Permalänk
Medlem

Sony X95H eller X89J

Hej,

Önskar köpråd avseende Sony X95H (13 000 kr) eller X89J (15 000 kr). Köpet gäller en 65” TV. Är det bättre att köpa förra årets värstingmodell jämfört med årets mellanmodell?

Tack på förhand! 🙏🏻

Permalänk
Medlem

Jämför på Prisjakt så ser du skillnaden

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

X95H verkar ha flera fördelar som X89J saknar, som Full Array Led och simulerat surroundljud. Kan inte se att X89J har något som X95H saknar?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ToveH:

Hej,

Önskar köpråd avseende Sony X95H (13 000 kr) eller X89J (15 000 kr). Köpet gäller en 65” TV. Är det bättre att köpa förra årets värstingmodell jämfört med årets mellanmodell?

Tack på förhand! 🙏🏻

Beror på vad du prioriterar? XH95 är en av de bästa modellerna från 2020 och ersätts 2021 av X95J och där kan du lätt se hur mycket du behöver betala för vad som i grunden är samma, förmodligen bättre bildkvalitet (ej testat X95J ännu) – ifall det är bildkvalitet du prioriterar.

X89J är ungefär ersättaren till 2020 års XH85 (som fanns i mindre storlekar) och är betydligt enklare produkt med medelmåttig bildprestanda.

Men (1) så är X89J en modell som har VRR och 4K/120-kapacitet ifall det är en prioritet? För vissa är det allt och inget. Andra behöver det inte alls. Och en tredje grupp tror att det är superviktigt, för det är vad som repeteras hela tiden. Fast sådana funktioner är idag endast viktigt för främst PC-spelande.

Men (2) så är X89J ny för 2021 och därför på sitt högsta pris just. XH95 kostade för ett år sedan innan reaperioden 18–19 000 kr.

Men (3) är det just PC-spelande med VRR och 4K/120 du är efter så finns det fler alternativ än Sony. Sony är sena på den bollen och inte alls beprövade. Där är LG och Samsung de säkra korten då de haft funktionerna i flera modeller sedan ett par år tillbaka.

Är du ute efter bildkvaliteten hos XH95 och samtidigt spelegenskaperna? Då är det X95J som gäller och den ligger idag på ca 24 000 kr. Då är det eventuellt lönt att vänta in reaperioden.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för ett fantastiskt svar, Laxpudding. 😍 Jag är ej intresserad av TV-spel utan prioriterar bildkvaliteten allra högst. Då låter det som attX95H är det självklara valet?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ToveH:

Tusen tack för ett fantastiskt svar, Laxpudding. 😍 Jag är ej intresserad av TV-spel utan prioriterar bildkvaliteten allra högst. Då låter det som attX95H är det självklara valet?

Då är det enkelt eftersom X89J är både den sämre och den dyrare produkten.

Beroende på utvecklingen just nu kring frakter och komponentbrister kan 13.000 kr för en 65-tums XH95 vara ett kap som kanske inte kommer tillbaka på några år. Särskilt om vi beaktar hur mycket X95J kostar jämfört med vad XH95 kostade för ett år sedan.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Då är det enkelt eftersom X89J är både den sämre och den dyrare produkten.

Beroende på utvecklingen just nu kring frakter och komponentbrister kan 13.000 kr för en 65-tums XH95 vara ett kap som kanske inte kommer tillbaka på några år. Särskilt om vi beaktar hur mycket X95J kostar jämfört med vad XH95 kostade för ett år sedan.

Låter som om detta kan vara TVn för mig också då den har Android TV! Min fråga här är om vad vi tror om Black Friday. Kommer det vara värt att vänta eller är det bättre att köpa förra årets toppmodell nu innan dem tar slut?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jonataan.host:

Låter som om detta kan vara TVn för mig också då den har Android TV! Min fråga här är om vad vi tror om Black Friday. Kommer det vara värt att vänta eller är det bättre att köpa förra årets toppmodell nu innan dem tar slut?

Vad kommer Telias aktie vara värd om tre månader? Ska jag sälja idag eller köpa imorgon?

Vad som kommer kosta vad i december är bara gissningar. Men här har vi en trendbrytare för 2021 och det är att det redan flaggats för varubrister i så gott som alla branscher, extra mycket för det som bygger på halvledarindustrin i Asien. Nästan alla TV-tillverkare har haft förseningar i leveranserna och prisnivåerna har i flera fall redan stigit mot 2020. Hösten 2021 ser mer ut som våren 2020 i fråga om hur nya modeller kommit till butikerna och vad de kostar.

Köper du en XH95 idag måndag 13/9 2021 vet du att du köpte en av de bästa TV som finns den dagen för det kanske lägsta priset den haft. Faktiskt ett köp där man kan bekräfta både kvalitetsnivå och bekräfta det där med "...jag gjorde ett fynd!" som så många tycks prioritera framför att de köpte rätt produkt.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Vad kommer Telias aktie vara värd om tre månader? Ska jag sälja idag eller köpa imorgon?

Vad som kommer kosta vad i december är bara gissningar. Men här har vi en trendbrytare för 2021 och det är att det redan flaggats för varubrister i så gott som alla branscher, extra mycket för det som bygger på halvledarindustrin i Asien. Nästan alla TV-tillverkare har haft förseningar i leveranserna och prisnivåerna har i flera fall redan stigit mot 2020. Hösten 2021 ser mer ut som våren 2020 i fråga om hur nya modeller kommit till butikerna och vad de kostar.

Köper du en XH95 idag måndag 13/9 2021 vet du att du köpte en av de bästa TV som finns den dagen för det kanske lägsta priset den haft. Faktiskt ett köp där man kan bekräfta både kvalitetsnivå och bekräfta det där med "...jag gjorde ett fynd!" som så många tycks prioritera framför att de köpte rätt produkt.

Mitt mål är alltid mest bang for the buck och och det verkar förra årets modeller just nu ha i denna prisklassen. Att Sony då har Android TV ser jag som ett stort plus då vi bara använder appar. Hur står sig sSonys mot samsuns Q90T som ligger i samma prisklass?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Köpte en Sony 65" XH95 under black friday förra året. Kunde inte vara mer nöjd! Polarens LG C9 (65" Oled) har något bättre bild i vissa fall. Framförallt mörka scener. Upplever däremot Sony:n bild som betydligt mer naturlig. Och förvånansvärt bra även i mörka scener (dock inte lika bra som Oled).

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jonataan.host:

Mitt mål är alltid mest bang for the buck och och det verkar förra årets modeller just nu ha i denna prisklassen. Att Sony då har Android TV ser jag som ett stort plus då vi bara använder appar. Hur står sig sSonys mot samsuns Q90T som ligger i samma prisklass?

Den frågan har stötts och blötts många gånger om på forumet och tas upp artikeln om 2020-apparater och dess tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1614886-2020-ars-tv-mo...

Sony XH95 och Samsung Q90/95T är varandras motsvarigheter vad gäller grundläggande bildegenskaper. Men de är väldigt olika på andra punkter, likt spelegenskaper (Samsung bättre), färgkvalitet (Sony bättre) och sådant som olika operativsystem. Egenskaper som avgör vad som är rätt produkt för en person och fel produkt för en annan.

Den här ständiga jakten på fynd kan jag förstå om allt man köper är enkla komponenter med ett enkelt och tydligt jämförbart syfte. Likt en ny hårddisk, en ny processor eller ska handla hem mat för en vecka. Men TV-apparater är komplexa produkter med många användningsområden. Ett område, likt PC-spelande är totalt ointressant för en person, men högsta prioritet för en annan person. En person ser Android TV som kritiskt. En annan ignorerar det totalt eftersom de löser den biten på annat sätt.

Vad som utmärker alldeles för många som tänker i termer av att göra fynd och få "bang for the buck" är att man ofta går hem med just fel produkt. Man önskar en viss modell baserat på dess kvalitet och dess egenskaper. Men köper till slut ändå den sämre och mindre lämpade produkten därför att man tolkade köpsituationen som ett fynd.