Söndagsmatiné: Energilagring i hemmet

Permalänk
Melding Plague

Söndagsmatiné: Energilagring i hemmet

Youtube-kanalen Technology Connections delar med sig av sin strategi för att spara pengar och avlasta elnätet, som går ut på att låta husets värmesystem jobba natt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta var bannemej en väldigt intressant och matnyttig syn på hur man fördelar sin energi över dygnet

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Technology-connections är suverän på att göra urholkade saker rentav intressanta. Och är det ett svårare koncept så förklarar han det väldigt pedagogiskt.

Förövrigt så är det inte så vanligt med spotpriser(rörligt elpris timme till timme) för privatkunder i sverige, men du kan välja det och möjligtvis spara lite elkostnad om man exempelvis kör tvätt/diskmaskin, laddar bil, värmer huset som i ovan exempel under natten. Jag provade spotpriser när vi flyttade till huset men då vi i hushållet är lite för lata och bekväma så blev det aldrig så mycket förbrukat på natten/mitt på dagen.

Permalänk
Medlem

Dock inte så relevant för svenskar, eftersom ytterst få bostäder här har luftkonditionering.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Dock inte så relevant för svenskar, eftersom ytterst få bostäder här har luftkonditionering.

Men om du bor i ett hus med egen vattenuppvärmning och har elpris per timme är det högst relevant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Men om du bor i ett hus med egen vattenuppvärmning och har elpris per timme är det högst relevant

Det har ju inget alls med videon att göra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det har ju inget alls med videon att göra.

Jo, att lagra energi i andra former än elektricitet? Det är ju exakt samma sak fast man värmer upp istället för att kyla ner, utnyttjar elpriset när det är billigt och samtidigt avlastar elnätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Jo, att lagra energi i andra former än elektricitet? Det är ju exakt samma sak fast man värmer upp istället för att kyla ner, utnyttjar elpriset när det är billigt och samtidigt avlastar elnätet.

Men en varmvattenberedare lär ju starta när tempen i tanken sjunker under ett visst gränsvärde, och det går ju inte att styra. Snarare är elbehovet för vattenvärmning större under dagen när man använder varmvatten och tanken fylls på med kallvatten ofta. Man kan inte heller "övervärma" eftersom det inte får gå över kokpunkten för vatten. Så möjligen kan man justera några procent av förbrukningen, men det är inte direkt jämförbart med det videon handlar om.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det har ju inget alls med videon att göra.

Det är lika relevant som att kyla huset. Under kallare årstider kan du värma huset under natten när strömmen är billigare och sedan låta värmen vara av under dagen.

Sen värmer du inte en vattentank, du värmer hela huset. Istället för säg vanlig rumstemperatur så värmer du några grader mer under natten och låter temperaturen sjunka över dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Det är lika relevant som att kyla huset. Under kallare årstider kan du värma huset under natten när strömmen är billigare och sedan låta värmen vara av under dagen.

Sen värmer du inte en vattentank, du värmer hela huset. Istället för säg vanlig rumstemperatur så värmer du några grader mer under natten och låter temperaturen sjunka över dagen.

Antalet bostäder med direktverkande el för uppvärmning hoppas jag är försumbart i dag. Men visst, för det fåtalet har det viss relevans, ok.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Antalet bostäder med direktverkande el för uppvärmning hoppas jag är försumbart i dag. Men visst, för det fåtalet har det viss relevans, ok.

Sålänge du har jordvärme,bergvärme,värmepump, direktverkande el är detta relevant. Finns säkert andra former att värma ett hus genom el på också.
Eldar du däremot med ved,pellets etc så är detta förstås inte relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Sålänge du har jordvärme,bergvärme,värmepump, direktverkande el är detta relevant. Finns säkert andra former att värma ett hus genom el på också.

Mja, fast där är arbetstiden så lång för att värma att de ändå måste arbeta större delen av dygnet, så man kan inte justera särskilt mycket där ändå.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Wasp:

Technology-connections är suverän på att göra urholkade saker rentav intressanta. Och är det ett svårare koncept så förklarar han det väldigt pedagogiskt.

Förövrigt så är det inte så vanligt med spotpriser(rörligt elpris timme till timme) för privatkunder i sverige, men du kan välja det och möjligtvis spara lite elkostnad om man exempelvis kör tvätt/diskmaskin, laddar bil, värmer huset som i ovan exempel under natten. Jag provade spotpriser när vi flyttade till huset men då vi i hushållet är lite för lata och bekväma så blev det aldrig så mycket förbrukat på natten/mitt på dagen.

Han är duktig!

Jag kör tim-spot hemma. Det påverkar helt klart när vi väljer att köra diskmaskinen (alltid över natten) och avstår att köra tvättmaskin/torktumlare när det är som dyrast. Annars har vi knappt några dyra maskiner här hemma att styra. Skulle vi haft hus så finns det mängder av grejer att optimera dock!

Skrivet av cyklonen:

Antalet bostäder med direktverkande el för uppvärmning hoppas jag är försumbart i dag. Men visst, för det fåtalet har det viss relevans, ok.

Värmepumpar använder fortfarande el även om de är effektivare än direktverkande.

Man kan ju även tänka sig att låta inomhus temperaturen falla något när man inte är hemma och se till att värmen slås på i samband med att man åker hemåt från jobbet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Problemen med el på natten - Om jag inte minns fel så blåser det mindre på natten än på dagen. Då borde vindkraftverken få mindre kapacitet.
Det är betydligt mindre sol på nätterna dessutom
Och nu vet jag inte om det är likadant i Sverige, men såg Vattenfall skrev om sin vattenkraft i Tyskland att man pumpar tillbaka vattnet man släppt ut på natten till sina reservarer, då elen är billig..... vilket borde betyda att vattenkraftverket inte ger någon jätteenergi på nätterna.
Så om alla börjar använda el på nätterna borde det nog betyda höjda elpriser på nätterna om man betalar per timma (har dock aldrig sett någon göra detta)

Det finns dock ett helt gratis sätt att värma upp ett hus / lägenhet.
Det är att bjuda över personer på fika, eller pratstund.
Ju fler människor som avger värme hemma, desto varmare blir det utan att det går åt en enda KwH.
Men problemet här är ju att man kanske inte vill bo i "kollektiv" varje dag på vintern

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd

Antar att detta bara funkar om man väljer rörligt elpris.

Själv är jag uppväx att inte värma upp om det är kallt så tar man på sig mer kläder istället.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men en varmvattenberedare lär ju starta när tempen i tanken sjunker under ett visst gränsvärde, och det går ju inte att styra. Snarare är elbehovet för vattenvärmning större under dagen när man använder varmvatten och tanken fylls på med kallvatten ofta. Man kan inte heller "övervärma" eftersom det inte får gå över kokpunkten för vatten. Så möjligen kan man justera några procent av förbrukningen, men det är inte direkt jämförbart med det videon handlar om.

Jag håller inte med.
På samma sätt som Technology Connections kyler huset under natten kan du istället värma huset under natten. (sovrummet exkluderat om man inte gillar att sova svettig).

Hur mycket du kan styra beror ju helt på vad du har för produkt.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Technology Connection:
Kollar alltid videons ämne, tänker att det här är 0% intressant eller relevant för mig. 20 minuter senare har jag lärt mig något nytt och varit underhållen hela vägen.
Never fails 🥰

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Technology Connection:
Kollar alltid videons ämne, tänker att det här är 0% intressant eller relevant för mig. 20 minuter senare har jag lärt mig något nytt och varit underhållen hela vägen.
Never fails 🥰

Han är riktigt go. Jag har kollat på för många video om gashöljet till gamla lampor eller antika brödrostar, men han lockar in mig

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Jag håller inte med.
På samma sätt som Technology Connections kyler huset under natten kan du istället värma huset under natten. (sovrummet exkluderat om man inte gillar att sova svettig).

Hur mycket du kan styra beror ju helt på vad du har för produkt.

På marginalen, ja. Men om värmepumpen behöver arbeta, säg, 20 timmar per dygn för att hålla den önskade temperaturen, så har man ju bara fyra timmar att justera. Och förmodligen betydligt mindre än så eftersom bostaden förlorar värme hela tiden så det kan bli för kallt vissa tider om man värmer upp mer under natten.

Jag bodde ett par år i en lägenhet (inte i Sverige) där det fanns ett eldrivet värmeelement på väggen. Jag kunde själv inte styra det (annat än att helt stänga av det), utan det var fjärrstyrt så att det startade sent på kvällen och stoppade på morgonen. Tanken var väl att det skulle värma upp bostaden när det var som kallast och kanske var elen billigare då (osäker på om det fanns elprisvariation under dygnet där och då, men kanske), och sen skulle dagens aktiviteter hemma hålla värmen under dagen. Problemet var bara att jag ju var på jobbet dagtid, så när jag kom hem var det iskallt och jag hade ingen möjlighet att starta elementet själv. Jag fick skaffa en värmefläkt, som sen gick säkert 4-5 timmar per kväll. Eftersom jag ville sova svalt och ha det varmt när jag var vaken och hemma, så fick jag alltså helt stänga av den värme som ingick i hyran, eftersom den kom på fel tid på dygnet. Korkad lösning!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skäggig legend

Jag har ett hus om 198 kvadrat, bergvärme med dryga 23.000kwh om året. Detta med att låta pannan köra på lite hårdare under natten då elpriset är mycket lägre är en idé som många tänker är kanon. Många nya pumpar har en funktion som med hjälp av internet följer elbörsen och levererar värme/varmvatten därefter. Sjukt bra enligt min mening och gör detta ämne förlegat att man själv ska försöka styra det. Men med en gammal pump, gå ner och mecka över kvällarna och hålla på - äsch..

Hade jag bott själv skulle jag älska detta. I'm all for it att spara pengar och leva snålt, jobbigt när man sitter ensam i den båten när alla 5 i familjen är hemma och två av tre barn idrottar... = dusch.

Ett annat sätt: fast elpris. (gärna kärnkraft)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av UndaC:

Technology Connection:
Kollar alltid videons ämne, tänker att det här är 0% intressant eller relevant för mig. 20 minuter senare har jag lärt mig något nytt och varit underhållen hela vägen.
Never fails 🥰

Haha, han är fantastisk på det. Kollade igenom hela hans video om hur diskmaskiner fungerar... och jag har inte ens en diskmaskin hemma.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Haha, han är fantastisk på det. Kollade igenom hela hans video om hur diskmaskiner fungerar... och jag har inte ens en diskmaskin hemma.

Man behöver nog inte äga produkten för att vara intresserad av teknologi.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Jag håller inte med.
På samma sätt som Technology Connections kyler huset under natten kan du istället värma huset under natten. (sovrummet exkluderat om man inte gillar att sova svettig).

Hur mycket du kan styra beror ju helt på vad du har för produkt.

Jag ser dock ett problem med detta som frånluftvärmepumpsägare.

Det kommer vara varmt på natten då jag inte har något behov av detta, och på morgonen åker jag till jobbet och under dagen så drar frånluftvärmesystemet in en massa kall luft utifrån, och när jag väl kommer hem ifrån jobbet är det kallt hemma.

Och eftersom det är kallare på natten så kommer det gå åt mer energi också till att värma huset.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av johanandersson:

Han är riktigt go. Jag har kollat på för många video om gashöljet till gamla lampor eller antika brödrostar, men han lockar in mig

Jag vill ha en sådan stormlykta hemma nu. Exakt noll poäng med det, men ändå.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Strategin för att överleva värsta sommarvärmen. Kyl ner huset under natten genom att öppna fönster/dörrar när det är som kallast och stäng fönster/dörrar på dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag har ett hus om 198 kvadrat, bergvärme med dryga 23.000kwh om året. Detta med att låta pannan köra på lite hårdare under natten då elpriset är mycket lägre är en idé som många tänker är kanon. Många nya pumpar har en funktion som med hjälp av internet följer elbörsen och levererar värme/varmvatten därefter. Sjukt bra enligt min mening och gör detta ämne förlegat att man själv ska försöka styra det. Men med en gammal pump, gå ner och mecka över kvällarna och hålla på - äsch..

Hade jag bott själv skulle jag älska detta. I'm all for it att spara pengar och leva snålt, jobbigt när man sitter ensam i den båten när alla 5 i familjen är hemma och två av tre barn idrottar... = dusch.

Ett annat sätt: fast elpris. (gärna kärnkraft)

Ursäkt min Off topic men , 23 000 kWh/år med bergvärme!? Vi har ett mexitegelhus byggt -69 på ca 220m2 och förbrukar årligen ca 23-24 000 kWh. Och då värmer vi med en åtta år gammal luft-luft värmepump och i övrigt elradiatorer. Har även installerat ett modernt FTX-agg som hjälper till med lite energiåtervinning. Vi borrar bergvärme om några veckor...

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Har man ett tungt hus (sten/betong) som kan magasinera värme och kyla så fungerar nog detta bättre än i ett lätt hus (trä)

Tariffstyrning är inget nytt, ofta hade man förr (typ 80-talet?) en ackumulatortank som man värmde upp när elen var billig

Permalänk
Medlem

Hur är egentligen detta smart? Om vi räknar med att öka inomhustemperaturen med 4 grader nattetid för att sedan spara in en del driftstid under dagen, då går det åt drygt 20% mer energi. För varje grad ökar avsvalningstakten och därmed energiförbrukningen med cirka 5%. Detta under en tid på dygnet när det är kallare och har ännu större effektiv påverkan på elåtgången.

Dessutom ska jag alltså höja temperaturen när jag helst vill att den ska vara lägre (=ännu mer energibesparing) och ligga och svettas i sängen och knappt kunna sova? Aldrig i livet.

Jag ser att antalet kWh kommer att gå upp med ganska många procent på en månad för de som följer hans exempel. Det krävs både timtaxa samt en stor varians i dygnspriset för att tilltaget ska resultera i en mindre elräkning. I övrigt håller jag mig till det mest energieffektiva att sänka inomhustemperaturen nattetid.

För den som sitter på några m³ välisolerade ackumulatortankar däremot så kan det vara en bra idé för det lär inte påverka energiåtgången märkbart när på dygnet de värms.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av arowe17:

Ursäkt min Off topic men , 23 000 kWh/år med bergvärme!? Vi har ett mexitegelhus byggt -69 på ca 220m2 och förbrukar årligen ca 23-24 000 kWh. Och då värmer vi med en åtta år gammal luft-luft värmepump och i övrigt elradiatorer. Har även installerat ett modernt FTX-agg som hjälper till med lite energiåtervinning. Vi borrar bergvärme om några veckor...

Stämmer bra. Huset byggt 1925 med nya fönster Vi har även separat varmvattenberedare om 300L... Dock är pumpen från 98 och ska bytas när den väl lägger sig på backen till en som är effektivare samt varvtalsstyrd, blir en ivt geo 500.

Men med 5 personer som alla har tv, datorer - jag gillar att laga mat så drar energin iväg. Så är det

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Tycker också att Technology Connections videor är väldigt intressanta.
Själv har jag ingen AC och planerar inte att skaffa en så länge det går att sova på nätterna.
Gillar dock Idén av att använda ström då spotpriset är som lägst, brukar själv starta
diskmaskinen då jag ser att priset är som lägst. Funderar också på att göra ett skript som sätter hemma serverns performance govenor baserat på spotpriset.

Kan för övrigt rekommendera techonology connections video om maskindiskmedel, den övertygade mig att byta till pulver istället för tabletter. När jag sedan läste bruksanvisningen för min diskmaskin så rekommenderade de pulver istället för all in one tabletter.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare