämre tillverkningsprocess på Samsung, men dom kan få ut mängder mer grafikkort än AMD på TSMC. Jag jobbar i ett 500+ personers företag, tror aldrig vi köpt in en AMD CPU överhuvudtaget, och det handlar ju om att kunna supporta produkterna i slutändan.

Så att säga att Intel CPU är en flopp stämmer inte riktigt även om dom objektivt är sämre än AMD Ryzen. För hemmanvändaren är det mycket enklare att välja AMD förstås.

Permalänk
Medlem

Känns som det mest intressanta är om deras motsvarighet till DLSS bräcker Nvidia. Har inga tvivel om att det kommer prestera någonstans som alla tror runt ett 3070.
DLSS-prestanda och priset känns avgörande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Det verkar som att allt kommer handla om priset då.

Och tillgång..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Läser man specifikationerna ser det ut som ett mycket trevligt mining-kort!
Därav skulle jag inte hoppas för mycket på några rabatter kontra konkurrenterna... Tror vi får börja vänja oss med att betala 6-7k för lägre mellanklass.

Hello books/movies/music/friends/cooking/coding, goodbye PC gaming.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Om de släpper en produkt som går att köpa så kommer de att sälja.
Konkurrenterna har ju inte direkt nåt på hyllan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

De har inte floppat direkt de har hela tiden lyckats hålla jämna steg med AMD på en flera år gammal processor nod åtminstone enligt den här informationen det har absolut blivit tätare mellan Intel och AMD men det är ju ett tight race nu absolut men jag är övertygad om att Intel med Alder Lake kommer vända skutan och att Intel nu har full fart framåt så att jag tror det här kan bli väldigt bra.

https://www.tomshardware.com/reviews/cpu-hierarchy,4312.html

Sedan Ryzen kom har AMD varit bäst price/performance, speciellt när det kommer till att pusha för fler cores till rimliga priser. Intel blev lata för de hade ledningen så länge. Sen kommer de med släntande tjat om att de är "bättre i single-core" eller att de är "bättre i gaming" etc som veka försvarsargument. Nu med de senaste generationerna från Zen 2 och uppåt är de objektivt bättre och intel har inget att komma med. Visst, Alder lake, men det är upp till bevis isåfall. 11k serien tycker iallafall jag borde anses som flopp.

Så ditt "jämna steg" och "tight race" köper jag inte alls. Snarare har Intel fått eld i baken och försöker desperat hålla vid någon typ av värdighet vid det här laget. Har sett massor med fjantiga uttalanden. Men det är bra de tar nya initiativ med alder lake ny design, ny vd osv.

Sen kan jag dock köpa senare inlägget med att detta är baserat på hemma-användaren och att det kan se annorlunda ut i corporate med efterfrågade volymer ställt mot tillverkningsvolymer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Jag tror på flopp. Intel har floppat rätt mycket med senaste processorerna och fått stryk av AMD. Den kommer antingen vara sämre än väntat, eller mycket dyrare än sin klass. Sen kommer där väl vara mycket mjukvaru-problem också. Men konkurrans är välkommet - det gynnar oss som slutkunder.

Tror tyvärr det där "konkurrens gynnar slutkund" är en myt. Det finns stor "konkurrens" inom hårdvaru marknaden och det är bara att kolla hur priserna ligger (gäller inte bara grafikkort). Nu använder man "brand", "översvämning", "meteorit nedslag" som ursäkt för att hålla priserna uppe, oavsett antal aktörer. Ligger Arc mellan nämnda kort i prestanda kommer även priset göra det, i bästa fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Tror tyvärr det där "konkurrens gynnar slutkund" är en myt. Det finns stor "konkurrens" inom hårdvaru marknaden och det är bara att kolla hur priserna ligger (gäller inte bara grafikkort). Nu använder man "brand", "översvämning", "meteorit nedslag" som ursäkt för att hålla priserna uppe, oavsett antal aktörer. Ligger Arc mellan nämnda kort i prestanda kommer även priset göra det, i bästa fall.

Handlar mycket om hur många företag som konkurrerar om kunderna. Hårdvara ser lite ut som byggmarknaden, ett fåtal aktörer på en marknad som är enormt dyr att etablera sig på vilket ofta ger kartellbildningar där företagen medvetet eller underförstått ser till att hålla priserna höga för att maximera vinster för alla. På marknader med väldigt många företag som konkurrerar om kunderna så finns ofta inte samma problem.