Helgsnack: Uppgradera hela datorn eller enskilda komponenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

En följdfråga som sweclockers borde ställa är vad folk gör med komponenterna när dom byts ut.

Såg denna när jag scrollade.

Jo jag radar upp mina gamla GPU:er på en bok(träslaget)hylla och bara tittar på dem som Ferdinand luktar på sina blommor.

Är väl knasig eller nördig men sånt gör jag!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av jehuty:

En följdfråga som sweclockers borde ställa är vad folk gör med komponenterna när dom byts ut.

https://www.sweclockers.com/artikel/33047-helgsnack-vad-gor-d...

Redan gjort typ

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Datorn jag har nu köpte jag 2011. Har bytt ut allt genom åren förutom chassi, dvd-brännare och moderkort. Nästa gång jag uppgraderar köper jag allt nytt förutom en 6TB hårddisk som jag förmodligen återanvänder.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja folk brukar väl värdera topmodellerna orimligt högt, men en 7700k eller 6700k kan ge en helt okej ökning i fall där man begränsas av att enbart ha 4 trådar. Så får man tag på en sådan till ett okej pris är det inte helt fel. Billigare och smidigare än att byta allt. Jag skrev ju trots allt att det "kan vara en billig uppgradering" Har inte direkt koll på begagnatmarknaden för dessa modeller
Finns en på tradera som går ut om 2 timmar får se var den landar.

Det var ett tag sedan jag senast kollade (läs år) men då såldes 7700K för i princip nypris (>2500kr) just för att den var bäst på plattformen

Permalänk
Medlem

Tack och lov finns ju ATX-standarden så att man enklare kan byta ut komoponenter.,
Jag är väl en relativt ny inom datorbyggandet då jag byggde ihop min första dator i september/oktober 2019.

Under tiden jag väntade på att ett 3080 skulle komma hem så uppgraderade jag till en 5600x samt nytt moderkort.
Processorn och moderkortet som jag hade då (b450-f samt R5 3600) sålde jag till en medlem här på sweclockers.

När 3080-korten såldes så var jag hypead och bestälde från tre olika ställen. (inom halvtimmen efter release)
Några månader efter när jag fick hem det första 3080-kortet så gav jag bort ett 1660 Ti till en person som behövde det.
När inet hade ett erbjudande för en 5800x samt ramminnen så bytte jag till det.

Nu så väntar jag på hösten 2022 när ddr5 har mognat samt att zen 4 och raptor lake förmodligen har släppts innan jag uppgraderar till någon av dem.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Tack och lov finns jui ATX-standarden så att man enklare kan byta ut komoponenter.,
Jag är väl en relativt ny inom datorbyggandet då jag byggde ihop min första dator i september/oktober 2019.

Under tiden jag väntade på att ett 3080 skulle komma hem så uppgraderade jag till en 5600x samt nytt moderkort.
Processorn och moderkortet som jag hade då (b450-f samt R5 3600) sålde jag till en medlem här på sweclockers.

När 3080-korten såldes så var jag hypead och bestälde från tre olika ställen. (inom halvtimmen efter release)
Några månader efter när jag fick hem det första 3080-kortet så gav jag bort ett 1660 Ti till en person som behövde det.
När inet hade ett erbjudande för en 5800x samt ramminnen så bytte jag till det.

Nu så väntar jag på hösten 2022 när ddr5 har mognat samt att zen 4 och raptor lake förmodligen har släppts innan jag uppgraderar till någon av dem.

Zen4 är väl 2023 vad jag vet, Zen3d (extra cache) ska komma H1 2022

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Zen4 är väl 2023 vad jag vet, Zen3d (extra cache) ska komma H1 2022

Zen 4 beror helt på när AMD får 5nm allokering, tydligen siktar dom på H2 2022 men det är inte säkert att det går, Zen3d är egentligen bara en platshållare och ett avsked till AM4.

Zen 4 verkar vara mer eller mindre "färdig", ingenjörerna på AMD jobbar för fullt med Zen 5 just nu.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Har uppgraderat två gånger och båda var generationsskiften men inte för att jag håller med om det lmao. Vill egentligen byta komponenter lite oftare men ekonomiskt har det ej blivit så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Över tid har det gått från att uppgradera lite i taget till att istället i princip bygga helt nytt för min del.

Skulle behöva uppgradera mitt grafikkort egentligen. Men funderar på att byta allt då processorn är för gammal för win 11.

Blir till att snegla på Arc när det släpps och kanske matcha med alder lake eller zen3d.

Eller installera Windows 11 ändå. Jag har gjort det på 2 datorer som inte har en supportad CPU utan några problem på den ena och bara mindre problem på den andra

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av jnsson:

Eller installera Windows 11 ändå. Jag har gjort det på 2 datorer som inte har en supportad CPU utan några problem på den ena och bara mindre problem på den andra

Jodå kör win 11 redan
Och har en TPM-modul på g hem från eBay så kan nog köra det ett tag.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Brukar handla precis under highend typ Intel i7, Nvidia xx70. Grafikkort byter jag typ var tredje generation. CPU, mb ovh minnen vart 6-7 år. Power och låda ännu mer sällan. Samma rutiner sen 90-talet.

Permalänk
Medlem

Helst så köper jag helt nytt, ger en go känsla i kroppen (men en mindre fin känsla i plånboken). Fast nu uppgraderade jag faktiskt en befintlig dator genom att klämma in 64GB ram istället för 32 i jobbdatorn.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk

Var 5e år ungefär byter jag system helt, sist var i år till ryzen 5900x från i7 6700k innan det var det i5 2500k. Sen brukar jag byta grafikkort 1 gång mellan bytet. Nu vart det ett 3070 från ett amd rx 590 som ersatte ett r9 280x.
Diskar har bytts ut mot SSD:er lite när som, oftast när det varit rea på större SSD:er. Dock kört samma nätagg sen 2013 nu ett corsair rm750.
2500k datorn börja med ett msi 560ti som ersattes av ett asus 680 när dom släpptes som sen byttes ut mot 2st 670 från PNY med vattenblock (första customloop bygget) sen kom 280x när jag tröttna på problemen med sli jag fick.

Visa signatur

Gummiankor är mening med livet.

Permalänk
Inaktiv

Har byggt datorer i 25 år. Slutet av 90-tal och tidigt 2000-tal så var det stora hopp i prestanda mellan varje generation. När Core-arkitekturen kom och jag hade köpt min 2500K. Då fanns det ingen mening att byta varje generation. Först när Zen kom så började det bli intressant. Efter att ha bytt från 2500K till 2600K och slutligen 2700K så blev det B550 +3600 för att sedan haka på Inets erbjudande på 5800X. Behöver jag prestandan? Absolut inte.

Så jag har inget entydigt svar där. Med Intel så blir en det ofta en CPU+moderkort, vilket jag var sjukt skeptiskt till tidigare, men kommit fram till att det är bättre att ha nyare plattform. Tänk Thunderbolt osv. En processor behöver ändå ett moderkort för att kunna köra.

Permalänk

Vanligtvis bygger jag en helt ny dator när en ny Ram standard kommer ut. Sen har jag den stommen i flera år tills en ny standard kommer ut. Grafikkorten brukar bytas varje generation (hoppar Ti versionerna). Brukar ofta köpa bra psu, stor SSD samt mycket Ram vid byggen så de brukar räcka i 5-7år tills det är dags för nytt bygge då allt byts.

Så senaste åren:
(Ddr2) AMD 64 x2 (6400)
(Ddr3) INTEL i7 Nehalem (950)
(Ddr4) INTEL i7 Hashwell-E (5930k) - rullar fortfarande

Grafikkorten byts varje generation förutom vid introduktionen till RTX 20X0 serien som jag hoppade.
Senaste grafikkorten har varit:
GTX 680
GTX 780
GTX 980
GTX 1080
RTX 3070

Just nu är det rätt tråkigt att hålla på med datorer. Fick mitt RTX3070 8-månader efter beställning. Så tror jag hoppar Alder Lake då det verkar bli brist på dessa samt ddr5. Så får man bara hoppas att kretsbristen etc blir lite bättre om 12-24 månader.........

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem

Har svårt att svara på frågan. Jag var förr en ”vane-uppgraderare”, eftersom:
1. Prestanda växte snabbt och förutsägbart över tid på både CPU- och sedan GPU-sidan, och
2. vid konstant pris.
3. Applikationerna jag körde drog väsentlig praktisk nytta av det.

Men inga av de tre punkterna ovan är längre sanna, så idag blir svaret högst lokalt i tiden.
Eftersom min Windowsburk redan har samma prestanda som de nya spelkonsolerna, och jag inte ser någon vits vid befintligt skärmavstånd och storlek med högre än 2560x1440 upplösning, så skulle mitt befintliga system täcka spelintresset åtminstone fram till 2030 ungefär, om inte planned obsolecense faktorer (Win11 2025?) ställer till det.
I praktiken misstänker jag att jag ändå kommer att bygga en ny burk när CPU:er och GPU:er byggs på någon variant av TSMC 5nm eller ekvivalent, och när DDR5, (och PCI-5) har vunnit genomslag och prisstabilitet. Någon gång under 2023, förmodligen andra halvan, verkar rimligt. (Det förutsätter att GPU-mining av kryptovalutor i huvudsak upphört. I annat fall är det omöjligt att förutsäga.) Eftersom prestanda inte kommer att vara ett problem för spel så kommer jag att försöka lägga mig under entusiastprisknät. Om det kommer att vara möjligt längre, för marknadsutvecklingen är också en okänd faktor.
PC-uppgradering är inte behovsdrivet, det handlar bara om marginal-kul-per-krona nu när uppgraderingsvanan är bruten. Om den siffran är för dålig lägger jag hellre pengarna på annat.

Permalänk
Medlem

Enda jag uppgraderar och håller up to date är grafikkortet, annars brukar jag nöja mig med att köpa en ny dator var 3-4 år medans grafikkortet oftast uppgraderas varenda ny generation. Medans moderkort, SSD, ram, processor mm får hänga med tills man köper helt nytt.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Brukar oftast uppgradera hela balunsen!
Tidigare gjorde jag det vart 2-3:e år. Men senaste 10åren har jag hunnit med 2 uppgraderingar. När jag uppgraderat så har det varit pga. ny generation minnen/RAM.

Nu med DDR5 på intågande så börjar jag inse att nuvarande burken börjar bli till åren (Ryzen 7 1700 och 1080ti köpt 2017).

Inväntar AM5 motsvarigheten av Ryzen7, nästa generations nvidia xx80 eller xx80-ti, samt prisläget på DDR5 och lite tester innan nästa köp

Visa signatur

- "Bofors gör inte kulsprutor dom gör kanoner"

Permalänk
Medlem

Jag har precis gått igenom de flesta datorerna på jobbet.

IT företaget som vi hyr in i vanlig ordning hade förväntat sig att få sälja en bunt Dell datorer för skitdyra pengar.

Ett gäng fick en Samsung 980 M2 på 512Gb och dubblerat RAM till 16Gb. Det var de som vi kör lite tyngre CAD och planerings programvara i.

Resterande som inte hade m2 på moderkortet fick vanlig sata SSD och 8-16Gb ram (beroende på vad de används till).

De allra flesta gick på Win 7 så de blåstes ur och fick Win 10 istället.

Skillnaden är enorm. De med M2 diskar bootar på 3-4 sek efter att bios är färdig. Drar igång Solidworks och Gibbs på någon enstaka sekund. Finns inget övrigt att önska.

Tidigare så började Windows använda växlingsfilen då vi låg nära max på RAM och en gammal HDD. Man kunde lätt hämta en kopp kaffe o prata lite skit medans man väntade…..

Prislappen för att byta de aktuella datorerna hade hamnat runt 100-150k.

Uppgraderingarna ligger på ca 7-8000kr totalt.

Permalänk
Medlem

Köper rubb och stubb, föregående dator får sonen ta över

Visa signatur

Ohoj Kapten!

Permalänk
Medlem

Som några andra skrivit så byter jag komponenter, inte dator. Gäller alla burkar hemma och i viss mån laptops, men oftast bara en omgång byte (ram och disk) på bärbara.
Har inte köpt en hel desktop på vet inte hur länge... 15 år kanske. Har friheten att byta hur jag vill och det är oftast GPU som uppgraderas, kanske efter ett drygt år, ibland två. Man får ju ofta betrakta moderkort/minne/cpu som en enhet, fast jag kan nog uppa CPU 1-2 gånger till innan moderkortet tar stryk.

En avgörande faktor är ju teknikväxlingen, har kört AM4 sedan den kom ut 2017, men bytt både moderkort och CPU för nyare chipset (kör nu B450), samt chassi ibland. Tror jag slipper byta det mesta i minst ett par år till, kanske nyare NVME kan bli aktuellt. Men jag har en lista bevakningar på prisjakt så man får se....

DDR5 och PCIe5 blir väl nästa att köpa hem...2023 sådär...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke-71:

Jag har precis gått igenom de flesta datorerna på jobbet.

IT företaget som vi hyr in i vanlig ordning hade förväntat sig att få sälja en bunt Dell datorer för skitdyra pengar.

Ett gäng fick en Samsung 980 M2 på 512Gb och dubblerat RAM till 16Gb. Det var de som vi kör lite tyngre CAD och planerings programvara i.

Resterande som inte hade m2 på moderkortet fick vanlig sata SSD och 8-16Gb ram (beroende på vad de används till).

De allra flesta gick på Win 7 så de blåstes ur och fick Win 10 istället.

Skillnaden är enorm. De med M2 diskar bootar på 3-4 sek efter att bios är färdig. Drar igång Solidworks och Gibbs på någon enstaka sekund. Finns inget övrigt att önska.

Tidigare så började Windows använda växlingsfilen då vi låg nära max på RAM och en gammal HDD. Man kunde lätt hämta en kopp kaffe o prata lite skit medans man väntade…..

Prislappen för att byta de aktuella datorerna hade hamnat runt 100-150k.

Uppgraderingarna ligger på ca 7-8000kr totalt.

Det är iofs helt ok, men om man räknar lite så verkar det som om det handlar om kanske ett dussin burkar? Max.
Jag hade gjort exakt samma, men räknar man uppåt är det inte lönt. Finns säkert nån som har ett excel på det, men om du nu lagt c:a 2 timmar på varje uppgradering av 12 jobb datorer så blir det ju en halv arbetsvecka, kanske en hel om man har otur. Skulle man göra det med större antal datorer så blir genast tim- och reservdelskostnaden högre och priset för byte till nya proportionellt lägre. Har råkat ut för den matematiken några gånger... Det finns en annan aspekt som är svår att sätta prislapp på, många gillar inte att byta dator stup i kvarten, ens var tredje år då deras dator normalt är avskriven, de ser hellre att man får behålla det man har, fast med snabbare disk och mera minne. Är det desktops kan man även byta gpu, men återigen blir det en till kolumn i excel arket som räknenissen sitter på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nuvarande dator är den första jag uppgraderat, innan har jag kört så länge jag kunnat och sedan byggt helt nytt. Det är om jag inte räknar amigorna förstås, de uppgraderades flera gånger under de 15 år jag uteslutande använde dem.

Att det blev uppgraderingar på denna var nog främst för att jag helt enkelt hade råd och jag blev lite medryckt i all hype som var för ett år sedan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Brukar normalt köpa en helt ny dator, undantaget GPU som jag byter lite oftare.
Just nu i år är det lite omvänt då mitt behov har gått i taket pga nystartad egen firma. Håller på att bygga ihop en ny arbetsstation och har shoppat delar allt eftersom jag hittar något intressant. Detta eftersom jag har lärt mig under 2020/21 att priserna inte endast sjunker, och att komponenter kan bli dyrare över tid, vilket är helt galet

Om nu bara AMD kunde få tummen ur och släppa lite Zen3 workstation-godis.

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem

Uppgraderar väldigt lite på mina datorer. Den jag använder mest har jag bara lagt in en SSD som systemdisk och lite större snurrdiskar. Eftersom jag uppgraderar så sällan blir jag mer eller mindre tvungen att bygga ny dator. Det finns knappas någon bättre processor att köpa, möjligen kan jag byta minnena mot lite större (men de 12 GB jag har räcker än så länge) och eftersom jag inte spelar duger det passiva grafikkort också. Datorn byggdes 2010 och snurrar på bra än men den klarar inte inte Win11 så jag kanske bygger nytt inom ett par år.

/ B

Permalänk
Medlem

Uppdaterar nu till Ryzen 5 5600x, 16 GB minne, m2 ssd.

Kommer från en i5 2500, 8 gb, moderkort från 2011. SDD disk SATA 2014, grafikkort 2014 4 teraflops.

Räknar att Cpu, moderkort och minne ska hålla minst 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Det är iofs helt ok, men om man räknar lite så verkar det som om det handlar om kanske ett dussin burkar? Max.
Jag hade gjort exakt samma, men räknar man uppåt är det inte lönt. Finns säkert nån som har ett excel på det, men om du nu lagt c:a 2 timmar på varje uppgradering av 12 jobb datorer så blir det ju en halv arbetsvecka, kanske en hel om man har otur. Skulle man göra det med större antal datorer så blir genast tim- och reservdelskostnaden högre och priset för byte till nya proportionellt lägre. Har råkat ut för den matematiken några gånger... Det finns en annan aspekt som är svår att sätta prislapp på, många gillar inte att byta dator stup i kvarten, ens var tredje år då deras dator normalt är avskriven, de ser hellre att man får behålla det man har, fast med snabbare disk och mera minne. Är det desktops kan man även byta gpu, men återigen blir det en till kolumn i excel arket som räknenissen sitter på.

Eftersom jag kör en lite större CNC maskin så har jag ju självklart gjort det när jag haft maskintid. Tid som jag annars bara suttit o glott på maskinen eller surfat på nätet.

Den kolumnen kan man då helt och hållet stryka ur excel… 😉 Vidare så säljer inte bara IT företaget datorerna, de tar ut timlön för att installera dom med mjukvara, active domän osv.

Våran kostnad hade blivit runt 12-15 000kr per låda. Nu vart det under 1000kr.

Permalänk
Medlem

Byter det som behövs, när det behövs.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win11

Permalänk
Medlem

Det beror på. Det är inte alltid en ny spännande processorgeneration kommer precis samtidigt som nästa GPU-generation. Men ofta vill man byta ut både CPU och GPU samtidigt så den ena inte flaskar den andra.

När det gäller chassi, kylare, RAM, SSD o.s.v. blir det lite vartefter behovet uppstår. Nuvarande chassi och kylare är från 2013.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Byter det som behövs. ...

Det är min grundinställning också. Jag köpte basen till min nuvarande dator i december 2000, men den fick då ärva floppy-enheten från min första, då fem år gamla dator.
Nu snart 21 år senare är det bara floppyn som är kvar av den ursprungliga hårdvaran.
Största (mest omfattande) enskilda uppgradering jag gjorde var när jag skulle uppgradera från från Athlon XP till Athlon 64. Inte nog med att (som vanligt) bara byta moderkort, CPU, RAM och CPU-kylare; jag blev även tvungen att byta grafikkortsanslutning från AGP till PCIe x16, så ett nytt grafikkort blev nödvändigt.

Skrivet av EntropyQ3:

Har svårt att svara på frågan. Jag var förr en ”vane-uppgraderare”, eftersom:
1. Prestanda växte snabbt och förutsägbart över tid på både CPU- och sedan GPU-sidan, och
2. vid konstant pris.
3. Applikationerna jag körde drog väsentlig praktisk nytta av det.
Men inga av de tre punkterna ovan är längre sanna, ...

Detta är korrekt, men jag ser inte att det har någon större inverkan:
1. Uppdateringarna behövs/motiveras nu inte lika regelbundet som tidigare.
2. Pris/prestanda har i praktiken planat ut helt för grafikkort. Jag gillar inte alls den utvecklingen, men den medför i alla fall att man inte köper ett nytt grafikkort om man inte absolut behöver det.
För CPU gäller fortfarande att man efter hand får bättre prestanda för pengarna.
3. Mjukvaran har alltid varit styrande för vilken nivå av hårdvara jag valt. För tjugo år sedan skulle man helst ha kommande generations hårdvara för att kunna dra nytta av maxad grafik i ordinär upplösning (exempel: Doom 3 och Crysis), nu duger som regel äldre hårdvara bra under längre tid.
För närvarande väntar jag på att det ska bli möjligt att hitta ett (minst) dubbelt så snabbt grafikkort som det jag har till acceptabelt pris (<5000kr), för att därefter kunna spela Cyberpunk 2077 och Flightsim 2020.

Skrivet av Dinkefing:

De säger att nätaggs effektivitet försämras över tiden. Något Sweclockers borde forska i.

De enda som (eventuellt) bekymrar sig över den faktorn i dag är kryptobrytare. Annars spelar det ingen roll om effektiviteten ligger på 80% eller 90%.