LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ma6b:

Absolut, det gör det. Men även utan ethernet tänker jag att skärmen kommer stå ut nästan 5cm plus det som väggfästet lägger på.

Det kommer den, inte mycket man kan göra åt det, förutom att bygga in den i väggen om man verkligen vill köra överkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Skönt att det löste sig.

Läste förövrigt här hur man transporterar:
https://www.lg.com/au/support/product-help/CT20088015-2015035...

Tack för länken, jag som hade tänkt att hämta en med min bil om en stund, får nog fundera ut en annan plan nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ma6b:

Absolut, det gör det. Men även utan ethernet tänker jag att skärmen kommer stå ut nästan 5cm plus det som väggfästet lägger på.

Låter som du skulle köpt G1

Permalänk
Medlem

Då har man precis beställt hem en 65" B1, prismatchade på EG med TVexperten som hade den för 1000:- mindre. Vill även nämna att TVexperten också har en annan försäljningsmodell av 65" C1 för 16990:-.
https://www.tvexperten.com/tv/58-65-tum/lg-oled65c1

Visa signatur

- 𝕻𝖔𝖓𝖙𝖚𝖘

Permalänk
Medlem
Skrivet av UziDufva:

Då har man precis beställt hem en 65" B1, prismatchade på EG med TVexperten som hade den för 1000:- mindre. Vill även nämna att TVexperten också har en annan försäljningsmodell av 65" C1 för 16990:-.
https://www.tvexperten.com/tv/58-65-tum/lg-oled65c1

Nice, går det att prismatcha online eller bara i butik?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Nice, går det att prismatcha online eller bara i butik?

Bra fråga! Jag valde att göra det i butik pga att jag betalade kontant. Så tyvärr vet jag inte.

Visa signatur

- 𝕻𝖔𝖓𝖙𝖚𝖘

Permalänk
Medlem

14k för 65" B1 är finfint pris givet situationen, jag uppgraderar min fem år gamla (och lätt inbrända) B6 för hälften av vad jag betalade då.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Skönt att det löste sig.

Läste förövrigt här hur man transporterar:
https://www.lg.com/au/support/product-help/CT20088015-2015035...

Okej där ser man, gäller detta även c1 48"?
Jag var nämligen nyss och hämtade en sån på Media Markt. De hjälpte mig lyfta in den i bilen och det enda de var noga med var att den skulle ligga ned med en speciell sida upp däremot inte att den skulle fraktas stående.. Jag har inte packat upp den ännu så nu blev det ju spännande att se om den är hel...

Glömde nåt ord
Permalänk

Hur gör man för att slå på filtret för att reducera blått ljus? Det gick innan men nu är det utgråat och går inte att välja.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

14k för 65" B1 är finfint pris givet situationen, jag uppgraderar min fem år gamla (och lätt inbrända) B6 för hälften av vad jag betalade då.

Har också den härliga B6:an. Hur mycket bättre är dagens oled jämfört med 2016 års?

Kommer ihåg att jag betalade 24990:- i mellandagarna. Oled var snordyrt på den tiden

Permalänk
Medlem

Slog till på en LG OLED65B1 nu under rean men blir lite konfunderad i djungeln av väggfästen. Som jag förstår det är VESA 300x200 som sitter på TV:n inte den vanligaste typen? Har även en Sonos Arc som jag skulle vilja montera med ett fäste från Sanus https://www.sonos.com/sv-se/shop/sanus-tv-mount-arc

Någon som har ett tips på ett bra TV fäste som passar med Sanus fästet? Eller någon annan smidig lösning för detta? Letar främst efter ett som man kan dra ut och vinkla.

Permalänk
Medlem

Har en C1, och har så stora problem med eftersläpning av ljudet i just svtplayappen att även min "ganska" tekniskt ointresserade sambo vägrar titta på det. Kör eArc till en denon-förstärkare, men YouTube och Netflix är perfekt synkade mellan ljud och bild, så verkar inte vara ett allmänt problem med fördröjning i signalkedjan. Någon annan som upplever något liknande?

Permalänk
Skrivet av Kingen1:

Okej där ser man, gäller detta även c1 48"?
Jag var nämligen nyss och hämtade en sån på Media Markt. De hjälpte mig lyfta in den i bilen och det enda de var noga med var att den skulle ligga ned med en speciell sida upp däremot inte att den skulle fraktas stående.. Jag har inte packat upp den ännu så nu blev det ju spännande att se om den är hel...

Mycket möjligt att större TV är känsligare. Men vill man ha både hängslen och livrem tror jag nog det är bäst ståendes, efter vad jag har läst. Hoppas det gick bra!

Permalänk
Medlem

Efter lite efterforskningar på nätet så har jag läst att vissa upplever att bilden över lag blivit sämre om man jämför C8an (som jag sitter på själv just nu) mot tex CX och C1. Jag beställde igår en C1a men man börjar ju såklart fundera på om man ska avbeställla och avvakta lite när man läste detta. Någon här med erfarenheter som tex har gått från en C8 till C1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Har en C1, och har så stora problem med eftersläpning av ljudet i just svtplayappen att även min "ganska" tekniskt ointresserade sambo vägrar titta på det. Kör eArc till en denon-förstärkare, men YouTube och Netflix är perfekt synkade mellan ljud och bild, så verkar inte vara ett allmänt problem med fördröjning i signalkedjan. Någon annan som upplever något liknande?

Har läst att någon hade liknande problem med andra källor också. Minns inte riktigt vad. Kan ha varit PS5. Men det är ytterligare en grej som gör att man blir lite skeptisk till att "byta upp" sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Efter lite efterforskningar på nätet så har jag läst att vissa upplever att bilden över lag blivit sämre om man jämför C8an (som jag sitter på själv just nu) mot tex CX och C1. Jag beställde igår en C1a men man börjar ju såklart fundera på om man ska avbeställla och avvakta lite när man läste detta. Någon här med erfarenheter som tex har gått från en C8 till C1?

Kan inte tänka mig att det skulle vara sämre bildkvalité. Måste vara felkalibrerad eller något.

Permalänk
Bildexpert 📺

Har knappast blivit sämre utan gradvis lite bättre och bättre. C7:or och C8:or har betydligt större problem med posterisering än CX och C1 och man får sämre kontroll över panelens ABL-beteende

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Har läst att någon hade liknande problem med andra källor också. Minns inte riktigt vad. Kan ha varit PS5. Men det är ytterligare en grej som gör att man blir lite skeptisk till att "byta upp" sig.

Jo, tyvärr hittade jag en del trådar på framförallt reddit när jag började söka lite. Och ingen som direkt verkar löst det. Genomgående verkar vara att folk har problem i vissa appar men inte andra, dock inte särskilt konsekvent.

Typ
https://www.reddit.com/r/OLED/comments/db6hmh/lg_c9_audio_syn...

Får experimentera vidare och se om jag kan hitta något system...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Efter lite efterforskningar på nätet så har jag läst att vissa upplever att bilden över lag blivit sämre om man jämför C8an (som jag sitter på själv just nu) mot tex CX och C1. Jag beställde igår en C1a men man börjar ju såklart fundera på om man ska avbeställla och avvakta lite när man läste detta. Någon här med erfarenheter som tex har gått från en C8 till C1?

Jag har blivit lite OLED frälst så jag köpte en C1 48" igår som jag främst tänkte använda som monitor till gamingdatorn och spelkonsolerna. Har också sen tidigare en c8 55" i sovrum och en B7 65" i vardagsrum så har lite att jämföra med. Har provat nåt HDR klipp från Ytube och inte var då bilden sämre med det materialet. Körde nåt banding test där också där mina gamla OLEDARS panel inte är helt perfekta men C1:an var helt jämn och perfekt.

Permalänk
Medlem

Hej, jag har precis köpt en C1 48" och har den kopplad till min receiver, Yamaha RX-S602. Till receivern har jag min tv-hub från Tele2/Comhem. Receviern är kopplad med ARC/eARC till TV:n och jag har lyckats, efter om och men, att få TV:ns fjärrkontroll att styra TV-hubben, problemet jag har är att hubben inte startar automatiskt när jag startar TV:n (som då samtidigt startar receivern) Är det något som kör en liknande setup och har fått det att fungera?

Permalänk
Medlem

Är väldigt besviken på grid. Hade hoppats att det var ett undantag förra året men alla de jag testat från detta året har samma problem. Blir fullt med horisontella och vertikala linjer i ljusa bakgrunder så det ser horribelt ut i spel, som DSE fast värre. Aja, kanske nästa år blir det fixat....

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Jo, tyvärr hittade jag en del trådar på framförallt reddit när jag började söka lite. Och ingen som direkt verkar löst det. Genomgående verkar vara att folk har problem i vissa appar men inte andra, dock inte särskilt konsekvent.

Typ
https://www.reddit.com/r/OLED/comments/db6hmh/lg_c9_audio_syn...

Får experimentera vidare och se om jag kan hitta något system...

Jag har också märkt detta med min C1. Har ett par externa högtalare kopplade till förstärkare, som går till TV:n via optisk. Så fort jag aktiverar TV-speaker+optical så blir det ett skumt eko. Har provat med alla olika sound-modes, AI-sound, Bypass och Delay i Sound-settings men utan resultat. Har avaktiverat TV-speakers helt nu. Mycket skumt, funkade utan problem med min tidigare Panasonic-plasma så tvivlar det har något att göra med min förstärkare/högtalare. Säg gärna till om du hittar någon lösning.

Permalänk
Medlem

Trots att webbhallen ”skänker” bort C1 48” för 9 990:- så har de gott med apparater i lager (50+ på webben och en hel del i butikerna)

Får man våga gissa på att det betyder att den sänks ännu mer under mellandagarna och januri? Kanske ner mot 7 990:-?

https://www.webhallen.com/se/product/334829-LG-2021-48-OLED48...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Jag har också märkt detta med min C1. Har ett par externa högtalare kopplade till förstärkare, som går till TV:n via optisk. Så fort jag aktiverar TV-speaker+optical så blir det ett skumt eko. Har provat med alla olika sound-modes, AI-sound, Bypass och Delay i Sound-settings men utan resultat. Har avaktiverat TV-speakers helt nu. Mycket skumt, funkade utan problem med min tidigare Panasonic-plasma så tvivlar det har något att göra med min förstärkare/högtalare. Säg gärna till om du hittar någon lösning.

Det är nästan så att man saknar åren där förstärkaren var bättre än både tv och källor på allt, så att man kunde koppla alla källor till förstärkaren, låta den sköta allt ljud, och sen bara skicka ut bilden till TV:n. Betydligt mycket mindre krångel än den här lösningen med eARC. Förutom fördröjningen så känns hela lösningen instabil, och slutar fungera lite då och då. Än så länge har omstart av förstärkaren hjälpt, men känns som att första bästa firmware-uppdatering kan förstöra det helt.

Har tyvärr inte fått tillräckligt mycket tid ifred med TV:n för att hinna göra någon mer uttömmande testning, men återkommer när jag gjort det. Men eftersom SVT-play som mest skickar ut med 1080p så duger lösningen med att köra med HTPC:n än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Trots att webbhallen ”skänker” bort C1 48” för 9 990:- så har de gott med apparater i lager (50+ på webben och en hel del i butikerna)

Får man våga gissa på att det betyder att den sänks ännu mer under mellandagarna och januri? Kanske ner mot 7 990:-?

https://www.webhallen.com/se/product/334829-LG-2021-48-OLED48...

Tror verkligen inte det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Någon mer som fick sin C1 mördad av Postnord?

Tur att det gick bra, men nu när man börjar komma över sin rädsla för inbränning och sitter med fingret på köpknappen för en 48" C1 blir man orolig att PostNord ska massakrera den på vägen....

Permalänk

Har ett par frågor och tankar kring mitt köp av OLED panel.

Först så är det svärtan! Helt otroligt vilket djup där är. Jag har däremot haft lite problem med att få den inställd optimalt känns det som. Har följt denna guiden:

https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b1-oled/settings

Är nöjd med HDR inställningarna även om jag inte vant mig vid hur ljus den blir än. Det känns i ögonen på mig. Har inte ändrat något där alls efter att ha följt ovan nämnda guide.

En sak jag märkte ganska omgående var att undertexter på tex Netflix när det kördes i HDR blev ohållbart ljusa det brända i ögonen ganska omgående. Många andra som upplevt det och det man kunde göra där var att ändra färgen på undertexterna till tex gult för att slippa det. Ganska korkat att streamingtjänsterna inte gjort något åt det problemet!

I övrigt läste jag att man helst ska ha den på Warm50 eller Warm2 vilket jag har men det känns som bilden är väldigt varm och gulaktig? Är det normalt att det känns så? Har läst att en del andra som gått över till OLED också upplevt detta.

När det kommer till SDR ser jag det som mer svårt att få till bilden. Här hade jag gärna tagit emot tips på hur ni andra har ställt in era apparater. Jag tycker att bilden blir mörk men inte tillräckligt ljus när det behövs?

Har även prövat game mode med HDR på PS4 och det känns lite som att jag upplever det som i SDR när jag ser film och serier och skulle även här tacksamt ta emot tips. Har bara kört RDR2 och GT Sport så inte testat något utan HDR än.

Rummet jag sitter i är med vita väggar och upprullat så ganska ljust mitt på dagen men på kvällen när det är mörkt ute blir rummet i sig själv mörkt kan det påverka hur det känns?

En sista sak är om det här med ljus bakom tvn kan hjälpa mot trötta ögon som jag haft nu sen jag bytat till OLED?

Långt inlägg men skulle vara väldigt tacksam för svar!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Swedish Berserk:

Har ett par frågor och tankar kring mitt köp av OLED panel.

Först så är det svärtan! Helt otroligt vilket djup där är. Jag har däremot haft lite problem med att få den inställd optimalt känns det som. Har följt denna guiden:

https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b1-oled/settings

Är nöjd med HDR inställningarna även om jag inte vant mig vid hur ljus den blir än. Det känns i ögonen på mig. Har inte ändrat något där alls efter att ha följt ovan nämnda guide.

En sak jag märkte ganska omgående var att undertexter på tex Netflix när det kördes i HDR blev ohållbart ljusa det brända i ögonen ganska omgående. Många andra som upplevt det och det man kunde göra där var att ändra färgen på undertexterna till tex gult för att slippa det. Ganska korkat att streamingtjänsterna inte gjort något åt det problemet!

I övrigt läste jag att man helst ska ha den på Warm50 eller Warm2 vilket jag har men det känns som bilden är väldigt varm och gulaktig? Är det normalt att det känns så? Har läst att en del andra som gått över till OLED också upplevt detta.

När det kommer till SDR ser jag det som mer svårt att få till bilden. Här hade jag gärna tagit emot tips på hur ni andra har ställt in era apparater. Jag tycker att bilden blir mörk men inte tillräckligt ljus när det behövs?

Har även prövat game mode med HDR på PS4 och det känns lite som att jag upplever det som i SDR när jag ser film och serier och skulle även här tacksamt ta emot tips. Har bara kört RDR2 och GT Sport så inte testat något utan HDR än.

Rummet jag sitter i är med vita väggar och upprullat så ganska ljust mitt på dagen men på kvällen när det är mörkt ute blir rummet i sig själv mörkt kan det påverka hur det känns?

En sista sak är om det här med ljus bakom tvn kan hjälpa mot trötta ögon som jag haft nu sen jag bytat till OLED?

Långt inlägg men skulle vara väldigt tacksam för svar!

Rtings och ett gäng andra missar den viktigaste inställningen: Peak Brightness eller "högsta möjliga ljusstyrka" (eller vad de nu översattes till) eftersom det är den inställningen som överlag styr hur aggressivt ljuset ska ändras med innehållet (ABL) samt hur starkt den ska lysa överlag. Effekten av OLED-pixelljusstyrka är beroende av var du ställer detta reglage. Med Peak Brightness: High är det maximalt ljus och ljuspumpande hela tiden. Bilden är överlag även mer orolig i High-läget som följd av hur panelen arbetar med dithering.

Har du främst ett mycket mörk eller mysbelyst rum kan du ställa Peak brightness till Off eller Low. Då kommer även HDR vara behagligare. Har du Off/Low och OLED-pixelljus kring 50 kommer du få någonstans runt 120–130 nits i SDR vid 25% snittljusnivå. Ställ den på 100 för HDR och du lär få runt 250–300 nit peak vid HDR vilket kan vara tillräckligt. Eller om du vill ännu mer ljus för HDR, kör på Mid-nivå.

Warm2 och Warm50 är de nivåer man landar på vid kalibrering. Men vitbalansen är med LG:s OLED ofta synbart gröngul. Det kan man endast kalibrera bort per exemplar med mätinstrument. Alla exemplar är dessutom rätt olika. Detta är svårt att få bort på egen hand utan någon form av referens att jämföra med. Därför brukar jag rekommendera Varm1 även bilden då blir mer turkos. Det är helt enkelt lättare att acceptera en bild som är för turkos än för gulgrön.

Vitbalansen är annars typexempel där Sony och Panasonic är bättre från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Har ett par frågor och tankar kring mitt köp av OLED panel.

Först så är det svärtan! Helt otroligt vilket djup där är. Jag har däremot haft lite problem med att få den inställd optimalt känns det som. Har följt denna guiden:

https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b1-oled/settings

Är nöjd med HDR inställningarna även om jag inte vant mig vid hur ljus den blir än. Det känns i ögonen på mig. Har inte ändrat något där alls efter att ha följt ovan nämnda guide.

En sak jag märkte ganska omgående var att undertexter på tex Netflix när det kördes i HDR blev ohållbart ljusa det brända i ögonen ganska omgående. Många andra som upplevt det och det man kunde göra där var att ändra färgen på undertexterna till tex gult för att slippa det. Ganska korkat att streamingtjänsterna inte gjort något åt det problemet!

I övrigt läste jag att man helst ska ha den på Warm50 eller Warm2 vilket jag har men det känns som bilden är väldigt varm och gulaktig? Är det normalt att det känns så? Har läst att en del andra som gått över till OLED också upplevt detta.

När det kommer till SDR ser jag det som mer svårt att få till bilden. Här hade jag gärna tagit emot tips på hur ni andra har ställt in era apparater. Jag tycker att bilden blir mörk men inte tillräckligt ljus när det behövs?

Har även prövat game mode med HDR på PS4 och det känns lite som att jag upplever det som i SDR när jag ser film och serier och skulle även här tacksamt ta emot tips. Har bara kört RDR2 och GT Sport så inte testat något utan HDR än.

Rummet jag sitter i är med vita väggar och upprullat så ganska ljust mitt på dagen men på kvällen när det är mörkt ute blir rummet i sig själv mörkt kan det påverka hur det känns?

En sista sak är om det här med ljus bakom tvn kan hjälpa mot trötta ögon som jag haft nu sen jag bytat till OLED?

Långt inlägg men skulle vara väldigt tacksam för svar!

Om du loggar in på ditt Netflix konto via webläsaren kan du ändra så att undertexterna blir transparenta. Rekommenderas varmt

Skrivet av Laxpudding:

Rtings och ett gäng andra missar den viktigaste inställningen: Peak Brightness eller "högsta möjliga ljusstyrka" (eller vad de nu översattes till) eftersom det är den inställningen som överlag styr hur aggressivt ljuset ska ändras med innehållet (ABL) samt hur starkt den ska lysa överlag. Effekten av OLED-pixelljusstyrka är beroende av var du ställer detta reglage. Med Peak Brightness: High är det maximalt ljus och ljuspumpande hela tiden. Bilden är överlag även mer orolig i High-läget som följd av hur panelen arbetar med dithering.

Har du främst ett mycket mörk eller mysbelyst rum kan du ställa Peak brightness till Off eller Low. Då kommer även HDR vara behagligare. Har du Off/Low och OLED-pixelljus kring 50 kommer du få någonstans runt 120–130 nits i SDR vid 25% snittljusnivå. Ställ den på 100 för HDR och du lär få runt 250–300 nit peak vid HDR vilket kan vara tillräckligt. Eller om du vill ännu mer ljus för HDR, kör på Mid-nivå.

Warm2 och Warm50 är de nivåer man landar på vid kalibrering. Men vitbalansen är med LG:s OLED ofta synbart gröngul. Det kan man endast kalibrera bort per exemplar med mätinstrument. Alla exemplar är dessutom rätt olika. Detta är svårt att få bort på egen hand utan någon form av referens att jämföra med. Därför brukar jag rekommendera Varm1 även bilden då blir mer turkos. Det är helt enkelt lättare att acceptera en bild som är för turkos än för gulgrön.

Vitbalansen är annars typexempel där Sony och Panasonic är bättre från början.

Har haft lite utmaningar att hitta "rätt" vitpunkt på min C9. Kalibrerar jag vitt mot D65 med min iPro2 tenderar vitt att få en svag rosa ton. Men efter mycket trial and error har jag landat på .3107 .3280 som i mina ögon blir en bra kompromiss.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Trots att webbhallen ”skänker” bort C1 48” för 9 990:- så har de gott med apparater i lager (50+ på webben och en hel del i butikerna)

Får man våga gissa på att det betyder att den sänks ännu mer under mellandagarna och januri? Kanske ner mot 7 990:-?

https://www.webhallen.com/se/product/334829-LG-2021-48-OLED48...

Nja, till i sommar kanske inför kommande modellbyte om det fortfarande finns massor lager kvar?
(men mer sannolikt 8990?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.