Permalänk
Medlem

Från aktiv miljö tog det bara 2veckor att få stolen. Väldigt nöjd än så länge

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Jag beställde innan jul och då sa dom i butiken -leverans runt vecka 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Från aktiv miljö tog det bara 2veckor att få stolen. Väldigt nöjd än så länge

Måtte varit lagervara då eller? De sa vecka 3 redan när jag beställde vecka 43.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Måtte varit lagervara då eller? De sa vecka 3 redan när jag beställde vecka 43.

Ja jag blev positivt förvånad då det sades 40 dagar när jag la beställningen.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Ger min personliga erfarenhet här, 24 år och bytte ut min nya gamingstol från Komplett (kostade runt 2499kr) jag hade införskaffat efter 6 månader, fick gå till naprapat 2-3 gånger under den perioden då långa arbetsdagar i stolen och sedan gaming ovanpå det var ingen komfortabel resa i den stolen. Svor att jag skulle lyssnat på alla polare och youtubers som sa att gaming stolarna var värdelösa.

Sålde den på blocket illa kvickt och beställde till slut en begagnad aeron (Kinnarps gick fetbort, deras chefdesigner måste vara 108 år och leva för att designa för kommuner och sjukvård, fyfan vad jag alltid tyckt de stolarna varit otroligt fula). För mig är det den absolut skönaste stol jag suttit i och vill inte sitta i någon annan stol nu. Om du är av "större" modell och inte 1.83 / 65kg som mig så är kanske embodyn bättre.

Snälla unna er den extra kostnaden om ni sitter 12+ h / dag, och var ärliga mot er själva hur länge ni sitter framför datorn (jobb hemifrån, slösurfande, gaming etc). Vi har bara en kropp i livet och en kostnad på 2499kr gentemot 8000kr blir inte så jävla stor om man ska ha stolen i 5-10 år. Kan lova att alla gamingstolar är helt förstörda efter 5 år, medans en Aeron (eller Kinnarps osv) kan ni bygga upp från grunden igen i 10 år. Jag tar iallafall den kostnaden nu för att inte se ut som Quassimodo när jag är äldre.

Permalänk
Medlem

Ni som har har möjlighet att prova stolen, gör det!!
För mig kan jag inte ha standard versionen remastered. Jag saknar framåt tilt (avlastar trycket på underlåren) och skjutbar armstöd framåt bakåt (tycker om att sitta nära skrivbordet och sen fungerar den som underarmsstöd).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultraman:

Jag beställde innan jul och då sa dom i butiken -leverans runt vecka 8.

De ringde upp mig idag, jag får den hemkörd på onsdag.

Permalänk
Medlem

Fan va najs, grattis!

Då lär jag inte se min stol förän mitten av mars till april.

Skrivet av oatp1b1:

De ringde upp mig idag, jag får den hemkörd på onsdag.

Permalänk
Medlem

Jag har hört att dom nya Teslorna har det absolut bekvämaste sätet som existerar i universum.

Tror ni man kan slita ut ett sånt och göra till en datorstol? hade ju varit perfekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag har hört att dom nya Teslorna har det absolut bekvämaste sätet som existerar i universum.

Tror ni man kan slita ut ett sånt och göra till en datorstol? hade ju varit perfekt

Minns att någon brukade göra så med stolar ur Saab 9000. Funderar på om det inte var på Swec, men det var länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Minns att någon brukade göra så med stolar ur Saab 9000. Funderar på om det inte var på Swec, men det var länge sedan.

Shit, det ligger nog nått i detta, samma måste gälla för fina gamla mercedesbilar, dom säterna är ju också sjukt sköna.

Bilsäten är ju på en helt annan nivå än vanliga kontorsstolar, dom utvecklas ibland för att man ska kunna sitta enorma mängder i dom och ändå vara sköna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Shit, det ligger nog nått i detta, samma måste gälla för fina gamla mercedesbilar, dom säterna är ju också sjukt sköna.

Bilsäten är ju på en helt annan nivå än vanliga kontorsstolar, dom utvecklas ibland för att man ska kunna sitta enorma mängder i dom och ändå vara sköna.

fast det blir ju samma sak som att ha en gaming-stol. Det är ju justeringsfunktionerna på t.ex. kinnarps eller herman miller man vill åt.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

fast det blir ju samma sak som att ha en gaming-stol. Det är ju justeringsfunktionerna på t.ex. kinnarps eller herman miller man vill åt.

Vet inte om jag någonsin testat en gaming stol som är lika skön som ett bilsäte tho :/ Och för mig är själva grundbekvämligheten viktigare än att ställa in svank-stödet lite grann xD

Permalänk
Medlem

För skålformade stolar är ju knappast bra, de trycker fram axlarna så det sabbar hållningen.

Permalänk
Medlem

Permalänk
Medlem

Snyggt med kromade detaljer

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Minns att någon brukade göra så med stolar ur Saab 9000. Funderar på om det inte var på Swec, men det var länge sedan.

Mer specifikt är det "Viggen" stolarna, som börjar bli duktigt ovanliga nu, inte vanliga 9000 säten

Permalänk
Medlem

Finns det någon butik/utställning i Göteborg som har Herman Miller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnil1:

Finns det någon butik/utställning i Göteborg som har Herman Miller?

Nordiska Galleriet i Mölndal (gamla Soffbutiken).

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Nordiska Galleriet i Mölndal (gamla Soffbutiken).

Tack, var där idag. De hade Aeron C och Mirra.

Aeron var skön men tycker den var lite för låg i ryggen och hade gärna velat ha mer svankstöd.

Är det Cosm man skall titta på då? Eller Embody. Finns någon av dom att se i Göteborg?

Permalänk
Skrivet av magnil1:

Tack, var där idag. De hade Aeron C och Mirra.

Aeron var skön men tycker den var lite för låg i ryggen och hade gärna velat ha mer svankstöd.

Är det Cosm man skall titta på då? Eller Embody. Finns någon av dom att se i Göteborg?

Jag kan rekommendera Cosm, bra svankstöd, väldigt nöjd med min

Visa signatur

CPU : Ryzen 5950x
GPU : Asus TUF 3090
Skärm : LG CX OLED 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnil1:

Tack, var där idag. De hade Aeron C och Mirra.

Aeron var skön men tycker den var lite för låg i ryggen och hade gärna velat ha mer svankstöd.

Är det Cosm man skall titta på då? Eller Embody. Finns någon av dom att se i Göteborg?

Även när du justerat svankstödet? Det är ju därför man har PostureFit eller vad det heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Även när du justerat svankstödet? Det är ju därför man har PostureFit eller vad det heter.

Vet inte vad Posturefit är. Har alla Aeron det eller kan det vara så att denna saknade det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnil1:

Vet inte vad Posturefit är. Har alla Aeron det eller kan det vara så att denna saknade det?

Alla har någon form av det (deras namn för svankstöd) men de dyrare modellerna har ett justerbart svankstöd. Funkar iaf för mig som är 194 cm. Men alla ser olika ut, det kan vara så enkelt att modellen inte passar din kropp.

Permalänk
Medlem

Vad är rimligt pris för en begagnad Aeron på blocket? de jag har sett ute har varit mellan 7-8 tusen

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Vad är rimligt pris för en begagnad Aeron på blocket? de jag har sett ute har varit mellan 7-8 tusen

Beror på ålder, skick och vilka tillbehör skulle jag säga. Basmodell utanför garantiperioden skulle jag inte betala de summorna för. En basmodell som är refurbished ligger på 8-10kkr som jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Beror på ålder, skick och vilka tillbehör skulle jag säga. Basmodell utanför garantiperioden skulle jag inte betala de summorna för. En basmodell som är refurbished ligger på 8-10kkr som jämförelse.

Skick är ju alltid svårt att se på bild men vad jag ser så ser jag inga defekter. Skulle du säga att en refurbished är mer värd än en begagnad? En begagnad ser jag i alla fall vad jag får

De som ligger ute beskrivs som fullutrustade

Permalänk
Medlem

Undrar samma i Malmö, finns det ett ställe där man skulle kunna testa en Aeron C & Embody? helt kluven vad som blir bäst för mig.

Permalänk
Inaktiv

Fick min Aeron storlek C för några veckor sedan. Köpte den från DPJ. Kompletterade med ett nackstöd inhandlat direkt från Atlas Engineering. Mina erfarenheter så här långt:

Stolen har en rätt bestämd åsikt om hur man skall sitta. Gör man det så sitter man grymt bra. Har man en mera bohemiskt sätt att sitta så är den lite motspänstig, den är liksom formgjuten, sitter man fel så får man reda på det.

Gungan är grymt bra. Två lägen, med vanlig respektive djup gunga. Perfekt om man vill lägga upp benen på bordet vilket jag gillar att göra för att avlasta ryggen (har tidigare haft problem med ryggen). Gungan har jag kombinerat med att min monitor sitter på en arm så jag kan dra monitorn mot mig när jag har lutat mig tillbaka. I tillbakalutat läge så är det i princip nödvändigt med ett nackstöd också.

En oväntad effekt var att den är luftig i rummet. Stolen är alltså i princip genomskinlig vilket gör att den inte dominerar så mycket visuellt. En kontorsstol är ju sällan något särskilt hemtrevligt eller mysigt inslag i hemmet, en kontorsstol påminner gärna om ett kontor. Med en Aeron kommer man alltså rätt lindrigt undan med en kontorsstol i en hemma-miljö.

Permalänk
Medlem

Kan ge min bedömning också av Aeron. Gick från en Ikea Markus-stol.

Jag köpte den i andra hand för 7 tusen, kromade detaljer, fram och bakåtlutning, "classic" versionen. Jag testade även Remastered versionen i butik - en utan svankstöd och en med Posture fit. Har ej testad remastered med svankstöd.

Kan börja med att säga att det inte är en jätteskillnad mellan classic och remastered versionen i komfort. Men remastered upplevdes ändå som en aning mer bekväm på sitt-ytan. Remastered är också mycket enklare att konfigurera än classic versionen (går att se i videos också). Personligen använder jag den i ej låst läge så att den kan gunga fritt och jag tenderar att sitta med en svag bakåtlutning.

Min upplevelse av remasted med posturefit var att den inte gav så värst mycket svankstöd vilket fick mig att tveka då jag personligen har väldigt stort behov att detta. Men jag har endast testat den i butik så kan ej ge en legitim bedömning men jag har dock läst liknande upplevelser online. Classic versionen med svankstöd tycker jag däremot ger ett bra svankstöd, även om den kan upplevas som hård och aningen obekväm vissa dagar men det kan vara en vanesak. Upplever mig mycket mindre stel efter många timmar jämfört med min tidigare Ikea markus stolen (mer skillnad än jag trodde det skulle vara). Armstöden i läder är betydligt skönare än gummi(?).

Jag är generellt nöjd med mitt köp. Det är vacker stol som lyfter rummet. Tycker Classic versionen är ett klipp om du får den för 5-6 tusen (7tusen är gränsfall men jag ville verkligen ha den kromad). Handlar det om högre priser på Classic så hade jag personligen tittat mer åt en ny remastered, den är också snyggare i sin design.