2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Bildexpert 📺

2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Se 2021 års tråd här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1649684-2021-ars-spel-...

Här kan du ställa frågor och diskutera TV-apparater, finesser och andra frågeställningar som uppstår runt TV-guiden, videon och artikeln för 2020-utbudet.

Vi kommer att komplettera artikeln med video men också ytterligare artiklar senare som bygger på innehållet här.

Artikeln och ”databasen” över TV-apparater: https://www.sweclockers.com/artikel/30583

Observera att den här tråden är främst till för att diskutera själva produkterna och tekniken. Diskussioner som rör priser, kampanjer, leveranser, rabatter, butikers policy och så vidare får gärna tas på annan plats i forumet. Sådana inlägg kommer rensas vid behov då vi strävar att hålla tråden så läsbar som möjligt. De här trådarna tenderar att leva mycket längre än själva Black Friday-rean.

Vill du diskutera enstaka priserbjudanden? Starta gärna en egen tråd om just detta. Använd också tipsportalen här: https://www.sweclockers.com/dagensfynd?fc=18

Se 2021 års tråd här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1649684-2021-ars-spel-...

Permalänk
Medlem

Val av 55" LED för PS5/Xbox Series X

Hej,

Tänkte köpa en 55" LED nu under BF och skulle såklart önska att den har 4K@120Hz och stödjer HDMI 2.1. Finns det någon sådan TV för vettigt pris? Tänkte mig inte mer än 8000kr helst. Kikade på LG 55NANO866NA som verkar uppfylla dessa kriterier men sen läste jag någonstans där någon hade prata med LG och att panelen inte alls är 120Hz utan 100Hz. Låter ju märkligt kan jag tycka. Tanken är att TVn ska behållas ett tag och då är det ju alltid trevligt om den stödjer de nya spel-konsoler som precis har släppts.

Tack på förhand.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem

Tror denna tv är det närmaste du kommer ditt pris SONY XH90 55".
Dock så kommer uppdateringen till 2.1 hdmi till "vintern" 2020 säger Sony.
När det gäller LG så stödjer endast OLED 2.1 om jag fattat det

Visa signatur

Fractal Design Core 3000 Svart-AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition-GA-990FXA-UD3-Asus geforce gtx 560ti OC top-Corsair 8GB-OCZ PowerSupply 700W

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns inga 100 Hz-paneler utan det är 120 Hz. Men man kallar det för 100 Hz i Europa av gamla anledningar.

Nano86 har på pappret 4K/120 Hz-kapacitet men det är ont om faktiska bekräftelser på att det fungerar.

Permalänk
Medlem

Även nyfiken på detta. Vilka fler vettiga TVs finns det med 120Hz-möjlighet? Man vill ju åt en CX men det verkar inte som att de prissänks.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Bra tråd, är också på jakt efter ny TV till Xbox Series X och PS5. Modellerna jag letar efter under rean är Samsung Q80 55" eller LG CX 55", inga fynd ännu vad jag sett. Alternativ vore trevligt om det finns.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Karate Taco:

Även nyfiken på detta. Vilka fler vettiga TVs finns det med 120Hz-möjlighet? Man vill ju åt en CX men det verkar inte som att de prissänks.

Kommer i guiden om några timmar

Men i fråga om att det är bekräftat att det fungerar med 4K/120 Hz och att inkörningsproblemen är fixade? Då är det CX som gäller.

Permalänk
Medlem

Letar efter en 55 eller 65.

Men till frågan om oled och tv4-morgon-solen. (Tillika rtings test). Vi har ofta vår tv på i bakgrunden idag med en Chromecast. Kan vi fortsätta så med en oled utan risk?

Förtydligande: klockan är statisk och jag är rädd för inbränning. Svårt att ändra på vanor så vet inte om jag ska se på oled eller ej.

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem

Slog till på en 85" XH95 för 30k. Suktade länge efter OLED kring 77" men kan inte riktigt motivera >50k för 77" när jag nu kunde få 85" med ändå godkänd bild för 20k mindre. Jämförde först med 75" XH95, men när 85" droppade till samma pris, fanns det ingen anledning att köpa "bara" 75".
Hoppas och tror, att det blir en mer wow effekt att köpa 85" med "good-enough-bild" än att köpa en 65" OLED för samma pengar, även om bilden blir "lidande". Går upp från en gammal LG 50" plasma, så skillnad lär det bli

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk

Så TV-guiden för 2020 publiceras senare idag? Har sett fram emot den hela månaden!

Permalänk
Medlem

Jag sitter här och funderar vad som skillnaden mellan LGs NANO 80 från 79. Då framförallt vad 79 ger och hur den jämför sig mot ex samsungs q60t.

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Bildexpert 📺

Nano 79/80/81 är samma TV med olika stativ. Q60T är ganska snarlik nivå. Blir mer ett val om IPS eller VA.

Permalänk
Medlem

Jobbiga beslut.
Behöver tv till gästrummet och en Series X. Vill ju ha de häftiga funktionerna och de apparater med minst barnsjukdomar verkar ju vara LGs Nano90/91 samt Oled. Nano har ju fruktansvärt dålig svärta i de tester jag sett, då är det Oled och det känns ju sjukt tråkigt att sätta vår isf bästa tv i gästrummet för att spela Xbox.
x900h verkar ju ha mycket problem och Samsung saknar Dolby Vision, så är ju bara LG kvar.
Får nog satsa på en 55 c9

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Vad rekommenderar ni för tv om man vill ha en större TV typ 75" för så liten peng som möjligt men som ändå är OK?
TVn ska i första hand användas till film och Nintendo switch.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Master of Overkill

Kör 48 OLED CX med 3090 är helt fantasiskt 4K HDR 120Hz 10 BIT !

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se en sammanfattning också

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Letar efter en mindre tv(40-50 tum) som kan dubbla som en datorskärm, verkar som att det är chroma 4:4:4 och något form av spel/pc-läge som krävs då (120hz skulle vara trevligt, men det är något jag skulle klara mig utan). Finns det något enkelt sätt att filtrera på detta? Hittar tillexempel inget i prisjakts filterfunktion som annars är mitt go-to-filter.

Ett alternativ är ju att köpa en 40+ tum datorskärm, men alla dessa verkar ha några år på nacken vilket gör mig lite orolig för köp.

Några tips?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av leverbrock:

Vad rekommenderar ni för tv om man vill ha en större TV typ 75" för så liten peng som möjligt men som ändå är OK?
TVn ska i första hand användas till film och Nintendo switch.

Mellanklassen om du vill hålla någon form av kvalitetsaspekt i det hela. Annars är det faktiskt mest lite som i budgetklassen. Allt fungerar till film och Nintendo Switch. Det är när du har specifika krav det är läge att sikta uppåt i klasserna.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sassa46:

Letar efter en mindre tv(40-50 tum) som kan dubbla som en datorskärm, verkar som att det är chroma 4:4:4 och något form av spel/pc-läge som krävs då (120hz skulle vara trevligt, men det är något jag skulle klara mig utan). Finns det något enkelt sätt att filtrera på detta? Hittar tillexempel inget i prisjakts filterfunktion som annars är mitt go-to-filter.

Det måste testas TV för TV vilka som subsamplar 4:4:4-signal och de informationen är inte spridd på något sätt. Så det gäller att välja en TV där rätt funktioner är bekräftade. Det är närmast rtings tester där du finner svaret.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Cenorida:

Skulle gärna se en sammanfattning också

Japp! Fast på vad? Det finns en hel del att sammanfatta om man säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Japp! Fast på vad? Det finns en hel del att sammanfatta om man säger så.

Liknande översikt som fanns förra året. Så man får en överblick över alla toppmodeller från alla tillverkare
https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det måste testas TV för TV vilka som subsamplar 4:4:4-signal och de informationen är inte spridd på något sätt. Så det gäller att välja en TV där rätt funktioner är bekräftade. Det är närmast rtings tester där du finner svaret.

Låter som en vettig förklaring på varför det är så svårt att få tag på den infon. Tack för hjälp!

Permalänk
Medlem

Så 50” modellen av Samsungs Q80T har ingen 120Hz panel?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5507549

I prisjakts specifikationer står det att denna modell stödjer 120Hz i uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Medlem

När jag läser så ser det ut som LG OLED är vägen fram. Enda G-sync alternativet och verkar vara mest testade och stabilaste VRR samt 4k/120hz. Velat med q80t men men....

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Cenorida:

Liknande översikt som fanns förra året. Så man får en överblick över alla toppmodeller från alla tillverkare
https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Aha, den – den rodde jag ihop långt efteråt för att allting blev så utspritt. Men kan vara god idé att återanvända den igen.

Tanken är annars att sammanfatta i större drag som just en artikel.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nios91:

Så 50” modellen av Samsungs Q80T har ingen 120Hz panel?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5507549

I prisjakts specifikationer står det att denna modell stödjer 120Hz i uppdateringsfrekvens.

55 tum och uppåt. Var likadant 2019 för Samsung utbud.

Om jag fick en krona för varje gång jag prisjakts specar är missvisande...

Permalänk
Medlem

När det kommer till budget så tycker nog allt att Xiaomi Mi syns lite för lite. Jag är sjukt nöjd med deras 55” för 5000kr med inbyggd androidTV till sovrummet. 4K, chromecast och inbyggd assistant i remote.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mornn:

Letar efter en 55 eller 65.

Men till frågan om oled och tv4-morgon-solen. (Tillika rtings test). Vi har ofta vår tv på i bakgrunden idag med en Chromecast. Kan vi fortsätta så med en oled utan risk?

Förtydligande: klockan är statisk och jag är rädd för inbränning. Svårt att ändra på vanor så vet inte om jag ska se på oled eller ej.

Vet inte exakt hur bra det fungerar men lg har flera features som hjälper mot sådant.
Vid en snabb kik på panel settings på min c8;
Screen shift - hela panelen skiftar mikroskopiskt med jämna mellarum.
Logo luminance adjustment - sänker automatiskt luminansen på statiska bilder.

auto correct shenanigans
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Mellanklassen om du vill hålla någon form av kvalitetsaspekt i det hela. Annars är det faktiskt mest lite som i budgetklassen. Allt fungerar till film och Nintendo Switch. Det är när du har specifika krav det är läge att sikta uppåt i klasserna.

Vad rekommenderar du i mellanklassen då

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kör 48 OLED CX med 3090 är helt fantasiskt 4K HDR 120Hz 10 BIT !

Kör du den som datorskärm då? Hur tycker du det funkar med ergonomi (nackont(?), distans till skärm etc)?

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-