4K-skärm för foto/desktoparbete och casual gaming

Permalänk
Medlem

4K-skärm för foto/desktoparbete och casual gaming

Jag har lite funderingar på att uppgradera min skärm men velar lite kring hur jag ska tänka och det har ju hänt en del sedan jag köpte skärm senast...

Det är 4K som är aktuellt. Jag håller på med foto så jag vill ha bra färgåtergivning och betrakningsvinklar. Det är dock på hobbynivå så det behöver inte vara något monster och den behöver inte klara 100% aRGB och det räcker med att nå hyfsat korrekta färgen genom kalibering i mjukvara, så den behöver inte ha LUT men IPS-panel vill jag sannolikt ha.

Sedan velar jag lite fram och tillbaka ang. 27" vs 32". Jag sitter på ca 50-60cm avstånd från skärmen. Jag har en 27" nu och tycker att storleken funkar bra men tänker att saker kan bli lite smått med 4K. 32" skulle ju vara bättre i det avseendet men skärmen får inte bli så stor att det blir jobbigt med att man måste vrida huvudet och så. Jag har dock möjliheten att ha skärmen längre ifrån mig då mitt skrivbord är ganska djupt...
Jag vill ha 4K inte bara för att text blir skarpare utan öven för den större skrivbordsytan och skalar man upp för mycket försvinner en del av fördelen med 4k, t'nker jag.
Vad har ni för erfarenheter?

Jag funderar även på det där med spel. Jag har i nuläget ett grafikkort som är lite klent för 4K (1660 Ti), även om de titlar jag spelar inte är jättekrävande. Min plan är att köpa ett bättre kort senare, när (om) grafikkortsmarknaden blir lite mer normal igen.
Men till dess: Är det en tänkbar lösning att köra 1920x1080 på en 4K-skärm utan att det ser allt för anskrämligt ut? Det kommer ju att bli ett litet nerköp då jag har en 2560x1440-skärm nu, och särskilt med en 32" kommer det kanske att se lite pixligt ut men...

Skulle jag, som är en "casual gamer" märka mycket skillnad med en skärm som har hög uppdateringsfrekvens? Jag tycker eg att det funkar bra med de 60Hz jag har nu men jag har heller aldrig provat något annat...

Jag kollar inte så mycket video vid datorn så HDR är nog inte så viktigt men såklart ingen nackdel. Jag är dock dåligt påläst vad gäller sånt.

Modeller jag kollat lite på är:
LG UltraFine 27UN880
LG UltraFine 32UN880

BenQ PD2700U
BenQ PD3200U

Har även kollat lite på Asus ROG Strix XG27UQR (helt annan målgrupp) som ju just nu har bra pris, verkar det. Den verkar ha lite liten färgrymd dock?

Borde jag kolla in fler/andra modeller?

Permalänk
Medlem

Jag har denna:
BenQ PD3200U

Väldigt nöjd! Har den som min primära skärm för allt, även spel. Jag spelar inget där mer än 60 Hz känns viktigt för mig.
Min skärm är på nästan exakt armlängds avstånd. Om jag sitter normalt och sträcker ut armen så nuddar fingerspetsarna vid skärmen.

Det är inget problem att spela med lägre upplösning på en sån skärm. Jag kör flera spel i både 1080 och 1440. 1080 ger ju perfekt pixelskalning, där en spelpixel täcker fyra skärmpixlar. Men 1440 ser också bra ut.

Har du råd så skaffa 4K och 32", säger jag. Bättre det än att köpa nåt enklare för kanske 60-70 procent av priset och sen sitta och ångra dig i flera år.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har denna:
BenQ PD3200U

Väldigt nöjd! Har den som min primära skärm för allt, även spel. Jag spelar inget där mer än 60 Hz känns viktigt för mig.
Min skärm är på nästan exakt armlängds avstånd. Om jag sitter normalt och sträcker ut armen så nuddar fingerspetsarna vid skärmen.

Det är inget problem att spela med lägre upplösning på en sån skärm. Jag kör flera spel i både 1080 och 1440. 1080 ger ju perfekt pixelskalning, där en spelpixel täcker fyra skärmpixlar. Men 1440 ser också bra ut.

Har du råd så skaffa 4K och 32", säger jag. Bättre det än att köpa nåt enklare för kanske 60-70 procent av priset och sen sitta och ångra dig i flera år.

Jo, som du säger är det dumt att snåla och sedan gå och undra om man gjorde rätt. Även om det är en del pengar så blir det ju inte så mycket utslaget per år och tänker man på att man tillbringar ganska mycket tid framför skärmen också så...
Jag har nog lutat mest åt 32" men det är ju alltid bra att höra vad andra har för erfarenheter.

Du tycker inte att det ser överdrivet pixligt ut i 1080 då?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dumbo:

Du tycker inte att det ser överdrivet pixligt ut i 1080 då?

1080p på en full hd-skärm är ofta pixligare än 1080p på en 4K-skärm eftersom det är sådan tydligare respektive nära nog osynlig pixelstruktur på full hd- respektive 4K-paneler.

Allt är förstås relativt så när du prövar att rendera i 4K på en 4K-skärm och ser hur grafiken blir – för att sedan tvingas sänka till 1080p för att orka driva spelet – kan bli ett starkt sug efter något grafikkort som verkligen orkar rendera i 4K.