Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Med dagens elpriser blir driftkostnaden ca 11 kronor per mil med en medelklass elbil, om man inte redan har ett treårsavtal eller längre med låg kostnad. Elpriserna kommer fortsätta skjuta i höjden fram tills att nya kraftverk byggs och tas i drift effektivt.

Min skruttiga bensindrivna bil drar ca 0.6 liter milen, med en literkostnad på 17.50 i genomsnitt blir milkostnaden 10.5 kronor.

Sen är en elbil en enorm investering, och batterierna behöver bytas ut med regelbundet mellanrum och kommer inte gå ned i pris. I längden förlorar man en hel del pengar på elbilar om inte vår regering löser energikrisen som redan har börjat. Svenssons märker inte ens att deras elräkningar har fördubblats eller mer redan. Autogiro är bekvämt. Skulle 100 000 svenskar skaffa elbil med laddare så kommer vi få planerade regionala elavbrott, rationerad el över vårt land. Eller tio gånger högre elpris eller mer för importerad smutsig el och straffavgifter för miljöns skull.

Bra mycket mindre saker som behöver servas och bytas på en elbil jämfört med en bensindito, mycket enklare och mindre slitmekanik.
Dessutom, Batterierna håller längre än många tror. Uppskattad minsta livslängd(sträcka) för nuvarande tesla batterier är ca 50000 mil (och det jobbas på batterier som ska minst tredubbla detta i en ganska nära framtid, det blir i alla fall bättre och bättre varje generation). Normala leasingavtal är 1500 mil/år så kan väl tänkas vara en bra uppskattning på normal använding, alltså ungefär 33 år innan nödvändigt batteribyte för en snittanvändare. Absolut max ett batteribyte under livstiden för bilen, om ens det.

Sen är det klart att det behövs mer energi om alla ska ha elbilar, men vad folk än påstår så är det ju något som jobbas på. Fel sätt kan man tycka (själv skulle jag föredra en satsning på kärnkraft) men det byggs mycket vindkraft idag, och till skillnad mot för 10år sedan så ger dagens vindkraftverk väsentligt med el (när det blåser).

Incitamenten att bygga nya kraftverk höjs ju med ökande elpriser, och ju snabbare du får dessa i drift ju mer pengar tjänar du. Kanske inser man snart att det skulle vara lönsamt att satsa på massiv lagring av överskottsel, det är en utveckling som går på tok för långsamt i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkepenke:

Leasa en Model3 som privatperson är ohyggligt dyrt..

Var billigare än Ioniq 5 när jag kollade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liff:

Jag antar att man lär sig snabbt var det går att ladda vettigt. Det var första långa resan med elbil och jag stakade ut en väg som såg ut att ha många laddstationer av rätt typ, men hade ingen koll på att det ska vara rätt företag som erbjuder det också. Möjligtvis borde vi planerat 3 kortare laddstopp och kanske sluppit kö istället. Följer man större vägar (typ Göteborg-Skellefteå som vi planerat) så borde det ju vara bättre än att köra mot Arvika.

Kan man ladda på båten? Vore ju nice.

Ja, det är precis det som det handlar om. Lite rutin eller erfarenhet eller vad man vill kalla det. Man behöver tyvärr läsa in eller planera resan en snabbis innan man ger sig iväg, men när man åkt en väg några gånger så vet man å andra sidan var och vad det finns för laddare på sträckan
Man kunde ladda utanför bordershoppen som ligger i Puttgarden, precis bredvid pråmen där (om du känner till området?). Fanns även laddare i väntan på båten Helsingborg-Helsingör, men tyvärr inget på båten. Det torde bli nästa steg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Provade en med min far för någon månad sedan. Jävligt frän bil! Och mycket större än vad man tror.
Men som du säger är den dyr.
Kikat på Peugeot e-2008? Kanske inte bästa räckvidden (32 mil), men väldigt fin och grymt praktisk för storleken.
Dock inte retro stil. Annars har du ju Mazda MX-30 också. Finns bra leasingpriser där.

Finns ingen Mazda återförsäljare kvar i Halmstad, behöver en bil i storlek med min Mazda 3 jag har idag

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Intressant storstadsperspektiv, och totalt felaktigt, vi säkrar elförsörjningen för dagsläget redan. Det är därför elpriset har tredubblats. Och örespriserna per KwH kommer inte att sjunka. De kommer att öka exponentiellt och få extremt höga peakar och kortvariga dippar. Förnybara källor är inte förutsägbara. Peakar närmare 1000 öre per KwH är inte helt osannolikt inom ett år.

Så visst, vi säkrar elen, till vilket pris? Bygg kärnkraftverk är svaret. Vi skrattar åt Indien där de har planerade elavbrott pga elbrist. Vi är inte 30-40 år från en sådan kris. Vi är ett halvår från det.

För att inte nämna att det blir varmare, och fler skaffar AC/luftvärmepump, det blir höga spikar på sommaren med.

Klokt att bara citera och bemöta den delen. Det du skriver nu håller jag med om, inklusive att kärnkraft är svaret, men det har återigen inget med elbilar att göra. Elbilar är och skulle förbi en väldigt liten del av landets totala elförbrukning. Dessutom tror jag många som skaffar elbil är benägna att skaffa solceller, vilket inte löser det (inbillade) problem du beskriver men gör det ännu mer irrelevant.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

En morgon förra månaden, då det hade regnat under natten och daggen låg tät lämnade jag in min bil på service och fick låna en diesel/el-hybrid. Kör en bensinare själv.
Blev förvånad över hur lång tid det tog innan jag kunde se något i backspeglar och genom sidorutor för att kunna köra iväg.
Enligt min erfarenhet är moderna diesel/bensin-bilar betydligt snabbare på detta än vad denna el-hybrid var.

Ni som har elbilar, vad är er erfarenhet?
Är elbilar sämre på detta område?
Kör ni klassiska kupevärmare eller finns det inbyggda kupevärmare i elbilar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

En morgon förra månaden, då det hade regnat under natten och daggen låg tät lämnade jag in min bil på service och fick låna en diesel/el-hybrid. Kör en bensinare själv.
Blev förvånad över hur lång tid det tog innan jag kunde se något i backspeglar och genom sidorutor för att kunna köra iväg.
Enligt min erfarenhet är moderna diesel/bensin-bilar betydligt snabbare på detta än vad denna el-hybrid var.

Ni som har elbilar, vad är er erfarenhet?
Är elbilar sämre på detta område?
Kör ni klassiska kupevärmare eller finns det inbyggda kupevärmare i elbilar?

Jag har värmepump som standard i min Enyaq. Den blir varmare betydligt snabbare än förra bilen, en Skoda Octavia vRS med bensinvärmare.
Och då tyckte jag den var snabb nog som det var.

Det har nog mycket att göra med att värmepumpen drivs på el istället för en bränslevärmare som behöver en liten stund på sig innan den ger full värme.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Sen är en elbil en enorm investering, och batterierna behöver bytas ut med regelbundet mellanrum och kommer inte gå ned i pris. I längden förlorar man en hel del pengar på elbilar om inte vår regering löser energikrisen som redan har börjat. Svenssons märker inte ens att deras elräkningar har fördubblats eller mer redan. Autogiro är bekvämt. Skulle 100 000 svenskar skaffa elbil med laddare så kommer vi få planerade regionala elavbrott, rationerad el över vårt land. Eller tio gånger högre elpris eller mer för importerad smutsig el och straffavgifter för miljöns skull.

Batterierna behöver inte "bytas ut med jämna mellanrum". Kollar man på de som vart i gamet längst (tesla) så är batteribyten relativt ovanligt. Orkar inte leta statistik på batteridegradering (är på jobbet just nu), men finnes bra sådan på nätet om du orkar leta. Oftast så tappar elbilen mest kapacitet under första året, för att sen plana ut.

De bilar som inte har delat in batteri kapacitet i brutto/netto , samt ofta laddar fullt, då åker du nog på batteribyte efter ett tag (typ endel första generationens LEAF).

Har du en nyare elbil, med vätskekyltbatteri, modern BMS och laddar till vardags till 80% så är det inget att bekymra om.

Konstigt vore det annars, nu när elbilar börjar ha batteri garantier på uppåt 7/8 år (Kia, Hyundai).

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

En morgon förra månaden, då det hade regnat under natten och daggen låg tät lämnade jag in min bil på service och fick låna en diesel/el-hybrid. Kör en bensinare själv.
Blev förvånad över hur lång tid det tog innan jag kunde se något i backspeglar och genom sidorutor för att kunna köra iväg.
Enligt min erfarenhet är moderna diesel/bensin-bilar betydligt snabbare på detta än vad denna el-hybrid var.

Ni som har elbilar, vad är er erfarenhet?
Är elbilar sämre på detta område?
Kör ni klassiska kupevärmare eller finns det inbyggda kupevärmare i elbilar?

Har en Kia E-niro och den är på riktigt (utan överdrift) varm från att jag går mot hallen i lägenheten, tar på skorna, går ned på gatan och går 1-3 minuter bort till bilen. Väl framme är framrutan avfrostad och bilen behaglig i temperaturen.
Min gamla V90 d3 behövde 15 minuter för att göra det Kian gör på 5, utan överdrift.
Jag tycker snarare att det är mycket mycket snabbare än med bensin/diesel. Även jag har värmepump i min, men gissar på att det är direktel som gäller till en början.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Qziny:

Har en Kia E-niro och den är på riktigt (utan överdrift) varm från att jag går mot hallen i lägenheten, tar på skorna, går ned på gatan och går 1-3 minuter bort till bilen. Väl framme är framrutan avfrostad och bilen behaglig i temperaturen.
Min gamla V90 d3 behövde 15 minuter för att göra det Kian gör på 5, utan överdrift.
Jag tycker snarare att det är mycket mycket snabbare än med bensin/diesel. Även jag har värmepump i min, men gissar på att det är direktel som gäller till en början.

Hade v90n dieselvärmare eller var det efter du startat motorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Batterierna behöver inte "bytas ut med jämna mellanrum". Kollar man på de som vart i gamet längst (tesla) så är batteribyten relativt ovanligt. Orkar inte leta statistik på batteridegradering (är på jobbet just nu), men finnes bra sådan på nätet om du orkar leta. Oftast så tappar elbilen mest kapacitet under första året, för att sen plana ut.

De bilar som inte har delat in batteri kapacitet i brutto/netto , samt ofta laddar fullt, då åker du nog på batteribyte efter ett tag (typ endel första generationens LEAF).

Har du en nyare elbil, med vätskekyltbatteri, modern BMS och laddar till vardags till 80% så är det inget att bekymra om.

Konstigt vore det annars, nu när elbilar börjar ha batteri garantier på uppåt 7/8 år (Kia, Hyundai).

Skeptiskt räknat räcker ett elbilsbatteri 1000 cykler. Men verkligt klarar man 2-3000 cykler eftersom de aldrig laddas 0-100 %. Så säg att det laddas 60 % per laddning och 3000 cykler, det ger motsvarande 1800 cykler i räckvidd. Räknar man ca 40 mil per fulladdning ska batteriet räcka uppåt 70-80k mil, mer än dubbelt mot vad dagens bilar brukar rulla innan de träffar farbror skrot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Hade v90n dieselvärmare eller var det efter du startat motorn?

Värmare, men brukade precis som du nämner ibland även starta motorn för att fuska (om det var bråttom).

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

En morgon förra månaden, då det hade regnat under natten och daggen låg tät lämnade jag in min bil på service och fick låna en diesel/el-hybrid. Kör en bensinare själv.
Blev förvånad över hur lång tid det tog innan jag kunde se något i backspeglar och genom sidorutor för att kunna köra iväg.
Enligt min erfarenhet är moderna diesel/bensin-bilar betydligt snabbare på detta än vad denna el-hybrid var.

Ni som har elbilar, vad är er erfarenhet?
Är elbilar sämre på detta område?
Kör ni klassiska kupevärmare eller finns det inbyggda kupevärmare i elbilar?

Hybrider är ju inget bra mått på det. Vissa kräver t.ex. att motorn går för att generera värme eller kör med dieselvärmare konstant.
Där är det mycket som beror på.

Min tesla hade direktverkande el, så det blev varmt mer eller mindre direkt. Sen var det enkelt att sätta igång värmen en stund innan med appen och man hade varm bil när man skulle köra iväg. Kupevärmaren är ju liksom inbyggd i bilen.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Var billigare än Ioniq 5 när jag kollade.

Du får gärna länka till vart, när jag tittade sisst kostade det 8500 och uppåt.
4900 utan försäkring/vinterdäck för en IONIQ5

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Skrivet av Qziny:

Skeptiskt räknat räcker ett elbilsbatteri 1000 cykler. Men verkligt klarar man 2-3000 cykler eftersom de aldrig laddas 0-100 %. Så säg att det laddas 60 % per laddning och 3000 cykler, det ger motsvarande 1800 cykler i räckvidd. Räknar man ca 40 mil per fulladdning ska batteriet räcka uppåt 70-80k mil, mer än dubbelt mot vad dagens bilar brukar rulla innan de träffar farbror skrot.

Du har rätt i att det är ett väldigt litet problem, dock räknar du fel: en cykel har inget att göra med om man laddar 0-80% eller 0-100%, en cykel är fortfarande en cykel. Så uppskattas ett batteri ha en livslängd om 1000 cykler så kan man INTE öka antalet cykler genom att ladda 0-80%, batteriet klarar fortfarande lika många cykler.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

För en sån som mig som kör runt 800mil om året (har nära till jobbet och gör inga frekventa långresor i bil) så kommer det alltid att löna sig att köpa en bättre begagnad bil (60.000kr -> 100.000kr) och tanka bensin framför att behöva lägga ut 300.000+ för en mindre elbil. Alternativt leasa en bil som jag gör just nu. Leasar en Toyota Yaris(Bensin) för 1800:-/mån som drar i medel 0.58L/milen.

Problemen med laddning och räckvidd som tas upp ser jag personligen inte som ett problem eftersom jag inte använder bilen på det sättet.

Dock ser jag inte hur jag rent ekonomiskt skulle kunna motivera ett elbilsköp i dagsläget. Elbilar måste bli 'folkbilar' som alla kan ha råd med om vi någonsin ska kunna avveckla användning av fossila bränslen i våra bilar. Och det kommer från mig som tycker att jag har en hyfsat bra ekonomi där jag i snitt har kvar 30.000:- när skatten är dragen (vilket naturligtvis blir mindre än så när diverse huslån/el/vatten o soppor/bil-leasing och försäkringar etc. är betalda )

Kan även nämna att fru 'Chimaera72' som tjänar lite mer än mig ser på saken med samma ögon. Det är helt enkelt för dyra bilar, sen om man är villig att 'offra' vissa saker i sin levnad i vardagen till förmån att kunna köra elbil för miljöns skull så vassego, men där är inte vi rent mentalt i dagsläget... (detta är naturligtvis inte något man tänker på om man sitter på några millar i fonder/aktier, då kan man 'unna' sig att vara miljövänlig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkepenke:

Du får gärna länka till vart, när jag tittade sisst kostade det 8500 och uppåt.
4900 utan försäkring/vinterdäck för en IONIQ5

Både GoMore och Carla har en Model 3 SR+ för 5995kr/mån inkl vinterdäck och försäkring. Vet inte riktigt vad Ionic 5 landar på i försäkring men borde bli ungefär samma månadskostnad om man lägger på det och vinterdäck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liff:

Har hyrt elbil några gånger och tycker det är rätt okej, så länge man inte behöver ladda batteriet. Vi planerade att köra Göteborg-Skellefteå i somras men tog en test-tripp först för att utvärdera. Från Göteborg-Arvika-Göteborg (510km) tog det 14 timmar med laddtid (två laddningar) och framförallt väntetid/kötid för att få ladda, så en medelhastighet på 36 km/h. Tydligen kan man inte alltid snabbladda två bilar samtidigt vid en laddstation, även om det finns lediga snabbladdare.

Att köra långa sträckor med elbil kan jag inte rekommendera. Om man ska ta sig korta sträckor utan större packning så rekommenderar jag elcykel.

Körde 70 mil med laddstopp i sommar under 10 timmar. Vet inte hur du lyckas få 50 at ta 14h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkepenke:

Du får gärna länka till vart, när jag tittade sisst kostade det 8500 och uppåt.
4900 utan försäkring/vinterdäck för en IONIQ5

Om jag går på modeller på lager och väljer leasing som betalform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Skeptiskt räknat räcker ett elbilsbatteri 1000 cykler. Men verkligt klarar man 2-3000 cykler eftersom de aldrig laddas 0-100 %. Så säg att det laddas 60 % per laddning och 3000 cykler, det ger motsvarande 1800 cykler i räckvidd. Räknar man ca 40 mil per fulladdning ska batteriet räcka uppåt 70-80k mil, mer än dubbelt mot vad dagens bilar brukar rulla innan de träffar farbror skrot.

Skrivet av TobiasStockholm:

Du har rätt i att det är ett väldigt litet problem, dock räknar du fel: en cykel har inget att göra med om man laddar 0-80% eller 0-100%, en cykel är fortfarande en cykel. Så uppskattas ett batteri ha en livslängd om 1000 cykler så kan man INTE öka antalet cykler genom att ladda 0-80%, batteriet klarar fortfarande lika många cykler.

@TobiasStockholm Nja. Du har rätt i att en cykel är en cykel, men det övriga förutsätter att laddmönster har noll inverkan på batteriet. Vad jag vet/hört/läst så är det inte riktigt så enkelt i verkligheten. Du kan få ut fler cykler ur batteriet (med kapacitet inom toleranserna) än vad tillverkaren estimerat givet att laddmönstret är bättre än vad som antagits till beräkningen. Gissningsvis går det också att döda batteriet innan antalet estimerade cykler nåtts om man laddar med sämsta tänkbara laddmönster. Ett tredje alternativ är att tillverkarna angett antalet cykler givet sämsta möjliga förutsättningar för att ge någon slags garanti...

Jag tolkade det som att @Qziny menade "3000 laddningar" (inte battericykler) och att laddmönster påverkar livslängden på batteriet.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Plockade ut en Kia e-niro privatleasing igår, Advance Plus, Gravity Blue & vinterhjul för 4000 kr per månad. 1500 mil per år och leverans vecka 49.

Ska bli skönt att få göra sig med gamla volvon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

https://i.imgur.com/qn2uH1V.png

Om jag går på modeller på lager och väljer leasing som betalform.

Detta är med 92 000 kr i handpenning och även exmoms.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

elbil= 2-3 kr milen om man laddar hemma, 95 oktan om bilen drar 0,6 l/mil = 10.80 kr/mil.
Svar, Nej.
Om man laddar på dyra laddstationer kan priserna närma sig varandra, men man kan välja var man laddar, många kan ladda hemma eller på jobbet.
De flesta får billigare mil per krona om man bara ser till bränslekostnaden.

Oavsett om 2-3kr milen är sant i längden. Vilket det kanske är för tillfället, det kommer bli dyrare väldigt snart.

Låt oss säga att man kör 2000mil per år.
2000 x 3kr = 6000kr för el.
2000 x 10,8kr = 21600kr för bränsle.
21600 - 6000 = 15600kr per år billigare.
Eller 46800kr besparing på 3 år.

Sen slår du ut det mot merkostnaden elbilen kostar mot bensinbilen.
Bränsle/elkostnaden är en försvinnande liten kostnad i ett bilägande.
Det är väldigt svårt att räkna hem merkostnaden på en elbil rent ekonomiskt trots miljöbilsbonus. Och detta är innan staten lagt på avgifter, skatter och andra krokben som kommer när tillräckligt många investerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Körde 70 mil med laddstopp i sommar under 10 timmar. Vet inte hur du lyckas få 50 at ta 14h.

Hur jag lyckas? Dålig planering, litet batteri, värdelöst ställe att åka till (byhåla väster om Arvika, 23.5 mil utan en enda snabbladdare som passade), värdelös snabbladdning som bara fungerade för en bil åt gången trots flera snabbladdare. Slutade med att vi hamnade på en laddstation utan chans att nå nästa snabbladdare. Kötid på laddstationen. Vad gör man om det är en lång kö? På väg tillbaks så hade vi chans att välja mellan två laddstationer och valde att vänta 1½ timme på att ladda, för vi visste inte om det var 5 timmar kö på nästa snabb-laddstation som var den enda vi kunde nå.

Det var fint väder, vi låg och solade och hade det rätt gött. Men nåt alternativ vet jag inte om det fanns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

https://i.imgur.com/qn2uH1V.png

Om jag går på modeller på lager och väljer leasing som betalform.

Handpenning och betalning exkl. moms.
Försök igen.

Permalänk
Medlem

En laddcykel är en urladdning 100%->0%, men det behöver inte ske i ett svep, dvs att gå från 80%->60% fem gånger motsvarar också en full laddcykel
https://en.wikipedia.org/wiki/Charge_cycle

Att det skulle vara antalet gånger man kan ladda faller på sin egen orimlighet, eftersom många elbilsägare laddar varje kväll när de parkerar skulle mängder av batterier i så fall vara slut inom tre år, vilket de verkligen inte är. (1000 cykler, 365 dagar per år)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpmobile:

Plockade ut en Kia e-niro privatleasing igår, Advance Plus, Gravity Blue & vinterhjul för 4000 kr per månad. 1500 mil per år och leverans vecka 49.

Ska bli skönt att få göra sig med gamla volvon

Vilken bilhandlare om man får fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxas:

Vilken bilhandlare om man får fråga?

De flesta bilhandlarna har samma pris. Jag har samma fast 2000 mil för 4500kr/mån.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Ingen moms = statens inkomster reduceras kraftigt. Inkomster som behövs för att driva välfärden.

Priserna i Norge talar absolut inte för sig självt även om du gärna ser det så. Det finns bra mycket mer aspekter än en reducerad moms. I Norge har man större köpkraft vilket också givetvis hjälper mycket eftersom i början av elbilsboomen har varit mycket dyra. Dessutom har man haft det momsfirtt under väldigt lång tid, bra mycket längre än vad Sverige haft. De har liksom haft det i typ 15 år. Det finns även en bredare acceptans att elbilar är framtiden i Norge.

Nu snackade jag enbart om vad momsfritt gör för priset och att Norge är ett exempel på att det, tro det eller ej, blir väldigt mycket billigare om man inte tvingas lägga på 25% av priset i donation till staten..

Permalänk
Medlem

Personligen hänger jag inte alls med i detta med el-bilar då jag gör bedömningen att nuvarande batteriteknik inte ens i närheten klarar av att möta mina krav. Men vilket år som helst kommer ju genombrottet...

Det jag fascineras av mest i hela "debatten" mellan el-bilarnas försvarare och motståndare är argumentet att el-bilar knappt kräver någon service. Enda skillnaden är ju motorn, eller hur? En modern förbränningsmotor behöver byta motorolja och oljefilter kanske vartannat år om man ska följa tillverkarnas rekommendationer, utöver detta tillkommer luftfilter och bränslefilter med runt 5-6år intervall för medelsvensson, samt tändstift för bensinarna.
Detta är inte mycket att spara in på, men visst slipper man detta på en el-motor. Men det är ju inga summor att tala om i det stora hela, utslaget årsvis så handlar det ju om kanske 1000:- om året, hälften om man orkar/kan göra det själv.
Utöver detta så tillkommer ju även det, av många så fasade, kamremsbytet... Detta är ju inte heller någon stor affär om man väljer rätt motor, det behöver ju i medelsvenssons fall enbart utföras max 2 gånger på en bils tekniska livslängd, oftast bara 1.

Alla andra slitdelar som du behöver byta lite då o då behöver du byta även på en el-bil. Styrleder, spindelleder, bussningar, hjullager, bromsar, stötdämpare, fjädrar.... Listan kan göras oändlig... Allt detta försvinner ju inte för att du ersätter förbränningsmotorn med en el-motor.
Det som dock tillkommer är otroligt avancerade och sofistikerade batterier, laddare och alla styrsystem som hanterar allt detta, hur funkar dessa efter 15-20 vintrar i saltslask när det börjar bli lite si o så med kontakten lite här o där? Det står fortfarande skrivet i stjärnorna.

Pragmatikern i mig förstår att förbränning av fossila bränslen behöver upphöra, men personligen tänker jag inte "gå i bräschen" och själv betala utvecklingen när miljö-situationen i världen ser ut som den gör.
Men jag är tacksam att det finns de entusiaster som vill detta, så att teknikens alla barnsjukdomar hinner åtgärdas tills jag själv tvingas ta klivet om en si så där 30-40år.... Men då räknar jag med att det sitter någon form av kärnreaktor under bagagegolvet som klarar av att förse bilen med den ström den behöver.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d