Oj vilken respons. Tack för era intressanta svar så här långt!
Skrivet av infigo:
Kan tycka att vid efaktura så borde man kunna få bekräftelse i banken att den är korrekt mottagen.
Samma sak vid faktura på Kivra.
Vet inte om det är del av ancient bank teknik det inte går men det är ju ändå 2021.
Jag håller med.
Skrivet av talonmas:
OCR har ju checksiffra. Så du måste skriva minst två tecken fel och lyckas matcha rätt checksiffra. Lär ju ske en gång per livstid max... Och nu fotar jag de få pappersfakturor jag får så OCR läses per automatik. Men mest har jag efaktura.
Att OCR-nummer har checksiffra visste jag inte, men helt klart logiskt nu när du nämnder det.
Även jag har det mesta på e-faktura, men med vissa företag går det inte.
Skrivet av talonmas:
Känns som ett problem som inte behöver lösas imo.
Men lycka till att få alla banker att samarbeta med något liknande (för det är ju de som skickar pengar till mottagaren, inte du. Så de behöver din integrationslösning. Och om du betalar mottagaren direkt så gör man ju det på en kund sida med kort )
Okej, då är det bara att strunta i det för att det annars blir för omständligt.
Skrivet av Alphahanne:
Detta är väl ingen skillnad mot hur det alltid varit?
Folk är lite bortskämda idag kan jag tycka. Har själv e-faktura på allt löpande. När jag får något tillfälligt så får jag vackert manuellt skriva in allt, precis som jag gjorde för 30 år sedan på papper, och sedan korrekturläsa för att försäkra mig att alla uppgifter blev korrekta.
Fick inga bekräftelser på den tiden och får inga idag. Den bekräftelse jag får är att jag kan i min kontohistorik se att räkningen blivit betald och att den inte studsat tillbaka, något sådant fick jag inte förr.
Hur många räkningar varje månad får du som du måste mata in manuellt? Gissningsvis är det inte särskilt många och det tar på sin höjd ett par minuter.
Nej visserligen inte, men tjänster kan ju alltid utvecklas.
För mig handlar det om trygghet i att jag som kund får bekräftelse på att jag garanterat har gjort rätt gentemot företaget, och har ingenting med bortskämdhet att göra. Kontohistoriken är såklart en bra grej, men där ser jag inte om jag t.ex. har råkat ange felaktigt belopp eller OCR-nummer.
Att skriva in allt manuellt på ett par räkningar i månaden och korrekturläsa osv. har jag således inga problem med. Men min diagnos gör att det tar mycket längre tid för mig än ett par minuter. Då vill jag ju veta att jag har gjort rätt.
Man kan jämföra det med att handla i en butik och fråga varför man ska få kvitto på ett köp? Man kan ju lika gärna kontrollera priset på produkten innan man betalar och sedan förlita sig på att man har betalat rätt belopp.
Skrivet av Dr.Mabuse:
Nej, det är inte tekniskt eller juridisk möjligt. Banken kan omöjligt veta vilket belopp du ska betala (finns så många olika avtal, delbetalning, kredit et c) och andra banker kan/får inte titta in andras i konton p g a banksekretess.
Den bekräftelse som finns är i ditt kontoutdrag. Du får helt enkelt dubbelkolla belopp och mottagare själv.
Jag förstår.
Har dock tidigare tänkt följande:
Kan ett företag skicka hem en faktura. Då kan ju samma företag lika enkelt skicka hem en bekräftelse.
Eller om man vänder på det. Om de inte kan skicka en bekräftelse, hur kan de då skicka en faktura?
Skrivet av FX9:
OCR innehåller en checksumma så det ska vara högst osannolikt att du skriver fel där.
oops, redan nämnt
Tack, nu har jag lärt mig något nytt.
Skrivet av talonmas:
Du vet att i stort sett samtliga bankappar har en kameraknapp så visar du bara fakturan för telefonen och Bam, alla finns inmatat per automatik? Sen bara dubbelkolla sista siffrorna i OCR, betalaren verifierar man ju i Swish och beloppet är ett måste att kolla. Den punkt som tekniskt lätt blir fel.
Dags att släppa dåtiden
Jag tycker också att detta är väldigt smidig.
Skrivet av tcntad:
Klart det är möjligt, Comviq gör det varje gång jag betalar...
Du har väl gett dina uppgifter till div. företag som du ska betala varje månad? isf lär det var enkelt för dem att meddela dig.
Så är det naturligtvis. Har själv det på Tele2.
Dock får jag enstaka fakturor från olika företag, och då är det vanligt att de inte har denna service.
Skrivet av during:
Rant: en högst personlig åsikt; Är det så svårt att kräva att lite ansvar ska ligga på personen att de betalar korrekt belopp till rätt mottagare? OCR har massor av hjälpmedel om man vill ha det, skanning med kamera, autogiro finns för de flesta återkommande betalningarna, e-faktura som matar in all info åt dig och kontrollsiffror som säger ifrån om de blivit fel.
Om även om allt ovan går fel är det lagstadgat att du som privatperson som mest får en avgift på 60 kr om du gör fel och får en påminnelse, och missar man den så är det när det börjar kosta på riktigt med inkasso och kronofogden.
Om allt ovan inte räcker behöver man nog en godman som tar hand om det åt en (och inget fel i det, behöver man hjälp ska man få hjälp), eller så är man en person som på något sätt blivit så vuxen att de har räkningar men fortfarande förväntar sig att att mamma kommer och hjälper att torka efter toalettbesök.
Rant over.
Jag instämmer i det stora hela.
Dock är det bland annat för att slippa påminnelseavgifter som jag önskar möjligheten till bekräftelse på att företaget har mottagit min betalning.
Eller som det blev för en vän till mig som alltid är noga med att betala sina räkningar i tid, men använder postgirot då han inte känner sig trygg med internetbetalningar. Trots sin noggrannhet, damp det plötsligt ned en drös med påminnelser i brevlådan, vilket visade sig bero på att betalningarna aldrig kom fram i tid till följd av problem med postgången. Hade ett bekräftelsesystem funnits så hade han förstått redan innan fakturornas förfallodag att räkningarna aldrig hade kommit fram, och han hade haft möjlighet att försöka lösa det.
Skrivet av mrqaffe:
Definit möjligt och finns i en del ekonomisystem, men bankerna kan ju inte göra det utan det är betalningsmottagarens system som behöver stödja det, när de verifierat att pengarna kommit in på rätt ställe så skickar de en bekräftelse.
En bekräftelse på att banken skickat pengar är inte samma sak som en bekräftelse på att de kommit till rätt ställe hos betalningsmottagaren, det kan vara rätt bökigt att spåra pengar och fakturor när folk skickar dem fel eller klumpar ihop summor.
Har jobbat med sånt och det kan verkligen vara "pussligt" att reda ut en del saker som händer i verkligheten, e fakturor är ju bra men det är ju ännu inte olagligt att inte använda andra metoder där det inte alltid är så tydligt vad som hänt mer än att pengar har flyttats runt men man vet inte varför.
Intressant och för mig lärorik information..
Jag ska vid tillfälle kika på videoklippen som du länkade till.
Skrivet av Tiamat:
Har raderat ett citat som var ihopsnickrat! Citera gärna men håll er till citatet, tack
Mvh
Tiamat / Moderator
Mycket bra av er moderatorer att ni rensar bort sånt här, och ser till att vi medlemmar håller en god ton.