Permalänk
Medlem

RAM: Högre latens efter mer minne?

Har just tryckt i två nya stickor RAM i burken - från 16-32GB. Datorn svalde det visst utan att klaga, trots överklockning, men latensen är klart försämrad. AIDA64 rapporterar drygt 50ns mot tidigare 46.8ns. Rätt signifikant skillnad skulle jag säga, då det motsvarar riktigt slappa timings.

Är det här normalt eller vad är det frågan om?

För övrigt är det T-topology på moderkortet, inget daisy chain, så den biten bör inte spela någon roll.

Permalänk
Inaktiv

Har timings/XMP i bios nollställts kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Har timings/XMP i bios nollställts kanske?

Nope, ser ut att vara samma timings som tidigare. Jag kan förstås ha missat något med tanke på hur många olika timings det finns men hittar iaf inget som ser konstigt ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Nope, ser ut att vara samma timings som tidigare. Jag kan förstås ha missat något med tanke på hur många olika timings det finns men hittar iaf inget som ser konstigt ut.

Är det exakt samma SKU på alla minnesstickor? Smådetaljer, särskilt timimgs, kan skilja mellan SKU nummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Är det exakt samma SKU på alla minnesstickor? Smådetaljer, särskilt timimgs, kan skilja mellan SKU nummer.

Yes, det är exakt samma.

Permalänk
Medlem

Är tRFC på auto?

Visa signatur

• Gigabyte 3070 Gaming OC
• Ryzen 5 5600X
• 4x8GB HyperX Fury RGB DDR4 3200
• ASUS ROG Strix B550-F GAMING

Permalänk
Medlem

Vad har minnena för rank? Det kan vara att du förlorar några ns pga att den måste byta minnesbanker.
Ska tilläggas att faktiska prestandan är minimalt påverkad då det är mycket annat som spelar in i scenarion som spel mm.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Har just tryckt i två nya stickor RAM i burken - från 16-32GB. Datorn svalde det visst utan att klaga, trots överklockning, men latensen är klart försämrad. AIDA64 rapporterar drygt 50ns mot tidigare 46.8ns. Rätt signifikant skillnad skulle jag säga, då det motsvarar riktigt slappa timings.

Är det här normalt eller vad är det frågan om?

För övrigt är det T-topology på moderkortet, inget daisy chain, så den biten bör inte spela någon roll.

Det är nog rätt normalt. Om du ska optimera för hastighet vill du ha så få single-rank minneskretsar som krävs för att ha en på varje minneskanal. Det kan mycket väl innebära att du inte kan använda så mycket minne du skulle vilja, och då behöver du räkna på om du har mer fördel av det extra minnet eller av den lägre fördröjningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jo_nil:

Är tRFC på auto?

Nej, det är manuellt inställt.

Skrivet av Ferrat:

Vad har minnena för rank? Det kan vara att du förlorar några ns pga att den måste byta minnesbanker.
Ska tilläggas att faktiska prestandan är minimalt påverkad då det är mycket annat som spelar in i scenarion som spel mm.

Det är single rank. Med tanke på att alla minnesplatser är fyllda borde dock latensen bli lägre genom rank interleaving.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är nog rätt normalt. Om du ska optimera för hastighet vill du ha så få single-rank minneskretsar som krävs för att ha en på varje minneskanal. Det kan mycket väl innebära att du inte kan använda så mycket minne du skulle vilja, och då behöver du räkna på om du har mer fördel av det extra minnet eller av den lägre fördröjningen.

Fast det är ju i fråga om att nå maximal frekvens på minnena. Jag kan inte se varför latensen skulle bli högre med samma inställningar och T-topologi bara för att jag utökar minnet. Eftersom banorna till minnesplatserna är lika långa borde det inte vara nåt problem, och rank interleaving borde snarare ge något bättre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det är manuellt inställt.

Det är single rank. Med tanke på att alla minnesplatser är fyllda borde dock latensen bli lägre genom rank interleaving.

Fast det är ju i fråga om att nå maximal frekvens på minnena. Jag kan inte se varför latensen skulle bli högre med samma inställningar och T-topologi bara för att jag utökar minnet. Eftersom banorna till minnesplatserna är lika långa borde det inte vara nåt problem, och rank interleaving borde snarare ge något bättre prestanda.

I och med att bara ett minne per kanal kan aktivt skicka eller ta emot data, och minnena i sig är slave devices så måste minneskontrollern aktivt besluta och signalera vilket minne som ska vara aktivt. Detta ger såklart högre latens, dock har jag ingen aning om hur mycket högre.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Skrivet av Tobi the Dobi:

I och med att bara ett minne per kanal kan aktivt skicka eller ta emot data, och minnena i sig är slave devices så måste minneskontrollern aktivt besluta och signalera vilket minne som ska vara aktivt.

Skrivet av DasIch:

Jag kan inte se varför latensen skulle bli högre med samma inställningar och T-topologi bara för att jag utökar minnet.

Utan att kunna kalla mig expert får du som jag uppfattat det dual rank-egenskaper när du sätter två single rank-kretsar på en minneskanal, precis som Tobi antyder ovan. Du kan inte läsa/skriva data på båda armarna på T:t i din topologi samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

I och med att bara ett minne per kanal kan aktivt skicka eller ta emot data, och minnena i sig är slave devices så måste minneskontrollern aktivt besluta och signalera vilket minne som ska vara aktivt. Detta ger såklart högre latens, dock har jag ingen aning om hur mycket högre.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Utan att kunna kalla mig expert får du som jag uppfattat det dual rank-egenskaper när du sätter två single rank-kretsar på en minneskanal, precis som Tobi antyder ovan. Du kan inte läsa/skriva data på båda armarna på T:t i din topologi samtidigt.

Fast det här är vad interleaving ska lösa, genom att göra åtkomsten till minnet parallellt: Alla 4 DIMM's kan kommas åt samtidigt, och en rank kan kommas åt samtidigt som en annan uppdateras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast det här är vad interleaving ska lösa, genom att göra åtkomsten till minnet parallellt: Alla 4 DIMM's kan kommas åt samtidigt, och en rank kan kommas åt samtidigt som en annan uppdateras.

Det löser det inte , det avhjälper det något men du måste fortfarande byta bank vilket tar tid.

Det är inte orimligt att det är just detta byte som tar 3.2 ns, en cycle eller två bara ju troligen och i linje med hur lång tid det faktiskt bör ta att kontakta en ny bank dvs det är kontrollchipet som tar extra tid, inte ram modulerna i sig

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Det löser det inte , det avhjälper det något men du måste fortfarande byta bank vilket tar tid.

Det är inte orimligt att det är just detta byte som tar 3.2 ns, en cycle eller två bara ju troligen och i linje med hur lång tid det faktiskt bör ta att kontakta en ny bank dvs det är kontrollchipet som tar extra tid, inte ram modulerna i sig

Skrivet av DasIch:

Fast det här är vad interleaving ska lösa, genom att göra åtkomsten till minnet parallellt: Alla 4 DIMM's kan kommas åt samtidigt, och en rank kan kommas åt samtidigt som en annan uppdateras.

Det är just det: Det blir aldrig *parallellt* utan fler minneskanaler. Sekventiella operationer kan gå snabbare för att nästa krets redan ligger redo att ta emot eller lämna ifrån sig data när kontrollern anser att det är den kretsens tur (tänk RAID0), men att slå mot två kretsar på samma kanal kommer fortfarande kräva att kontrollern växlar till den andra kretsen mellan operationerna.

Permalänk
Medlem

Det där stämmer inte och här kan ni se test med olika konfigurationer där latensen är närmast identisk.
https://www.igorslab.de/en/performance-secret-tip-for-gamers-....

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Det där stämmer inte och här kan ni se test med olika konfigurationer där latensen är närmast identisk.
https://www.igorslab.de/en/performance-secret-tip-for-gamers-....

Mycket intressant! Tack!
Då ska jag istället säga att jag inte har någon plausibel förklaring till fenomenet du ser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det där stämmer inte och här kan ni se test med olika konfigurationer där latensen är närmast identisk.
https://www.igorslab.de/en/performance-secret-tip-for-gamers-....

Det stämmer, kontrollen måste komma åt banken, den har en T tid att växla oavsett, testet du länka kan ha att göra med att han från börjar har längre access tid, därav blir skillnaden mindre för annan overhead påverkar parallellt men den ökar inte lika mycket.

Du kommer inte runt att det tar tid (även om det är extremt kort tid) för transistorer mm att ändra sig, det beror även på hur din kontroller är designad men helt runt det kommer du inte.
Du tar dock igen mycket med att bankerna kan ladda fram datan innan access vilket kompenserar och i vissa fall är gynnsamt.

Edit:
Om vi antar att minnena är identiska och kapabla till samma access tider, T tid, cycles vad du nu vill mäta med så är det mest största säkerhet att variationen sitter i kontrollen för RAM, 3.2ns är en rimlig tid för ett bank byte och hur parallellt saker än kan vara i datorer idag är det alltid en fråga om vart inte när något måste ske i sekvens och därmed seriellt.
Interleaved är just "flätat", en efter en men optimerat för att inte behöva göra setup och write/read på en ny bank utan kan köra setup innan, bytet måste fortfarande ske. Runt detta har du andra delar av systemet som gör saker samtidigt, dessa måste också bli klara och ske i en viss ordning. Ju tightare du har dina accesser ju mer kommer du se skillnad när något blir "långsammare".

Man kommer inte runt att chipen har vissa begränsningar, ett dyrare kontrollerchip kanske ser mindre skillnad, tricks kan minimera så som Interleaved som gör att access kan ske snabbare då man slipper vänta på datan när man byter bank men bytet tar fortfarande tid.

Edit2:
Det är därav du har som regel högre timings på snabbare minnen, för själva chipen på RAM-stickan har en fysisk begränsning på hur snabbt de kan göra vissa saker. Så timings på 16c betyder inte samma sak på 3000Mhz som på 4000Mhz då 16c är just cycles.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Interleaving kan mer än halvera klockcyklerna för minnesoperationer, så nä... jag köper inte förklaringen. Finns även flera tester likt det Igor gjorde som visar att dual rank är snabbare givet samma frekvens och timings.

Permalänk
Medlem

Laddade en profil med något lägre frekvens och tightare timings, och låste ner alla tertiära värden. Nu ser det vettigt ut igen. Måste vara moderkortet som vill köra någon tertiär timing slappare när jag har 4 DIMM's installerat.

Ps. Den här är ju lite rolig också.