Apple nekas uppskov – måste införa extern betalning i december

Permalänk
Medlem

Bra att det ruttna äpplet får något surt att bita i.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med affärer i appstore då? Jag menar där man köper fysiska varor, typ H&M, Autodoc... där finns ju redan externa betalmedel, ser inte problemet att saker ska fungera som det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast hos android så finns det alternativ vilket det inte gör hos Apple så det är inte riktigt jämförbart.

Vilket jag också skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gundes:

Å andra sidan så hämmar Apple utveckling med tanke på hur mycket dom tar betalt för andras produkter.

Lust att utveckla detta? Hur många hade nått samma målgrupp utan att behöva lägga ut några marknadsföringspengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Lust att utveckla detta? Hur många hade nått samma målgrupp utan att behöva lägga ut några marknadsföringspengar?

Apple tjänar också på att folk utvecklar produkter till deras platform. Att ta en avgift på hela 30% på deras försäljning gynnar varken utvecklare eller konsumenter.
Bolag med sån makt Apple, Alphabet, Microsoft osv ska aldrig få agera oreglerat annars tar dom över allt och gör som dom vill till ingen utom deras egna fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Lust att utveckla detta? Hur många hade nått samma målgrupp utan att behöva lägga ut några marknadsföringspengar?

Sett till antalet appar i som finns i äpplets appstore så når man defintivt inte särskilt många utan att lägga ut några marknadsföringspengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gundes:

Apple tjänar också på att folk utvecklar produkter till deras platform. Att ta en avgift på hela 30% på deras försäljning gynnar varken utvecklare eller konsumenter.

Fast man får väl förutsätta att dessa människor i första hand utvecklar produkter för att tjäna pengar själva?

Dessutom gäller de 30%en inte all försäljning som du säkert vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast hos android så finns det alternativ vilket det inte gör hos Apple så det är inte riktigt jämförbart.

fast detta handlar inte bara om att köpa appar utan är väll även om köp i appar. Som netflix, på min Samsung så kan jag välja att betala via paypal, kort eller presentkort.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast man får väl förutsätta att dessa människor i första hand utvecklar produkter för att tjäna pengar själva?

Dessutom gäller de 30%en inte all försäljning som du säkert vet.

Alla ska såklart få lön för mödan, vet inte om någon påstår något annat?
Problemet är att Apple tar så mycket dom kan och det råkar vara för mycket pga. deras position, därav regleringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gundes:

Å andra sidan så hämmar Apple utveckling med tanke på hur mycket dom tar betalt för andras produkter.

Hej.
Vad menar du med att Apple hämmar utveckling?

Utvecklingsverktyget är gratis att ladda hem när du väl köpt din Mac och godkänt avtalen. Det står en fritt att utveckla hur mycket man vill när man laddat hem och installerat.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Hej.
Vad menar du med att Apple hämmar utveckling?

Utvecklingsverktyget är gratis att ladda hem när du väl köpt din Mac och godkänt avtalen. Det står en fritt att utveckla hur mycket man vill när man laddat hem och installerat.

Jag menade såklart ur ett ekonomiskt perspektiv, inte tillgängligheten på utvecklingsverktygen. 30% är inte lite i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det ironiska med detta som många skriver är att de själva för unga för att komma ihåg när Microsoft räddade Apple från konkurs p.g.a. olika hot från konkurrensmyndigheterna.
Räddningen år 1997 bestod i att köpa aktier för 150 milljoner dollar och släppa Office paketet till MacOs.

Jag ser det väldigt konstigt att försvara att ett företag ska få göra lite som det vill när det gäller konkurrens, när det aktuella företaget troligen endast existerar idag för att konkurrensmyndigheterna har satt stora käppar i hjulet för ett annat företag. Det microsoft gjorde för att reta upp konkurrensmyndigheterna var förenklat att endast att ha för hög marknadsandel.

De som förespråka att företag ska få göra lite som de själva vill och få ha monopol. Ja knappast kan de vara Applefanboys, utan snarare Microsoft som svär att det idag finns andra operativsystem än Micorosofts.

Hej lillaankan_i_dammen.

För mig är det motbjudande att se företag bli tvingade till hur deras produkter ska fungera och se ut. Jag som kund styr ju och bestämmer vilka produkter och tjänster jag vill ha. Folks plånböcker avgör huruvida ett företag överlever.

Om Apple är så hemska med bara EN appbutik i deras produkter, varför går inte Apple under då? Kanske för att de flesta av oss, vi som var med och byggde Apple med våra egna plånböcker, uppskattar upplägget?

Systemet blir snett när en domare lägger sig i och ska leka förstå sig på. Det sabbar helt enkelt den fria marknaden, anser jag, och jag vill inte leva i en värld där vi människor inte är fria. Fy!

Vad blir nästa steg? Ska nästa domare tvinga Apple att inkludera x86-processorer i varannan produkt? Ska Apple inte få basera sina produkter på bara sina egna processorer?

Det var en god gest av Bill/Microsoft, men naturligtvis också en beräknad sådan (menar inte att förminska gesten). Jag minns när det skedde. Jobbade inom IT sedan några år då, med ansvar för både Windows NT- och MacOS-maskiner. Jag ser mycket hellre att pengar flödar lite hit och dit för att hjälpa de svaga (vid konkurrenstvister) än att någon tvingar ett företag till hur de ska forma sina produkter.

Ditt sista stycke förstod jag inte. Lust att utveckla?

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vilket hade resulterar i att troligen Apple inte hade funnits idag och vi endast hade kört Microsoft Windows. Där Microsoft Windows knappast hade varit lika bra som idag utan konkurrens som tvingar dem att driva på.
Konkurrenslagarna har stoppat många företag för att få för stor makt. Man kan argumentera för om det är bra eller dåligt. Men använt inte ett företag som exempel för frihet som troligen hade gått i konkurs utan den, det är ett väldigt dåligt exempel.

Ett företag har inte makt*. Ett företag skapar produkter / tjänster, och OM du spenderar pengar på dem så blir de rika och kan betala drägliga löner skapa fler produkter ...

Myndigheter har makt. En domare sitter på makt.

* Banker (är företag som) har makt då myndigheter står i skuld till dem.

Inte ska vi väl spekulera bort ett så intressant samtal som detta? Vi kan omöjligen veta om Apple hade funnits eller inte.

Konkurrenslagar är bra för att stävja att företag kör med oschyssta metoder. T ex Microsoft tvingade hårdvarutillverkare att inkludera Windows-licenser med samtliga deras sålda datorer — annars fick de ett slags "straffpris". SÅNT är konkurrenshämmande och bör bekämpas. Källa: Mig själv som var med på den tiden och kan återberätta hur det var + https://en.wikipedia.org/wiki/Bundling_of_Microsoft_Windows

För övrigt tyckte jag inte att det var ett bra beslut av EU att tvinga Microsoft till att ta fram en Windows utan t ex mediaspelare (Windows 10 N) ... Eller att tvinga Microsoft till att inte inkludera deras egen webbläsare IE med vilken Windows 9x det nu var. Det ledde säkert delvis till Netscapes död på den tiden. Men tiden har också bevisat att en inkluderad webbläsare (IE och Edge) inte alls behöver betyda andra webbläsares död — Chrome t ex.

Blev tokfel på inlägget så gjorde om och gjorde rätt.
Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gundes:

Jag menade såklart ur ett ekonomiskt perspektiv, inte tillgängligheten på utvecklingsverktygen. 30% är inte lite i sammanhanget.

Om 30% är för kostsamt för det som ska säljas kan den som vill utveckla på en annan plattform. Det står dem fritt. När tillräckligt många har bytt plattform kan jag lova att Apple justerar sina priser.

De som vill utveckla för Apples ekosystem avvarar 30% i budgeten och har sen en flora av 1 000 000 000 potentiella kunder — iOS, macOS, iPadOS ... oj oj, det är ett unikt och fantastiskt ekosystem att sälja till.

Det är tufft att tjäna pengar. Ett tips är att inte stirra sig blind på hindren utan att fokusera på möjligheterna. 70% till dig (och 70% av det till svenska staten — dvs till oss alla att dela på).

Men en sak: Apple hämmar inte utvecklingen. De har skapat jobbtillfällen till höger och vänster. Utöver webbutvecklare har vi också flera iOS utvecklare på vårt företag.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Bra att det ruttna äpplet får något surt att bita i.

Jobba hårt och spara flitigt så slipper du snegla avundsjukt på kompisarna, så har du snart också råd med en ordentlig lur.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gundes:

Alla ska såklart få lön för mödan, vet inte om någon påstår något annat?
Problemet är att Apple tar så mycket dom kan och det råkar vara för mycket pga. deras position, därav regleringar.

Jag har ett tips till dig:
Lär dig om marknadsekonomi .. och läs sedan igen vad du skrev här ovan.
I all välmening.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Jag har ett tips till dig:
Lär dig om marknadsekonomi .. och läs sedan igen vad du skrev här ovan.
I all välmening.

Skillnaden på marknadsekonomi och anarki är ju att saker regleras. Annars är det naturliga resultatet av fri konkurrens totala monopol och gigantiska företag som köper upp all konkurrens är de leder tillräckligt mycket. Därför vissa bolag historiskt fått delas upp till exempel

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skillnaden på marknadsekonomi och anarki är ju att saker regleras. Annars är det naturliga resultatet av fri konkurrens totala monopol och gigantiska företag som köper upp all konkurrens är de leder tillräckligt mycket. Därför vissa bolag historiskt fått delas upp till exempel

Jag ska rätta dig lite: Ett företag kan inte köpas utan att det VILL bli köpt, dvs att ägarna är beredda att sälja sitt företag.

Man kan dela ett företag i två, men det bör bara ske när det finns en god anledning. I princip så god anledning att ägarna till företaget själva ser fördelen för de flesta inblandade.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Jag ska rätta dig lite: Ett företag kan inte köpas utan att det VILL bli köpt, dvs att ägarna är beredda att sälja sitt företag.

Man kan dela ett företag i två, men det bör bara ske när det finns en god anledning. I princip så god anledning att ägarna till företaget själva ser fördelen för de flesta inblandade.

Ägarna har inget val om det går dåligt och alternativet är konkurs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gundes:

Problemet är att Apple tar så mycket dom kan och det råkar vara för mycket pga. deras position, därav regleringar.

Du menar till skillnad från alla andra företag som försöker tjäna så lite de kan?
Det här med "för mycket" är ju trots allt bara en åsikt. Hade de tagit 50-80% hade nog majoriteten hållit med dig, men då hade antagligen ingen någonsin velat sälja genom dem heller så då hade en självreglering antagligen skett innan en lagstadga hunnit hugga dem med näbbar och klor. Nu är det ju dessutom betalningsalternativ och inte vinstprocent som justeras. Så det här med att "det råkar vara för mycket" saknar helt verklighetsförankring. Eller som domaren formulerade det i originalmålet: det är inte olagligt att vara framgångsrik. Vilket fler kränkta Apple-kritiker kanske borde reflektera över.

Permalänk
Medlem

Bra!

Apple är ett riktigt skitföretag!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Bra!

Apple är ett riktigt skitföretag!

Detta är ett återkommande inlägg från dig men jag har aldrig sett att du har gett någon mer bakgrund till varför du tycker så. Lust att utveckla varför du anser att Apple är ett skitföretag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Jag ska rätta dig lite: Ett företag kan inte köpas utan att det VILL bli köpt, dvs att ägarna är beredda att sälja sitt företag.

Fast vad menar du egentligen? Om företagen får agera fritt leder det till kontroll av leverantörsledet och har de en viktig komponent i det ledet eller bildar kartell så kan inte det där konkurrerande företaget längre tillverka några varor så fort det resursstarka bolaget går sig för.

Vid konkurs sälja sedan resterna för att täcka då mycket av skulderna som möjligt.

Permalänk
Medlem

30% i skatt? FY FAN VA DYRT, KOMMUNISM! VAD FAN FÅR JAG FÖR PENGARNA?!?!?!?!?!

30% till Apple? FAN VA BRA, DE FÖRTJÄNAR VARENDA KRONA, DET ÄR DYRT ATT HA EN APP STORE!!!! VET DU VAD APPLE OCH STEVE JOBS GJORT FÖR MÄNSKLIGHETEN ELLER?!?!?!?!?!?!?!?

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

30% i skatt? FY FAN VA DYRT, KOMMUNISM! VAD FAN FÅR JAG FÖR PENGARNA?!?!?!?!?!

30% till Apple? FAN VA BRA, DE FÖRTJÄNAR VARENDA KRONA, DET ÄR DYRT ATT HA EN APP STORE!!!! VET DU VAD APPLE OCH STEVE JOBS GJORT FÖR MÄNSKLIGHETEN ELLER?!?!?!?!?!?!?!?

Det står dig fritt att tycka att du betalar för mycket skatt idag samtidigt som du tycker att apple förtjänar sina intäkter.

Jag är osäker på om detta är rätt forum för dig att protestera mot skatten du betalar dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men ge upp nu Apple, Det här blir bara mer och mer pinsamt.

Google har klarat sig exceptionellt bra utan att straffbeskatta in-app purchases så Apple borde vara mer än kapabla till samma bedrift och skulle säkerligen fortsätta tjäna äckligt mycket pengar oavsett. Det är bara ytterligare ett fall av den bortskämda "mycket vill ha mer"-mentaliteten som sprider sig som cancer hos företag idag och sådant har jag absolut ingen sympati för.

Google Play tar ju också ut 30% avgift på in-app purchases så hur menar du att Google klarat sig utan det?

https://support.google.com/paymentscenter/answer/7159343?hl=e...

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Google Play tar ju också ut 30% avgift på in-app purchases så hur menar du att Google klarat sig utan det?

https://support.google.com/paymentscenter/answer/7159343?hl=e...

Jag tycker mig läst att Google ska ändra det där. Tror det var nästa går, kommer inte ihåg när

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Google Play tar ju också ut 30% avgift på in-app purchases så hur menar du att Google klarat sig utan det?

https://support.google.com/paymentscenter/answer/7159343?hl=e...

Sant, men det det handlar om är väl att Apple förbjuder att man går runt det, medans man med Google har möjlighet att ta betalt öven utanför appen, vilket känns högst rimligt att få göra om båda nu tar 30% i avgift.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Jag ska rätta dig lite: Ett företag kan inte köpas utan att det VILL bli köpt, dvs att ägarna är beredda att sälja sitt företag.

Man kan dela ett företag i två, men det bör bara ske när det finns en god anledning. I princip så god anledning att ägarna till företaget själva ser fördelen för de flesta inblandade.

Jag påminner bara om Mannesmann D2 och Vodafone kampen. Mannesmann gick bra som bara den och trots allt gick Vodafone in med sin finanskraft och köpte upp aktier tills Mannesmann var historia. Hostile takeover.
Så visst kan du bli uppköpt mot din egen vilja, även när det går bra för dig.

Och ja, 30% är ganska mycket att ta bara för att ha apps på sin platform.
Det är kunden i slutändan som förlorar, för att app utvecklaren behöver plussa på det på in-app köp via Apple.

Sen är det inte alla app utvecklare som sitter hemma i egen villa i glesbygden ensamma som har en app i Apples app store som kan tåla att pröjsa 30% till Apple.
Vissa app utvecklare har anställda, betalar hyror och annat personal och infrastruktur, och dom måste se till att ROI fungerar och då är 30% att räkna bort en jäkligt stor summa skall du veta.

Andra handelsplattformer tar mycket mindre betalt.
Jag säger bara Ebay, Amazon och andra. Där rör sig avgiften mellan 5 och 10%. Apple tar det tredubbla av deras max provision.
Så visst får man tycka det är mycket med 30%.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ägarna har inget val om det går dåligt och alternativet är konkurs

Kan du utveckla situationen lite i ditt resonemang ovan? Just nu låter det bara som om du säger emot dig själv. Att försätta sitt företag i konkurs är ett val man gör, eller hur? Att "ge upp" är att välja.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570