Tyskland vill se EU-krav på uppdateringar för mobiltelefoner

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Jag har väl iofs känslan att själva problemen oftast inte är modellspecifika utan oftare handlar om att bry sig om att paketera och leverera säkerhetsuppdateringarna som kommer uppströms. Dvs då t.ex. från Android och chipset-specifika komponenter från t.ex. Qualcomm eller vad man nu har för hårdvara.

Men jag håller med om att det förstås blir viktigt hur en sådan tänkt lagtext är formulerad, finns ju en verklig risk att eventuella kryphål är mer lockande än att börja sköta sig.

Jag tänker mig problem i den här stilen: Telefonen har Telefon-OS 5.0. Telefonens tillverkare måste erbjuda uppdateringar i fem år till, men upptäcker att tillverkaren av Telefon-OS tänker sluta med uppdateringar till version 5.0 om ett år. Telefonens hårdvara tillåter inte uppgradering till Telefon-OS 6.0. Under det kvarvarande året pytsar tillverkaren av Telefon-OS ut tio säkerhetsuppdateringar till Telefon-OS 5.0. Tillverkaren av telefonen löser detta genom att spara uppdateringarna på hög. Genom att portionera ut en av de tio uppdateringarna i halvåret, räcker uppdateringarna till för att det ska komma uppdateringar under hela femårsperioden. Det är dock inga nya uppdateringar som användarna får; den sista uppdateringen, som användarna får efter fem år, är då redan fyra år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Bättre exempel, tycker den här bilden säger mycket:
https://i.imgur.com/LryLu77.jpg
Nu börjar en del Android tillverkare anamma längre cykler, vilket så klart är bra.

Apple har gjort så länge bland sina datorer med, de erbjuder uppdateringar sålänge hårdvaran klarar av det

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Att folk i någon större omfattning skulle byta pga säkerhetshål i OS, det har nog inte hänt riktigt än. Skulle vara ett riktigt fett hål som påverkar folk i vardagen. Typ att telefonen får ett sabotage-SMS och sedan går sönder för evigt, då krävs nog kanske uppdatering eller skrotning.

Resonemanget du för stämmer nog gällande hur vanligt folk agerar, men det är inte de riktigt feta hålen som saknas (de rapporteras och lagas regelbundet) utan att någon börjar utnyttja dessa hål brett istället för i riktade attacker. I nuläget verkar det ju vara just riktade attacker mot specifika personer/grupper som sker i första hand.

Skrivet av Pirum:

Min nyaste telefon, från 2016 (Galaxy S7), har Oreo (8) och har fått spridda uppdateringar, senaste 25 nov 2020 (säkerhetskorrigeringsnivå 1 sept 2020). Jag gissar att Samsung droppat supporten för den. Men inget varningsmeddelande har kommit i min telefon så det vet jag ju inte.

Alltså du vet ju helt tydligt att de inte längre levererar uppdateringar till dig iaf, så ur ett mer praktiskt säkerhetsperspektiv är det ju tydligt att de inte supportar den, oavsett om detta agerande stöds i något policybeslut eller ej.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det är att folk ska fortsätta få säkerhetsuppdateringar som spelar roll. Folk har annars inte koll på att säkerhet är en färskvara. Många kommer att fortsätta använda sina gamla mobiltelefoner i vilket fall som helst så länge som hårdvaran håller.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Jag tänker mig problem i den här stilen: Telefonen har Telefon-OS 5.0. Telefonens tillverkare måste erbjuda uppdateringar i fem år till, men upptäcker att tillverkaren av Telefon-OS tänker sluta med uppdateringar till version 5.0 om ett år. Telefonens hårdvara tillåter inte uppgradering till Telefon-OS 6.0. Under det kvarvarande året pytsar tillverkaren av Telefon-OS ut tio säkerhetsuppdateringar till Telefon-OS 5.0. Tillverkaren av telefonen löser detta genom att spara uppdateringarna på hög. Genom att portionera ut en av de tio uppdateringarna i halvåret, räcker uppdateringarna till för att det ska komma uppdateringar under hela femårsperioden. Det är dock inga nya uppdateringar som användarna får; den sista uppdateringen, som användarna får efter fem år, är då redan fyra år gammal.

Jo, så tolkade jag det du skrev redan i första läget och det vore ju just ett utnyttjande av ett kryphål i lagen om någon tillverkare skulle agera så. Så ja, det är klart att det är viktigt hur lagtexten formuleras.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panthro:

5 år känns ganska ok men mer viktigare att få ut uppdateringar och nya Android versioner snabbare.
Android 12 släpptes 18 feb och jag fick uppdateringen för nån enstaka vecka sedan så ca 6 månader.

det känns som telefon tillverkare kan säga att dom "har" 5-7år men inget händer

Första betan släpptes kanske då men Android 12 är inte släppt i stabil version än...
Varför skulle tillverkare rusa ut egna operativsystem byggda på betakod?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Apple har gjort så länge bland sina datorer med, de erbjuder uppdateringar sålänge hårdvaran klarar av det

Yes, I like it 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Yes, I like it 🙂

Det som gör att jag inte gör bytet över till apple produkter är inköpspriset, även om en android telefon bara får uppdateringar i 3 år så kostar likvärdig telefon halva priset i princip.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Helst skulle de nog vilja att vi köpte nytt varje år. Money money... Bra förslag detta

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det som gör att jag inte gör bytet över till apple produkter är inköpspriset, även om en android telefon bara får uppdateringar i 3 år så kostar likvärdig telefon halva priset i princip.

Jo men så är det ju, en viss premie betalar man ju. Att betala över 10k dock för en telefon ex kommer jag nog aldrig att göra. Sved bara när jag köpte min 11:a, men den är fortfarande lika snabb och rapp när det kommer till prestanda och det som jag bryr mig mest om...batteriet, som den dagen jag köpte den.
Planen är att köra på den tills åtminstone iPhone 14.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jo men så är det ju, en viss premie betalar man ju. Att betala över 10k dock för en telefon ex kommer jag nog aldrig att göra. Sved bara när jag köpte min 11:a, men den är fortfarande lika snabb och rapp när det kommer till prestanda och det som jag bryr mig mest om...batteriet, som den dagen jag köpte den.
Planen är att köra på den tills åtminstone iPhone 14.

Frågan är ju hur stor premien egentligen är, i mitt fall köpte jag min 8 Plus i slutet av 2017 för 8000:- och räknar med att tidigast byta ut den nästa höst (beroende på om nästa års iteration av iOS stöds). Jag tycker själv inte att kostnaden utslagen över minst fem år är något att gråta över, men inser självklart att det är en högst personlig åsikt. Den enda merkostnad jag haft är batteribytet förra eller förrförra sommaren, kommer inte riktigt ihåg nu, men har för mig det blev cirka 600 spänn. Telefonen känns fortfarande som den gjorde när den var ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Frågan är ju hur stor premien egentligen är, i mitt fall köpte jag min 8 Plus i slutet av 2017 för 8000:- och räknar med att tidigast byta ut den nästa höst (beroende på om nästa års iteration av iOS stöds). Jag tycker själv inte att kostnaden utslagen över minst fem år är något att gråta över, men inser självklart att det är en högst personlig åsikt. Den enda merkostnad jag haft är batteribytet förra eller förrförra sommaren, kommer inte riktigt ihåg nu, men har för mig det blev cirka 600 spänn. Telefonen känns fortfarande som den gjorde när den var ny.

Ja, med tanke på att 6s får iOS 15 så borde rimligen 8 serien få 3 till uppdateringar om jag räknat rätt? Otroligt i så fall, med tanke på att du enbart som du sade har bytt batteriet.
Planen för mig är som jag sa att köra min åtminstone till 14, eventuellt längre.
Får se 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Första betan släpptes kanske då men Android 12 är inte släppt i stabil version än...
Varför skulle tillverkare rusa ut egna operativsystem byggda på betakod?

ooop det var Android 11 jag menade tog fel på Android och MIUI

Edit: det var vist 8 sept 2020 Android 11 släpptes vilket gör det nästan ett helt år efter tills jag fick uppdateringen.

Detta kan då bli att 5 år blir 4 och därefter hamnar på brytpunkten och därefter skiter tillverkarna att uppdatera modellerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det som gör att jag inte gör bytet över till apple produkter är inköpspriset, även om en android telefon bara får uppdateringar i 3 år så kostar likvärdig telefon halva priset i princip.

Instegspriset är ett problem, speciellt om man inte nöjer sig med baskonfigurationen. Det var det som fick mig att gå in på "hackintosh", det gick år 2010 inte att hitta en vettig mac med fyrkärnig processor, SSD och blurayspelare för annat än rövarpris.

Personliga anekdoter etc : Det finns även gott om exempel när Macar inte hållit så länge som myten säger. Första generation intelmacar, sista generationen PPC-macar kanske kan sägas vara ett förståeligt undantag, men länge (2011-2012) såldes (främst Air) macar med bara 2GB minne. OSX sedan åtminstone Yosemite (2014) kräver minst 4, helst 6 GB för att inte storkna (går att starta med 2GB, men jag har kört med 2-4GB, värre än Windows 10 med så lite RAM).
MacOS Monterey som kommer nu i höst släpper supporten för alla Macbook Pro äldre än 2015, trots att burkar från 2014 såklart har bra klös speciellt om de har mycket RAM, värsta CPU och bra GPU. Min Macbook Pro 2009 klarar officiellt bara upp till El Capitan (2015), men med smärre patchar klarar den till Catalina (2019); Big Sur tror jag fallerar på grafikkortet, det anser jag vara ett "ok" skäl att släppa support. Monterey liknar Windows 11, supporten släpps för burkar som rent prestandamässigt klarar det men som kanske stupar på något annat (TPM eller liknande).

Ipad har dock rätt bra pris tycker jag, de står sig mycket bra prismässigt mot Androidplattor som inte alls kan räkna med samma support. Däremot skulle jag inte köpa en iphone i dagsläget, de känns för mig väldigt dyra även om de håller 7 år istället för 5.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Skrivet av RVX:

Bättre exempel, tycker den här bilden säger mycket:
https://i.imgur.com/LryLu77.jpg
Nu börjar en del Android tillverkare anamma längre cykler, vilket så klart är bra.

Det är ju Qualcomm som hållt tillbaka för Androidtillverkare att uppdatera. Lätt att skylla på Androidsystem som sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är ju Qualcomm som hållt tillbaka för Androidtillverkare att uppdatera. Lätt att skylla på Androidsystem som sådant.

Jag skyllde inte på någon indirekt, men hoppas det blir ändring på den biten överlag.
Jag är inte helt insatt i exakt varför det skiljer så mycket mellan tillverkare, påpekade endast Apples approach till det hela.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

en enkel lösning är att låsa upp mobilerna efter att stöd tar slut.
alla kan lätt ladda ner lineageos som alltid har fräsha nightlys med senaste säkerhet

Permalänk
Medlem

Bra! Bryr mig inte så mycket om att få de senaste funktionerna, men säkerhetsuppdateringar borde vara krav. Min S8+ fungerar bra och jag har inget behov av att uppgradera när det kommer till prestanda och funktioner, men den får inte längre nya säkerhetsuppdateringar. Funderar starkt på att gå tillbaka till Iphone.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är ju Qualcomm som hållt tillbaka för Androidtillverkare att uppdatera. Lätt att skylla på Androidsystem som sådant.

Det är förstås svårt att uppgradera mellan Android-versioner om SoC-tillverkaren inte sammarbetar och uppgraderar sina proprietära drivrutiner till den version av Linux-kärnan Google vill skeppa den nya Android-versionen med. Linus "no stable driver ABI"-policy gör det omöjligt att skeppa med gamla drivrutiner.

Men det är knappast en usäkt för att inte skeppa säkerhetsuppdateringar för kärnan och för userland (dvs Android) samt för skins och bundlade appar. Så för den stora mängden kodrader så kan man absolut skylla på Android-ekosystemet för att telefonerna inte säkerhetsuppdateras. Om Canonical kan backporta säkerhetsuppdateringar i kärnan och i userland i tio år så kan naturligtvis Google också göra det, det är bara en fråga om vilja (och hur man tar betalt för det...).

Jag hoppas tyskland får igenom det här. Med lite tur ger det minst två förändringar: Företagen blir tvungna att finansiera LTS-kärnor som uppdateras i minst sju år och (tyvärr mycket mindre troligt) att det blir mer vanligt med Open Source-drivrutiner på grund av att det då blir enklare att få hjälp med underhållet av drivrutinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Apple har gjort så länge bland sina datorer med, de erbjuder uppdateringar sålänge hårdvaran klarar av det

De inte bara erbjuder, utan tvingar dom på en tillomed. Det var det som gjorde att jag gav upp på min iPhone4, den hade börjat bli jätteslö så den behövde en ominstallation, men skulle jag göra det så blev jag påtvingad senaste versionen som var långsam på fyran som default. Så jävla korkat. Bytte till Android efter det o har aldrig längtat tillbaks!

Permalänk
Testpilot

I slutet av dagen tror jag det bästa alternativet är om varje tillverkare släppte någon form av SDK eller åtminstone dokumentation ihop med att göra det enkelt att flasha en custom-ROM eller ren Android för varje lur när "EOL" börjar nalka. Sedan tillhandahålla säkerhetsuppdateringar efter 5 år från det att telefonen började säljas, och OS-uppdateringar i 2 - 3 år.

Detta skulle låta folk själva uppdatera sina telefoner vid behov efter utlöpt tid om de önskar mer än säkerhetsuppdateringar, samtidigt som det sparar företagen pengar genom att låta frivilliga utvecklare stå för kostnaden av underhåll. Det skulle även ge "telefon reparations-kiosker" möjlighet att ta ut en liten slant för att uppdatera dessa 'custom-roms' åt folk som inkomst, samtidigt som det ger "power users" möjligheten att skräddarsy sin upplevelse utan att telefonen ska vara så sjukt nedlåst (kollar på Er Samsung, med erat KNOX).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Vilka datorer brukar ha en garanterad livslängd på runt 7år?
Man får väl vara glad om laddaren till ens bärbara överlever 2år.
"Det kan ge mobiltelefoner och surfplattor en livslängd snarlik datorer."

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Vilka datorer brukar ha en garanterad livslängd på runt 7år?
Man får väl vara glad om laddaren till ens bärbara överlever 2år.
"Det kan ge mobiltelefoner och surfplattor en livslängd snarlik datorer."

De flesta, numera? Eller, det kanske ändras igen nu när x86 är på väg ut(?), men köpte man en dator med 4-kärnig cpu, eller kanske även 2-kärnig, ca 2010 så är oddsen goda för att den fortfarande fungerar och går att använda. De flesta datorer som är 6-7 år hänger numera med om man inte köpte absolut värsta budgetalternativet. Ganska sällan de går sönder också, tycker jag. Har bara gamla datorer numera. Inte som när man köpte en PC på 90-talet och den var färdig för pensionering efter 1 år och soptippen efter 2 år.

Skrivet av alexman:

en enkel lösning är att låsa upp mobilerna efter att stöd tar slut.
alla kan lätt ladda ner lineageos som alltid har fräsha nightlys med senaste säkerhet

Svårt med diverse betallösningar då, exempelvis, och jag tror det blir mer nedstängningar även på Androidsidan tyvärr.
Men jag tycker överlag att det nog borde gå att få låsa upp mobiler eller datorer på egen risk och bevåg. Eller andra tekniska produkter som exempelvis kräver att man registrerar produkten online för att kunna använda den. Finns väl både mediaspelare och smart home-produkter som biivit värdelösa eftersom tillverkaren släckt nån verifieringsserver. Inte bra.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför kan man inte bygga telefoner som inte kräver uppdateringar öht?

Det finns, Nokia 3310, aldrig behövt uppdatera min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

De flesta, numera? Eller, det kanske ändras igen nu när x86 är på väg ut(?), men köpte man en dator med 4-kärnig cpu, eller kanske även 2-kärnig, ca 2010 så är oddsen goda för att den fortfarande fungerar och går att använda. De flesta datorer som är 6-7 år hänger numera med om man inte köpte absolut värsta budgetalternativet. Ganska sällan de går sönder också, tycker jag. Har bara gamla datorer numera. Inte som när man köpte en PC på 90-talet och den var färdig för pensionering efter 1 år och soptippen efter 2 år.

Svårt med diverse betallösningar då, exempelvis, och jag tror det blir mer nedstängningar även på Androidsidan tyvärr.
Men jag tycker överlag att det nog borde gå att få låsa upp mobiler eller datorer på egen risk och bevåg. Eller andra tekniska produkter som exempelvis kräver att man registrerar produkten online för att kunna använda den. Finns väl både mediaspelare och smart home-produkter som biivit värdelösa eftersom tillverkaren släckt nån verifieringsserver. Inte bra.

Jag tänkte snarare lite mer på elgiganten datorer alla 5k. Som fortfaraned är långsammare än min phenom 2 från just 2010. Video acelerering är bättre och elförbrukning men ändå. Pausade här och kollade faktiskt elgigen då jag brukar använda dem som dåligt exempel och det går att köpa datorer för 4k med 8gb ram och lånsam ssd med skräp cpu som nog fungerar för vanligt office arbete mm om sju år.

Har följt hur BankId stängts ner på äldre Android samsung telefoner pga bristen på säkerhetsaspekter. Minns då de gick från minimum 4.0 till 4.1 sedan till 5.0 sedan tror jag det var ett hopp. Tror de hoppade till 7an men inte kollat upp det.
Enligt bankid's hemsida dödae de stödet för Android 5 samt iOS 10 och iOS 11 efter juni 2021.
https://support.bankid.com/sv/fragor-svar/tekniska-fragor/var...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför kan man inte bygga telefoner som inte kräver uppdateringar öht?

Du tänker på en sånhär?

Min farmor och farfar hade en sådan från att de fick fast telefoni tills de gick bort. Telefonen står fortfarande kvar men abonnemanget är avstängt.

Den har dock inte speciellt många finesser...

Permalänk
Medlem

Jaså har dom börjat kika på jerryrigeverything? Om en telefon håller längre och kan repareras sparas det oerhört mycket på miljön dessutom

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Jag har en laptop från 2011. Den får fortfarande uppdateringar från Ubuntu/Mint. Hade jag lagt in Windows 10 hade samma sak gällt där, uppdateringarna hade kommit.

Varför klarar inte Android av det?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att säkerhetsfixarna ses över. Men samtidigt tycker det är lite "fegt" att bara nämna säkerhetsfixar i sig.

Min Xiaomi Redmi 4X fick bara en uppdatering från Android 6 -> 7, medan MIUI har gått från 8 -> 11(?). Så "säkerhetsfixar" finns där, men det är fortfarande en väldigt föråldrad Android-version i grunden med diverse begränsningar.

Kollar jag med samma ögon på mina Apples produkter, så var det inte länge sedan iPhone 5S fick en säkerhetsuppdatering, trots gammal iOS-version. Den 12 juni 2021 släpptes iOS 12.5.4 till en nära 8 år gammal mobil!

Men som många varit inne på tidigare, så är det inte bristen på säkerhetsfixar som gör att gamla mobiler överges. Istället är det slopat stöd för appar som BankID m.m. som ökar på sopberget.

Bortsett från bättre kamera, snabbare uppkoppling (WiFi & 5G) och Apple Pay (NFC), så klarar min gamla Xiaomi Redmi 4X av allt (och lite till) av det jag gör med min iPhone 12 mini.

Använder för övrigt både min Redmi 4X samt iPhone 5S än idag, där min Redmi är multifjärrkontroll med IR samt som GPS i bilen. 5S:en används främst som portabel wifi-hotspot på resor.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av walkir:

Tycker det är bra att säkerhetsfixarna ses över. Men samtidigt tycker det är lite "fegt" att bara nämna säkerhetsfixar i sig.

Min Xiaomi Redmi 4X fick bara en uppdatering från Android 6 -> 7, medan MIUI har gått från 8 -> 11(?). Så "säkerhetsfixar" finns där, men det är fortfarande en väldigt föråldrad Android-version i grunden med diverse begränsningar.

Kollar jag med samma ögon på mina Apples produkter, så var det inte länge sedan iPhone 5S fick en säkerhetsuppdatering, trots gammal iOS-version. Den 12 juni 2021 släpptes iOS 12.5.4 till en nära 8 år gammal mobil!

Men som många varit inne på tidigare, så är det inte bristen på säkerhetsfixar som gör att gamla mobiler överges. Istället är det slopat stöd för appar som BankID m.m. som ökar på sopberget.

Bortsett från bättre kamera, snabbare uppkoppling (WiFi & 5G) och Apple Pay (NFC), så klarar min gamla Xiaomi Redmi 4X av allt (och lite till) av det jag gör med min iPhone 12 mini.

Använder för övrigt både min Redmi 4X samt iPhone 5S än idag, där min Redmi är multifjärrkontroll med IR samt som GPS i bilen. 5S:en används främst som portabel wifi-hotspot på resor.

Men det är just brist på säkerhet i oset som gör att tex Bankid dumpar för osäkra os versioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.